Optimal kompförhållande io M50 med 500hk

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Bmwandreas
Moderator

Post by Bmwandreas »

400hk och E85 med orig komp är testat.
artix

Post by artix »

finns två packningar -1.75 mm
2.05 mm (efter planing)
_Johnny_

Post by _Johnny_ »

phonicx wrote:Du är medveten om att med så låg kompression kommer motorn vara död på låga varv? I min förra maskin hade jag 8,5:1 och en HX40. Överladdade 1.9bar. Fyfan så tråkig karaktär maskinen hade, det var kul i 130mil sen skrotade jag ner aset och sålde.

Jag ska också bygga på en m50 nu, en vanos, jag har tänkt att behålla orginalkompet 10,5:1 och köra med e85 och överladda nått kg. Det enda jag har planerat att byta är ARPbult i toppen. Det kommer ju bli natt och dag att bibehålla hög kompression och samtidigt överladda, visst det tär mer på grejorna men vad kostar en m50 att köpa då? Kaffepengar jämfört med vad jag gav för alla prylarna på min förra motor :)

Vad är målet med din bil? Över 500hk finns lixom ingen användning för på gatan, jag tror seriöst att allting över 400hk förstör mer än det gör nytta i en normal bil som inte är byggd för seriös racing med riktigt chassie, visst är det fränt med hjulspinn i 200 men det är ingenting jag rekommenderar.. Fick hjulspinn i 180 under mappning med min förra bil, det var ganska intressant och den drev ändå på framhjulen..
Sen är det ju skillnad på sugmotoreffekt i en volvofemma jämtemot en 170-200hk Bmw sexa också?
wallingstam

Re: Optimal kompförhållande io M50 med 500hk

Post by wallingstam »

Ursäkta att jag drar igång en gammal tråd.
Men jag bygger nu en M50B25 iv som det ska på turbo på. Så jag har också lite frågor ang. kompet.
Jag ska köra cooper, arp, 2,8 vev och 2,8 kolvar. Samt 135mm smidda stakar. Samt en ordentlig motorrenovering givetvis. Men frågan är hur mycket ska tas ifrån planing och toppdeckning för att få optimalt komp? Siktar på 500 whp och ska köras med E85. :!:
danneeee

Post by danneeee »

Du tar så lite som möjligt bara så att ytorna blir plan.

Men varför lägga ner så pass mycket jobb på en motor och inte byta kolvar till smidda på en gång ?
Då hade ja nog satsat på antingen lite mindre effekt och köra orginal motor, kanske byta till arp bultar om du ändå har de.
Eller smidda kolvar också!

Sent from my iPhone using Tapatalk
http://www.garaget.org/?car=109637" onclick="window.open(this.href);return false;

9.69@247,8km/h
ippe

Post by ippe »

danneeee wrote:
Men varför lägga ner så pass mycket jobb på en motor och inte byta kolvar till smidda på en gång ?
Då hade ja nog satsat på antingen lite mindre effekt och köra orginal motor, kanske byta till arp bultar om du ändå har de.
Eller smidda kolvar också!

Sent from my iPhone using Tapatalk
Erfarenhet är svårlöpt för pengar i slutändan!
Nås på 0730970524

e36 m3 helsmidd m50b30 sc6766 @ 2.4 bar 844whp 1170wnm
Post Reply