Gjorde ett snabbtest med prylar jag hade i garaget.
Blev bra resultat, lär fungera finfint. Enkelt att montera och någorlunda enkelt att demontera när man behöver göra det.
Så popnit it is.
Provade med en 3.2 x 10.8 x 5.9 alunit (dia x längd x huvud) mot en 0.7 mm plåt, två 8 mm gummiklammers och en M4 bricka (4.4 mm id och 14.7 mm yd).
Är det rejält mycket tjockare plåt på något ställe kan man kanske behöva en lite längre nit.
- gummiklammers = 4 x 0.9 mm
- bricka = 1.1 mm
- plåt = 0.7 mm
- TOTALT = 5.4 mm
Bränslerör E30
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Bränslerör E30
E30 323i -85 : 100% track day car
Re: Bränslerör E30
Dedär blir ju skitbra
Leo Andersson
0761261580
e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
0761261580
e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Bränslerör E30
Bränslerören installerade, flöt på bra utan några större problem. Såhär i efterhand skulle jag nog valt blindnitar med längre längd då det var på gränsen (lämpligast att göra nästa gång man river ner dem eller sätter dit bränsleslangar).
Blev lite carried away och gjorde double flaring på den första änden
Sen blev det single flare och det kommer att fungera finfint med bränsleslang och slangklämma.
Behövdes inte så långa rör som jag trodde, tror varje rör var runt 190 cm långa.
Dags att fixa till resten av bränslesystemet så det kan bli uppstart av motorn inom kort - så man hinner komma ut INNAN säsongen är över!
Blev lite carried away och gjorde double flaring på den första änden
Sen blev det single flare och det kommer att fungera finfint med bränsleslang och slangklämma.
Behövdes inte så långa rör som jag trodde, tror varje rör var runt 190 cm långa.
Dags att fixa till resten av bränslesystemet så det kan bli uppstart av motorn inom kort - så man hinner komma ut INNAN säsongen är över!
E30 323i -85 : 100% track day car
Re: Bränslerör E30
Det där blev både snyggt och rejält, Bra gjort! (=
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Bränslerör E30
Har en liten feedback nu efter jag monterat ihop hela bränslesystemet (snart dags för provtryckning så att säga) - kona inte så förbaskat mycket som jag gjorde
Det gjorde det onödigt svårt att få på bränsleslangarna (att få av dem längre fram kommer att kräva kniv).
Gör istället en mycket "svagare" koning precis som _Thor_ gjorde. Jag hade ju ett kraftigare verktyg vilket gjorde att det inte krävdes mycket för att göra en "riktig" kona - bra i normala fall men i detta fall vill man ha en mycket "svagare" koning med mycket mindre diameter än normalt.
Det gjorde det onödigt svårt att få på bränsleslangarna (att få av dem längre fram kommer att kräva kniv).
Gör istället en mycket "svagare" koning precis som _Thor_ gjorde. Jag hade ju ett kraftigare verktyg vilket gjorde att det inte krävdes mycket för att göra en "riktig" kona - bra i normala fall men i detta fall vill man ha en mycket "svagare" koning med mycket mindre diameter än normalt.
E30 323i -85 : 100% track day car