Ja, något är galet för det ska inte hända.
Finns ju i princip tre skenor.
En som spänner kedjan till oljepumpen (brun i bilden nedan).
En som endast styr kedjan (vit i bilden nedan).
En som spänner kedjan (svart i bilden nedan).
Det är alltså den svarta skenan överst i bilden som går sönder?
Hur tusan går den sönder? På vilket sätt går den sönder?
Den är ju i metall så den bör inte gå sönder alltför lätt (fast om jag minns rätt så var det någon typ av gjutgods).
Kan du lägga upp lite bilder på hur den trasiga skenan såg ut och var och på vilket sätt den gick sönder?
Monterad korrekt? C-clipet sitter där det ska? Fungerar den hydrualiska kedjespännaren som den ska (dvs inte igensatt eller på något annat sätt defekt)? Tänkte att om kedjan och spännskenan ligger och slår så kan det mesta gå sönder. Men det borde föra ett ordentligt oväsen och det borde du höra.
Här är ny (BMW original) och gammal (>30 000 mil) spännskena från min M30.
