M50B25 Turbo Projekt

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Bo3
Posts: 17
Joined: 04 May 2013, 21:00
Location: Umeå

Re: M50B25 Turbo MotorSpec | Feedback

Post by Bo3 »

Har ändrat setupen lite så kom gärna med lite synpunkter på den.
Har tänkt mig denna setup nu till en början iaf, då man inte är miljonär å ja vill gärna va klar till våren 2016 :)

Kan komma att ändras lite.
M50B25 Vanos
2.8 L Vev
Vanos Kolvar
Smidda Stakar
1000cc Spridare
Turbogrenrör i svartstål
Vems Sprut
VAG Spolar
PPF Dump
Precision 39mm wastegate
Cooperings packning
Deatschwerks DW301 intank pump
Arp topp, ram & svänghjul
Nya vev & ramlager
M20 Svänghjul
618 Tryckplatta
4 Puckad Sinter
Växellåda,Kardan,Diff (328)

Ni få gärna tipsa om olika turboagg då ja inte vet vad ja ska köra me.
Last edited by Bo3 on 19 May 2015, 06:42, edited 3 times in total.
He finns inge ja int kan, ba saker ja int lärt me än!
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: M50B25 Turbo MotorSpec | Feedback

Post by Casy »

Ser ju vettigt ut. Väldigt lik min setup jag hade i E30n för några år sedan. Men jag hade personligen inte kört mer än 500whp på standardkolvar, och jag hade inte lekt driftingbil med sånna kolvar heller. Det är en chansning helt enkelt :)
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Bo3
Posts: 17
Joined: 04 May 2013, 21:00
Location: Umeå

Re: M50B25 Turbo MotorSpec | Feedback

Post by Bo3 »

Casy wrote:Ser ju vettigt ut. Väldigt lik min setup jag hade i E30n för några år sedan. Men jag hade personligen inte kört mer än 500whp på standardkolvar, och jag hade inte lekt driftingbil med sånna kolvar heller. Det är en chansning helt enkelt :)
Okej, jo precis kommer köra rätt safe så grejjerna håller ett tag ;)
Har du några bra tips på turboagg får du gärna dela med dig :)
He finns inge ja int kan, ba saker ja int lärt me än!
User avatar
Spaaken
Posts: 59
Joined: 16 Dec 2012, 13:52
Location: Säffle
Contact:

Re: M50B25 Turbo MotorSpec | Feedback

Post by Spaaken »

Kör på 2,8 kolvar också :)

De håller inte som smidda men är bevisligen testade till rätt höga effekter,
åker 1,5 bar med dem och hållt i 300 mil än
Bo3
Posts: 17
Joined: 04 May 2013, 21:00
Location: Umeå

Re: M50B25 Turbo MotorSpec | Feedback

Post by Bo3 »

En liten update.

Köpt:
[X] M50B25 Vanos
[X] Vems Sprut
[X] VAG Spolar
[X] Dumpventil
[X] Wastegate
[X] Växellåda,Kardan,Diff
[X] TurboGrenrör
[X] Dubbla Insugskam
[X] Cooperings packning
[X] Arp topplock

Oköpt:
[/] 875cc Spridare
[/] Super HX40
[/] Walbro GST450 Intank
[/] M20 Svänghjul
[/] 618 Tryckplatta
[/] 4 Puckad Sinter
[/] BTR Aeromotive
[/] J-spec coilovers
[/] Strongflex bussningar
[/] Fjäderbensstag
[/] M3 Bromsok & Skivor
[/] M3 Front
[/] M3 Instegslister
[/] M3 Lister
[/] M3 Diffuser

Nåra löner bort så har man ju allt ;)
Nu äre ba invänta garaget så man kan få börja riva nångång!! :)
Last edited by Bo3 on 08 May 2018, 17:43, edited 8 times in total.
He finns inge ja int kan, ba saker ja int lärt me än!
User avatar
niclasmann
Posts: 297
Joined: 14 Mar 2014, 23:57
Location: Nykvarn

Re: M50B25 Turbo MotorSpec | Feedback

Post by niclasmann »

Jag kör en helt standard M50B25 vanos maskin med ARP och cooperingpackning, 875cc Siemens Deka spridare och en DW200. Jag mappade min till 1,4bar och 478whp men då va nog soppa pumpen i botten troligtvis. Men när bilen mappades så hade jag original packning och standardbultar i, men eftersom den tröck vatten så bytte jag packningen och bultarna och nu lirar den hur fint som helt och har funkat i snart 100-150mil :) Men vi sänkte också laddtrycket till 1,2 444whp och har ett ännu lägre som är på 0,7bar 335whp för att kunna åka med när man inte behöver något herrejösses laddtryck :) Men jag har en switch till de olika laddtrycken så jag kan switcha de undetiden jag är ute och åker :)

/Niclas
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
Post Reply