
382mm SPAL fläkt, M50 oljefilter och 6st NGK R5671A-8 tändstift

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Tack!Farmarn wrote:Snyggt jobbat [THUMBS UP SIGN]
Då skulle pinnen flyga urniclasmann wrote:Ja, men kan det inte vara om pinnen inte når fram till kopplingsarmen så att den inte kan pumpa upp något tryck?Nisse Järnet wrote:Det var syndMen kommer det ingen vätska ur luftnippeln är nog nåt knas på vägen..
Sådär ja Nisse, så ser den utNisse Järnet wrote:Då skulle pinnen flyga urniclasmann wrote:Ja, men kan det inte vara om pinnen inte når fram till kopplingsarmen så att den inte kan pumpa upp något tryck?Nisse Järnet wrote:Det var syndMen kommer det ingen vätska ur luftnippeln är nog nåt knas på vägen..
Jadu, det tror jagAffus wrote:Luftar du på rätt sätt då? För så som jag har lärt mig ska man pumpa ett antal gånger med nippeln stängd. Ha kvar pedalen i bottenläge och sen öppna nippeln och ha den öppen ett par sekunder sen stänga. Sen göra så tills det bara kommer vätska.
Ja, jag har tänkt och testa det när jag mätt hur mycket jag måste förlänga med. Nej, det har jag inte gjort. Buse ska troligtvis hjälpa mig med det imorgon så att de blir perfektCortex wrote:Testa att trycka baklänges genom nipeln i slavcylindern, Har du svetsat på klackar på kopplingsgaffeln? jag svettsade på 6mm järn på den men det räckte inte så fick förlänga kopplingspinnen 10mm oxå!
Tackxelerator wrote:bra jobbat..
Bullen! wrote:för att slippa montera av och på lådan och hålla på med klackar osv som ändå ger fel bryt på armen:
'
Tänkte va lite snäll och dela med mig av hur man på bästa vis gör om en zf låda att lira fint med enkelmassesvänghjul och argare tryckplatta/lamell.
Många håller på och svetsar på klackar för att få fram urtrampningslagret och förlänger pinnen på slavcylindern, det resulterar oftast i att man får upp och ner med lådan åtskilliga ggr innan man är nöjd. Man får lägga på lite mer på klackarna, ta bort lite från klackarna osv. till slut är det ganska arg vinkel på armen som tycker fram urtrampninglagret så det kan t.o.m gå mot solfjädern. och i något fall så har jag sett att klackarna fått vara så pass höga att urtrampningslagret bara styr på någon mm i hävarmen.
Hur noga man än mäter så inte fan blir det rätt trots åtskilliga försök. och när det sen blir tillräckligt bra så orkar man inte mer och nöjer sig med det. trots man inte är 100% nöjd med pedalkänslan.
Men icke mera. Gör man som jag nedan visar så kan man bara förlänga pinnen på slavcylindern så mycket som skillnaden är i höjd på original svänghjul, lamell och tryckplatta mot enkelmasse med räserkoppling dito. resten justerar man enkelt på plats utan att behöva plocka ner något.
Jag ska inte ta till mig någon ära för denna lösning. För det är nämligen Hannes på Streetpower som lärt mig detta. Jag har tidigare försökt förklara i ord när det diskuterats i någon tråd men jag tror att flera kan ha nytta av denna lösningen och lättare hitta den i FAQ drivlina tråden.
Du behöver: m12 gängstång, vinkelslip, m12 gängtapp. hålsåg och en nypa tålamod. har du en svarv så kan du skippa tålamodet.
Jag har dornat ut plastpluppen som sitter som mothåll på hävarmen i lådan. kvar blir ett 10mm hål, vilket är perfekt för att slå en m12 gänga.
skär ett spår i änden på gängstången så du kan justera med en spårskruvmejsel. Runda av toppen så den passar bra i hävarmen i lådan.
Här på bild två ser ni den rundade toppen på gängstången. Ni ser även en m12 låsmutter som har fått ett spår i sig där ståltråden som håller hävarmen ska gå i. det är i detta fallet svarvat med ett skärstål som man använder till spårring/låsring/segersäkringar eller vad man väljer att kalla det. detta går ju att göra med vinkelslipen och tålamod alternativt bågfil och ännu mera tålamod.
Tredje bilden visar ett hål som jag tagit upp med hålsåg. det är aldrig fel att kunna kika in på prylarna utan att behöva riva lådan i vilket fall som. men i detta fallet så kan man se samtidigt som man justerar mothållet för det spel man önskar.
När man är nöjd och klar så kan man välja att naja fast den så den inte mot förmodan skulle justera sig själv med tiden.
Och en detalj till som man måste fixa om man ska åka överladdat på en ZF är luftningen. Iaf om man råkar ha en äldre ZF låda. de nyare har redan den på rätt ställe.
De äldre har luftningen i bakkant. det resulterar i att den trycker ur sig oljan vid hårda accelerationer och hela bilen är kladdig undertill. borra enligt bild och sätt en 90graders pneu-koppling. Lirka upp standard luftningsrör med en polygrip, kvar blir ett 12mm hål som du kan dra i en m14 tapp direkt.