Nope Dök upp lite oväntade problem i garaget, men återkommer imorrn eller på onsdag med ett definitivt svar.Nisse Järnet wrote:Hunnit testa?bmw-slangen wrote:Yes, det ska de ha - annars står jag själv med skägget i inboxen...moonzhine wrote:Jag har en z3 som jag tror är från 2.8an
Men dom har väl lika splines i naven som e30.?
Ska ändåså dubbelkolla nu i helgen.
5-bult bak på E30 lättast, som breddar lite?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: 5-bult bak på E30 lättast, som breddar lite?
E30 323i -85 : 100% track day car
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: 5-bult bak på E30 lättast, som breddar lite?
Nu har jag kollat och det är sammaNisse Järnet wrote:Hunnit testa?bmw-slangen wrote:Yes, det ska de ha - annars står jag själv med skägget i inboxen...moonzhine wrote:Jag har en z3 som jag tror är från 2.8an
Men dom har väl lika splines i naven som e30.?
Ska ändåså dubbelkolla nu i helgen.
E30 323i -85 : 100% track day car
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: 5-bult bak på E30 lättast, som breddar lite?
Skönt, tack! Köpte du naven på BMW eller Ebay?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: 5-bult bak på E30 lättast, som breddar lite?
Finns inte på eBay - tro mig!Nisse Järnet wrote:Skönt, tack! Köpte du naven på BMW eller Ebay?
Har dammsugit varenda skrot i Sverige, Tyskland, Danmark och Storbritannien.
Hittade en skrotad Z3 i Danmark dock - men fick svar att de bara kostar 600 DKK + moms nya hos BMW.
Vad bra, ringde BMW - de ville ha 2194 SEK per styck! Jo, tjena bena...
Frågade personen som hade uppgivit 600 DKK + moms, visade sig att priset höjts till 1067 DKK + moms...
Mmmm....
Så jag köpte via Schmiedmann!
E30 323i -85 : 100% track day car
Re: 5-bult bak på E30 lättast, som breddar lite?
Vad är anledningen att du inte använder nav från z4?
(Som även verkar sitta på e90/e91, vilket borde göra dem lätta att få tag i)
Sent from my iPhone using Tapatalk
(Som även verkar sitta på e90/e91, vilket borde göra dem lätta att få tag i)
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: 5-bult bak på E30 lättast, som breddar lite?
Breddar för lite1800 wrote:Vad är anledningen att du inte använder nav från z4?
(Som även verkar sitta på e90/e91, vilket borde göra dem lätta att få tag i)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ok tack!bmw-slangen wrote:Finns inte på eBay - tro mig!Nisse Järnet wrote:Skönt, tack! Köpte du naven på BMW eller Ebay?
Har dammsugit varenda skrot i Sverige, Tyskland, Danmark och Storbritannien.
Hittade en skrotad Z3 i Danmark dock - men fick svar att de bara kostar 600 DKK + moms nya hos BMW.
Vad bra, ringde BMW - de ville ha 2194 SEK per styck! Jo, tjena bena...
Frågade personen som hade uppgivit 600 DKK + moms, visade sig att priset höjts till 1067 DKK + moms...
Mmmm....
Så jag köpte via Schmiedmann!
Edit: Hittar dom inte på sidan, vad kostade dom?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Re: 5-bult bak på E30 lättast, som breddar lite?
Jeg vet hvorfor nissejarnet vil ha breiere bakstilling, men hva med dere andre?
Hvorfor ikke bare kjøpe e30m3 nav, de bredder minst, noe jeg er ute etter, for å få plass til mest mulig felg. Eller billig løsning- borre om orginal navet
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvorfor ikke bare kjøpe e30m3 nav, de bredder minst, noe jeg er ute etter, for å få plass til mest mulig felg. Eller billig løsning- borre om orginal navet
Sent from my iPhone using Tapatalk
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: 5-bult bak på E30 lättast, som breddar lite?
Var det fråga till mig eller Nisse Järnet?1800 wrote:Vad är anledningen att du inte använder nav från z4?
(Som även verkar sitta på e90/e91, vilket borde göra dem lätta att få tag i)
Sent from my iPhone using Tapatalk
För min del VILL jag ha den extra breddningen som Z3 ger (24.0 mm vs 2.5 mm).
@kristov / 1800 : Har ni verifierat att splinesen i Z4-naven passar E30 325i/323i drivaxlar?
E30 323i -85 : 100% track day car
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: 5-bult bak på E30 lättast, som breddar lite?
Här finns demNisse Järnet wrote:Ok tack!bmw-slangen wrote:Finns inte på eBay - tro mig!Nisse Järnet wrote:Skönt, tack! Köpte du naven på BMW eller Ebay?
Har dammsugit varenda skrot i Sverige, Tyskland, Danmark och Storbritannien.
Hittade en skrotad Z3 i Danmark dock - men fick svar att de bara kostar 600 DKK + moms nya hos BMW.
Vad bra, ringde BMW - de ville ha 2194 SEK per styck! Jo, tjena bena...
Frågade personen som hade uppgivit 600 DKK + moms, visade sig att priset höjts till 1067 DKK + moms...
Mmmm....
Så jag köpte via Schmiedmann!
Edit: Hittar dom inte på sidan, vad kostade dom?
http://www.schmiedmann.se/sv/produkt/e8 ... -1-095-772" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag beställde den 19 Jan, dvs före prishöjningen.
Så jag betalade bara 939 SEK / styck
Nu kostar de 1995 SEK / styck...
E30 323i -85 : 100% track day car
5-bult bak på E30 lättast, som breddar lite?
Jag har inte verifierat det men enligt tyska länken verkar det passa? (Dock svårt att veta om det är en 323/325 som de byter på, men är det en 188-diff som syns på bilderna?)
Är för att bromsarna ska passa du vill att de ska bredda så mycket som möjligt?
Eller vad är orsaken?
Är för att bromsarna ska passa du vill att de ska bredda så mycket som möjligt?
Eller vad är orsaken?
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: 5-bult bak på E30 lättast, som breddar lite?
Ok, av ren nyfikenhet ska jag ta mig en närmare titt på den tyska sidan!1800 wrote:Jag har inte verifierat det men enligt tyska länken verkar det passa? (Dock svårt att veta om det är en 323/325 som de byter på, men är det en 188-diff som syns på bilderna?)
Är för att bromsarna ska passa du vill att de ska bredda så mycket som möjligt?
Eller vad är orsaken?
Nejdå, utrymmesmässigt kommer bakbromsarna alltid kunna få plats med 17"-fälgar (som jag planerar att använda) - så det är inga problem.
För min del är det i första hand en kombination av flexibilitet i val av fälgar, lagerstorlek, clearence och trackwidth som gör att jag väljer detta.
Kommer snart att fokusera på att få ihop alla små detaljer kring bromsokshållare, bromsskivor, bromsok och handbromsdetaljer. Inte helt klart här vad som kommer att fungera (tex att Z3 breddar 3.5 mm mer än E36 CPT gör ju att bollen flyger upp en liten bit i luften igen). Men det ska snart börja måttas och provas ut!
E30 323i -85 : 100% track day car
Re: 5-bult bak på E30 lättast, som breddar lite?
Har Z4 nav på min e30 och ja splinsen passar.
Tony Johansson
+35840-7293337
e30 M-Tech2 M50B30 6266gen2 804hk/967nm
(2015) 731hk/1000+nm. 1mile(1609m) @ 317,23km/h. 1/4 11,46sek/222.73km/h med 17" däck
+35840-7293337
e30 M-Tech2 M50B30 6266gen2 804hk/967nm
(2015) 731hk/1000+nm. 1mile(1609m) @ 317,23km/h. 1/4 11,46sek/222.73km/h med 17" däck
- SaarOhlsson
- Posts: 67
- Joined: 09 May 2011, 09:03
- Location: Kyrkhult
Re: 5-bult bak på E30 lättast, som breddar lite?
Håller på å snickra 5 bult på min e30, men är ju lättare att få tag på Jesus än att hitta en compakt bakvagn! Så.
Om jag köper z4 nav som ovan med tillhörande hjullager vad åker jag då för bromsar? Tycker de blir lite klöddigt men tack på förhand !!
Om jag köper z4 nav som ovan med tillhörande hjullager vad åker jag då för bromsar? Tycker de blir lite klöddigt men tack på förhand !!
Lucas saar ohlsson
Kyrkhult
0728889711
Kyrkhult
0728889711
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: 5-bult bak på E30 lättast, som breddar lite?
Visst är det klüddigt! Har tagit mycket sÿrfande och stött på en del motsägelser innan en någotsånär tydlig bild börjat träda fram.SaarOhlsson wrote:Håller på å snickra 5 bult på min e30, men är ju lättare att få tag på Jesus än att hitta en compakt bakvagn! Så.
Om jag köper z4 nav som ovan med tillhörande hjullager vad åker jag då för bromsar? Tycker de blir lite klöddigt men tack på förhand !!
Allt hänger på vad du har för bärarmar bak på din E30 som du ska snickra på.
Små hjullager => E36 CPT nav
Stora hjullager => Z3, Z4, E30 M3 nav
När det gäller bromsar så ska du tänka igenom noga vad det är du vill ha ut av dem. Daily driver, trailer queen, pallbockskung eller hardcore 24-timmars runt Nurburgring?
Att tänka på när det gäller bromsar är att man inte vill förändra bromsbalansen alltför mycket, dvs det är inte alltid bäst att haka på de där glassiga 42-kolvsoken där fram och lämna kvar ett par små vitlökspressar där bak
Original på E30 325i sitter ju 48mm/33mm (fram/bak).
Jag har inte undersökt alternativen för lite billigare/vanligare daily driver uppsättning. Om det bara är daily driver så kanske det är onödigt att gå på det allra värsta.
Nu ska jag köra 100% bana med racechassi och r-däck, och nu till en början ska jag utvärdera följande setup. Tänk på att den här bilen inte har ABS och jag har dragit om bromssystemet så nu sitter det en justerbar bromsreduceringsventil från Tilton för bakbromsarna - lär bli spännande att justera in den...
BMC : Tagen från E32 735i (25.40 mm kolv mot original 20.64 mm)
Fram
Bromsskiva : E46 330i (325x25 mm)
Bromsok : E36 M3 (60 mm kolv)
Bak
Bromsskiva : E36 CPT (272x10 mm)
Bromsok : E32 735i early-model (38 mm kolv)
Eftersom jag bytte till Z3-nav (ursprunglig plan var E36 CPT-nav) så är det troligt att jag kör med Z3 bromsskiva istället där bak (de är också 272x10).
E30 323i -85 : 100% track day car
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: 5-bult bak på E30 lättast, som breddar lite?
Jag kommer nog köra 294x19 från Z4 med 323ti eller Z3 nav och M3 E36 ok. (egen adapter)
http://www.300mm.de/294mm/294adapter.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.300mm.de/294mm/294adapter.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: 5-bult bak på E30 lättast, som breddar lite?
Hur gör du med handbromsbackarna med Z4-bromsskiva och Z3-nav?Nisse Järnet wrote:Jag kommer nog köra 294x19 från Z4 med 323ti eller Z3 nav och M3 E36 ok. (egen adapter)
http://www.300mm.de/294mm/294adapter.html" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 323i -85 : 100% track day car
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: 5-bult bak på E30 lättast, som breddar lite?
Ingen aning, hade för mig att det passade?bmw-slangen wrote:Hur gör du med handbromsbackarna med Z4-bromsskiva och Z3-nav?Nisse Järnet wrote:Jag kommer nog köra 294x19 från Z4 med 323ti eller Z3 nav och M3 E36 ok. (egen adapter)
http://www.300mm.de/294mm/294adapter.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.