SaarOhlsson wrote:Håller på å snickra 5 bult på min e30, men är ju lättare att få tag på Jesus än att hitta en compakt bakvagn! Så.
Om jag köper z4 nav som ovan med tillhörande hjullager vad åker jag då för bromsar? Tycker de blir lite klöddigt men tack på förhand !!

Visst är det klüddigt! Har tagit mycket sÿrfande och stött på en del motsägelser innan en någotsånär tydlig bild börjat träda fram.
Allt hänger på vad du har för bärarmar bak på din E30 som du ska snickra på.
Små hjullager => E36 CPT nav
Stora hjullager => Z3, Z4, E30 M3 nav
När det gäller bromsar så ska du tänka igenom noga vad det är du vill ha ut av dem. Daily driver, trailer queen, pallbockskung eller hardcore 24-timmars runt Nurburgring?
Att tänka på när det gäller bromsar är att man inte vill förändra bromsbalansen alltför mycket, dvs det är inte alltid bäst att haka på de där glassiga 42-kolvsoken där fram och lämna kvar ett par små vitlökspressar där bak
Original på E30 325i sitter ju 48mm/33mm (fram/bak).
Jag har inte undersökt alternativen för lite billigare/vanligare daily driver uppsättning. Om det bara är daily driver så kanske det är onödigt att gå på det allra värsta.
Nu ska jag köra 100% bana med racechassi och r-däck, och nu till en början ska jag utvärdera följande setup. Tänk på att den här bilen inte har ABS och jag har dragit om bromssystemet så nu sitter det en justerbar bromsreduceringsventil från Tilton för bakbromsarna - lär bli spännande att justera in den...
BMC : Tagen från E32 735i (25.40 mm kolv mot original 20.64 mm)
Fram
Bromsskiva : E46 330i (325x25 mm)
Bromsok : E36 M3 (60 mm kolv)
Bak
Bromsskiva : E36 CPT (272x10 mm)
Bromsok : E32 735i early-model (38 mm kolv)
Eftersom jag bytte till Z3-nav (ursprunglig plan var E36 CPT-nav) så är det troligt att jag kör med Z3 bromsskiva istället där bak (de är också 272x10).