E28 518i M50 Turbo
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: E28 518i M50 Turbo
Ja den går fint! 1 bar blir nog lagom
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Re: E28 518i M50 Turbo
För att få lite ordning på framvagnen har jag beställt hem detta kit:
Originalbussningar till länkarmarna är för mjuka, och hårda bussningar där är inget vidare med tanke på hur länkarmarna rör sig, då kommer det att uppstå brytningar.
Skulle även vilja bygga om till vanlig styrväxel istället för snäcka, men där har jag mkt att lära mig om hur det ska byggas för att slippa bump-steer osv, så det får vara så länge...
Någon som har vettiga tips där får gärna säga till
Originalbussningar till länkarmarna är för mjuka, och hårda bussningar där är inget vidare med tanke på hur länkarmarna rör sig, då kommer det att uppstå brytningar.
Skulle även vilja bygga om till vanlig styrväxel istället för snäcka, men där har jag mkt att lära mig om hur det ska byggas för att slippa bump-steer osv, så det får vara så länge...
Någon som har vettiga tips där får gärna säga till
Lars Lengstrand
- TheRoadrunner
- Posts: 65
- Joined: 25 Nov 2010, 14:34
- Location: GGVV-regionen
Re: E28 518i M50 Turbo
Blir ju riktigt bra det här! Detta kommer att följas.
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland.
BMW E28 M528i M54B30 turbo
BMW E28 M528i M54B30 turbo
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: E28 518i M50 Turbo
Var hittar man sån rolig bussning?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Re: E28 518i M50 Turbo
Dessa är från http://mooseheadengineering.com/" onclick="window.open(this.href);return false;Nisse Järnet wrote:Var hittar man sån rolig bussning?
De står som slut i webshoppen men han svarade på mail att han kunde ordna fram ett par, men att han gör det vid sidan om jobbet och har lång leveranstid.
Inväntar svar på exakt hur lång tid det är...
Det finns även en kille i tyskland som gör motsvarande: http://www.ebay.com/itm/320949480647" onclick="window.open(this.href);return false;
Dessa är tätade också så jag överväger att köpa såna istället. Komplett sats pressade i nya länkarmar.
Båda går att få till E34/E32/E31 också, skiljer i bredden mellan monteringspunkterna i framvagnsbalken bara.
Sedan finns det e32 750 och e31 850 som har kulleder istället för bussningar original, dessa bör passa med mindre modifikationer i E28 länkarmar, eller kanske passar hela länkarmen så att man får aluminium länkarmar också?
Har lite research att göra!
EDIT: Nu har jag gjort lite research. Lite förvirrande eftersom amerikanerna envisas med att kalla dom upper control arm och lower control arm, när de egentligen båda är lower. Men när de säger upper menar de den bakre och lower den främre.
Den bakre är ju den som får mest stryk och som mestadels bidrar till att hjulet fladdrar runt hej vilt vid belastning.
För att få det perfekt kommer jag att köpa de bakre länkarmarna med kulleder från ebaylänken ovan och sedan köpa nya främre länkarmar till e32 750 vilka passar rakt av och har en kulled. De finns på ebay för ca 50€. Då blir det tight och fint för ca 300€ plus frakt allt som allt med helt nya länkarmar.
Lars Lengstrand
Re: E28 518i M50 Turbo
Är det inte gummibussning på e32? Som jag har förstått det så är det väl bara e31 som har kulled. Om man jämför priserna på dessa länkarmarna, så är e31 minst dubbelt så dyra. Borde inte det ha att göra med denna bussning?Clew wrote:Dessa är från http://mooseheadengineering.com/" onclick="window.open(this.href);return false;Nisse Järnet wrote:Var hittar man sån rolig bussning?
De står som slut i webshoppen men han svarade på mail att han kunde ordna fram ett par, men att han gör det vid sidan om jobbet och har lång leveranstid.
Inväntar svar på exakt hur lång tid det är...
Det finns även en kille i tyskland som gör motsvarande: http://www.ebay.com/itm/320949480647" onclick="window.open(this.href);return false;
Dessa är tätade också så jag överväger att köpa såna istället. Komplett sats pressade i nya länkarmar.
Båda går att få till E34/E32/E31 också, skiljer i bredden mellan monteringspunkterna i framvagnsbalken bara.
Sedan finns det e32 750 och e31 850 som har kulleder istället för bussningar original, dessa bör passa med mindre modifikationer i E28 länkarmar, eller kanske passar hela länkarmen så att man får aluminium länkarmar också?
Har lite research att göra!
EDIT: Nu har jag gjort lite research. Lite förvirrande eftersom amerikanerna envisas med att kalla dom upper control arm och lower control arm, när de egentligen båda är lower. Men när de säger upper menar de den bakre och lower den främre.
Den bakre är ju den som får mest stryk och som mestadels bidrar till att hjulet fladdrar runt hej vilt vid belastning.
För att få det perfekt kommer jag att köpa de bakre länkarmarna med kulleder från ebaylänken ovan och sedan köpa nya främre länkarmar till e32 750 vilka passar rakt av och har en kulled. De finns på ebay för ca 50€. Då blir det tight och fint för ca 300€ plus frakt allt som allt med helt nya länkarmar.
Re: E28 518i M50 Turbo
Du har nog rätt där, jag såg en bild på en 750-länkarm som hade denna kulled ,men bilder på ebay ska man ju kanske inte lita på.stefffe87 wrote: Är det inte gummibussning på e32? Som jag har förstått det så är det väl bara e31 som har kulled. Om man jämför priserna på dessa länkarmarna, så är e31 minst dubbelt så dyra. Borde inte det ha att göra med denna bussning?
Enligt ETK har e32 750 samma länkarm som alla e34or, så det är nog en vanlig bussning...
Då blir det E31 länkarmar istället, de var inte oskäligt dyra iaf. Samma länkarmar på alla E31 iaf kom jag fram till.
Lars Lengstrand
Re: E28 518i M50 Turbo
Kommit fram till vilket bromsservo som funkar bäst?
Re: E28 518i M50 Turbo
Jag kör med Renault Clio -02 servo. Det var litet och smidigt och fanns billigt att köpa.Jockew wrote:Kommit fram till vilket bromsservo som funkar bäst?
Passar i bultmönstret mot torpedväggen och mot huvudcylinder, längden på pinnarna på varje sida fick justeras lite.
Lars Lengstrand
Re: E28 518i M50 Turbo
Update!
Svetsad oljeretur (AN10):
Motorn är snart klar, måste få en insugskam svarvad och lite fler delar tvättade bara.
Såhär blev grenröret, fattas bara wastegaterör nu:
Joni testade att lägga lite betpasta på min TIAL-wastegate som var rödeloxerad:
Lite puts på det så blir det fint:
Vill inte ha några blåa/röda detaljer, ska vara enkelt och stilrent i motorutrymmet.
Tack till Joni (BusE) än en gång för all hjälp!
Svetsad oljeretur (AN10):
Motorn är snart klar, måste få en insugskam svarvad och lite fler delar tvättade bara.
Såhär blev grenröret, fattas bara wastegaterör nu:
Joni testade att lägga lite betpasta på min TIAL-wastegate som var rödeloxerad:
Lite puts på det så blir det fint:
Vill inte ha några blåa/röda detaljer, ska vara enkelt och stilrent i motorutrymmet.
Tack till Joni (BusE) än en gång för all hjälp!
Lars Lengstrand
Re: E28 518i M50 Turbo
vackert! staget på grenröret måste ju bort!
ARG E21 "s50b32" TURBO (såld)
PPF H.O M535 TURBO
715whp 860wnm @ 2.0bar (såld)
Joni Alatalo
0739-250242
PPF H.O M535 TURBO
715whp 860wnm @ 2.0bar (såld)
Joni Alatalo
0739-250242
Re: E28 518i M50 Turbo
Självklart, men jag var så sugen på att prova liteBusE wrote:vackert! staget på grenröret måste ju bort!
Lars Lengstrand
Re: E28 518i M50 Turbo
Kör du bosch eller ate?Clew wrote:Jag kör med Renault Clio -02 servo. Det var litet och smidigt och fanns billigt att köpa.Jockew wrote:Kommit fram till vilket bromsservo som funkar bäst?
Passar i bultmönstret mot torpedväggen och mot huvudcylinder, längden på pinnarna på varje sida fick justeras lite.
Re: E28 518i M50 Turbo
Minns faktiskt inte... Har slipat rent och målat om den, kan inte se några märkningar på det längre.Jockew wrote:Kör du bosch eller ate?Clew wrote:Jag kör med Renault Clio -02 servo. Det var litet och smidigt och fanns billigt att köpa.Jockew wrote:Kommit fram till vilket bromsservo som funkar bäst?
Passar i bultmönstret mot torpedväggen och mot huvudcylinder, längden på pinnarna på varje sida fick justeras lite.
Lars Lengstrand
Re: E28 518i M50 Turbo
Dags för uppdatering!
Grenrör färdigsvetsat:
Efter planing av flänsar och blästring, lite färg på det:
Lindat med "titan"-bandage:
Monterat på motorn:
Modifierad arm för kopplingen:
Lättat M20-svänghjul med 618 tryckplatta och 6-puckad fjädrad sinterlamell. Svänghjulet omsvarvat för maximalt inspänningstryck.
Motor och växellåda ihopmonterade:
Motor på plats. Äntligen!
Inväntar nya ARP-bultar (drog av en) innan jag kan montera kammarna.
Som tur är lyckades jag få ut den trasiga bulten, så jag byter en och en då toppen redan är dragen på övriga bultar.
Sprut och spridare är beställt, det blev MS3 Extra och Siemens Deka 875cc spridare.
Ska försöka hinna med att bygga downpipe, wastegaterör, tryckrör och kylsystem innan dess
Grenrör färdigsvetsat:
Efter planing av flänsar och blästring, lite färg på det:
Lindat med "titan"-bandage:
Monterat på motorn:
Modifierad arm för kopplingen:
Lättat M20-svänghjul med 618 tryckplatta och 6-puckad fjädrad sinterlamell. Svänghjulet omsvarvat för maximalt inspänningstryck.
Motor och växellåda ihopmonterade:
Motor på plats. Äntligen!
Inväntar nya ARP-bultar (drog av en) innan jag kan montera kammarna.
Som tur är lyckades jag få ut den trasiga bulten, så jag byter en och en då toppen redan är dragen på övriga bultar.
Sprut och spridare är beställt, det blev MS3 Extra och Siemens Deka 875cc spridare.
Ska försöka hinna med att bygga downpipe, wastegaterör, tryckrör och kylsystem innan dess
Lars Lengstrand
Re: E28 518i M50 Turbo
Har inte orkat uppdatera något här, men bilen har funkat i över två år nu, bara tankat, bytt olja och vridit på nyckeln i princip!OscarC wrote:Hur går det?
Har mappat den själv till 1bar, men har inte bänkat den än. Men den känns väldigt pigg för en ganska standard 2,5l M50B25 så det ska bli intressant.
Är nöjd med det mesta, speciellt grenröret, det blev väldigt annorlunda motorljud tycker jag.
Men det finns lite småpill att göra så den är avställd nu för att montera E36-framvagn och regbesikta som ombyggt fordon.
Lägger väl in lite gamla bilder och filmer för att hålla tråden vid liv
Typ färdigt motorrum
Första start!
https://www.youtube.com/watch?v=TFdnR2UXRFQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Första provturen!
https://www.youtube.com/watch?v=BXlT7E6nzt4" onclick="window.open(this.href);return false;
Lite börn!
https://www.youtube.com/watch?v=qlFM-r3dn9U" onclick="window.open(this.href);return false;
Försökta filma ett pull på trean med telefonen, blev väl sådär
https://www.youtube.com/watch?v=SUo8bOp5wCk" onclick="window.open(this.href);return false;
Last edited by Clew on 10 Aug 2017, 16:33, edited 1 time in total.
Lars Lengstrand