Ingen aning, men den bör ju oavsett balanseras ihop med en ny tryckplatta.JockE28 wrote:Gick väl ett här för 2500 för ett tag sedan
Är ppfs balanserad och klara?
Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo - MASKIN I!
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: E30 Zender Widebody M54B30 Turbo SFRO
E34 M20B28 turbo - 700hk 900nm
http://www.garaget.org/?car=164153" onclick="window.open(this.href);return false;
Skitiga kalsonger får man bara efter 2 bar
"Så roligt har jag inte haft sen vi draggade efter svärmor i fel sjö."
070-4180940
http://www.garaget.org/?car=164153" onclick="window.open(this.href);return false;
Skitiga kalsonger får man bara efter 2 bar
"Så roligt har jag inte haft sen vi draggade efter svärmor i fel sjö."
070-4180940
Re: Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo WTFUPDA
Jadu, jag vet inte riktigt vart jag ska börja.. Det har inte hänt så mycket men ändå har det hänt en hel del. Har införskaffat mig en del nya saker men tyvärr inte hunnit skruva så mycket då jag stött på problem efter problem..
Bakvagnen skulle ha hissats upp, men polarn som skulle tillverka dom sista fästena som behövdes till diffen skulle iväg på sin första roadracingtävling och SJÄLVKLART pajar laserskärningsmaskinen samma jävla dag som jag skulle fått dom tillverkade innan han åkte iväg... Hursom, han är tillbaka på jobbet nästa vecka och maskinen är förhoppningsvis lagad så att jag kan få dom under veckans gång och montera bakvagn under veckan.
Soppasystemet har jag väntat med då jag tyckte det kändes dumt att dra nya slangar osv innan svets och kapningsarbetet för bakvagnen är klart.
Sen så har det tagit en helvändning när det gäller motorn... Tanken var ju att köra M54:an oöppnat á 450whp denna säsong och sen bygga helsmitt i vinter, men sen fick jag ett erbjudande som var för bra för att motstå.. Samma polare som ska tillverka diff-fästena var i desperat behov av snabba pengar till sin första roadracingtävling och erbjöd mig att köpa hans maskin m.m. för en alldeles för billig peng, jag funderade en hel del och jämförde alternativet att köpa hans maskin jämtemot att köra på M54:an och kom fram till att det både skulle gå snabbare att få i hans maskin samt att den var byggd för mer mos, SÅ JAG KÖPTE DEN!
Maskinen då är en M20B27 och jag är egentligen helt anti emot M20 då jag bara haft huvudvärk med det tidigare, men det går inte att förneka att dom har det ballaste soundet som finns, samt att min bil redan är förberedd för det plus att denna maskin är såpass välbyggd som en M20 kan bli, så det SKA hålla..
Specs på nya maskinen är:
M20B27
Nygenomgången med nya kolvringar
SPM stakar
Ross kolvar med HD kolvbultar
Diesel oljepump
Cooperringpackning
Arp i botten o topp
PPF Stödgördel
Mirafräst, portad och svetsad topp
Större Supertech ventiler och fjädrar
Z58 Turbo kam
HD vippor
Nuke ställbart kamdrev
MSD spolar
M30 svänghjul
Sachs 765
6-puckad sinter
Pulssplitgrenrör som är keramikcoatat
Kullagrad Garrett GT4094R som också är coatad
Sen blir det Bosch 1300cc spridare, Precision 66mm wg, en DW200 som förpump, oljekyl osv.
Tanken är ju fortfarande bara att köra 6-700whp och denna maskin är byggd för betydligt mer, så det bör som sagt hålla ihop.
Sen kan jag glädjeligen dela med mig av att jag fått min första b-sponsring!
Autoexperten Sätra, om ni är i behov av reservdelar eller har frågor kring eran bil så tveka inte på att svänga förbi där, extremt duktig och serviceminded personal som kan lösa det mesta i reservdelsväg!
Här kommer även lite bilder på vad som hänt/köpts! VARNING FÖR FOTOBOMB!
Skruvade bort det gamla soppasystemet, den nya catchen kommer sitta emot ryggstödsplåten istället för i baljan och batteriet slängs eventuellt ner i reservhjulsbaljan istället.
Införskaffade mig en Tial 50mm dumpventil som jag fick för en billig peng utav en vän
Jag och 3 utav de andra grabbarna från garaget köpte oss justerbara spakställ utav denna modell
Passade på att byta till svart grill och provade att gultona lysena, egentligen är jag helt emot gultonat men var sugen på att testa då jag har Hella Black lysen och därav blir det inte lika illgult som det brukar bli (notera den komiska klibban jag fick med mig från elmia)
Tycker det blev rätt ballt ändå tack vare Hella Black lysena, blev en snygg brytning med svart grill mot grå kaross och gultonat mot svart grill så det blir nog att åka såhär!
Sen lyckades jag komma över ett par riktiga rariteter för en alldeles för billig peng, MK Motorsport 17x10" och 8,5" fram. Jag kommer renovera upp dessa vid sidan av när tid finns.
Provmonterade lite snabbt bara för skojs skull, blir nog riktigt snyggt och tidsenligt när dom är renoverade och har lite gummi! Måste bara hitta 3st centrumkåpor till...
Som om inte det vore nog så hittade jag även ett par 18x8,5" BBS RK i princip gratis Det blir nog dessa som kommer sitta på bilen mestadels av tiden som "svin-fälgar" man inte behöver vara rädd om när man är ute och svinar.
Blev rätt fina efter en tvätt och ser faktiskt förjävla bra ut på E30:in! Skulle vilja hitta ett par som är 10" bak bara..
Bild på nya maskinen Allt är i superfinish med det mesta svartlackat
Sen fick jag även hem dom nya sponsordekalerna
Det som står på agendan nu är att förhoppningsvis hänga i maskinen imorgon, förhoppningsvis få diff-fästen tillverkade så jag kan hänga upp bakvagnen under veckan och därefter tar det en jävla fart med att färdigställa soppasystemet, upp med lådan, beställa kardan, koppla sprut, svetsa tryckrör och avgas osv..
M54:an och CP-kolvarna är förövrigt till salu nu om någon är intresserad. Maskin har gått 16k mil och är i riktigt bra skick och kolvarna är flång-nya i kartong specialbeställda med 10 i komp då jag tänkte köra på E85.
Bomba gärna med kommentarer och åsikter, all feedback är bra feedback och en motivationsboost uppskattas alltid i dessa tuffa tider!
Peace out!
Bakvagnen skulle ha hissats upp, men polarn som skulle tillverka dom sista fästena som behövdes till diffen skulle iväg på sin första roadracingtävling och SJÄLVKLART pajar laserskärningsmaskinen samma jävla dag som jag skulle fått dom tillverkade innan han åkte iväg... Hursom, han är tillbaka på jobbet nästa vecka och maskinen är förhoppningsvis lagad så att jag kan få dom under veckans gång och montera bakvagn under veckan.
Soppasystemet har jag väntat med då jag tyckte det kändes dumt att dra nya slangar osv innan svets och kapningsarbetet för bakvagnen är klart.
Sen så har det tagit en helvändning när det gäller motorn... Tanken var ju att köra M54:an oöppnat á 450whp denna säsong och sen bygga helsmitt i vinter, men sen fick jag ett erbjudande som var för bra för att motstå.. Samma polare som ska tillverka diff-fästena var i desperat behov av snabba pengar till sin första roadracingtävling och erbjöd mig att köpa hans maskin m.m. för en alldeles för billig peng, jag funderade en hel del och jämförde alternativet att köpa hans maskin jämtemot att köra på M54:an och kom fram till att det både skulle gå snabbare att få i hans maskin samt att den var byggd för mer mos, SÅ JAG KÖPTE DEN!
Maskinen då är en M20B27 och jag är egentligen helt anti emot M20 då jag bara haft huvudvärk med det tidigare, men det går inte att förneka att dom har det ballaste soundet som finns, samt att min bil redan är förberedd för det plus att denna maskin är såpass välbyggd som en M20 kan bli, så det SKA hålla..
Specs på nya maskinen är:
M20B27
Nygenomgången med nya kolvringar
SPM stakar
Ross kolvar med HD kolvbultar
Diesel oljepump
Cooperringpackning
Arp i botten o topp
PPF Stödgördel
Mirafräst, portad och svetsad topp
Större Supertech ventiler och fjädrar
Z58 Turbo kam
HD vippor
Nuke ställbart kamdrev
MSD spolar
M30 svänghjul
Sachs 765
6-puckad sinter
Pulssplitgrenrör som är keramikcoatat
Kullagrad Garrett GT4094R som också är coatad
Sen blir det Bosch 1300cc spridare, Precision 66mm wg, en DW200 som förpump, oljekyl osv.
Tanken är ju fortfarande bara att köra 6-700whp och denna maskin är byggd för betydligt mer, så det bör som sagt hålla ihop.
Sen kan jag glädjeligen dela med mig av att jag fått min första b-sponsring!
Autoexperten Sätra, om ni är i behov av reservdelar eller har frågor kring eran bil så tveka inte på att svänga förbi där, extremt duktig och serviceminded personal som kan lösa det mesta i reservdelsväg!
Här kommer även lite bilder på vad som hänt/köpts! VARNING FÖR FOTOBOMB!
Skruvade bort det gamla soppasystemet, den nya catchen kommer sitta emot ryggstödsplåten istället för i baljan och batteriet slängs eventuellt ner i reservhjulsbaljan istället.
Införskaffade mig en Tial 50mm dumpventil som jag fick för en billig peng utav en vän
Jag och 3 utav de andra grabbarna från garaget köpte oss justerbara spakställ utav denna modell
Passade på att byta till svart grill och provade att gultona lysena, egentligen är jag helt emot gultonat men var sugen på att testa då jag har Hella Black lysen och därav blir det inte lika illgult som det brukar bli (notera den komiska klibban jag fick med mig från elmia)
Tycker det blev rätt ballt ändå tack vare Hella Black lysena, blev en snygg brytning med svart grill mot grå kaross och gultonat mot svart grill så det blir nog att åka såhär!
Sen lyckades jag komma över ett par riktiga rariteter för en alldeles för billig peng, MK Motorsport 17x10" och 8,5" fram. Jag kommer renovera upp dessa vid sidan av när tid finns.
Provmonterade lite snabbt bara för skojs skull, blir nog riktigt snyggt och tidsenligt när dom är renoverade och har lite gummi! Måste bara hitta 3st centrumkåpor till...
Som om inte det vore nog så hittade jag även ett par 18x8,5" BBS RK i princip gratis Det blir nog dessa som kommer sitta på bilen mestadels av tiden som "svin-fälgar" man inte behöver vara rädd om när man är ute och svinar.
Blev rätt fina efter en tvätt och ser faktiskt förjävla bra ut på E30:in! Skulle vilja hitta ett par som är 10" bak bara..
Bild på nya maskinen Allt är i superfinish med det mesta svartlackat
Sen fick jag även hem dom nya sponsordekalerna
Det som står på agendan nu är att förhoppningsvis hänga i maskinen imorgon, förhoppningsvis få diff-fästen tillverkade så jag kan hänga upp bakvagnen under veckan och därefter tar det en jävla fart med att färdigställa soppasystemet, upp med lådan, beställa kardan, koppla sprut, svetsa tryckrör och avgas osv..
M54:an och CP-kolvarna är förövrigt till salu nu om någon är intresserad. Maskin har gått 16k mil och är i riktigt bra skick och kolvarna är flång-nya i kartong specialbeställda med 10 i komp då jag tänkte köra på E85.
Bomba gärna med kommentarer och åsikter, all feedback är bra feedback och en motivationsboost uppskattas alltid i dessa tuffa tider!
Peace out!
Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
Re: Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo WTFUPDA
Kul med m20, inte så vanligt nu för tiden!
Jag hade en liknande m20 som din spec. 2009. Dock 2,8l. Den gav 600whp vid 1,2 bar & 716whp vid 1,8 med en gt4088
Jag hade en liknande m20 som din spec. 2009. Dock 2,8l. Den gav 600whp vid 1,2 bar & 716whp vid 1,8 med en gt4088
Karl Jansson, 070-4406777
Re: Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo WTFUPDA
Nä precis, alla kör ju M50 nu.. Men det blir nog ballt! Ofan coolt, ja jag hoppas kunna uppnå 700whp runt 1,7-1,8 bar men jag kommer köra på originalinsug som förmodligen stryper en del.. Körde du med plenum eller?_Kalle_ wrote:Kul med m20, inte så vanligt nu för tiden!
Jag hade en liknande m20 som din spec. 2009. Dock 2,8l. Den gav 600whp vid 1,2 bar & 716whp vid 1,8 med en gt4088
Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
Re: Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo WTFUPDA
Hoppas den håller!
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo WTFUPDA
Nu känns du lite negativ haha Nä men har toppen hållt i 3 år bör den hålla för mig med som ska köra med mindre mos än tidigare ägare..JockE28 wrote:Hoppas den håller!
Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
Re: Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo WTFUPDA
Menar bara väl ! Talar av egen erfarenhet
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo WTFUPDA
Ballt med m20! vart köpte ni spakställen?
When the flag drops, the bullshit stops!!
E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo WTFUPDA
Kul o höra! Polarn var i kontakt med killen som tillverkade dom, kan säkert ordna fram ett om du är sugen? PM:a isf!Joachim wrote:Ballt med m20! vart köpte ni spakställen?
Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
- Performance
- Posts: 217
- Joined: 21 Sep 2012, 14:37
- Location: STHLM
Re: Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo WTFUPDA
Schysst som fan med m20 bra val! kämpa på nu fan, säg till om du behöver hjälp
- Robert Bokefelt -
BMW 540i E34 1993
BMW 525i E34 Turbo 1990
BMW 540i E34 1993
BMW 525i E34 Turbo 1990
Re: Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo WTFUPDA
Nope, originalinsug med original spjällhusDSK08 wrote: Nä precis, alla kör ju M50 nu.. Men det blir nog ballt! Ofan coolt, ja jag hoppas kunna uppnå 700whp runt 1,7-1,8 bar men jag kommer köra på originalinsug som förmodligen stryper en del.. Körde du med plenum eller?
Karl Jansson, 070-4406777
Re: Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo WTFUPDA
Min nuvarande m20b28 är bromsad hos förra ägaren till 800whp med standardinsug och 3" accufab spjäll och ca 820whp med plenum men då med myyyycket sämre kurva vad gäller vridmoment jämfört med standard insuget..
Så jag skulle säga att plenum är för att jaga toppeffekt, men körbarhet så är det standardinsug som gäller.
Så jag skulle säga att plenum är för att jaga toppeffekt, men körbarhet så är det standardinsug som gäller.
E34 M20B28 turbo - 700hk 900nm
http://www.garaget.org/?car=164153" onclick="window.open(this.href);return false;
Skitiga kalsonger får man bara efter 2 bar
"Så roligt har jag inte haft sen vi draggade efter svärmor i fel sjö."
070-4180940
http://www.garaget.org/?car=164153" onclick="window.open(this.href);return false;
Skitiga kalsonger får man bara efter 2 bar
"Så roligt har jag inte haft sen vi draggade efter svärmor i fel sjö."
070-4180940
Re: Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo WTFUPDA
Kul att fler tycker det blir rätt ballt ändå, haha jadå det skadar ju aldrigPerformance wrote:Schysst som fan med m20 bra val! kämpa på nu fan, säg till om du behöver hjälp
Ofyfan, då kanske jag lyckas nå 700whp på typ 1,7-1,8bar ändå då föfhoppningsvis!_Kalle_ wrote:Nope, originalinsug med original spjällhusDSK08 wrote: Nä precis, alla kör ju M50 nu.. Men det blir nog ballt! Ofan coolt, ja jag hoppas kunna uppnå 700whp runt 1,7-1,8 bar men jag kommer köra på originalinsug som förmodligen stryper en del.. Körde du med plenum eller?
O satan, med vad för turbo och laddtryck och hur preppad topp? Originalinsug verkar vara trevligare än förväntat!rockker wrote:Min nuvarande m20b28 är bromsad hos förra ägaren till 800whp med standardinsug och 3" accufab spjäll och ca 820whp med plenum men då med myyyycket sämre kurva vad gäller vridmoment jämfört med standard insuget..
Så jag skulle säga att plenum är för att jaga toppeffekt, men körbarhet så är det standardinsug som gäller.
Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
Re: Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo WTFUPDA
Minns inte exakt vilken turbo han hade, men tror det var en precision 6766 eller liknande och körde 2,4 bar, själv kör jag en liten 6265aO satan, med vad för turbo och laddtryck och hur preppad topp? Originalinsug verkar vara trevligare än förväntat!
Insug har moddas så det sitter 3" accufabspjäll, toppen är tillsnyggad i kanalerna samt matchportad med insug. Oversizeventiler från supertech och Ppf steg3 ventilfjädrarkit, z58 turbokam. Varvar 8000.
Ja jag ser då ingen mening med att köra något annat än originalinsug
E34 M20B28 turbo - 700hk 900nm
http://www.garaget.org/?car=164153" onclick="window.open(this.href);return false;
Skitiga kalsonger får man bara efter 2 bar
"Så roligt har jag inte haft sen vi draggade efter svärmor i fel sjö."
070-4180940
http://www.garaget.org/?car=164153" onclick="window.open(this.href);return false;
Skitiga kalsonger får man bara efter 2 bar
"Så roligt har jag inte haft sen vi draggade efter svärmor i fel sjö."
070-4180940
Re: Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo WTFUPDA
Okey! Min turbo är snäppet större än en 6766 då den är 67,9mm in och 69mm ut sen är den ju kullagrad också. Dock kommer jag köra på originalspjäll, vet inte hur mycket effekt ett accufabspjäll kan ge jämfört mot original? Min topp är såpass preppad som den kan bli så det är nog snarlikt på den fronten också, dock vet jag inte om jag kommer våga varva 8000rpm eller om jag ska nöja mig med 7500rpm.. Men har för mig toppeffekten på Z58 kammen ligger mellan 7-9000rpm så det kanske är värt att sträcka sig till 8000rpm..rockker wrote:Minns inte exakt vilken turbo han hade, men tror det var en precision 6766 eller liknande och körde 2,4 bar, själv kör jag en liten 6265aO satan, med vad för turbo och laddtryck och hur preppad topp? Originalinsug verkar vara trevligare än förväntat!
Insug har moddas så det sitter 3" accufabspjäll, toppen är tillsnyggad i kanalerna samt matchportad med insug. Oversizeventiler från supertech och Ppf steg3 ventilfjädrarkit, z58 turbokam. Varvar 8000.
Ja jag ser då ingen mening med att köra något annat än originalinsug
Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
Re: Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo WTFUPDA
Tokfrän e30 säger jag!!
Re: Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo WTFUPDA
Tackar! Din E28 är ju också rätt frän må jag säga..Emppu wrote:Tokfrän e30 säger jag!!
Turboschlynan - E30 Zender Widebody M20B27 Turbo
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!
Sponsors: Autoexperten Sätra Fler sponsorer sökes!