Instick av EGT givare?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
JonR
Posts: 23
Joined: 26 Apr 2014, 21:47
Location: Kungsör

Instick av EGT givare?

Post by JonR »

Hej! Har köpt mig en Innovate EGT som jag håller på att montera. Har monterat den i kollektorn. Men hur långt instick ska det vara? En del säger att spetsen på givaren ska vara i mitten av kollektorn och en del säger att spetsen bara ska sticka ut 2-3mm.... Nån som VET? :)

Mvh
User avatar
Johanswe
Posts: 351
Joined: 17 Aug 2012, 18:07
Location: Stockholm

Re: Instick av EGT givare?

Post by Johanswe »

1cm, finns risk att den kan gå av annars.
1111
JonR
Posts: 23
Joined: 26 Apr 2014, 21:47
Location: Kungsör

Re: Instick av EGT givare?

Post by JonR »

Tack för svar! Ja det känns som att den kan vibrera av annars. Ska jag ha den mitt i kollektorn blir ju insticket ca 2-3cm vilket kanske blir lite för mycket. Man vill ju inte ha in den i min fina turbo! :)
Niklas Sandström
Posts: 560
Joined: 17 Aug 2007, 17:43
Location: Kalix
Contact:

Re: Instick av EGT givare?

Post by Niklas Sandström »

Hur långt instick rekomenderar Innovative? Mitt i röret visar väl mest rätt.
JonR
Posts: 23
Joined: 26 Apr 2014, 21:47
Location: Kungsör

Re: Instick av EGT givare?

Post by JonR »

Det står ju bara så här:

Now measure the distance from the tip, up the hot leg of the sensor that is equal to the
height of the compression fitting plus the desired immersion depth that the sensor will
extend into the exhaust stream. Mark that length using a marker or pen on the sensor
sheath.
User avatar
Spiidfriik
Posts: 561
Joined: 29 Nov 2005, 20:20
Location: Piteå
Contact:

Re: Instick av EGT givare?

Post by Spiidfriik »

Ju längre instick desto större risk att den deformeras och blir svår att få lös. Visst är det varmare i mitten, men de lärda säger att skillnaden i temp vid rörets vägg och rörets centrum är (i sammanhanget) försumbar.

Kanske är det intressantare att mäta i ett primärrör istället (eller också), apropå ingenting.
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Re: Instick av EGT givare?

Post by xelerator »

Det är en markant skillnad mellan temp nära vägg och centrum på ett avgasrör/primärrör/kollektor..

Är även en skillnad (trögheten) beroende på om man använder en 3 eller 6mm givare tex.

Så att ligga och köra svep med 6 mm givare lätt instucket i röret jämfört med 3 mm givare med 50% instick i röret gör stor skillnad.
Diameterskillnaden på givare skulle kunna räddas av att man körde steady state som man gör inom industrin, men det gör man inte på eftermarknaden/trimvärlden.
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
Wiell
Posts: 340
Joined: 07 May 2010, 20:33
Location: Hok utanför jkpg

Re: Instick av EGT givare?

Post by Wiell »

bör ju vara open tip för att få snabbast mätning.
http://www.facebook.com/WiellsS2" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply