BMW E30 M50B25 turbo SFROREGGAD

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

niclasmann

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Post by niclasmann »

Hämtade ut mitt paket idag från posten då jag inte hann hämta det igår... Beställde det på tisdagen och redan igår fanns det på posten, grym leverans från PPF säger jag bara. Tackar Bäckis för snabba svar och snabbfixat med ordern då det blev lite strul med första beställningen :D

382mm SPAL fläkt, M50 oljefilter och 6st NGK R5671A-8 tändstift
Image
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
Farmarn

Post by Farmarn »

Snyggt jobbat [THUMBS UP SIGN]
//Marcus
niclasmann

Post by niclasmann »

Farmarn wrote:Snyggt jobbat [THUMBS UP SIGN]
Tack!
Niclas Mann
Team lillort @Facebook
Nisse Järnet

Post by Nisse Järnet »

niclasmann wrote:
Nisse Järnet wrote:Det var synd :P Men kommer det ingen vätska ur luftnippeln är nog nåt knas på vägen..
Ja, men kan det inte vara om pinnen inte når fram till kopplingsarmen så att den inte kan pumpa upp något tryck?
Då skulle pinnen flyga ur :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Affus

Post by Affus »

Luftar du på rätt sätt då? För så som jag har lärt mig ska man pumpa ett antal gånger med nippeln stängd. Ha kvar pedalen i bottenläge och sen öppna nippeln och ha den öppen ett par sekunder sen stänga. Sen göra så tills det bara kommer vätska.
niclasmann

Post by niclasmann »

Nisse Järnet wrote:
niclasmann wrote:
Nisse Järnet wrote:Det var synd :P Men kommer det ingen vätska ur luftnippeln är nog nåt knas på vägen..
Ja, men kan det inte vara om pinnen inte når fram till kopplingsarmen så att den inte kan pumpa upp något tryck?
Då skulle pinnen flyga ur :)
Sådär ja Nisse, så ser den ut :)

Image
Niclas Mann
Team lillort @Facebook
niclasmann

Post by niclasmann »

Affus wrote:Luftar du på rätt sätt då? För så som jag har lärt mig ska man pumpa ett antal gånger med nippeln stängd. Ha kvar pedalen i bottenläge och sen öppna nippeln och ha den öppen ett par sekunder sen stänga. Sen göra så tills det bara kommer vätska.
Jadu, det tror jag :shock: Jag har både pumpat när nippeln är stäng och sedan släppt på den och sedan pumpat när den har varit öppen men ingenting händer...
Niclas Mann
Team lillort @Facebook
Cortex

Post by Cortex »

Testa att trycka baklänges genom nipeln i slavcylindern, Har du svetsat på klackar på kopplingsgaffeln? jag svettsade på 6mm järn på den men det räckte inte så fick förlänga kopplingspinnen 10mm oxå! :)
Robin Jacobsson

Ulricehamn
0727170778
Kör:
E28
Ford sierra :)
niclasmann

Post by niclasmann »

Cortex wrote:Testa att trycka baklänges genom nipeln i slavcylindern, Har du svetsat på klackar på kopplingsgaffeln? jag svettsade på 6mm järn på den men det räckte inte så fick förlänga kopplingspinnen 10mm oxå! :)
Ja, jag har tänkt och testa det när jag mätt hur mycket jag måste förlänga med. Nej, det har jag inte gjort. Buse ska troligtvis hjälpa mig med det imorgon så att de blir perfekt :D
Niclas Mann
Team lillort @Facebook
niclasmann

Post by niclasmann »

Dagens skörd blev att ta ned lådan för att mäta upp hur mycket jag måste bygga på för att kopplingen ska ta. Drog in till garaget vid halv 12 och började riva bort allting som behövdes för att ta ned lådan. Drog bort insuget, downpipen och sedan lyfte motorn i framkant så att toppen stod emot torpedväggen för att lådan skulle komma ned då det är sjuuuuuuukt tight i växellåds/kardantunneln. Blev lite stressig och ta ned den också då det var planerat att BusE skulle komma förbi på eftermiddagen och hjälpa mig med och mäta ut hur mycket som behövdes bygga på och varför jag inte får ut någon vätska genom luftnippeln. Tråkigt nog blev de ändrade planer så får se hur jag ska lösa det då jag vill vara säker på att det hundra så att jag inte behöver ta ned lådan IGEN för att jag mätt fel eller gjort något fel..

Sådär såg det ut när jag började, allting satt där de skulle för uppstart, fattades bara fläkt, stift, olja + vatten, sprut och en FUNGERANDE KOPPLING :evil:
Image

Och såhär såg det ut när lådan var nere
Image
Image
Niclas Mann
Team lillort @Facebook
niclasmann

Post by niclasmann »

Har varit lite off både här på tråden och i garaget de senaste 2 veckorna efter att jag tappade motivationen att mecka när kopplingen inte fungerade och var tvungen o riva ned lådan igen då de var så jävla nära uppstart :( Men har iallafall hunnit beställt och fått en ny slavcylinder och uttrampningslager samt så köpte jag ny växellådsolja också som jag byter samtidigt när lådan är nere då det är betydligt smidigare.
Men imorgon så ska de bli garaget en stund och se om jag får ordning på allting och får upp lådan igen efter 2 veckors uppehåll :)

Ny slavcylinder och nytt uttrampningslage :D Så fräsch allting ser ut när de är nytt ;)
Image

Köpte också 2 liter shookproof gear oil som jag fick rekommendation av Erik o köra på :)
Image

Vill också tacka Erikjakan enormt med hur mycket han har hjälp mig under byggets gång det är guld värt.
Niclas Mann
Team lillort @Facebook
niclasmann

Post by niclasmann »

Jag kan fatta mig kort, bilen väntar bara på ett sprut för att sedan startas upp efter dagen arbete :D :shock:

Saker som hänt under dagen:
Fyllt på olja i växellådan
Knackat stiften till 0.5mm gnistgap

Monterat:
Låda
Slavcylinder
Uttrampningslager
Kardan
Insug
Avgassystem och Downpipe
Spal fläkten på kylaren
Kylaren
Silikonslangarna på trycksidan och sugsidan

De som är kvar o göra är att montera stiften, oljefiltret, hälla i olja och vatten, lämna front och skärmar på lackering och ringa VemsEmil som jag tänkt o göra i veckan.

Nu är det RIKTIGT j*vla nära! :D

Utseende 2k15
Image
Image
Image

Image
Image
Image
Jag tror jag kommer trivas här sen :twisted: :roll:
Image
Detta känns så jävla skönt o kolla på :D
Image
En bild på baken också :D
Image
Niclas Mann
Team lillort @Facebook
xelerator

Post by xelerator »

bra jobbat :wink:..
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
niclasmann

Post by niclasmann »

xelerator wrote:bra jobbat :wink:..
Tack :D
Niclas Mann
Team lillort @Facebook
Bullen!

Post by Bullen! »

för att slippa montera av och på lådan och hålla på med klackar osv som ändå ger fel bryt på armen:
'

Tänkte va lite snäll och dela med mig av hur man på bästa vis gör om en zf låda att lira fint med enkelmassesvänghjul och argare tryckplatta/lamell.

Många håller på och svetsar på klackar för att få fram urtrampningslagret och förlänger pinnen på slavcylindern, det resulterar oftast i att man får upp och ner med lådan åtskilliga ggr innan man är nöjd. Man får lägga på lite mer på klackarna, ta bort lite från klackarna osv. till slut är det ganska arg vinkel på armen som tycker fram urtrampninglagret så det kan t.o.m gå mot solfjädern. och i något fall så har jag sett att klackarna fått vara så pass höga att urtrampningslagret bara styr på någon mm i hävarmen.

Hur noga man än mäter så inte fan blir det rätt trots åtskilliga försök. och när det sen blir tillräckligt bra så orkar man inte mer och nöjer sig med det. trots man inte är 100% nöjd med pedalkänslan.

Men icke mera. Gör man som jag nedan visar så kan man bara förlänga pinnen på slavcylindern så mycket som skillnaden är i höjd på original svänghjul, lamell och tryckplatta mot enkelmasse med räserkoppling dito. resten justerar man enkelt på plats utan att behöva plocka ner något.

Jag ska inte ta till mig någon ära för denna lösning. För det är nämligen Hannes på Streetpower som lärt mig detta. Jag har tidigare försökt förklara i ord när det diskuterats i någon tråd men jag tror att flera kan ha nytta av denna lösningen och lättare hitta den i FAQ drivlina tråden.

Du behöver: m12 gängstång, vinkelslip, m12 gängtapp. hålsåg och en nypa tålamod. har du en svarv så kan du skippa tålamodet.

Image
Jag har dornat ut plastpluppen som sitter som mothåll på hävarmen i lådan. kvar blir ett 10mm hål, vilket är perfekt för att slå en m12 gänga.
skär ett spår i änden på gängstången så du kan justera med en spårskruvmejsel. Runda av toppen så den passar bra i hävarmen i lådan.

Image
Här på bild två ser ni den rundade toppen på gängstången. Ni ser även en m12 låsmutter som har fått ett spår i sig där ståltråden som håller hävarmen ska gå i. det är i detta fallet svarvat med ett skärstål som man använder till spårring/låsring/segersäkringar eller vad man väljer att kalla det. detta går ju att göra med vinkelslipen och tålamod alternativt bågfil och ännu mera tålamod.
Image
Tredje bilden visar ett hål som jag tagit upp med hålsåg. det är aldrig fel att kunna kika in på prylarna utan att behöva riva lådan i vilket fall som. men i detta fallet så kan man se samtidigt som man justerar mothållet för det spel man önskar.

När man är nöjd och klar så kan man välja att naja fast den så den inte mot förmodan skulle justera sig själv med tiden.

Och en detalj till som man måste fixa om man ska åka överladdat på en ZF är luftningen. Iaf om man råkar ha en äldre ZF låda. de nyare har redan den på rätt ställe.

Image
De äldre har luftningen i bakkant. det resulterar i att den trycker ur sig oljan vid hårda accelerationer och hela bilen är kladdig undertill. borra enligt bild och sätt en 90graders pneu-koppling. Lirka upp standard luftningsrör med en polygrip, kvar blir ett 12mm hål som du kan dra i en m14 tapp direkt.

Image
niclasmann

Post by niclasmann »

Bullen! wrote:för att slippa montera av och på lådan och hålla på med klackar osv som ändå ger fel bryt på armen:
'

Tänkte va lite snäll och dela med mig av hur man på bästa vis gör om en zf låda att lira fint med enkelmassesvänghjul och argare tryckplatta/lamell.

Många håller på och svetsar på klackar för att få fram urtrampningslagret och förlänger pinnen på slavcylindern, det resulterar oftast i att man får upp och ner med lådan åtskilliga ggr innan man är nöjd. Man får lägga på lite mer på klackarna, ta bort lite från klackarna osv. till slut är det ganska arg vinkel på armen som tycker fram urtrampninglagret så det kan t.o.m gå mot solfjädern. och i något fall så har jag sett att klackarna fått vara så pass höga att urtrampningslagret bara styr på någon mm i hävarmen.

Hur noga man än mäter så inte fan blir det rätt trots åtskilliga försök. och när det sen blir tillräckligt bra så orkar man inte mer och nöjer sig med det. trots man inte är 100% nöjd med pedalkänslan.

Men icke mera. Gör man som jag nedan visar så kan man bara förlänga pinnen på slavcylindern så mycket som skillnaden är i höjd på original svänghjul, lamell och tryckplatta mot enkelmasse med räserkoppling dito. resten justerar man enkelt på plats utan att behöva plocka ner något.

Jag ska inte ta till mig någon ära för denna lösning. För det är nämligen Hannes på Streetpower som lärt mig detta. Jag har tidigare försökt förklara i ord när det diskuterats i någon tråd men jag tror att flera kan ha nytta av denna lösningen och lättare hitta den i FAQ drivlina tråden.

Du behöver: m12 gängstång, vinkelslip, m12 gängtapp. hålsåg och en nypa tålamod. har du en svarv så kan du skippa tålamodet.

Image
Jag har dornat ut plastpluppen som sitter som mothåll på hävarmen i lådan. kvar blir ett 10mm hål, vilket är perfekt för att slå en m12 gänga.
skär ett spår i änden på gängstången så du kan justera med en spårskruvmejsel. Runda av toppen så den passar bra i hävarmen i lådan.

Image
Här på bild två ser ni den rundade toppen på gängstången. Ni ser även en m12 låsmutter som har fått ett spår i sig där ståltråden som håller hävarmen ska gå i. det är i detta fallet svarvat med ett skärstål som man använder till spårring/låsring/segersäkringar eller vad man väljer att kalla det. detta går ju att göra med vinkelslipen och tålamod alternativt bågfil och ännu mera tålamod.
Image
Tredje bilden visar ett hål som jag tagit upp med hålsåg. det är aldrig fel att kunna kika in på prylarna utan att behöva riva lådan i vilket fall som. men i detta fallet så kan man se samtidigt som man justerar mothållet för det spel man önskar.

När man är nöjd och klar så kan man välja att naja fast den så den inte mot förmodan skulle justera sig själv med tiden.

Och en detalj till som man måste fixa om man ska åka överladdat på en ZF är luftningen. Iaf om man råkar ha en äldre ZF låda. de nyare har redan den på rätt ställe.

Image
De äldre har luftningen i bakkant. det resulterar i att den trycker ur sig oljan vid hårda accelerationer och hela bilen är kladdig undertill. borra enligt bild och sätt en 90graders pneu-koppling. Lirka upp standard luftningsrör med en polygrip, kvar blir ett 12mm hål som du kan dra i en m14 tapp direkt.

Image

Riktigt bra skrivet Bullen!
Det är precis så jag har gjort fast jag har inte justerbar gängstång. Men jag har precis gjort som dig skriver, förlängt mothållet.

Men riktigt bra information och tycker att ärtan eller bäckis ska lägga den som en FAQ fil så att många förstår sig på även som nybörjare!

/Niclas
Niclas Mann
Team lillort @Facebook
niclasmann

Post by niclasmann »

Sådär får bli en liten update får de bli :)

Lämnade fronten och skärmarna på lackering igår, så efter jul/nyår skulle jag få hämta de :D
Har också bokat tid med VEMS Emil för installation av sprut o mappning i februari :twisted:

Skulle behöva fixa nya däck tills mappning också :roll: Så om nån har 205/215/45-17 bättre begagnade som ni skulle vilja sponsra mig med så hör av er! 076-190 58 50. Skulle vara ytterst tacksam för det! :D

Slänger upp två gamla bilder som jag tog när jag precis hade kommit hem med bilen :)
Image
Image
Niclas Mann
Team lillort @Facebook
Post Reply