e36 m3 m50b30 Pt6766 Bromsad 840whp 1170wnm i Dynapack

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Re: e36 m3 m50b30 sc6766 turbo orig m3 ljudämp köpes updt 04

Post by ippe »

Idag har jag och Davajn knåpat ihop ett 3,5" avgassystem. Snart fattas bara argare ventilfjädrar sen ska den upp på bänken hos Robban på Dynotech och bekänna färg.

Image
Nås på 0730970524

e36 m3 helsmidd m50b30 sc6766 @ 2.4 bar 844whp 1170wnm
User avatar
Barry
Posts: 225
Joined: 28 Aug 2012, 17:14
Location: skaraborg

Re: e36 m3 m50b30 sc6766 turbo avgassystembygge 05-30

Post by Barry »

Fan vilket jävla engagemang!!! Tummen upp!!! Suttit 2 kvällar i rad och läst igenom hela din tråd :) får säga att jag är jävligt imponerad. Grymma polare snygg bil och framförallt snyggt grenrör!! Jävligt avundsjuk ;)
Kommer följas!!!
Mvh.
Robin
Skaraborg. Sweden
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Re: e36 m3 m50b30 sc6766 turbo avgassystembygge 05-30

Post by ippe »

Fan vad kula att höra såhär på kvällskvisten. :)

Varit utan körkort i sen i våras 2013 så sommren -13 blev allt annt än jag tänkt.. Hoppas på en tidig bromsning hos Dynoteh här i umeå sen göra skellefteås gator svartmålade :D
Nås på 0730970524

e36 m3 helsmidd m50b30 sc6766 @ 2.4 bar 844whp 1170wnm
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Re: e36 m3 m50b30 Precision 6766 Bromsad 840whp 1170 wnm

Post by ippe »

Jaha var börjar man. Det var ett tag sedan jag skrev och det finns väl vissa anledningar..

Jag har faktiskt inte ebart legat på latsidan..

Bilen har stått med nybyggd 3 liters spis med ny Precision 6766 sedan första försök på bromsning vilket resulterade i "lite" effekt iaf från målsättningens perspektiv och ventilflyt.

Diverse upgraderingar ( 3,5" RF, Tillsnyggad topp med nytt ventifjäderkit med crmo retainers, m3 3,2 kamkedjespännare (rekomenderas starkt till er som åker m50 med racekedjor) 80c termostat tillsammans med massa småplock och ordentligt injusterade kammar.

Så vi gjorde ett nytt försök igår efter en liten tripp på 12 mil till Dynotech i Umeå med förmodligen en av Sveriges bästa tuner, spec när det gäller Vems. Robert Karlsson 8)

Vi hjälptes åt och installrerade laddtrycksstyrning på en kvart sen snöts det.

Resultatet vid 2.4 Bar

Image

Då var spridarna i botten och turbinen likså, mottrycket började segla lite ifrån 1:1 , sjukt vilken snurra! :D


Hittade inga bilder och inga filmer från bromsningen, kommer lite senare.

Bjuder på en film från när lillebror skulle prova slira, innan bromsning. Så det är på grundtryck drygt 550 whp!

Detta var inkörning av däcken innan bromsning av en ivrig bror med mina nya däck.. :lol:

https://www.youtube.com/watch?v=-brr481i1K0" onclick="window.open(this.href);return false;

Ses på vårträffen i Piteå :)
Last edited by ippe on 20 Sep 2015, 11:04, edited 2 times in total.
Nås på 0730970524

e36 m3 helsmidd m50b30 sc6766 @ 2.4 bar 844whp 1170wnm
mr_z
Posts: 766
Joined: 19 Aug 2008, 13:53
Location: gävle

Re: e36 m3 m50b30 Precision 6766 Bromsad 840whp 1170 wnm

Post by mr_z »

Grymt! Grattis, vad kör du för spridare?
bmw e34 m5
bmw e28 m535 m50 turbo
bmw e91 325xi
peter sund-lundblad
073-8389177
m50b30
Posts: 284
Joined: 06 Feb 2014, 16:46

Re: e36 m3 m50b30 Precision 6766 Bromsad 840whp 1170 wnm

Post by m50b30 »

wow! grattis med fine tall! :)
vilket avgasshus kjør du med?
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Re: e36 m3 m50b30 Precision 6766 Bromsad 840whp 1170 wnm

Post by ippe »

mr_z wrote:Grymt! Grattis, vad kör du för spridare?
Tack man ! Kör 1200cc (@ 3bar) Dock vridit upp grundtrycket till 3,8 bar. Dom gick på 97% duty på 2.4 bar 840whp då var dom tok-bottnade. :D
Nås på 0730970524

e36 m3 helsmidd m50b30 sc6766 @ 2.4 bar 844whp 1170wnm
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Re: e36 m3 m50b30 Precision 6766 Bromsad 840whp 1170 wnm

Post by ippe »

m50b30 wrote:wow! grattis med fine tall! :)
vilket avgasshus kjør du med?
Tack! Åker T4 ar 0,82 om jag inte minns helt fel kan vara 0,96 med.
Nås på 0730970524

e36 m3 helsmidd m50b30 sc6766 @ 2.4 bar 844whp 1170wnm
mr_z
Posts: 766
Joined: 19 Aug 2008, 13:53
Location: gävle

Re: e36 m3 m50b30 Precision 6766 Bromsad 840whp 1170 wnm

Post by mr_z »

ippe wrote:
mr_z wrote:Grymt! Grattis, vad kör du för spridare?
Tack man ! Kör 1200cc (@ 3bar) Dock vridit upp grundtrycket till 3,8 bar. Dom gick på 97% duty på 2.4 bar 840whp då var dom tok-bottnade. :D
Ofan, har sånna jag också, då vet man att dom räcker en bit iaf
bmw e34 m5
bmw e28 m535 m50 turbo
bmw e91 325xi
peter sund-lundblad
073-8389177
User avatar
Danneeandersson
Posts: 989
Joined: 03 Sep 2011, 14:52
Location: Finspång

Re: e36 m3 m50b30 Precision 6766 Bromsad 840whp 1170 wnm

Post by Danneeandersson »

Kommer du köra med org. Ventiler? Håller på och bygger m50b30 jag med och siktar på 750whp, funderar på om det är nödvändigt med värre ventiler.
When you want to succeed as bad as you want to breethe, then you'll be successful.
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Re: e36 m3 m50b30 Precision 6766 Bromsad 840whp 1170 wnm

Post by ippe »

Jag har kört orginalventiler i alla maskiner jag byggt. Senaste fick bekänna färg länge med 640whp. Då en 2.5L.. Jag hade inte bytt!
Nås på 0730970524

e36 m3 helsmidd m50b30 sc6766 @ 2.4 bar 844whp 1170wnm
User avatar
Danneeandersson
Posts: 989
Joined: 03 Sep 2011, 14:52
Location: Finspång

Re: e36 m3 m50b30 Precision 6766 Bromsad 840whp 1170 wnm

Post by Danneeandersson »

Jag ska varva 7500 tänkte jag så fick bli ventiler och fjädrar :) antingen har du haft tur eller så går det.. chansar inte å köra sönder botten för motorn för många tusenlappar!

Kul projekt !!
When you want to succeed as bad as you want to breethe, then you'll be successful.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Re: e36 m3 m50b30 Precision 6766 Bromsad 840whp 1170 wnm

Post by Bäckis »

Det är väldigt vanligt att std ventiler går av, finns massor av exempel. Ventil som går = förstört hela motorn och ofta även turbon. Fel ställe att vara snål.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Danneeandersson
Posts: 989
Joined: 03 Sep 2011, 14:52
Location: Finspång

Re: e36 m3 m50b30 Precision 6766 Bromsad 840whp 1170 wnm

Post by Danneeandersson »

Jo ja fick tummen ur och beställde idag. Tack för ett jävla fint pris på det kalaset. Mvh
When you want to succeed as bad as you want to breethe, then you'll be successful.
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Re: e36 m3 m50b30 Precision 6766 Bromsad 840whp 1170 wnm

Post by ippe »

Ventilerna var i pricip nya, 1000 mil. Så jag valde att behålla dom. Varar ju inte så mycket

Bilen ska ev säljas.
Last edited by ippe on 14 Jan 2016, 08:08, edited 1 time in total.
Nås på 0730970524

e36 m3 helsmidd m50b30 sc6766 @ 2.4 bar 844whp 1170wnm
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: e36 m3 m50b30 Precision 6766 Bromsad 840whp 1170 wnm

Post by Casy »

Det lär väl hänga ihop med vart man sätter varvstoppet misstänker ja, om dom håller eller ej? Kanske även hur högt inspännings- och sluttryck det är? Bara nåt jag funderat på.. :wink:
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Farmarn
Posts: 434
Joined: 13 Dec 2005, 22:17
Location: Piteå

Re: e36 m3 m50b30 Precision 6766 Bromsad 840whp 1170 wnm

Post by Farmarn »

Bra tryck, grattis [SMILING FACE WITH SMILING EYES]
//Marcus
Post Reply