Lunkan´s Opel Manta M50turbo *Nära Uppstart*
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Lunkan´s Opel Manta M50turbo *Nära Uppstart*
Tjenna!
Tänkte att jag skulle pröva göra en projekttråd med mitt bygge, en Opel Manta GSI från -85
Men kanske ska börja med att berätta vem jag är haha
Andreas "lunkan" lundkvist, 25 år och bosatt i Uppsala.
Har tidigare hållt på mest med Stance och är en av medlemmarna i wescrape, somliga här kanske känner igen min e36
Men för att sammanfatta projektet från start till idag så börjar det i September 2013.
Suget efter en rolig lek och vinter bil började bli för stort efter det att jag sålde min gamla Ascona A.
Så jag sökte blocket under ett par dagar och sprang på den här Mantan
Hade en sjukt rolig vinter och våren kom, det var dags att ställa på gulingen igen och mantan åkte in i garaget.
Sommaren kom och det var dags för Gatebil, ett event som alltid är skrivet i almanackan Där jag egentligen alltid lyckas bli skitfull och ha det allmänt roligt
Men just denna gång skulle jag få åka med Danne Johansson i hans Nissan 200 med ls-maskin, (har nämligen turen att vara kusin med hans flickvän ) Och fyyyy satan va kul det va! Bland det bästa jag gjort i mitt liv! I samma veva så hade jag och polaren börjat närma oss sluttampen på hans bygge, en BMW e28 m50 turbo som bänkades till 425whp med sprucken oljeretur. Så jag bestämde mig för att "jag ska också bygga drift bil"
Frågan var bara vad jag skulle bygga för nått, sen slog det mig. jag har ju en Manta i garaget och därifrån började planeringarna
Det var lite bakgrund
Bygget börjades planeras, och självklart så tar man ju det viktigaste först, Motorn! Vad ska jag köra för maskin i detta sattyg?
En annan vän, kallad El Hefe, kläckte ur sig att han hade en Bmw M20B25 färdig för turbo liggandes och den inhandlades under stänk av alkohol och kvinnor på midsommarnatten.
det var dags att börja bygga, så maskin åkte ur fortare än kvickt!
I väntan på lite delar och ekonomi efter sommarens bravader så jobbade jag med karossen, en del lagningar skulle göras om, och jag tänkte även göra en avtagbar front, enbart för smidighetens skull
Så det började jag med:
Lite förstärkningar och kapningar senare var fronten borta, nya fästpunkter gjorde och onödig plåt borta Vart faktist riktigt nöjd med det
Sen var det Gatebil Mantorp i september igen där Emil med e28 var ute och rattade för första gången, gick från nybörjare till halvhyffsat till smälld bil på 2 dagar, så jävla fränt!
Och med detta gjort så hade Emil planer på att bygga ny motor till nästa år, vilket gjorde att han hade en fungerande M50 turbo med lite kringutrusning till salu, ett samtal senare så var den min!
Detta gjorde att mållinjen med bygget kändes 100 mil närmare på 10 minuter
Detta var alltså för två veckor sen, så dom senaste dagarna har jag och polarna haft fullt upp med att modda dit m50 i bilen
Det var lätt trång med utrymme i den lilla mantan och det tvingades kapa en del i torpeden,
Även vxllåds tunneln fick åka,
Sen var jag i garaget igår och tänkte jag skulle få dit grenröret.... Det var lättare sagt än gjort, då detta
Skall in här:
Lite kapningar senare så satt det på plats
Sen var tanken att börja bygga om rambenet, då upptäcker jag att svetsgasen är slut och här sitter jag idag...
Så jag ska handla ny gas imorgon så ska det nog kunna gå bra sen
Tack för tiden och hoppas ni kommer gilla mitt bygge
Tänkte att jag skulle pröva göra en projekttråd med mitt bygge, en Opel Manta GSI från -85
Men kanske ska börja med att berätta vem jag är haha
Andreas "lunkan" lundkvist, 25 år och bosatt i Uppsala.
Har tidigare hållt på mest med Stance och är en av medlemmarna i wescrape, somliga här kanske känner igen min e36
Men för att sammanfatta projektet från start till idag så börjar det i September 2013.
Suget efter en rolig lek och vinter bil började bli för stort efter det att jag sålde min gamla Ascona A.
Så jag sökte blocket under ett par dagar och sprang på den här Mantan
Hade en sjukt rolig vinter och våren kom, det var dags att ställa på gulingen igen och mantan åkte in i garaget.
Sommaren kom och det var dags för Gatebil, ett event som alltid är skrivet i almanackan Där jag egentligen alltid lyckas bli skitfull och ha det allmänt roligt
Men just denna gång skulle jag få åka med Danne Johansson i hans Nissan 200 med ls-maskin, (har nämligen turen att vara kusin med hans flickvän ) Och fyyyy satan va kul det va! Bland det bästa jag gjort i mitt liv! I samma veva så hade jag och polaren börjat närma oss sluttampen på hans bygge, en BMW e28 m50 turbo som bänkades till 425whp med sprucken oljeretur. Så jag bestämde mig för att "jag ska också bygga drift bil"
Frågan var bara vad jag skulle bygga för nått, sen slog det mig. jag har ju en Manta i garaget och därifrån började planeringarna
Det var lite bakgrund
Bygget börjades planeras, och självklart så tar man ju det viktigaste först, Motorn! Vad ska jag köra för maskin i detta sattyg?
En annan vän, kallad El Hefe, kläckte ur sig att han hade en Bmw M20B25 färdig för turbo liggandes och den inhandlades under stänk av alkohol och kvinnor på midsommarnatten.
det var dags att börja bygga, så maskin åkte ur fortare än kvickt!
I väntan på lite delar och ekonomi efter sommarens bravader så jobbade jag med karossen, en del lagningar skulle göras om, och jag tänkte även göra en avtagbar front, enbart för smidighetens skull
Så det började jag med:
Lite förstärkningar och kapningar senare var fronten borta, nya fästpunkter gjorde och onödig plåt borta Vart faktist riktigt nöjd med det
Sen var det Gatebil Mantorp i september igen där Emil med e28 var ute och rattade för första gången, gick från nybörjare till halvhyffsat till smälld bil på 2 dagar, så jävla fränt!
Och med detta gjort så hade Emil planer på att bygga ny motor till nästa år, vilket gjorde att han hade en fungerande M50 turbo med lite kringutrusning till salu, ett samtal senare så var den min!
Detta gjorde att mållinjen med bygget kändes 100 mil närmare på 10 minuter
Detta var alltså för två veckor sen, så dom senaste dagarna har jag och polarna haft fullt upp med att modda dit m50 i bilen
Det var lätt trång med utrymme i den lilla mantan och det tvingades kapa en del i torpeden,
Även vxllåds tunneln fick åka,
Sen var jag i garaget igår och tänkte jag skulle få dit grenröret.... Det var lättare sagt än gjort, då detta
Skall in här:
Lite kapningar senare så satt det på plats
Sen var tanken att börja bygga om rambenet, då upptäcker jag att svetsgasen är slut och här sitter jag idag...
Så jag ska handla ny gas imorgon så ska det nog kunna gå bra sen
Tack för tiden och hoppas ni kommer gilla mitt bygge
Last edited by Lunkan89 on 18 May 2015, 08:58, edited 3 times in total.
Nissan S14-M50 turbo
Re: Lunkan´s Opel Manta M50turbo
Har hänt litegrann i helgen iaf, inte så mycket som jag velat men ibland blir det så :p Har moddat om ena rambenet för att få plats med grenrör, var inte helt lätt men det blir nog bra till slut
Hann även med att måla första vändan på rören till buren
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hann även med att måla första vändan på rören till buren
Nissan S14-M50 turbo
Tjena blir fränt, vad e dom ditsvetsade pålåtarna på innerskärmarna till för?//erik
Funkar som förstärkning för den avtagbara fronten, plåtarna är enbart för jag tyckte rören såg så trist ut, :p
Nissan S14-M50 turbo
Legat sjuk i veckan, inte hänt så mycket mer än att jag fått hem elektriskt styrservo, och ett paket från KL som ska innehålla IC å adapterfläns mm
Nissan S14-M50 turbo
Sådär då, har hänt lite i garaget igen,
Knåpat ihop ett fäste för IC/Kylare, vart helt ok.
Dock så var svetsen inte på humör idag, då den spotta å fräste, brände igenom eller samla massa högar.
Men lite slipning å färg på det så blir det nog bra, är ju ändå ingenting som syns sen
Knåpat ihop ett fäste för IC/Kylare, vart helt ok.
Dock så var svetsen inte på humör idag, då den spotta å fräste, brände igenom eller samla massa högar.
Men lite slipning å färg på det så blir det nog bra, är ju ändå ingenting som syns sen
Nissan S14-M50 turbo
Sådär, dags för lite update.
I helgen var det dags för buren att åka i. [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]
Vart en hel del mätande, kapande, funderande vi nochning osv. Men blir nog bra till slut tur man har vänner som hjälper en att göra fel [FACE WITH TEARS OF JOY]
lite rostlagning behövde göras också...är ju trots allt en Opel
passa in huvudbåge.
Sen passade jag även på att lacka nya ventilkåpan vart rätt nöjd med det
Idag glömde jag ta bilder tyvärr,
Men buren är klar så gott som, bara dörrsträvorna kvar,
Har dock inte bedtämmt mig om jag ska korsa dom eller köra "kil" format.... Vad tycker ni?
I helgen var det dags för buren att åka i. [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]
Vart en hel del mätande, kapande, funderande vi nochning osv. Men blir nog bra till slut tur man har vänner som hjälper en att göra fel [FACE WITH TEARS OF JOY]
lite rostlagning behövde göras också...är ju trots allt en Opel
passa in huvudbåge.
Sen passade jag även på att lacka nya ventilkåpan vart rätt nöjd med det
Idag glömde jag ta bilder tyvärr,
Men buren är klar så gott som, bara dörrsträvorna kvar,
Har dock inte bedtämmt mig om jag ska korsa dom eller köra "kil" format.... Vad tycker ni?
Nissan S14-M50 turbo
Re: Lunkan´s Opel Manta M50turbo *lås/ta bort*
Hallå!
Vart segt med uppdateringar.
Men har bestämt mig för att lägga ner denna projekttråd.
Tycker det va lite dålig respons med tanke på att man faktist tar sig tid och gör detta.
Men jag kommer fortsätta läsa alla andra projekttrådar och önskar er lycka till med alla byggen!
Vi ses på banorna i sommar!
Tråd kan låas/tas bort.
Tycker det va lite dålig respons med tanke på att man faktist tar sig tid och gör detta.
Men jag kommer fortsätta läsa alla andra projekttrådar och önskar er lycka till med alla byggen!
Tråd kan låas/tas bort.
Nissan S14-M50 turbo
Re: Lunkan´s Opel Manta M50turbo *lås/ta bort*
Så du lägger ner det för att det är dålig respons ? Många som kollar fast man inte skriver.....Lunkan89 wrote:Hallå!
Tråd kan låas/tas bort.
Haha självklart så ska en av de mest flitiga och bästa byggarna på forumet kommenteraTreLingon wrote:Så du lägger ner det för att det är dålig respons ? Många som kollar fast man inte skriver.....Lunkan89 wrote:Hallå!
Tråd kan låas/tas bort.
Känner väl mest att tråden kräver tid jag inte känner att jag har.
Men men vi får se, kanske uppdaterar nån gång till
Nissan S14-M50 turbo
Uppdatera när du känner för det. Många som sagt som läser ändå.
Kul med olika projekt och variation tycker jag
Tråd kan låas/tas bort.[/quote]
Så du lägger ner det för att det är dålig respons ? Många som kollar fast man inte skriver..... [/quote]
Haha självklart så ska en av de mest flitiga och bästa byggarna på forumet kommentera
Men men vi får se, kanske uppdaterar nån gång till [/quote]
Kul med olika projekt och variation tycker jag
Tråd kan låas/tas bort.[/quote]
Så du lägger ner det för att det är dålig respons ? Många som kollar fast man inte skriver..... [/quote]
Haha självklart så ska en av de mest flitiga och bästa byggarna på forumet kommentera
Men men vi får se, kanske uppdaterar nån gång till [/quote]
Re: Lunkan´s Opel Manta M50turbo *Burbygge*
Efter lite motivationsbrist och pisk av TreLingon så masa jag mig ut till garaget idag.
Fick klart downpipen.
Sen är det ju en Opel.... Så lagade rost på den gamla batterihyllan, och började bygga igen torpeden igen
hyllan bortkapad
sen började jag som sagt med torpeden, hann bara bocka till en plåt idag, har lite funderingar på hur jag ska möta mot växellådstunneln, men vi får se hur det blir
Fick klart downpipen.
Sen är det ju en Opel.... Så lagade rost på den gamla batterihyllan, och började bygga igen torpeden igen
hyllan bortkapad
sen började jag som sagt med torpeden, hann bara bocka till en plåt idag, har lite funderingar på hur jag ska möta mot växellådstunneln, men vi får se hur det blir
Nissan S14-M50 turbo
Pisk är bra !
Jo å det är någnting denna bil ska få smaka på senTreLingon wrote:Pisk är bra !
Nissan S14-M50 turbo
Riktigt schysst E36a måste jag säga Kul med lite ovanliga byggen och som TreLingon sa så läser och kollar många även fast man inte kommenterar, är en typisk sån person jag. Lycka till och kämpa på med bygget så kanske vi ses på något event nästa år!
BMW 525 Touring E34 | M50B28 vanos 1063whp 1300wnm
Tackar, finns lite mer info på garaget/lunkan89 på denSankan wrote:Riktigt schysst E36a måste jag säga Kul med lite ovanliga byggen och som TreLingon sa så läser och kollar många även fast man inte kommenterar, är en typisk sån person jag. Lycka till och kämpa på med bygget så kanske vi ses på något event nästa år!
Jaa, ovanligt är det nog...på både gott och ont
Tackar!
Nissan S14-M50 turbo
Ska in och kika lite fler bilder på den, svag för E36 touring med m paket Vad har du för plan på bakvagnen? Finns inge drygare än att hålla på och byta drivaxlar osv när man är iväg på event!
BMW 525 Touring E34 | M50B28 vanos 1063whp 1300wnm