välja rätt motor! m10/m42/m20 turbo
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
-
- Posts: 18
- Joined: 30 Nov 2013, 12:57
välja rätt motor! m10/m42/m20 turbo
hejsan!
läst igenom drösvis med tådar på olika forum och letat info i snart ett år, så nu börjar det bli dax att börja!
har tänkt att turbokonvertera en bmw e30, men kan inte bestämma mig för vilken motor, .. m20in ger ju mest hk för pengarna samtidigt som de vrålar mysigt! men tycker att det vore schysst med en relativt vass 4a! blir ju även mycket mer plats i motorutrymmet =D. ska man satsa på fekzenchip eller typ ett MS? har inte tänkt att ladda mer än ca 0.8 bar och ska köra med orörd botten.
lite för och nackdelar mellan de olika motorerna vore schysst!
tacksam för svar! även pm går bra =)
läst igenom drösvis med tådar på olika forum och letat info i snart ett år, så nu börjar det bli dax att börja!
har tänkt att turbokonvertera en bmw e30, men kan inte bestämma mig för vilken motor, .. m20in ger ju mest hk för pengarna samtidigt som de vrålar mysigt! men tycker att det vore schysst med en relativt vass 4a! blir ju även mycket mer plats i motorutrymmet =D. ska man satsa på fekzenchip eller typ ett MS? har inte tänkt att ladda mer än ca 0.8 bar och ska köra med orörd botten.
lite för och nackdelar mellan de olika motorerna vore schysst!
tacksam för svar! även pm går bra =)
Re: välja rätt motor! m10/m42/m20 turbo
4-cyl är gay...! M20 är ballt, bygg en sån.. Om du gillar å betala for skit så kan du köpa et MS. Om du tycker om saker som fungerar så kör du med Fekzen-chip äller Maxxecu!
M20 med Z45 turbokam, justerbart kamdrev och en lagom turbo, då har du maskin som funkar gött!
M20 med Z45 turbokam, justerbart kamdrev och en lagom turbo, då har du maskin som funkar gött!
When the flag drops, the bullshit stops!!
E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: välja rätt motor! m10/m42/m20 turbo
Motorval beror ju på vad du ska använda bilen till. Ska du köra bana så är en överladdad M42 med lagom stor turbo vettigt. Annars hade jag kört på M50, bra dailymotor Välj styrsystem efter plånboken.
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Re: välja rätt motor! m10/m42/m20 turbo
M50 är tråkigt Mer hardcore med M20
Sen hade jag satsat på ett ECU Master sprut.
MS är värre än aids, Maxxecu är för dyrt o fekzen känns lite halv buggit?
Sen hade jag satsat på ett ECU Master sprut.
MS är värre än aids, Maxxecu är för dyrt o fekzen känns lite halv buggit?
Leo Andersson
0761261580
e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
0761261580
e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
-
- Posts: 18
- Joined: 30 Nov 2013, 12:57
Re: välja rätt motor! m10/m42/m20 turbo
gay o gay, 4cyl kan väl va schysst med men m20 vrål finns de inte mkt som slår ..Joachim wrote:4-cyl är gay...! M20 är ballt, bygg en sån.. Om du gillar å betala for skit så kan du köpa et MS. Om du tycker om saker som fungerar så kör du med Fekzen-chip äller Maxxecu!
M20 med Z45 turbokam, justerbart kamdrev och en lagom turbo, då har du maskin som funkar gött!
härligt! vad brukar en z45 kam gå på? =D
-
- Posts: 18
- Joined: 30 Nov 2013, 12:57
Re: välja rätt motor! m10/m42/m20 turbo
Casy wrote:Motorval beror ju på vad du ska använda bilen till. Ska du köra bana så är en överladdad M42 med lagom stor turbo vettigt. Annars hade jag kört på M50, bra dailymotor Välj styrsystem efter plånboken.
ska gå som rolig gatubrukis sommartid =D tänkte hålla mig till de motorer som finns i e30! lutar mer å mer åt m20 faktiskt =)
-
- Posts: 18
- Joined: 30 Nov 2013, 12:57
Re: välja rätt motor! m10/m42/m20 turbo
TheMan wrote:M50 är tråkigt Mer hardcore med M20
Sen hade jag satsat på ett ECU Master sprut.
MS är värre än aids, Maxxecu är för dyrt o fekzen känns lite halv buggit?
haha visst äre lite ballt med en gamml 12v ! ecu master va ju inte jätte dyrtom man jämnförmed maxxecu, men kostar fortfarande rätt mkt. vad är det med fekzens chip som gör dem buggiga? =)
Re: välja rätt motor! m10/m42/m20 turbo
Ska man åka överladdat och ha det och hålla så är första steget och köpa sig ett riktigt sprut.
Med chipet känns det som man inte riktigt har kontroll på vad som händer... Sen o behöva åka med luftmassemätare är inte jättekul heller.
Med chipet känns det som man inte riktigt har kontroll på vad som händer... Sen o behöva åka med luftmassemätare är inte jättekul heller.
Leo Andersson
0761261580
e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
0761261580
e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
Re: välja rätt motor! m10/m42/m20 turbo
Förstår inte varför folk förespråkar M20, även om dom nu låter ballt! Tror inte jag läst en enda projekttråd där toppen inte har spruckit MINST 1 gång men men!
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
-
- Posts: 18
- Joined: 30 Nov 2013, 12:57
Re: välja rätt motor! m10/m42/m20 turbo
jo det känns som så, men tycker det är så mycket folk som kör med fekzens chip med goda resultat, så man blir ju frestad av enkelheten i det hela =DTheMan wrote:Ska man åka överladdat och ha det och hålla så är första steget och köpa sig ett riktigt sprut.
Med chipet känns det som man inte riktigt har kontroll på vad som händer... Sen o behöva åka med luftmassemätare är inte jättekul heller.
varför är det tråkigt att köra med LMM? =)
-
- Posts: 18
- Joined: 30 Nov 2013, 12:57
Re: välja rätt motor! m10/m42/m20 turbo
ligger nått i det du säger men man får ju mest mos för pengarna om man ska hålla sig till e30ins motorer. har inte m10/m42 samma problem med toppen? =DCasy wrote:Förstår inte varför folk förespråkar M20, även om dom nu låter ballt! Tror inte jag läst en enda projekttråd där toppen inte har spruckit MINST 1 gång men men!
Re: välja rätt motor! m10/m42/m20 turbo
Casy wrote:Förstår inte varför folk förespråkar M20, även om dom nu låter ballt! Tror inte jag läst en enda projekttråd där toppen inte har spruckit MINST 1 gång men men!
+1 000 000
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: välja rätt motor! m10/m42/m20 turbo
Finns egentligen bara ett val, och det är M50. Då kommer man billigt undan oxå. M10 har jag aldrig byggt någon. M42 vet jag inte om dom har några direkta problem? Finns inte cooperring till dom ännu vad jag vet.. Skulle va om packningen gick pga det, men toppen är nog ungefär lika stabil som en M50. Du får forska vidare själv i ämnet..Wobbzgurka wrote:ligger nått i det du säger men man får ju mest mos för pengarna om man ska hålla sig till e30ins motorer. har inte m10/m42 samma problem med toppen? =DCasy wrote:Förstår inte varför folk förespråkar M20, även om dom nu låter ballt! Tror inte jag läst en enda projekttråd där toppen inte har spruckit MINST 1 gång men men!
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
-
- Posts: 18
- Joined: 30 Nov 2013, 12:57
Re: välja rätt motor! m10/m42/m20 turbo
har faktiskt börjat inse att m50 är ett sjukt mkt bättre val.. verkar ju hålla bra o ge sjuka siffor. aja, nånting ska man nog kunna knåpa ihop =DCasy wrote:Finns egentligen bara ett val, och det är M50. Då kommer man billigt undan oxå. M10 har jag aldrig byggt någon. M42 vet jag inte om dom har några direkta problem? Finns inte cooperring till dom ännu vad jag vet.. Skulle va om packningen gick pga det, men toppen är nog ungefär lika stabil som en M50. Du får forska vidare själv i ämnet..Wobbzgurka wrote:ligger nått i det du säger men man får ju mest mos för pengarna om man ska hålla sig till e30ins motorer. har inte m10/m42 samma problem med toppen? =DCasy wrote:Förstår inte varför folk förespråkar M20, även om dom nu låter ballt! Tror inte jag läst en enda projekttråd där toppen inte har spruckit MINST 1 gång men men!
tack för bra svar =)