Hej! Har köpt mig en Innovate EGT som jag håller på att montera. Har monterat den i kollektorn. Men hur långt instick ska det vara? En del säger att spetsen på givaren ska vara i mitten av kollektorn och en del säger att spetsen bara ska sticka ut 2-3mm.... Nån som VET?
Mvh
Instick av EGT givare?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Instick av EGT givare?
Tack för svar! Ja det känns som att den kan vibrera av annars. Ska jag ha den mitt i kollektorn blir ju insticket ca 2-3cm vilket kanske blir lite för mycket. Man vill ju inte ha in den i min fina turbo!
-
Hur långt instick rekomenderar Innovative? Mitt i röret visar väl mest rätt.
Det står ju bara så här:
Now measure the distance from the tip, up the hot leg of the sensor that is equal to the
height of the compression fitting plus the desired immersion depth that the sensor will
extend into the exhaust stream. Mark that length using a marker or pen on the sensor
sheath.
Now measure the distance from the tip, up the hot leg of the sensor that is equal to the
height of the compression fitting plus the desired immersion depth that the sensor will
extend into the exhaust stream. Mark that length using a marker or pen on the sensor
sheath.
- Spiidfriik
Ju längre instick desto större risk att den deformeras och blir svår att få lös. Visst är det varmare i mitten, men de lärda säger att skillnaden i temp vid rörets vägg och rörets centrum är (i sammanhanget) försumbar.
Kanske är det intressantare att mäta i ett primärrör istället (eller också), apropå ingenting.
Kanske är det intressantare att mäta i ett primärrör istället (eller också), apropå ingenting.
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Det är en markant skillnad mellan temp nära vägg och centrum på ett avgasrör/primärrör/kollektor..
Är även en skillnad (trögheten) beroende på om man använder en 3 eller 6mm givare tex.
Så att ligga och köra svep med 6 mm givare lätt instucket i röret jämfört med 3 mm givare med 50% instick i röret gör stor skillnad.
Diameterskillnaden på givare skulle kunna räddas av att man körde steady state som man gör inom industrin, men det gör man inte på eftermarknaden/trimvärlden.
Är även en skillnad (trögheten) beroende på om man använder en 3 eller 6mm givare tex.
Så att ligga och köra svep med 6 mm givare lätt instucket i röret jämfört med 3 mm givare med 50% instick i röret gör stor skillnad.
Diameterskillnaden på givare skulle kunna räddas av att man körde steady state som man gör inom industrin, men det gör man inte på eftermarknaden/trimvärlden.
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
Utrustning uthyres / valsning utföres.
bör ju vara open tip för att få snabbast mätning.
http://www.facebook.com/WiellsS2" onclick="window.open(this.href);return false;