E28 518i M50 Turbo
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
E28 518i M50 Turbo
Hej!
Har hängt här och läst länge men har inte varit så aktiv, så jag tänkte jag skulle presentera min bil här.
Bilen är en 518i från 1985 som jag köpte 2011 då den stått avställd i 5 år, lite halvtaskigt skick rent maskinellt men karossen var rätt fräsch så jag tyckte det var ett lämpligt objekt.
Skaffade sedan en riktig garageplats tillsammans med BusE här på forumet (missa inte hans projekttråd med hans brutala E21 S50 Turbo) och satte igång med projektet.
Det som jag har gjort innan bilderna i denna tråd:
* Tagit ner bakvagn samt lagat rost i trösklar och silentblocksinfästning
* Renoverat en 535 bakvagn samt monterat denna
* Monterat nyrenoverade E34 540i bromsar runt om
* Byggt egna coilovers
* Köpt BBS RS 16x9 samt 16x10 fälgar (RS022 samt RS076)
Såhär såg bilen ut efter det i somras:
Har hängt här och läst länge men har inte varit så aktiv, så jag tänkte jag skulle presentera min bil här.
Bilen är en 518i från 1985 som jag köpte 2011 då den stått avställd i 5 år, lite halvtaskigt skick rent maskinellt men karossen var rätt fräsch så jag tyckte det var ett lämpligt objekt.
Skaffade sedan en riktig garageplats tillsammans med BusE här på forumet (missa inte hans projekttråd med hans brutala E21 S50 Turbo) och satte igång med projektet.
Det som jag har gjort innan bilderna i denna tråd:
* Tagit ner bakvagn samt lagat rost i trösklar och silentblocksinfästning
* Renoverat en 535 bakvagn samt monterat denna
* Monterat nyrenoverade E34 540i bromsar runt om
* Byggt egna coilovers
* Köpt BBS RS 16x9 samt 16x10 fälgar (RS022 samt RS076)
Såhär såg bilen ut efter det i somras:
Lars Lengstrand
Re: E28 518i M50 Turbo
Efter detta var bilen mer eller mindre klar utseendemässigt men det gick ju inte att åka runt med M10-motor...
Hade ett tomt M52-block ståendes så det blev ju perfekt att måtta med:
Gjorde motorfästen i grenrörsdelar då jag hade det liggande, borde bli stabilt (jag är ingen licenssvetsare direkt men det blev genombränt och bra iaf...)
Har förstärkt dessa med lite trekantsplåtar efter detta.
ZF-låda från E39 528i, kuddar från E39, balk från skrotlådan (troligtvis 524td?)
Lite rost hittades också i infästningen till framskärmen på förarsidan:
Lite kap och svets:
Slipar ner det lite, det vart helt OK!:
Hade ett tomt M52-block ståendes så det blev ju perfekt att måtta med:
Gjorde motorfästen i grenrörsdelar då jag hade det liggande, borde bli stabilt (jag är ingen licenssvetsare direkt men det blev genombränt och bra iaf...)
Har förstärkt dessa med lite trekantsplåtar efter detta.
ZF-låda från E39 528i, kuddar från E39, balk från skrotlådan (troligtvis 524td?)
Lite rost hittades också i infästningen till framskärmen på förarsidan:
Lite kap och svets:
Slipar ner det lite, det vart helt OK!:
Lars Lengstrand
Sen började grenrörsbygget! Då det är väldigt ont om plats med M50-lutning och jag vill ha så lika långa rör som det går så har jag valt att bygga ett 3-2-1-grenrör.
Primärrören är 42mm som går ihop tre och tre till ett 60mm (blir ungefär samma area).
Bygge av kollektorer:
Primärrören är 42mm som går ihop tre och tre till ett 60mm (blir ungefär samma area).
Bygge av kollektorer:
Lars Lengstrand
Mer bilder på grenrörsbygget.
TIG-at kollektorer:
Utprovning av turbons placering:
Gjort en jigg och börjat med första tre cylindrarna:
Första halvan klar:
Lite provmontering, fick ta bort lite i övre delen av rambalken, detta kommer att boxas igen och förstärkas:
Grenrör uppunktat:
Testmonterade turbon efter att grenröret blev uppunktat:
Väldigt nöjd hittills! Tack till Joni (BusE) som gjorde det mesta åt mig och som nu ska TIGa ihop allting åt mig!
Han var lite tveksam när jag började prata om designen med lika längder osv. och tyckte nog jag krånglade till det lite, men det vart precis som jag önskade!
Grymt bra jobb, tack igen!
Kommer att köra med turbon på bild som är en Kinugawaturbo, jag vet att det låter som kinaskräp men det är ett japanskt företag som bygger hybridturbos av Mitsubishidelar.
Detta är på Mitsubishispråk en TD06H-25G, måtten på denna är 60/78 mm på kompressorsidan och 58/67 mm på avgas.
Då TD04 turbos är bra grejer så tänker jag då att detta borde hålla fint också, men de är ju rätt oprövade så kanske blir det en flopp, det visar sig!
TIG-at kollektorer:
Utprovning av turbons placering:
Gjort en jigg och börjat med första tre cylindrarna:
Första halvan klar:
Lite provmontering, fick ta bort lite i övre delen av rambalken, detta kommer att boxas igen och förstärkas:
Grenrör uppunktat:
Testmonterade turbon efter att grenröret blev uppunktat:
Väldigt nöjd hittills! Tack till Joni (BusE) som gjorde det mesta åt mig och som nu ska TIGa ihop allting åt mig!
Han var lite tveksam när jag började prata om designen med lika längder osv. och tyckte nog jag krånglade till det lite, men det vart precis som jag önskade!
Grymt bra jobb, tack igen!
Kommer att köra med turbon på bild som är en Kinugawaturbo, jag vet att det låter som kinaskräp men det är ett japanskt företag som bygger hybridturbos av Mitsubishidelar.
Detta är på Mitsubishispråk en TD06H-25G, måtten på denna är 60/78 mm på kompressorsidan och 58/67 mm på avgas.
Då TD04 turbos är bra grejer så tänker jag då att detta borde hålla fint också, men de är ju rätt oprövade så kanske blir det en flopp, det visar sig!
Last edited by Clew on 11 Nov 2014, 13:18, edited 1 time in total.
Lars Lengstrand
- niclasmann
Riktigt intressant bygge
Vad ska du köra för recept i motorn?
/Niclas
/Niclas
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
Team lillort @Facebook
Tackar! Blir inga märkvärdiga delar i motorn till att börja med iaf.niclasmann wrote:Riktigt intressant bygge
/Niclas
* M50B25 IV bottendel med alla slitdelar bytta
* Något svarvade kolvar (ca 9,2:1 i komp)
* Originalstakar
* IV topp med omsvarvad IV insugskam på avgas och M54B30 kam på insug
* O-ringat block med ARP-bultar
Det var 5 år sedan jag byggde bottendelen, skulle inte o-ringat eller svarvat kolvar i dagsläget.
Toppen är ett hopplock från flera maskiner, kör IV ventiler och fjädrar, Vanos kambryggor/lyftare, omsvarvad IV insugskam på avgas och M54B30 kam på insug.
M54B30 kammen har samma spec som en IV insugskam, men med fördelen att jag kan ha Vanos på. Blir som dubbla insugskammar fast med aktiv vanos med andra ord.
Min förhoppning är att det blir ett väldigt fint register och ca 400whp.
Motorn är nästan klar redan, men jag bygger grenrör, tryckrör, avgas osv på extramtoorn så länge
Lars Lengstrand
- niclasmann
Låter som ett bra recept till och börja med!Clew wrote:Tackar! Blir inga märkvärdiga delar i motorn till att börja med iaf.niclasmann wrote:Riktigt intressant bygge
/Niclas
* Originalstakar
Det var 5 år sedan jag byggde bottendelen, skulle inte o-ringat eller svarvat kolvar i dagsläget.
Toppen är ett hopplock från flera maskiner, kör IV ventiler och fjädrar, Vanos kambryggor/lyftare, omsvarvad IV insugskam på avgas och M54B30 kam på insug.
M54B30 kammen har samma spec som en IV insugskam, men med fördelen att jag kan ha Vanos på. Blir som dubbla insugskammar fast med aktiv vanos med andra ord.
Motorn är nästan klar redan, men jag bygger grenrör, tryckrör, avgas osv på extramtoorn så länge
Niclas Mann
Team lillort @Facebook
Team lillort @Facebook
Äntligen!
Kul och hjälpa dig emellan efter all el du kopplat både på gamla e28 och nu e21an!
Kul och hjälpa dig emellan efter all el du kopplat både på gamla e28 och nu e21an!
ARG E21 "s50b32" TURBO (såld)
PPF H.O M535 TURBO
715whp 860wnm @ 2.0bar (såld)
Joni Alatalo
0739-250242
PPF H.O M535 TURBO
715whp 860wnm @ 2.0bar (såld)
Joni Alatalo
0739-250242
Utan dig hade jag inte kommit såhär långt hittills och grenröret hade sett ut som skit!BusE wrote:Äntligen!
Lars Lengstrand
Mitt bygge var ganska likt som det du beskriver.Clew wrote:
* Originalstakar
Jag hade dock m52b28 vev och kolvar samt ickevanos stakar.
Men ganska lika topp med m54 insugskam och ickevanos insugskam kam på avgassidan. Putsat till kanalerna på insug och avgas bara en liten smula också.
Vid mappning på ppf så nämnde Ärtan att han tyckte den gav ganska mycket effekt på lite ladd. Ungefär 430whp på 0,75 bar om jag inte minns fel
Valde sen att stanna vid 505whp som blev vid ett ladd på 1.15 bar
Med det sagt så tror jag starkt på att du med lätthet får ut de 400 körbara hästar du söker
Lycka till med bygget!
Okej, det låter ju lovande!Jens92 wrote:Mitt bygge var ganska likt som det du beskriver.Clew wrote:
* Originalstakar
Jag hade dock m52b28 vev och kolvar samt ickevanos stakar.
Men ganska lika topp med m54 insugskam och ickevanos insugskam kam på avgassidan. Putsat till kanalerna på insug och avgas bara en liten smula också.
Vid mappning på ppf så nämnde Ärtan att han tyckte den gav ganska mycket effekt på lite ladd. Ungefär 430whp på 0,75 bar om jag inte minns fel
Valde sen att stanna vid 505whp som blev vid ett ladd på 1.15 bar
Med det sagt så tror jag starkt på att du med lätthet får ut de 400 körbara hästar du söker
Lycka till med bygget!
Har putsat lite i min också, men mest för att matchporta och jämna till där det var ojämnheter från gjutningen.
Minns du hur du ställde kammarna på ett ungefär?
Lars Lengstrand
- Nisse Järnet
Snyggt!
Hjälpte polarn bygga en liknande maskin fast smidd och den gav liknande effekt som Jens (520whp @ 1,2 bar) välfungerande setup!
Hjälpte polarn bygga en liknande maskin fast smidd och den gav liknande effekt som Jens (520whp @ 1,2 bar) välfungerande setup!
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Även putsningen i toppen låter ganska likt det jag gjorde i så fall.Clew wrote:
Okej, det låter ju lovande!
Har putsat lite i min också, men mest för att matchporta och jämna till där det var ojämnheter från gjutningen.
Minns du hur du ställde kammarna på ett ungefär?
Jag ställde ventilerna 1mm öppna i öd på både insug och avgas mätt på tryckarna på 6an's cylinder.
Det var en 2.8 också då gissar jag?Nisse Järnet wrote:Snyggt!
Känns som helrätt kombination om man bara vill använda originalkammar, har inte läst om någon som kört så innan men det är ju skönt att höra att det redan är beprövat
Lars Lengstrand
- Nisse Järnet
Nää 2.5 Fast han kör inte aktiv vanos kom jag på nu så du lär få bättre registerClew wrote:Det var en 2.8 också då gissar jag?Nisse Järnet wrote:Snyggt!
Känns som helrätt kombination om man bara vill använda originalkammar, har inte läst om någon som kört så innan men det är ju skönt att höra att det redan är beprövat
Audi S5 B8 4.0t
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Nisse Järnet wrote:Nää 2.5 Fast han kör inte aktiv vanos kom jag på nu så du lär få bättre registerClew wrote:Det var en 2.8 också då gissar jag?Nisse Järnet wrote:Snyggt!
Det låter ju nästan för bra för att vara sant! Får se hur långt jag vågar gå med originalkolvar, 1 bar lär jag ju köra minst iaf.
Lars Lengstrand