kamkedjespännare m30

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
toppe

kamkedjespännare m30

Post by toppe »

Tjena!
Har lite problem med kedjespännaren på min m30. Eller egentligen själva skenan som trycker mot kedjan som spricker och går av hela tiden...
Andra gången hände för mig nu idag.
Någon som haft samma problem? Monterade in en ny bmw original senast den förra gick av men denna höll endast 700mil :(
e28 M535 809hk 1029nm
bmw-slangen

Re: kamkedjespännare m30

Post by bmw-slangen »

Ja, något är galet för det ska inte hända.

Finns ju i princip tre skenor.
En som spänner kedjan till oljepumpen (brun i bilden nedan).
En som endast styr kedjan (vit i bilden nedan).
En som spänner kedjan (svart i bilden nedan).

Det är alltså den svarta skenan överst i bilden som går sönder?

Image

Hur tusan går den sönder? På vilket sätt går den sönder?
Den är ju i metall så den bör inte gå sönder alltför lätt (fast om jag minns rätt så var det någon typ av gjutgods).

Kan du lägga upp lite bilder på hur den trasiga skenan såg ut och var och på vilket sätt den gick sönder?

Monterad korrekt? C-clipet sitter där det ska? Fungerar den hydrualiska kedjespännaren som den ska (dvs inte igensatt eller på något annat sätt defekt)? Tänkte att om kedjan och spännskenan ligger och slår så kan det mesta gå sönder. Men det borde föra ett ordentligt oväsen och det borde du höra.

Här är ny (BMW original) och gammal (>30 000 mil) spännskena från min M30.

Image
Image
Image
Image
Image
E30 323i -85 : 100% track day car
toppe

Post by toppe »

Image

Den svarta jepp :) Jadu..ingen aning men detta är andra som gått av samt en bytte jag med sprickor i...

Resten är fast i motorn ännu men den har varit av i mitten en tid för brottytan var blank där!

Image
e28 M535 809hk 1029nm
bmw-slangen

Post by bmw-slangen »

Högst märkligt!

Hade det varit en kinesisk kopia så hade jag direkt sagt usel gjutkvalitet, köp original.

Men detta hände ju även med en BMW original.

Inget absurt högt oljetryck? Den hydrauliska kedjespännaren arbetar ju med oljetryck, om trycket är extremt högt så trycker ju kedjepspännaren hårdare och efter en tid ger materialet vika. Men jag menar, måste vara tokhögt tryck om det där ska inträffa - så det är lite långsökt...

Annars är det bara isåfall om kedjespännaren är igenslammad och inte utför sitt jobb, kedjan slamrar och slår mot kedjespännaren som till slut bryter ihop pga materialutmattning. Väldigt långsökt detta också, det där slamret borde man ju isåfall höra lång väg...

Men du ju dubbelkolla att allting verkar ok med kedjespännaren, du ska tex kunna höra den lilla kulan som agerar backventil klirra omkring därinne. Sen ska du bara kunna blåsa luft i ena riktningen och inte i den andra (genom den hydrauliska kedjespännaren).
toppe

Post by toppe »

Det är inget oljetryck i spännaren på m30 utan den suger i sig olja vartefter den "slipper ut" och sedan låser sig med backventilen...skulle den vara med oljetryck tror jag det skulle hålla bättre iom att den slipper tillbaka ifall det blir för tajt! Började fundera på att göra en egen i hardox så det håller :mrgreen:
e28 M535 809hk 1029nm
toppe

Post by toppe »

Körde 3mil med detta vilket gick fint sålänge man varvade över 2000rpm :twisted:
e28 M535 809hk 1029nm
bmw-slangen

Post by bmw-slangen »

toppe wrote:Det är inget oljetryck i spännaren på m30 utan den suger i sig olja vartefter den "slipper ut" och sedan låser sig med backventilen...skulle den vara med oljetryck tror jag det skulle hålla bättre iom att den slipper tillbaka ifall det blir för tajt! Började fundera på att göra en egen i hardox så det håller :mrgreen:
Ja, det rimligare än min förklaring - fick inte ihop det med backventilen efter jag skrivit inlägget. Var antaligen desperat efter förklaringar till det märkliga brottet på skenan...

Och vid montering så är det ju rekommenderat att fylla i lite i behållaren, eller iallafall motionera spännaren fram och tillbaka så den får i sig lite olja och kan kan spänna.

Men kan verkligen inte förstå vad det är för krafter som bryter av en sådan rakt av.
Christofer

Post by Christofer »

Vi blev av med det där slamret genom att trycksätta spännaren. Dock är ju det en dragracing applikation som inte går många sekunder mellan varje renovering.
niiklas_m535

Post by niiklas_m535 »

Jag luftar spännaren genom att fylla olja där den sitter å motionera fram å tillbaka tills den blir stenhård..de funkar då för mig

Mvh
Post Reply