M52/M54 vilka delar kan korställa mellan dessa motorer?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
TimmanUrS4
Posts: 2
Joined: 06 Jul 2015, 22:16

M52/M54 vilka delar kan korställa mellan dessa motorer?

Post by TimmanUrS4 »

Jag nu har jag letat både här, Autopower forumet samt några brittiska forum ang. skillnader och likheter mellan BMW`s M52/ M54 motorer.
Detta i ett försök att förstå vilka som lämpar sig bäst för överladdning och om man kan byta runt delar mellan de olika motorerna dvs. skrapa ihop det bästa från några motorer till en kalas motor. Efter som att jag är ny i BMW värden så är det en del rundgång i skallen från all info. Det är ju oxå många kommentarer som inte riktigt stämmer överens med verkligheten.

Syftet med det hela är att jag vill överladda en M52/M54 som ska sitta i en 328 e46. Inledningsvis ca 300hk motsv. för att sen öka när mer kunskap om sakerna finns.

Det jag har kommit fram till är detta!
Stämmer det jag har "lyckats" leta fram eller är jag helt fel?:)

- TU= dubbel VANOS
- M52B28`s vev och stakar kan slängas i M52B25 blocket och på så vis få en 2,8l spis i gjutjärn som är stadigare
- Finns det några motor delar som är smidda original?
- Står på en del trådar att M54 blocken är i Alu men har stålfoder!? Det har väl alla motorer eller är det något spec. som jag inte har fattat?
- Kan man para ett M52b25 block (vev och stakar från TUB28/B28) med en M52TUB28 topp?

Image

Många frågor men så är det när man är överintresserad:)!

Mvh Timothy
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: M52/M54 vilka delar kan korställa mellan dessa motorer?

Post by Nisse Järnet »

Kort svar:

M52 har alublock.

M52tu och M54 är i princip samma med lika bra foder. Bra motorer alltså.
Jag skulle kört M50, M52tu eller M54. (vanlig M52 är sämsta valet, nicasilbehandlad)
M52tu/M54 topp passar ej M50 eller M52, men det mesta andra passar åt båda håll.

En helt original M54B30 känns som bästa valet, 4-500hk verkar funka finfint i dom utan att byta innehåll.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
TimmanUrS4
Posts: 2
Joined: 06 Jul 2015, 22:16

Re: M52/M54 vilka delar kan korställa mellan dessa motorer?

Post by TimmanUrS4 »

Roger!
Tack för svaret. Så att köra på en komplett M52TUB28 är mest motor för pengarna av de jag frågade om?
Några smidda delar i någon motor?
Jens92
Posts: 593
Joined: 07 Sep 2010, 21:36
Location: Lindesberg

Re: M52/M54 vilka delar kan korställa mellan dessa motorer?

Post by Jens92 »

Alla bmw motorer i m50/52/54 familjen jag känner till har smidda vevstakar original där de tidigaste m50 utan vanos är de kraftigaste. Ingen motor jag känner till har smidda kolvar däremot. I de motorer jag kollat så har alla b28 och b30 haft smidd vev medans b25 och b20 varit gjutna.

Block är stadigast från m50 och m54 då m54 har stålfoder. m52 har som nisse skriver aluminium även i cylinderloppen och blir därför känsligare.

Topplock passar mellan m50 och m52 och förmodligen mellan m52tu och m54 men just den kombon har jag inte testat själv.

Om jag vore du så skulle jag köpa en m52b28tu eller m54b30 och köra på den motorn rakt av utan att skruva för det effektmål du skriver och sen helt enkelt lära sig på vägen.
Post Reply