Bränslerör E30

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
_Thor_
Posts: 46
Joined: 19 Jul 2014, 15:59
Location: Uppsala

Bränslerör E30

Post by _Thor_ »

Jag har dåliga bränslerör till min E30. Jag kapade bort den sektionen av det röret som läckte och satte slang istället men då sprang det läck på ett annat ställe. Typiskt!

Jag misstänker att det inte går att få tag på förböjda rör så att mina alternativ blir till att dra bränsleslang hela vägen alt. bocka egna kopparrör. Vilket är att föredra?
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Re: Bränslerör E30

Post by bmw-slangen »

Tänker du på matar- och returledningarna som går från bränsletanken/bränslepumpen och fram till motorrummet?

Sitter och ska göra samma sak. Har hoppat över att dra slangar genom kupén då det kräver helt diffusionstäta slangar, så kvar är att dra något längsmed originaldragningen undertill på bilen (ska nämnas att det är en banbil så det finns inget som begränsar mig till original).

Rör är ett alternativ jag funderar på. Det står emot mekaniskt påverkan bra. Borde ju fungera om man mäter upp den totala längden och sedan ber en rörfirma ta fram sådana rör med lämpliga anslutningar i ändarna. Sedan bockar man själv till det med en enklare handhållen rörbock.

Bränsleslang är ju naturligtvis det enklaste och är det jag funderat på mest. Är dock något osäker på om lämpligheten (samt även om det finns krav vid tex omregistrering till ombyggt fordon angående detta) då vanlig bränsleslang inte står emot mekaniskt påverkan så bra. Jag gissar på att en lösning på det är att köra med stålomspunnen bränsleslang - fast man hamnar ju på runt 200 SEK / meter så det blir ju inte tokbilligt direkt.

Sen får man troligtvis ha det lite tätare med upphängningsfästen om man kör slang än rör.

Vetitusan om jag inte kommer att köra med stålomspunnen slang mest för enkelhetens skull.
E30 323i -85 : 100% track day car
Jens92
Posts: 593
Joined: 07 Sep 2010, 21:36
Location: Lindesberg

Re: Bränslerör E30

Post by Jens92 »

Jag kommer köra med stålrör från hydroscand på min bil tillsammans med skärringskopplingar.
Jag har och hört att den här typen av slang ska vara bra som bränsleslang annars: http://www.oberginnovation.se/uploads/p ... _nylon.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Har ingen erfarenhet av den men på nått annat forum sa att den fungerade till alla bränslen och var smidig.

Tänkte nämna att den finns iaf.
User avatar
JohanE
Posts: 1550
Joined: 11 Aug 2006, 12:30
Location: Säter
Contact:

Re: Bränslerör E30

Post by JohanE »

Rostfritt rör och bocka själv.
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT

Image
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Re: Bränslerör E30

Post by bmw-slangen »

Hur mycket kraft behövs för att bocka rostfritt? Exempel på lämpligt verktyg?

Vad är det för diameter på originalledningarna (har ju slängt alla mina)?
E30 323i -85 : 100% track day car
User avatar
_Thor_
Posts: 46
Joined: 19 Jul 2014, 15:59
Location: Uppsala

Re: Bränslerör E30

Post by _Thor_ »

bmw-slangen wrote:Hur mycket kraft behövs för att bocka rostfritt? Exempel på lämpligt verktyg?

Vad är det för diameter på originalledningarna (har ju slängt alla mina)?
Image

Image
User avatar
_Thor_
Posts: 46
Joined: 19 Jul 2014, 15:59
Location: Uppsala

Re: Bränslerör E30

Post by _Thor_ »

JohanE wrote:Rostfritt rör och bocka själv.
Jag undrar också hur svårt det är att bocka rostfritt?

Finns det några mer rejäla verktyg du kan rekommendera?
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Re: Bränslerör E30

Post by bmw-slangen »

Klockrena bilder, _Thor_ !

O tusan, var de inte tjockare än 8 mm?
Nåja, till den motor jag kommer att ha närmsta säsongen och nog nästa också så räcker det.

Kanske rör is the way to go - borde ju finnas något enklare verktyg så man kan bocka själv.

Borde inte en sådan här räcka (är ju bra att ha till annat också)?
http://www.verktygsboden.se/roerbocknin ... 0.126355.1" onclick="window.open(this.href);return false;

@JohanE : Vilket verktyg använder du?
E30 323i -85 : 100% track day car
Jens92
Posts: 593
Joined: 07 Sep 2010, 21:36
Location: Lindesberg

Re: Bränslerör E30

Post by Jens92 »

De rör jag köpte på hydroscand är 10mm diameter och 1mm gods. Dock inte rostfritt utan någon typ av rosttrögt stål.
Dessa bockar jag med en sån här bock:
http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- ... re-439046/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hittar dock inte den jag använder då jag har en som specifikt är avsedd för 10mm rör och med den går det iaf utmärkt att bocka.
User avatar
piddan
Posts: 754
Joined: 26 Jul 2008, 20:07
Location: bridgemill

Re: Bränslerör E30

Post by piddan »

kanske ett alternativ? Går ju att bocka mycket enklare än rostfritt.
http://www.streetpower.se/sv/323-an-aluminiumror" onclick="window.open(this.href);return false;
// P
Projekt: E46 m3 s65
User avatar
rockker
Posts: 568
Joined: 12 Aug 2007, 17:42
Location: Hallstahammar

Re: Bränslerör E30

Post by rockker »

piddan wrote:kanske ett alternativ? Går ju att bocka mycket enklare än rostfritt.
http://www.streetpower.se/sv/323-an-aluminiumror" onclick="window.open(this.href);return false;
Använder dessa rör och jag är helnöjd med dem! Lätt att böja och jobba med.
E34 M20B28 turbo - 700hk 900nm
http://www.garaget.org/?car=164153" onclick="window.open(this.href);return false;

Skitiga kalsonger får man bara efter 2 bar

"Så roligt har jag inte haft sen vi draggade efter svärmor i fel sjö."

070-4180940
User avatar
_Thor_
Posts: 46
Joined: 19 Jul 2014, 15:59
Location: Uppsala

Re: Bränslerör E30

Post by _Thor_ »

Efter att ha gjort en kostnadskalkyl blev det det billigaste alternativet till slut.

Jag köpte:
8mm kopparrör http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... par-52450/" onclick="window.open(this.href);return false;
rörbockningsverktyg http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... yg-121181/" onclick="window.open(this.href);return false;
dubbelkoningsverktyg http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... tyg-19837/" onclick="window.open(this.href);return false;

Image
Det ver överraskande lätt att arbeta med koppar, mycket enkelt att räta ut rullen och sedan bocka med rörbocken.

Jag lade det gamla röret sida vid sida med det nya och kopierade över alla böjar och sedan monterade jag bara dit det. På sina ställen behövdes det finjusteras lite men det kunde göras på plats. Det tog kanske 1,5h totalt att göra.
Image

Dubbelkoningsverktyget, även om det var överlägset billigast funkade som det borde. Det blev fina kragar på rörändarna på första försöket.

Nu har jag bara bytt matarröret men returerna skall bli iordninggjorda också såsmåningom. Dock är det inget akut.
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Re: Bränslerör E30

Post by bmw-slangen »

Intressant!

Koppar har jag dock aldrig oroat mig för att bocka (även lite grövre som 8-10 mm), det var mest rostfritt som jag varit lite tveksam till utan bra verktyg.

Biltemas minsting till rörbock (art.nr 121181) har jag redan och använder den för fullt nu när jag drar hela bromssystemet.

Men deras större modell (art.nr 121182) som du visar verkar ju fungera alldeles utmärkt!

Har faktiskt aldrig haft grövre kopparrör som alternativ, finns det några kända problem/nackdelar med att använda kopparrör med vanlig 95/98 (även de med 10% etanol) handelsbensin? EDIT : Kom på att jag måste ha 98 oktan i min motor, så det är med 10% etanol behöver jag inte oroa mig för isåfall.

@_Thor_ : Hur gör du slanganslutningarna i båda ändar på rören?
E30 323i -85 : 100% track day car
User avatar
_Thor_
Posts: 46
Joined: 19 Jul 2014, 15:59
Location: Uppsala

Re: Bränslerör E30

Post by _Thor_ »

Jag har läst i andra trådar att man skall undvika Biltemas billigaste dubbelkoningsverktyg eftersom det "bara blir bra i hälften av fallen" så det var ju överraskande att en novis kunde få till det på direkten. (=

Image
Det blev en snudd under 10mm i ytterdiameter över änden.

Image

Jag köpte bränsleslang utav kvalité på Slangservice och satte enkel slangklämma i passande dimension i vardera ändarna.

Jag hittade detta om riskerna med att använda koppar:

"Trace levels of soluble metal compounds, particularly copper, catalyze
the oxidative degradation of gasoline by promoting the formation of gums
and deposits. Metal deactivators overcome this problem by chelating the
metal and rendering it inactive.

Additives are frequently added to gasoline to address oxidative
stability and other issues; they include antioxidants, metal
deactivators, and detergents.

The only negative thing with copper might be that it might act as a
catalyst and cause oxidation."


http://www.thumpertalk.com/topic/807114 ... -gasoline/

Jag tror inte det kommer vara några problem att köra med koppar, men någon form stålrör liksom original hade varit bästa alternativet troligen.

Ska man "köra" etanol passar ju kopparmasiker utmärkt. ;-)
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Re: Bränslerör E30

Post by bmw-slangen »

Tackar för svar!

Har haft varierande resultat med Biltemas enklare koningsverktyg (ibland blev det bra, ibland inte). Eftersom jag skulle kona en hel del framöver så var inte det acceptabelt, så jag köpte ett Sykes-Pickavant koningsverktyg, jävlar i min lilla låda vilken skillnad! Perfekt koning varje gång utan att man behöver tänka - bara montera, aligna och dra :-)

Problemet med att man glömmer nippeln eller vänder den fel försvann dock inte :-)

Image


Aha, du verkar köra första steget på en SAE 45 graders double flare för att få till en bubbla. Det har ju jag också på mitt koningsverktyg. Ja, det borde ju fungera utmärkt - inte en chans att den glider av där.

Tja, inte omöjligt jag kör med kopparrör just för enkelheten och priset. Jag vet om att jag eventuellt måste dra om allt om 1-2 år ändåså, så vill inte investera i alltför "tunga" saker - vill mest få till en fungerande lösning och fullt acceptabel lösning så det blir någon körning i sommar.

BTW, det på bilden är bara första steget i en dubbelkoning. Det är när du ska göra andra steget som det är kritiskt att allt är centrerat likadant som första gången och det är nu det ofta blir lite snett.

Fast på våra europeiska bilar finns inga dubbelkonor - det är i princip uteslutande ISO bubble flare som används.
E30 323i -85 : 100% track day car
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Re: Bränslerör E30

Post by bmw-slangen »

Någon som har några bra förslag på infästning av bränslerör?

Original verkar det sitta en fastsvetsad bussning med gängad insida som man sedan trär över en klämma i plast och en hållare av metall och drar ihop allt med en skruv
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=16&fg=15" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilden nedan visar den enda bussning som inte var sönderrostad men sitter fastrostade avkapade skruvar i alla. Det som satt vara bara skräp, har kapat bort allt och slipat rent.



Finns det några smidiga hållare? Inte intresserad av att ha vassa plåtskruvar sticka upp i golvet (som jag sedan kommer sätta mitt knä på när jag mekar inuti bilen).

Det enklaste måste väl vara två gummiklammrar och en blindnit emellan? Några andra förslag?



Image
E30 323i -85 : 100% track day car
User avatar
TheMan
Posts: 741
Joined: 03 Jul 2011, 20:11
Location: Gotland

Re: Bränslerör E30

Post by TheMan »

Intressant :)

Jag har då tagit beslutet o köpa stålomspunnen ptfe slang och dra hela vägen då jag lessnat på dem rostiga org rören med alla dess ful lagningar hit och dit....

Det som blir mest spännande i mitt fall är ju och ta sig förbi bakvagnsbryggan med slangarna då jag skall montera fuelcell och ha pumparna i baljan... Men det löser väl sig.

Som sagt det är ju inte särskillt lockande och dra i plåtskruv som sen sticker upp genom golvet?

Borde funka med 2st rostfria gummiklädda klammer och popnit med eventuell bricka?
Leo Andersson
0761261580

e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
Post Reply