M50B25 Turbo Projekt

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Bo3
Posts: 17
Joined: 04 May 2013, 21:00
Location: Umeå

M50B25 Turbo Projekt

Post by Bo3 »

UPPDATERAT:

Halloj!

Har nu tänkt göra mitt första projekt, å tänkte att ja slänger upp en tråd här på PPF.

Så detta är mitt första turbobygge, så man är ju inte allt för kunnig men lite hemma är man.
Man ha ju läst på väldigt mycket och har många vänner som håller på me denna dyra och roliga hobby, så detta ska nog gå bra ;)
Så tanken med denna tråd är väll mest för att få lite feedback ifrån er som har lite mer vetskap än en själv, och som kanske ha byggt på en M50B25 sedan tidigare.

Här kommer setupen jag tänkt mig iaf.

Motor:
M50B25 Vanos
Spridare 875cc
Turbo Super HX40
Grenrör Hemmasnickrat
Vems Sprut
VAG Spolar
BTR Aeromotive
PPF Dumpventil
Wastegate 60mm
Walbro GST450 Intank
Cooperings packning
Dubbla insugskam
Arp topplock
M20 Svänghjul
618 Tryckplatta
4 Puckad Sinter

Chassie:
J-spec coilovers
Styrväxelspacers
Strongflex bussningar
Fjäderbensstag fram & bak
Växellåda,Kardan,Diff,Drivaxlar (328
M3 Bromsok & Skivor
M3 Front
M3 Instegslister
M3 Lister
M3 Diffuser

Här är då bilen som de ska börja byggas på :D
Image
Last edited by Bo3 on 22 Feb 2016, 18:01, edited 17 times in total.
He finns inge ja int kan, ba saker ja int lärt me än!
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: M50B25 Turbo MotorSpecs | Feedback

Post by TreLingon »

Vad har du för effekt mål ? :)

Tänkte på spridarna och soppa pumpen !
Bo3
Posts: 17
Joined: 04 May 2013, 21:00
Location: Umeå

Re: M50B25 Turbo MotorSpecs | Feedback

Post by Bo3 »

TreLingon wrote:Vad har du för effekt mål ? :)

Tänkte på spridarna och soppa pumpen !

Har väll tänkt få ut ca 400hk iaf.
Vill köra ganska safe till en början, sedan kommer man ju bli less på effekten och vilja öka såklart ;)
He finns inge ja int kan, ba saker ja int lärt me än!
User avatar
rockker
Posts: 568
Joined: 12 Aug 2007, 17:42
Location: Hallstahammar

Re: M50B25 Turbo MotorSpecs | Feedback

Post by rockker »

Bo3 wrote:
TreLingon wrote:Vad har du för effekt mål ? :)

Tänkte på spridarna och soppa pumpen !

Har väll tänkt få ut ca 400hk iaf.
Vill köra ganska safe till en början, sedan kommer man ju bli less på effekten och vilja öka såklart ;)
För 400hk kan du köra oöppnad maskin.
E34 M20B28 turbo - 700hk 900nm
http://www.garaget.org/?car=164153" onclick="window.open(this.href);return false;

Skitiga kalsonger får man bara efter 2 bar

"Så roligt har jag inte haft sen vi draggade efter svärmor i fel sjö."

070-4180940
Bo3
Posts: 17
Joined: 04 May 2013, 21:00
Location: Umeå

Re: M50B25 Turbo MotorSpecs | Feedback

Post by Bo3 »

rockker wrote:
Bo3 wrote:
TreLingon wrote:Vad har du för effekt mål ? :)

Tänkte på spridarna och soppa pumpen !

Har väll tänkt få ut ca 400hk iaf.
Vill köra ganska safe till en början, sedan kommer man ju bli less på effekten och vilja öka såklart ;)
För 400hk kan du köra oöppnad maskin.

Jo ja vet att man kan plocka ut de ur oöppnad motor.
Men ja tänkte om ja riv motorn redan från början och sätt in lite stadigare grejjer när man endå ska börja från 0
För vet att man kommer bli less på ca 400hk ganska fort, och då behöv ja ju inte plocka ur å riva motorn för å kunna plocka ut mer effekt senare. ;)
Utan bara kanske uppdatera tex turbo å spridare. Men finns det något ni ser som behövs ändras, lägga till eller strunta i, ni som är kunniga tänker jag :)
Last edited by Bo3 on 10 Apr 2015, 13:47, edited 3 times in total.
He finns inge ja int kan, ba saker ja int lärt me än!
User avatar
rockker
Posts: 568
Joined: 12 Aug 2007, 17:42
Location: Hallstahammar

Re: M50B25 Turbo MotorSpecs | Feedback

Post by rockker »

Soppapumpen skulle jag kört en dw301 istället.. en dw200 kanske blir lite för klen till 400hk. Eller slå på stort och köra dubbla pumpar i tanken så har du tillräckligt med soppa och är safe.
Byter du turbo och spridare så kan du krana på fint med den setupen 8)
E34 M20B28 turbo - 700hk 900nm
http://www.garaget.org/?car=164153" onclick="window.open(this.href);return false;

Skitiga kalsonger får man bara efter 2 bar

"Så roligt har jag inte haft sen vi draggade efter svärmor i fel sjö."

070-4180940
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Re: M50B25 Turbo MotorSpecs | Feedback

Post by jorgen »

jag hade nog satsat på större spridare, dubbla intankpumpar o även ett m30 svänghjul o 765 direkt
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: M50B25 Turbo MotorSpecs | Feedback

Post by TreLingon »

jorgen wrote:jag hade nog satsat på större spridare, dubbla intankpumpar o även ett m30 svänghjul o 765 direkt

Håller med !!
Bo3
Posts: 17
Joined: 04 May 2013, 21:00
Location: Umeå

Re: M50B25 Turbo MotorSpecs | Feedback

Post by Bo3 »

TreLingon wrote:
jorgen wrote:jag hade nog satsat på större spridare, dubbla intankpumpar o även ett m30 svänghjul o 765 direkt

Håller med !!
Så vilka spridare ska ja ta istället? Och ska ja köra på samma märke på pumparna och köra på två stycken?
Och vilken anledning bör jag köra med ett m30 svänghjul istället för m20?
Last edited by Bo3 on 09 Apr 2015, 22:17, edited 4 times in total.
He finns inge ja int kan, ba saker ja int lärt me än!
User avatar
cjagenmark
Posts: 335
Joined: 15 Jan 2007, 21:02
Location: Ronneby

Re: M50B25 Turbo MotorSpecs | Feedback

Post by cjagenmark »

För du kan köra med 765 ? 618 på m20
// Christoffer Jägenmark
E28 M50B28 Turbo
0768395017
http://www.garaget.org/?car=297425" onclick="window.open(this.href);return false;
Bo3
Posts: 17
Joined: 04 May 2013, 21:00
Location: Umeå

Re: M50B25 Turbo MotorSpecs | Feedback

Post by Bo3 »

cjagenmark wrote:För du kan köra med 765 ? 618 på m20
Va? Jag undrade "varför" jag bör köra på ett m30 svänghjul istället för ett m20? Tänkte lite mer specifik info kring de :P
He finns inge ja int kan, ba saker ja int lärt me än!
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: M50B25 Turbo MotorSpec | Feedback

Post by TreLingon »

Det är starkare koppling m30 med 765 än m20 med 618.

Kör med 1000cc Bosch spridare så klarar du dig fint, bra tomgång får man med dom med !

Jag kör med 2st dw301 i tanken och dom flödar ju för 800whp på E85.

Då klarar du dig gott och väl !
User avatar
_2499
Posts: 961
Joined: 07 Sep 2010, 19:10
Location: Karlskrona

Re: M50B25 Turbo MotorSpec | Feedback

Post by _2499 »

Svetsa inte drevet på oljepumpen utan köp istället vac motorsport uppgraderingskit. Finns i ppf shopen :)
Bo3
Posts: 17
Joined: 04 May 2013, 21:00
Location: Umeå

Re: M50B25 Turbo MotorSpec | Feedback

Post by Bo3 »

_2499 wrote:Svetsa inte drevet på oljepumpen utan köp istället vac motorsport uppgraderingskit. Finns i ppf shopen :)
Okej, ska kolla upp det. Tack för tipset :)
He finns inge ja int kan, ba saker ja int lärt me än!
Bo3
Posts: 17
Joined: 04 May 2013, 21:00
Location: Umeå

Re: M50B25 Turbo MotorSpec | Feedback

Post by Bo3 »

TreLingon wrote:Det är starkare koppling m30 med 765 än m20 med 618.

Kör med 1000cc Bosch spridare så klarar du dig fint, bra tomgång får man med dom med !

Jag kör med 2st dw301 i tanken och dom flödar ju för 800whp på E85.

Då klarar du dig gott och väl !
Okej då förstår ja, tackar. :)
Men du tyck ja borde köra på m30 svänghjul direkt istället för m20?

Jamen då kanske man slå på stort å köp sånna spidare direkt då ;)

Ja det verka ju luta åt dubbla intank pumpar iaf, så får se vilka man köper. :)
Last edited by Bo3 on 10 Apr 2015, 13:57, edited 7 times in total.
He finns inge ja int kan, ba saker ja int lärt me än!
Bo3
Posts: 17
Joined: 04 May 2013, 21:00
Location: Umeå

Re: M50B25 Turbo MotorSpec | Feedback

Post by Bo3 »

_2499 wrote:Svetsa inte drevet på oljepumpen utan köp istället vac motorsport uppgraderingskit. Finns i ppf shopen :)
Är det detta du tänkte på?
http://server.pure-pf.com/webshop2/inde ... &id_lang=7
He finns inge ja int kan, ba saker ja int lärt me än!
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: M50B25 Turbo MotorSpec | Feedback

Post by TreLingon »

Bo3 wrote:
_2499 wrote:Svetsa inte drevet på oljepumpen utan köp istället vac motorsport uppgraderingskit. Finns i ppf shopen :)
Är det detta du tänkte på?
http://server.pure-pf.com/webshop2/inde ... &id_lang=7
Stämmer bra. Det oljepumps drevet !

Tryck i 2st 301 dw i tanken så blir det bra :)
Post Reply