Opel Ascona B-77 M30B34 Turbo
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Opel Ascona B-77 M30B34 Turbo
Hej! Hade tänkt att påbörja ett nytt projekt i någorlunda seriös form, så tänkte att det kunde vara kul att dela med mig. Kanske få lite hjälp och rådgivning tillochmed!
Bilen i fråga är en Ascona B, köpt utan nav fram. Utan motor och inredning. Lagom utgångsobjekt dvs.
Är tänkt att sänka ner min M30B34 som just nu sitter i en e28 i denna bil, självklart med turbo
Bakaxel blir från 240, en 1031 är jag på jakt efter. Fram blir det ombyggt till 240 Nav, med bromsar från 240.. Även detta är jag på jakt efter!
Motorn i korta drag:
- M30B34, org kolvar och stakar
-Lätt maserad topp, o-ringad med nya tätningar.
- HX55 #22 avgashus.
- 1680cc spridare
-Dubbla bosch 968 bränslepumpar
- 3.5" DP och 3" resten. Ev, med cutout.
-Hks kopia 60mm WG
-HKS kopia 50mm dump
Är tidigare bromsad på 441whp 590wnm... Blir något hekto högre ladd och en annan kam tänkte jag leta reda på för att nå över 500whp.
Sprutet blir fortsatt MS2 V3 alt. kanske ett ECU master.
Chassi/bromsar:
-Röda koni fram. Biltema fjädrar av lagom hårdhet.
-Biltema gula rallydämpare bak. Biltema fjädrar
- 240 skivor bak.
- Troligen 240 skivor och bromsar från 240 turbo fram.
- Bur från finess, antingen folkrace eller gatbur.
Lite bilder att utgå från då!
Fult jävla märke på taket..
Motorn i E28an när den byggdes
Och e28an som ska få donera hjärtat
Bilen ska vara klar mot våren 2015 hade jag tänkt!
UPPDATERING:
Polaren börjar rensa mattor och inredning.
Arslet
[img(1120px,900px)]http://i58.tinypic.com/34dj7f8.jpg[/img]
Har redan nu en fråga, är det värt att köpa "gat buren" på finess med sömmlösa rör och sbf godkänd. Eller kan man nöja sig med folkrace buren? Samma design,men svetsade rör. 3000kr billigare däremot.. bilen kommer gå på gata,ev besiktiga med bur. Nån enstaka varv på bana om året
UPPDATERING:
Fått lite gjort i dagarna iallafall. Gjorde ett ryck igår och rev ur e28an på nödvändiga ting. Som fuelcell,pumpar,drivlina och sprut.
Nytt rekord för mig på e28, från att jag körde in den i garaget tills motorn var ur hann det knappt gå 1h 40min!
Började iallafall grovt mäta och insåg att dels skulle e28ans kyl troligen med presspassning och avkapde fästen få plats. Även min stora Ic satt som en smäck efter lite kapning
Däremot så behöver jag ha tag på tråg med bulan längst fram och inte i mitten som jag har nu för att huvudtaget få plats
UPPDATERING:
Lite tråkiga bilder men..
fått tag i koni dämpare runtom om monterat dessa, skrapat aasfaltmassa.. någon som har ett bra tips för hur man får ur asfaltsmassan enklast? Tar sån Jävla tid!
Sen började jag även kapa ur i tunneln/torpeden och demonterade värmepaketet för att kunna få plats med motorn.. funderar på att kapa upp hela växellåds tunneln för att få plats med avgassystemet hela vägen med.
UPPDATERING:
Fått lite gjort, går lite segt men är bara att köra på..
Ena sidan av bilen är ren från underredsmassa nu iallafall, halva andra sidan kvar. Inte för viktens skull dock, utan snarare för att hitta alla potensiella rostangrepp. Vikten är bara ett plus, uppe i drygt 15kg hitils!
Efter att fått tag i ett E34 tråg med bulan framåt istället för mitten så hoppades jag att den skulle passa hyffsat.
Nästan startklar?
Men problem uppstod rätt omgående..
Med en mindre kapning i tråget, skulle jag kunna få plats med motorn och IC. Men då skulle kylaren få flytta till bagaget. Där redan batteri och tank kommer sitta.
Kortar jag av sumpen och flyttar oljepluggen som synes så får jag det hyffsat.
Såhär skulle det bli då ungefär med IC
Så, mina val är nu då att
1. Kapa av hela bulan/sumpen och flytta den så den kommer längst bak på tråget. Då får jag även såklart bygga om pickupen. Nackdelen med detta är att tråget lätt skulle slå sig (Aluminium) och känns svårt att få det 100% bra. Även ett jäkla jobb om man skulle köra sönder ett tråg..
2. Kapa av ca 3-4cm och bygga om så att kylet kommer i skuffen. Makrolon rutor med luftintag, extra cirk.pump och utsug i bagaget nånstans skulle detta kräva... Men bra för viktfördelning!
3. Kapa ur bra mycket mer av torpeden, använda ett tråg med sumpen på mitten och kapa av det lite för att få motorn så långt fram som möjligt. För då får jag sumpen bakom framvagnsbalken, men motorn skulle i princip hamna halvvägs in i kupen. Risk att det blir dåligt med plats runt gaspedal och skydd för sprängrisk av svänghjul skulle vara ett stort måste!
Någon som har lite åsikter?
Bilen i fråga är en Ascona B, köpt utan nav fram. Utan motor och inredning. Lagom utgångsobjekt dvs.
Är tänkt att sänka ner min M30B34 som just nu sitter i en e28 i denna bil, självklart med turbo
Bakaxel blir från 240, en 1031 är jag på jakt efter. Fram blir det ombyggt till 240 Nav, med bromsar från 240.. Även detta är jag på jakt efter!
Motorn i korta drag:
- M30B34, org kolvar och stakar
-Lätt maserad topp, o-ringad med nya tätningar.
- HX55 #22 avgashus.
- 1680cc spridare
-Dubbla bosch 968 bränslepumpar
- 3.5" DP och 3" resten. Ev, med cutout.
-Hks kopia 60mm WG
-HKS kopia 50mm dump
Är tidigare bromsad på 441whp 590wnm... Blir något hekto högre ladd och en annan kam tänkte jag leta reda på för att nå över 500whp.
Sprutet blir fortsatt MS2 V3 alt. kanske ett ECU master.
Chassi/bromsar:
-Röda koni fram. Biltema fjädrar av lagom hårdhet.
-Biltema gula rallydämpare bak. Biltema fjädrar
- 240 skivor bak.
- Troligen 240 skivor och bromsar från 240 turbo fram.
- Bur från finess, antingen folkrace eller gatbur.
Lite bilder att utgå från då!
Fult jävla märke på taket..
Motorn i E28an när den byggdes
Och e28an som ska få donera hjärtat
Bilen ska vara klar mot våren 2015 hade jag tänkt!
UPPDATERING:
Polaren börjar rensa mattor och inredning.
Arslet
[img(1120px,900px)]http://i58.tinypic.com/34dj7f8.jpg[/img]
Har redan nu en fråga, är det värt att köpa "gat buren" på finess med sömmlösa rör och sbf godkänd. Eller kan man nöja sig med folkrace buren? Samma design,men svetsade rör. 3000kr billigare däremot.. bilen kommer gå på gata,ev besiktiga med bur. Nån enstaka varv på bana om året
UPPDATERING:
Fått lite gjort i dagarna iallafall. Gjorde ett ryck igår och rev ur e28an på nödvändiga ting. Som fuelcell,pumpar,drivlina och sprut.
Nytt rekord för mig på e28, från att jag körde in den i garaget tills motorn var ur hann det knappt gå 1h 40min!
Började iallafall grovt mäta och insåg att dels skulle e28ans kyl troligen med presspassning och avkapde fästen få plats. Även min stora Ic satt som en smäck efter lite kapning
Däremot så behöver jag ha tag på tråg med bulan längst fram och inte i mitten som jag har nu för att huvudtaget få plats
UPPDATERING:
Lite tråkiga bilder men..
fått tag i koni dämpare runtom om monterat dessa, skrapat aasfaltmassa.. någon som har ett bra tips för hur man får ur asfaltsmassan enklast? Tar sån Jävla tid!
Sen började jag även kapa ur i tunneln/torpeden och demonterade värmepaketet för att kunna få plats med motorn.. funderar på att kapa upp hela växellåds tunneln för att få plats med avgassystemet hela vägen med.
UPPDATERING:
Fått lite gjort, går lite segt men är bara att köra på..
Ena sidan av bilen är ren från underredsmassa nu iallafall, halva andra sidan kvar. Inte för viktens skull dock, utan snarare för att hitta alla potensiella rostangrepp. Vikten är bara ett plus, uppe i drygt 15kg hitils!
Efter att fått tag i ett E34 tråg med bulan framåt istället för mitten så hoppades jag att den skulle passa hyffsat.
Nästan startklar?
Men problem uppstod rätt omgående..
Med en mindre kapning i tråget, skulle jag kunna få plats med motorn och IC. Men då skulle kylaren få flytta till bagaget. Där redan batteri och tank kommer sitta.
Kortar jag av sumpen och flyttar oljepluggen som synes så får jag det hyffsat.
Såhär skulle det bli då ungefär med IC
Så, mina val är nu då att
1. Kapa av hela bulan/sumpen och flytta den så den kommer längst bak på tråget. Då får jag även såklart bygga om pickupen. Nackdelen med detta är att tråget lätt skulle slå sig (Aluminium) och känns svårt att få det 100% bra. Även ett jäkla jobb om man skulle köra sönder ett tråg..
2. Kapa av ca 3-4cm och bygga om så att kylet kommer i skuffen. Makrolon rutor med luftintag, extra cirk.pump och utsug i bagaget nånstans skulle detta kräva... Men bra för viktfördelning!
3. Kapa ur bra mycket mer av torpeden, använda ett tråg med sumpen på mitten och kapa av det lite för att få motorn så långt fram som möjligt. För då får jag sumpen bakom framvagnsbalken, men motorn skulle i princip hamna halvvägs in i kupen. Risk att det blir dåligt med plats runt gaspedal och skydd för sprängrisk av svänghjul skulle vara ett stort måste!
Någon som har lite åsikter?
0768-703666
Sjoblom_11@hotmail.com
Sjoblom_11@hotmail.com
- cjagenmark
- Posts: 335
- Joined: 15 Jan 2007, 21:02
- Location: Ronneby
Re: Opel Ascona B-77 M30B34 Turbo
Trevligt bygge. Adaptergrenrör? Ser precis ut som det jag gjorde till mitt gamla bygge
// Christoffer Jägenmark
E28 M50B28 Turbo
0768395017
http://www.garaget.org/?car=297425" onclick="window.open(this.href);return false;
E28 M50B28 Turbo
0768395017
http://www.garaget.org/?car=297425" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Opel Ascona B-77 M30B34 Turbo
cjagenmark wrote:Trevligt bygge. Adaptergrenrör? Ser precis ut som det jag gjorde till mitt gamla bygge
Det är ditt gamla
0768-703666
Sjoblom_11@hotmail.com
Sjoblom_11@hotmail.com
Re: Opel Ascona B-77 M30B34 Turbo
Bestämde mig för att ha motorn..Långt bak?! Blev problem med att bygga eget tråg och samtidigt få plats med oljepumpsdrivningen, motorn skulle komma för högt. Så det vart bara o börja kapa! Nu har jag iallafall fått motorn på hyffsad plats. Blir spännande spakställ sen
0768-703666
Sjoblom_11@hotmail.com
Sjoblom_11@hotmail.com
Re: Opel Ascona B-77 M30B34 Turbo
Gjort ett par timmar idag med.. mest funderat och mätt dessvärre, efter att jag monterat lådan kom jag fram till att jag får lösa eget tråg ändå och montera motorn längre fram. Lådan skulle hamna nåt jävulskt långt bak annars.
Så får inhandla lite alu, sen försöka lära sig svetsa alu tråg. Kommer blir spännande
något att tänka på när man byggertråg? Lutning,skvalpplåtar osv?
Nya positionen blir såhär..
Börjar bli rätt uppkapat nu.. mer kommer det få bli tyvär!
Så får inhandla lite alu, sen försöka lära sig svetsa alu tråg. Kommer blir spännande
något att tänka på när man byggertråg? Lutning,skvalpplåtar osv?
Nya positionen blir såhär..
Börjar bli rätt uppkapat nu.. mer kommer det få bli tyvär!
0768-703666
Sjoblom_11@hotmail.com
Sjoblom_11@hotmail.com
Re: Opel Ascona B-77 M30B34 Turbo
Polaren fick tummen ur och bytte gastub till TIG'en och svetsa våran kompressor tank.
Tänkte att jag då likaväl kunde börja färska upp minnet hur man tiggar,inte Tig'at på ett par år så blev inte skitsnyggt men... Blir spännande med alu sen!
Fick iallafall till två motorfästen
Köpte även mig själv en julklapp!
Får fortsätta med fästena imorn så motorn hamnar på plats!
Tänkte att jag då likaväl kunde börja färska upp minnet hur man tiggar,inte Tig'at på ett par år så blev inte skitsnyggt men... Blir spännande med alu sen!
Fick iallafall till två motorfästen
Köpte även mig själv en julklapp!
Får fortsätta med fästena imorn så motorn hamnar på plats!
0768-703666
Sjoblom_11@hotmail.com
Sjoblom_11@hotmail.com
Re: Opel Ascona B-77 M30B34 Turbo
Fått lite gjort i mellandagarna iallafall . Lite motorfästen,rostlagning och rostletning ;)Motorn är nu iallafall på plats!
fick köpt lite material till torped och 3mm alu till tråget.
undersida Tröskel såg fint ut ..
Fick även på lite effekthöjande detaljer
fick köpt lite material till torped och 3mm alu till tråget.
undersida Tröskel såg fint ut ..
Fick även på lite effekthöjande detaljer
0768-703666
Sjoblom_11@hotmail.com
Sjoblom_11@hotmail.com
Re: Opel Ascona B-77 M30B34 Turbo
Fortsatt att laga rost, en mindre brand smög sig på. Så får sanera ur duktigt efter pulvret haha men nu ska jag släppa rostlagningen ett tag och få klart ett växellådsfäste tänkte jag!
Dags att skaffa kaffekokare till garaget.. köpe muggarna växer lika fort som urkapning i bilen. Något sorts sammanhang..
Det tar sig iallafall..
Men det tog sig även i bilen lite..
Kapade ur lite mer för downpipe med, passade då på att bygga om balken/ramen lite för att enklare få dit Grenrör. Fick ca 3cm till!
Han lär bli kvar och skämmas på bockarna ett tag. Fortfarande siktet inställt på att få köra i sommar.. sensommaren är väl troligast.
taskig bild, men polarens och till lika garagekompanjon som gett lite ininspiration. Lite mindre galet motorval men en Jävla bil till att gå,får uppuppgradering över vintern. Lär bli en naturlig rival! M42B18 turbo,i kadett c som får separata spjäll för tillfället!
Dags att skaffa kaffekokare till garaget.. köpe muggarna växer lika fort som urkapning i bilen. Något sorts sammanhang..
Det tar sig iallafall..
Men det tog sig även i bilen lite..
Kapade ur lite mer för downpipe med, passade då på att bygga om balken/ramen lite för att enklare få dit Grenrör. Fick ca 3cm till!
Han lär bli kvar och skämmas på bockarna ett tag. Fortfarande siktet inställt på att få köra i sommar.. sensommaren är väl troligast.
taskig bild, men polarens och till lika garagekompanjon som gett lite ininspiration. Lite mindre galet motorval men en Jävla bil till att gå,får uppuppgradering över vintern. Lär bli en naturlig rival! M42B18 turbo,i kadett c som får separata spjäll för tillfället!
0768-703666
Sjoblom_11@hotmail.com
Sjoblom_11@hotmail.com
Re: Opel Ascona B-77 M30B34 Turbo
Tillbaka i garaget efter en stunds motivationsbrist samt thailands semester! Börjat knåpa ihop en kardantunnel, samt torpedvägg och växellänkage. Börjar bli en heldel plåt som är utbytt i den här jäkla bilen..
Synd att man inte är bättre på plåtknackning och har en bättre MIG svets, sugen som fan på att köpa mig en tre fasare av kvalitetsmärke beg..
Lite bilder iallafall!
Hemmaknåparens plåtbock.. När biltema sviker på att leverera en kantvik av bänkmodell!
Börjar ta sig lite Blir lite trångt för gasfoten men nu är det så tight det går..
Blev inte helt nöjd med passformen på friskluftsintaget, men får funka.
Byggde en liten utbyggnad för avgassytem, så passageraren får lite varmare om fötterna
Började fixa ihop ett växellänkage, så kort som bara möjligt. Parade ihop ett avkortat länkage från e28an och en gammel biltema spak. Lär bli korta och fina slag hoppas jag!
Synd att man inte är bättre på plåtknackning och har en bättre MIG svets, sugen som fan på att köpa mig en tre fasare av kvalitetsmärke beg..
Lite bilder iallafall!
Hemmaknåparens plåtbock.. När biltema sviker på att leverera en kantvik av bänkmodell!
Börjar ta sig lite Blir lite trångt för gasfoten men nu är det så tight det går..
Blev inte helt nöjd med passformen på friskluftsintaget, men får funka.
Byggde en liten utbyggnad för avgassytem, så passageraren får lite varmare om fötterna
Började fixa ihop ett växellänkage, så kort som bara möjligt. Parade ihop ett avkortat länkage från e28an och en gammel biltema spak. Lär bli korta och fina slag hoppas jag!
0768-703666
Sjoblom_11@hotmail.com
Sjoblom_11@hotmail.com
Re: Opel Ascona B-77 M30B34 Turbo
Fått lite gjort i garaget, inte alls så mycket som jag tänkt men så är det väl alltid..
Fortsatte lite på kardantunneln, blir inte klok på hur jag ska få ihop sista delen mot org. tunnel snyggt. Mina kunskaper i plåt sviker mig
Blev rätt sköna växlingslägen!
Fick kapa upp lite i fronten för IC'n.. Får se hur det ser ut när bilen är på marken hurpass IC'n syns och hur mycket man stör sig på det bortkapade. Kanske får snida till något eget i fronten.
Tog ner gamla axeln i förmån för att bygga mig en 240 axel istället.. Lamelldiffad är org axeln om någon är sugen!
Bankade runt lite då jag såg lite rost, blev inte positivt överaskad tyvärr. Ser ut som jag får bygga nya balkar,krängarfästen, övre fjäderskålar osv. Kul!
Nya tag i veckan! Turbo ska beställas, rost ska lagas, volvo axel ska hämtas!
Fortsatte lite på kardantunneln, blir inte klok på hur jag ska få ihop sista delen mot org. tunnel snyggt. Mina kunskaper i plåt sviker mig
Blev rätt sköna växlingslägen!
Fick kapa upp lite i fronten för IC'n.. Får se hur det ser ut när bilen är på marken hurpass IC'n syns och hur mycket man stör sig på det bortkapade. Kanske får snida till något eget i fronten.
Tog ner gamla axeln i förmån för att bygga mig en 240 axel istället.. Lamelldiffad är org axeln om någon är sugen!
Bankade runt lite då jag såg lite rost, blev inte positivt överaskad tyvärr. Ser ut som jag får bygga nya balkar,krängarfästen, övre fjäderskålar osv. Kul!
Nya tag i veckan! Turbo ska beställas, rost ska lagas, volvo axel ska hämtas!
0768-703666
Sjoblom_11@hotmail.com
Sjoblom_11@hotmail.com
Re: Opel Ascona B-77 M30B34 Turbo
Hårda paket är bäst! Blev en GZ 2045 62mm in/ut. Grymt liten, blir spännande att se hur långt den räcker..
0768-703666
Sjoblom_11@hotmail.com
Sjoblom_11@hotmail.com
-
- Posts: 12
- Joined: 09 Oct 2011, 18:42
Re: Opel Ascona B-77 M30B34 Turbo
fräsigt med bmw turbosexa i en gammelopel
Re: Opel Ascona B-77 M30B34 Turbo
Det är en riiiiktigt bra turbo det där faktist bra register å polaren hade sån på sin m50, fullt spool vid 3000 varv [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Nissan S14-M50 turbo
Re: Opel Ascona B-77 M30B34 Turbo
Tack!
Ja, hoppas den inte blir för liten bara. Annars lär jag bli nöjd, speciellt med spoolen
Ja, hoppas den inte blir för liten bara. Annars lär jag bli nöjd, speciellt med spoolen
0768-703666
Sjoblom_11@hotmail.com
Sjoblom_11@hotmail.com
Re: Opel Ascona B-77 M30B34 Turbo
Tror inte den är för liten, God för 600-650hk
Last edited by Lunkan89 on 02 Mar 2015, 08:14, edited 1 time in total.
Nissan S14-M50 turbo
Re: Opel Ascona B-77 M30B34 Turbo
Tror inte den är för liten, God för 600-650hk
Nissan S14-M50 turbo
Re: Opel Ascona B-77 M30B34 Turbo
den lär choka rätt fort på en m30, men den kommer bli ett vridmonster!
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm