Opel Ascona B-77 M30B34 Turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Sjöblom!
Posts: 127
Joined: 15 Aug 2012, 17:52
Location: sandared/borås

Opel Ascona B-77 M30B34 Turbo

Post by Sjöblom! »

Hej! Hade tänkt att påbörja ett nytt projekt i någorlunda seriös form, så tänkte att det kunde vara kul att dela med mig. Kanske få lite hjälp och rådgivning tillochmed!

Bilen i fråga är en Ascona B, köpt utan nav fram. Utan motor och inredning. Lagom utgångsobjekt dvs.
Är tänkt att sänka ner min M30B34 som just nu sitter i en e28 i denna bil, självklart med turbo :)
Bakaxel blir från 240, en 1031 är jag på jakt efter. Fram blir det ombyggt till 240 Nav, med bromsar från 240.. Även detta är jag på jakt efter!

Motorn i korta drag:
- M30B34, org kolvar och stakar
-Lätt maserad topp, o-ringad med nya tätningar.
- HX55 #22 avgashus.
- 1680cc spridare
-Dubbla bosch 968 bränslepumpar
- 3.5" DP och 3" resten. Ev, med cutout.
-Hks kopia 60mm WG
-HKS kopia 50mm dump

Är tidigare bromsad på 441whp 590wnm... Blir något hekto högre ladd och en annan kam tänkte jag leta reda på för att nå över 500whp.

Sprutet blir fortsatt MS2 V3 alt. kanske ett ECU master.

Chassi/bromsar:
-Röda koni fram. Biltema fjädrar av lagom hårdhet.
-Biltema gula rallydämpare bak. Biltema fjädrar
- 240 skivor bak.
- Troligen 240 skivor och bromsar från 240 turbo fram.
- Bur från finess, antingen folkrace eller gatbur.

Lite bilder att utgå från då!

Image

Fult jävla märke på taket..
Image

Motorn i E28an när den byggdes
Image

Och e28an som ska få donera hjärtat
Image

Bilen ska vara klar mot våren 2015 hade jag tänkt!

UPPDATERING:
Polaren börjar rensa mattor och inredning.Image

Arslet
[img(1120px,900px)]http://i58.tinypic.com/34dj7f8.jpg[/img]

Har redan nu en fråga, är det värt att köpa "gat buren" på finess med sömmlösa rör och sbf godkänd. Eller kan man nöja sig med folkrace buren? Samma design,men svetsade rör. 3000kr billigare däremot.. bilen kommer gå på gata,ev besiktiga med bur. Nån enstaka varv på bana om året

UPPDATERING:
Fått lite gjort i dagarna iallafall. Gjorde ett ryck igår och rev ur e28an på nödvändiga ting. Som fuelcell,pumpar,drivlina och sprut.
Nytt rekord för mig på e28, från att jag körde in den i garaget tills motorn var ur hann det knappt gå 1h 40min!

Började iallafall grovt mäta och insåg att dels skulle e28ans kyl troligen med presspassning och avkapde fästen få plats. Även min stora Ic satt som en smäck efter lite kapning :D

Däremot så behöver jag ha tag på tråg med bulan längst fram och inte i mitten som jag har nu för att huvudtaget få plats :)

Image

Image

UPPDATERING:
Lite tråkiga bilder men..
fått tag i koni dämpare runtom om monterat dessa, skrapat aasfaltmassa.. någon som har ett bra tips för hur man får ur asfaltsmassan enklast? Tar sån Jävla tid!

Sen började jag även kapa ur i tunneln/torpeden och demonterade värmepaketet för att kunna få plats med motorn.. funderar på att kapa upp hela växellåds tunneln för att få plats med avgassystemet hela vägen med.

Image
ImageImage

UPPDATERING:
Fått lite gjort, går lite segt men är bara att köra på..

Ena sidan av bilen är ren från underredsmassa nu iallafall, halva andra sidan kvar. Inte för viktens skull dock, utan snarare för att hitta alla potensiella rostangrepp. Vikten är bara ett plus, uppe i drygt 15kg hitils!
Image

Efter att fått tag i ett E34 tråg med bulan framåt istället för mitten så hoppades jag att den skulle passa hyffsat.
Image

Nästan startklar?
Image

Men problem uppstod rätt omgående..
Image

Med en mindre kapning i tråget, skulle jag kunna få plats med motorn och IC. Men då skulle kylaren få flytta till bagaget. Där redan batteri och tank kommer sitta.
Kortar jag av sumpen och flyttar oljepluggen som synes så får jag det hyffsat.
Image

Såhär skulle det bli då ungefär med IC
Image

Så, mina val är nu då att
1. Kapa av hela bulan/sumpen och flytta den så den kommer längst bak på tråget. Då får jag även såklart bygga om pickupen. Nackdelen med detta är att tråget lätt skulle slå sig (Aluminium) och känns svårt att få det 100% bra. Även ett jäkla jobb om man skulle köra sönder ett tråg..

2. Kapa av ca 3-4cm och bygga om så att kylet kommer i skuffen. Makrolon rutor med luftintag, extra cirk.pump och utsug i bagaget nånstans skulle detta kräva... Men bra för viktfördelning!

3. Kapa ur bra mycket mer av torpeden, använda ett tråg med sumpen på mitten och kapa av det lite för att få motorn så långt fram som möjligt. För då får jag sumpen bakom framvagnsbalken, men motorn skulle i princip hamna halvvägs in i kupen. Risk att det blir dåligt med plats runt gaspedal och skydd för sprängrisk av svänghjul skulle vara ett stort måste!

Någon som har lite åsikter?
User avatar
cjagenmark
Posts: 335
Joined: 15 Jan 2007, 21:02
Location: Ronneby

Re: Opel Ascona B-77 M30B34 Turbo

Post by cjagenmark »

Trevligt bygge. Adaptergrenrör? Ser precis ut som det jag gjorde till mitt gamla bygge
// Christoffer Jägenmark
E28 M50B28 Turbo
0768395017
http://www.garaget.org/?car=297425" onclick="window.open(this.href);return false;
Sjöblom!
Posts: 127
Joined: 15 Aug 2012, 17:52
Location: sandared/borås

Re: Opel Ascona B-77 M30B34 Turbo

Post by Sjöblom! »

cjagenmark wrote:Trevligt bygge. Adaptergrenrör? Ser precis ut som det jag gjorde till mitt gamla bygge

Det är ditt gamla ;)
Sjöblom!
Posts: 127
Joined: 15 Aug 2012, 17:52
Location: sandared/borås

Re: Opel Ascona B-77 M30B34 Turbo

Post by Sjöblom! »

Bestämde mig för att ha motorn..Långt bak?! Blev problem med att bygga eget tråg och samtidigt få plats med oljepumpsdrivningen, motorn skulle komma för högt. Så det vart bara o börja kapa! Nu har jag iallafall fått motorn på hyffsad plats. Blir spännande spakställ sen ;)

Image
Image
Image
Sjöblom!
Posts: 127
Joined: 15 Aug 2012, 17:52
Location: sandared/borås

Re: Opel Ascona B-77 M30B34 Turbo

Post by Sjöblom! »

Gjort ett par timmar idag med.. mest funderat och mätt dessvärre, efter att jag monterat lådan kom jag fram till att jag får lösa eget tråg ändå och montera motorn längre fram. Lådan skulle hamna nåt jävulskt långt bak annars.

Så får inhandla lite alu, sen försöka lära sig svetsa alu tråg. Kommer blir spännande ;)
något att tänka på när man byggertråg? Lutning,skvalpplåtar osv?

Nya positionen blir såhär..
Image
Börjar bli rätt uppkapat nu.. mer kommer det få bli tyvär!
Image
Sjöblom!
Posts: 127
Joined: 15 Aug 2012, 17:52
Location: sandared/borås

Re: Opel Ascona B-77 M30B34 Turbo

Post by Sjöblom! »

Polaren fick tummen ur och bytte gastub till TIG'en och svetsa våran kompressor tank.
Image

Tänkte att jag då likaväl kunde börja färska upp minnet hur man tiggar,inte Tig'at på ett par år så blev inte skitsnyggt men... Blir spännande med alu sen!
Fick iallafall till två motorfästen :)Image

Köpte även mig själv en julklapp!
Image

Får fortsätta med fästena imorn så motorn hamnar på plats!
Sjöblom!
Posts: 127
Joined: 15 Aug 2012, 17:52
Location: sandared/borås

Re: Opel Ascona B-77 M30B34 Turbo

Post by Sjöblom! »

Fått lite gjort i mellandagarna iallafall . Lite motorfästen,rostlagning och rostletning ;)Motorn är nu iallafall på plats!Image
Image
fick köpt lite material till torped och 3mm alu till tråget.Image
undersida Tröskel såg fint ut ..ImageImage
Fick även på lite effekthöjande detaljer :)Image
Sjöblom!
Posts: 127
Joined: 15 Aug 2012, 17:52
Location: sandared/borås

Re: Opel Ascona B-77 M30B34 Turbo

Post by Sjöblom! »

Fortsatt att laga rost, en mindre brand smög sig på. Så får sanera ur duktigt efter pulvret haha :) men nu ska jag släppa rostlagningen ett tag och få klart ett växellådsfäste tänkte jag!
Dags att skaffa kaffekokare till garaget.. köpe muggarna växer lika fort som urkapning i bilen. Något sorts sammanhang..
ImageImage

Det tar sig iallafall..

Image
Men det tog sig även i bilen lite..

Image

Kapade ur lite mer för downpipe med, passade då på att bygga om balken/ramen lite för att enklare få dit Grenrör. Fick ca 3cm till!

Image

Han lär bli kvar och skämmas på bockarna ett tag. Fortfarande siktet inställt på att få köra i sommar.. sensommaren är väl troligast.

Image

taskig bild, men polarens och till lika garagekompanjon som gett lite ininspiration. Lite mindre galet motorval men en Jävla bil till att gå,får uppuppgradering över vintern. Lär bli en naturlig rival! M42B18 turbo,i kadett c som får separata spjäll för tillfället!Image
Sjöblom!
Posts: 127
Joined: 15 Aug 2012, 17:52
Location: sandared/borås

Re: Opel Ascona B-77 M30B34 Turbo

Post by Sjöblom! »

Tillbaka i garaget efter en stunds motivationsbrist samt thailands semester! Börjat knåpa ihop en kardantunnel, samt torpedvägg och växellänkage. Börjar bli en heldel plåt som är utbytt i den här jäkla bilen..
Synd att man inte är bättre på plåtknackning och har en bättre MIG svets, sugen som fan på att köpa mig en tre fasare av kvalitetsmärke beg..

Lite bilder iallafall!
Hemmaknåparens plåtbock.. När biltema sviker på att leverera en kantvik av bänkmodell!
Image

Image

Börjar ta sig lite :) Blir lite trångt för gasfoten men nu är det så tight det går..
Image

Blev inte helt nöjd med passformen på friskluftsintaget, men får funka.
Image

Byggde en liten utbyggnad för avgassytem, så passageraren får lite varmare om fötterna :)
Image

Började fixa ihop ett växellänkage, så kort som bara möjligt. Parade ihop ett avkortat länkage från e28an och en gammel biltema spak. Lär bli korta och fina slag hoppas jag!
Image
Sjöblom!
Posts: 127
Joined: 15 Aug 2012, 17:52
Location: sandared/borås

Re: Opel Ascona B-77 M30B34 Turbo

Post by Sjöblom! »

Fått lite gjort i garaget, inte alls så mycket som jag tänkt men så är det väl alltid..

Fortsatte lite på kardantunneln, blir inte klok på hur jag ska få ihop sista delen mot org. tunnel snyggt. Mina kunskaper i plåt sviker mig :)
Image

Blev rätt sköna växlingslägen!
Image

Fick kapa upp lite i fronten för IC'n.. Får se hur det ser ut när bilen är på marken hurpass IC'n syns och hur mycket man stör sig på det bortkapade. Kanske får snida till något eget i fronten.
Image

Tog ner gamla axeln i förmån för att bygga mig en 240 axel istället.. Lamelldiffad är org axeln om någon är sugen!
Image

Image

Bankade runt lite då jag såg lite rost, blev inte positivt överaskad tyvärr. Ser ut som jag får bygga nya balkar,krängarfästen, övre fjäderskålar osv. Kul!
Image

Nya tag i veckan! Turbo ska beställas, rost ska lagas, volvo axel ska hämtas!
Sjöblom!
Posts: 127
Joined: 15 Aug 2012, 17:52
Location: sandared/borås

Re: Opel Ascona B-77 M30B34 Turbo

Post by Sjöblom! »

Hårda paket är bäst! Blev en GZ 2045 62mm in/ut. Grymt liten, blir spännande att se hur långt den räcker..

Image

Image
Image
j.eriksson
Posts: 12
Joined: 09 Oct 2011, 18:42

Re: Opel Ascona B-77 M30B34 Turbo

Post by j.eriksson »

fräsigt med bmw turbosexa i en gammelopel :)
User avatar
Lunkan89
Posts: 49
Joined: 17 Feb 2013, 19:55
Location: Uppsala

Re: Opel Ascona B-77 M30B34 Turbo

Post by Lunkan89 »

Det är en riiiiktigt bra turbo det där faktist :) bra register å polaren hade sån på sin m50, fullt spool vid 3000 varv [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nissan S14-M50 turbo
Sjöblom!
Posts: 127
Joined: 15 Aug 2012, 17:52
Location: sandared/borås

Re: Opel Ascona B-77 M30B34 Turbo

Post by Sjöblom! »

Tack!
Ja, hoppas den inte blir för liten bara. Annars lär jag bli nöjd, speciellt med spoolen ;)
User avatar
Lunkan89
Posts: 49
Joined: 17 Feb 2013, 19:55
Location: Uppsala

Re: Opel Ascona B-77 M30B34 Turbo

Post by Lunkan89 »

Tror inte den är för liten, God för 600-650hk :)
Last edited by Lunkan89 on 02 Mar 2015, 08:14, edited 1 time in total.
Nissan S14-M50 turbo
User avatar
Lunkan89
Posts: 49
Joined: 17 Feb 2013, 19:55
Location: Uppsala

Re: Opel Ascona B-77 M30B34 Turbo

Post by Lunkan89 »

Tror inte den är för liten, God för 600-650hk :)
Nissan S14-M50 turbo
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: Opel Ascona B-77 M30B34 Turbo

Post by erikjakan »

den lär choka rätt fort på en m30, men den kommer bli ett vridmonster!
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Post Reply