välja rätt motor! m10/m42/m20 turbo

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Wobbzgurka
Posts: 18
Joined: 30 Nov 2013, 12:57

välja rätt motor! m10/m42/m20 turbo

Post by Wobbzgurka »

hejsan!

läst igenom drösvis med tådar på olika forum och letat info i snart ett år, så nu börjar det bli dax att börja!

har tänkt att turbokonvertera en bmw e30, men kan inte bestämma mig för vilken motor, .. m20in ger ju mest hk för pengarna samtidigt som de vrålar mysigt! men tycker att det vore schysst med en relativt vass 4a! blir ju även mycket mer plats i motorutrymmet =D. ska man satsa på fekzenchip eller typ ett MS? har inte tänkt att ladda mer än ca 0.8 bar och ska köra med orörd botten.

lite för och nackdelar mellan de olika motorerna vore schysst!

tacksam för svar! även pm går bra =)
User avatar
Joachim
Posts: 1050
Joined: 16 Dec 2006, 15:18
Location: Norge

Re: välja rätt motor! m10/m42/m20 turbo

Post by Joachim »

4-cyl är gay...! M20 är ballt, bygg en sån.. Om du gillar å betala for skit så kan du köpa et MS. Om du tycker om saker som fungerar så kör du med Fekzen-chip äller Maxxecu!

M20 med Z45 turbokam, justerbart kamdrev och en lagom turbo, då har du maskin som funkar gött!
When the flag drops, the bullshit stops!!

E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: välja rätt motor! m10/m42/m20 turbo

Post by Casy »

Motorval beror ju på vad du ska använda bilen till. Ska du köra bana så är en överladdad M42 med lagom stor turbo vettigt. Annars hade jag kört på M50, bra dailymotor :) Välj styrsystem efter plånboken.
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
TheMan
Posts: 741
Joined: 03 Jul 2011, 20:11
Location: Gotland

Re: välja rätt motor! m10/m42/m20 turbo

Post by TheMan »

M50 är tråkigt :P Mer hardcore med M20 :D

Sen hade jag satsat på ett ECU Master sprut.

MS är värre än aids, Maxxecu är för dyrt o fekzen känns lite halv buggit?
Leo Andersson
0761261580

e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
Wobbzgurka
Posts: 18
Joined: 30 Nov 2013, 12:57

Re: välja rätt motor! m10/m42/m20 turbo

Post by Wobbzgurka »

Joachim wrote:4-cyl är gay...! M20 är ballt, bygg en sån.. Om du gillar å betala for skit så kan du köpa et MS. Om du tycker om saker som fungerar så kör du med Fekzen-chip äller Maxxecu!

M20 med Z45 turbokam, justerbart kamdrev och en lagom turbo, då har du maskin som funkar gött!
gay o gay, 4cyl kan väl va schysst med ;) men m20 vrål finns de inte mkt som slår ..

härligt! vad brukar en z45 kam gå på? =D
Wobbzgurka
Posts: 18
Joined: 30 Nov 2013, 12:57

Re: välja rätt motor! m10/m42/m20 turbo

Post by Wobbzgurka »

Casy wrote:Motorval beror ju på vad du ska använda bilen till. Ska du köra bana så är en överladdad M42 med lagom stor turbo vettigt. Annars hade jag kört på M50, bra dailymotor :) Välj styrsystem efter plånboken.

ska gå som rolig gatubrukis sommartid =D tänkte hålla mig till de motorer som finns i e30! lutar mer å mer åt m20 faktiskt =)
Wobbzgurka
Posts: 18
Joined: 30 Nov 2013, 12:57

Re: välja rätt motor! m10/m42/m20 turbo

Post by Wobbzgurka »

TheMan wrote:M50 är tråkigt :P Mer hardcore med M20 :D

Sen hade jag satsat på ett ECU Master sprut.

MS är värre än aids, Maxxecu är för dyrt o fekzen känns lite halv buggit?

haha visst äre lite ballt med en gamml 12v ;)! ecu master va ju inte jätte dyrtom man jämnförmed maxxecu, men kostar fortfarande rätt mkt. vad är det med fekzens chip som gör dem buggiga? =)
User avatar
TheMan
Posts: 741
Joined: 03 Jul 2011, 20:11
Location: Gotland

Re: välja rätt motor! m10/m42/m20 turbo

Post by TheMan »

Ska man åka överladdat och ha det och hålla så är första steget och köpa sig ett riktigt sprut.

Med chipet känns det som man inte riktigt har kontroll på vad som händer... Sen o behöva åka med luftmassemätare är inte jättekul heller.
Leo Andersson
0761261580

e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: välja rätt motor! m10/m42/m20 turbo

Post by Casy »

Förstår inte varför folk förespråkar M20, även om dom nu låter ballt! Tror inte jag läst en enda projekttråd där toppen inte har spruckit MINST 1 gång :lol: men men!
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Wobbzgurka
Posts: 18
Joined: 30 Nov 2013, 12:57

Re: välja rätt motor! m10/m42/m20 turbo

Post by Wobbzgurka »

TheMan wrote:Ska man åka överladdat och ha det och hålla så är första steget och köpa sig ett riktigt sprut.

Med chipet känns det som man inte riktigt har kontroll på vad som händer... Sen o behöva åka med luftmassemätare är inte jättekul heller.
jo det känns som så, men tycker det är så mycket folk som kör med fekzens chip med goda resultat, så man blir ju frestad av enkelheten i det hela =D
varför är det tråkigt att köra med LMM? =)
Wobbzgurka
Posts: 18
Joined: 30 Nov 2013, 12:57

Re: välja rätt motor! m10/m42/m20 turbo

Post by Wobbzgurka »

Casy wrote:Förstår inte varför folk förespråkar M20, även om dom nu låter ballt! Tror inte jag läst en enda projekttråd där toppen inte har spruckit MINST 1 gång :lol: men men!
ligger nått i det du säger ;) men man får ju mest mos för pengarna om man ska hålla sig till e30ins motorer. har inte m10/m42 samma problem med toppen? =D
User avatar
JockE28
Posts: 1043
Joined: 23 Sep 2010, 07:23
Location: Fakenberg

Re: välja rätt motor! m10/m42/m20 turbo

Post by JockE28 »

Casy wrote:Förstår inte varför folk förespråkar M20, även om dom nu låter ballt! Tror inte jag läst en enda projekttråd där toppen inte har spruckit MINST 1 gång :lol: men men!

+1 000 000
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: välja rätt motor! m10/m42/m20 turbo

Post by Casy »

Wobbzgurka wrote:
Casy wrote:Förstår inte varför folk förespråkar M20, även om dom nu låter ballt! Tror inte jag läst en enda projekttråd där toppen inte har spruckit MINST 1 gång :lol: men men!
ligger nått i det du säger ;) men man får ju mest mos för pengarna om man ska hålla sig till e30ins motorer. har inte m10/m42 samma problem med toppen? =D
Finns egentligen bara ett val, och det är M50. Då kommer man billigt undan oxå. M10 har jag aldrig byggt någon. M42 vet jag inte om dom har några direkta problem? Finns inte cooperring till dom ännu vad jag vet.. Skulle va om packningen gick pga det, men toppen är nog ungefär lika stabil som en M50. Du får forska vidare själv i ämnet.. :)
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Wobbzgurka
Posts: 18
Joined: 30 Nov 2013, 12:57

Re: välja rätt motor! m10/m42/m20 turbo

Post by Wobbzgurka »

Casy wrote:
Wobbzgurka wrote:
Casy wrote:Förstår inte varför folk förespråkar M20, även om dom nu låter ballt! Tror inte jag läst en enda projekttråd där toppen inte har spruckit MINST 1 gång :lol: men men!
ligger nått i det du säger ;) men man får ju mest mos för pengarna om man ska hålla sig till e30ins motorer. har inte m10/m42 samma problem med toppen? =D
Finns egentligen bara ett val, och det är M50. Då kommer man billigt undan oxå. M10 har jag aldrig byggt någon. M42 vet jag inte om dom har några direkta problem? Finns inte cooperring till dom ännu vad jag vet.. Skulle va om packningen gick pga det, men toppen är nog ungefär lika stabil som en M50. Du får forska vidare själv i ämnet.. :)
har faktiskt börjat inse att m50 är ett sjukt mkt bättre val.. verkar ju hålla bra o ge sjuka siffor. aja, nånting ska man nog kunna knåpa ihop =D

tack för bra svar =)
Post Reply