Optimal kompförhållande io M50 med 500hk

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Japmax
Posts: 144
Joined: 30 Aug 2008, 17:14

Optimal kompförhållande io M50 med 500hk

Post by Japmax »

Vad bör man lägga sig på i kompförhållande i en M50B25 om man vill ha ur 500hk. Räcker 8:1?
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Vilket bränsle? 8.1:1 är rätt 'lågt'.
Japmax
Posts: 144
Joined: 30 Aug 2008, 17:14

Post by Japmax »

peppe wrote:Vilket bränsle? 8.1:1 är rätt 'lågt'.
Ska främst köras på vanlig macksoppa 98.
Inget etanol.

Har planer på mer hk framöver, men då ska ändå de mesta bytas ut så det är för just 450-500hk jag vill ha bästa värdet, men jag vill givevis ha lite marginal mot spikningar mm. Det är inget racebygge botten kommer bestå av orginaldelar, svarvade kolvar och MLS-packning.
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Vad som är det "bästa" är nog från motor till motor. Men eftersom du ska åka med överladdning så tycker jag du klarar dig bra på 8.1:1 och sedan kan vi lägga det bästa på hyllan.

Iom att det är en snikis maskin med turbo och ingen hög presterande sugis så spelar det mindre roll.
525mannen
Posts: 772
Joined: 03 Sep 2007, 14:02

Post by 525mannen »

Ska du ändå köra med MLS så skulle jag köpt en 3,5mm och struntat i att svarva kolvarna, på så vis hamnar du väl kring 8,6 vilket bör lira med 450-500hk utan problem, med ett eftermarknadssprut. Finns ju ett par som åker så.

Gods i kolvarna har man om möjligt gärna kvar, än om det oftast är ringlanden som far..

Var inte dum o chansa som mig att det ska funka utan toppdeckning av blocket genom att bara plana toppen. Den chansningen/latheten kostade mig en sommar utan bil :cry:

Mvh
Cristofer
User avatar
kronberg
Posts: 266
Joined: 11 May 2006, 21:12

Post by kronberg »

vad hadde du för effekt vid 1,9 bar med hx40n?
Jag kör 135mm stakar så jag har fett låg komp o laddar 1 bar, men tycker turbon kommer såpass tidigt att jag inte märker av att den är slö på låga varv? Kommer nästan som en kompressor vid jämförelse när jag hade gt37 på volvo femma.
Japmax
Posts: 144
Joined: 30 Aug 2008, 17:14

Post by Japmax »

phonicx wrote:Du är medveten om att med så låg kompression kommer motorn vara död på låga varv? I min förra maskin hade jag 8,5:1 och en HX40. Överladdade 1.9bar. Fyfan så tråkig karaktär maskinen hade, det var kul i 130mil sen skrotade jag ner aset och sålde.

Jag ska också bygga på en m50 nu, en vanos, jag har tänkt att behålla orginalkompet 10,5:1 och köra med e85 och överladda nått kg. Det enda jag har planerat att byta är ARPbult i toppen. Det kommer ju bli natt och dag att bibehålla hög kompression och samtidigt överladda, visst det tär mer på grejorna men vad kostar en m50 att köpa då? Kaffepengar jämfört med vad jag gav för alla prylarna på min förra motor :)

Vad är målet med din bil? Över 500hk finns lixom ingen användning för på gatan, jag tror seriöst att allting över 400hk förstör mer än det gör nytta i en normal bil som inte är byggd för seriös racing med riktigt chassie, visst är det fränt med hjulspinn i 200 men det är ingenting jag rekommenderar.. Fick hjulspinn i 180 under mappning med min förra bil, det var ganska intressant och den drev ändå på framhjulen..
Motorn ska sitta i en Nissan, en driftingbil. Så de här med spinn i 200 låter perfekt :D Jag ska alltså inte pendla till jobbet i bilen, den ska gå brett och rakt fram.

Det är olika bud här, hur bör jag lägga mig?
Jag har tillgång till de mesta i metallbearbetigsväg så jag kan nog lösa de mesta. MLS finns ju dessutom i typ 10 tjocklekar.

Det här med toppdeckning, kan någon förtydliga de för mig, har aldrig riktigt greppat det.
User avatar
kronberg
Posts: 266
Joined: 11 May 2006, 21:12

Post by kronberg »

man planar blocket 8)
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Ska man köra bensin så är 8-8,5:1 vettigt. Högre är bara dumt och man får inte alls speciellt mkt bättre maskin före trycket kommer, däremot får man en maskin som gärna spikar.

8,0-8,5:1 brukar vi alltid ligga på med bensin.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
tykoo
Posts: 499
Joined: 23 Aug 2007, 17:59
Location: Säter

Post by tykoo »

lånar tråden lite och lägger in frågan om m50 vanos, orinal kompförhållande och e85, det borde väl lira utan att spika förbannat lätt?

blocket är oringat, men det förändrar ju inte om motorn vill spika enkelt eller inte.
// Rasmus Wikström

Opel kadett -79 m50b25 turbo
BMW 525 e34 turbo - ihjäl/skrot
BMW 318is e36 - såld
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

phonicx wrote:Du är medveten om att med så låg kompression kommer motorn vara död på låga varv? I min förra maskin hade jag 8,5:1 och en HX40. Överladdade 1.9bar. Fyfan så tråkig karaktär maskinen hade, det var kul i 130mil sen skrotade jag ner aset och sålde.

Jag ska också bygga på en m50 nu, en vanos, jag har tänkt att behålla orginalkompet 10,5:1 och köra med e85 och överladda nått kg. Det enda jag har planerat att byta är ARPbult i toppen. Det kommer ju bli natt och dag att bibehålla hög kompression och samtidigt överladda, visst det tär mer på grejorna men vad kostar en m50 att köpa då? Kaffepengar jämfört med vad jag gav för alla prylarna på min förra motor :)

Vad är målet med din bil? Över 500hk finns lixom ingen användning för på gatan, jag tror seriöst att allting över 400hk förstör mer än det gör nytta i en normal bil som inte är byggd för seriös racing med riktigt chassie, visst är det fränt med hjulspinn i 200 men det är ingenting jag rekommenderar.. Fick hjulspinn i 180 under mappning med min förra bil, det var ganska intressant och den drev ändå på framhjulen..
Jag läste bara första raden.

7.9:1 och absolut inte död som sug maskin och inte alls trög på något sett. Körde HX50 och den spoolade rätt kvickt.

5cyl verkar inte värst mycket bang for the buck. Men jag håller med om att behålla hög kompa kan vara till godo.

Men på 98okt så skulle jag inte ligga och glida på 10.5:1.
Japmax
Posts: 144
Joined: 30 Aug 2008, 17:14

Post by Japmax »

Bäckis wrote:Ska man köra bensin så är 8-8,5:1 vettigt. Högre är bara dumt och man får inte alls speciellt mkt bättre maskin före trycket kommer, däremot får man en maskin som gärna spikar.

8,0-8,5:1 brukar vi alltid ligga på med bensin.
Tack, då vet jag!
Japmax
Posts: 144
Joined: 30 Aug 2008, 17:14

Post by Japmax »

Jag satt och räknade lite..

och kom fram till att en M50B25 borde ha en volym på 46.2cc i toppen inkl packning. Vilket gör att kompressionen med en 3.5mm MLS borde bli 7.9:1 om man utgår från att orginal packning är 1mm (låter rimligt)

Sen räknade jag på 130mm stakar, det skulle ge en kompression på runt 6.5:1 ? :O Lät ju fruktansvärt lite =)

Sitter och funderar på hur jag ska göra, kanske ska skita i mls packningen. Oringa blocket, svarva kolvarna och landa på runt 8.5?
hum..
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Orig packning är 1.75mm
User avatar
Tysken
Posts: 1272
Joined: 24 Nov 2005, 13:39
Location: Sköndal, Sthlm

Post by Tysken »

Orginal packning är väl 1.8mm har jag för mig, så kompet blir högre än det du räknat fram.

Oj, du hann före Andreas..
Last edited by Tysken on 16 Oct 2008, 21:50, edited 1 time in total.
Lars 0708-520373

E34 M5 Touring

http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=20859" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Flikar in med en snabb fråga.

10.5:1 och E85 är la ingen fara direkt?

Mål minst 400hk.

Mvh Mathias
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Post Reply