Krysskil m50 problem

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

m50b30
Posts: 284
Joined: 06 Feb 2014, 16:46

Re: Krysskil m50 problem

Post by m50b30 »

Nå har hjulet løsnet enda en gang!
Hva kan det komme av?

410nm med loctite og ny bolt...
mr_z
Posts: 766
Joined: 19 Aug 2008, 13:53
Location: gävle

Re: Krysskil m50 problem

Post by mr_z »

vad använder du för remhjul nu då?
bmw e34 m5
bmw e28 m535 m50 turbo
bmw e91 325xi
peter sund-lundblad
073-8389177
m50b30
Posts: 284
Joined: 06 Feb 2014, 16:46

Re: Krysskil m50 problem

Post by m50b30 »

Har byttet til m52 hjul.
Last edited by m50b30 on 10 Sep 2014, 05:49, edited 1 time in total.
m50b30
Posts: 284
Joined: 06 Feb 2014, 16:46

Re: Krysskil m50 problem

Post by m50b30 »

Ingen?
bmw_pelle
Posts: 472
Joined: 22 Nov 2005, 23:58
Location: Piteå

Re: Krysskil m50 problem

Post by bmw_pelle »

Har svårt att tro att det spelar nån roll om man kör m50 eller m52/m54 hjul, dom är väl ändå 0 balanserade??
Då skulle man ju inte kunna sätta på ett annat svänghjul t.ex M20/M30.

Har du misständningar? Gick ett par krysskilar för mig då jag åkte med org spolar som var kass och då fick ja misständningar.
Han fääjg tjöör ju bara, Hä sliir ju in't na!

It's not the fart that kills you, it's the smell!
Ripper
Posts: 1196
Joined: 25 Nov 2005, 21:50

Re: Sv: Krysskil m50 problem

Post by Ripper »

bmw_pelle wrote:Har svårt att tro att det spelar nån roll om man kör m50 eller m52/m54 hjul, dom är väl ändå 0 balanserade??
Då skulle man ju inte kunna sätta på ett annat svänghjul t.ex M20/M30.

Har du misständningar? Gick ett par krysskilar för mig då jag åkte med org spolar som var kass och då fick ja misständningar.
Tycker oxå de bör kvitta... men fler som kan bekräfta eller dementera???
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
m50b30
Posts: 284
Joined: 06 Feb 2014, 16:46

Re: Krysskil m50 problem

Post by m50b30 »

Ja, balansen er jo en ting.
så har du frekvensen til veiven, og triggerhjulene har forskjellig frekvens påstemplet.
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Re: Krysskil m50 problem

Post by RoDe »

Jag kör med m54b30 vev och m50b25 IV hjul.
The Lower Class
bmw_pelle
Posts: 472
Joined: 22 Nov 2005, 23:58
Location: Piteå

Re: Krysskil m50 problem

Post by bmw_pelle »

Kan tillägga att ja kört flera säsonger med en m52b28tu vev och m50 remskiva och har aldrig haft problem!

Då jag åkte org m50b25 hade jag problem med krysskil men hade misständningar då! hur är varvstoppen, fuelcut eller igncut?

Sen säger jag inte att det är rätt att köra m50 på 2.8 vev men som sagt det funkar för mig. Sen är väl remskiva,vev och svänghjul 0 balanserade för sig.
Han fääjg tjöör ju bara, Hä sliir ju in't na!

It's not the fart that kills you, it's the smell!
Joni
Posts: 77
Joined: 11 Jan 2007, 23:20
Location: Umeå

Re: Krysskil m50 problem

Post by Joni »

m50b30 wrote:
Joni wrote:Hmm vad ska man köra med för remhjul när man bygger m50b30 med m54b30 veven?
Det er det jeg kjører, m50 ble åpenbart helt feil.
så jeg skal prøve med m52/m54 hjul ettrr cervazas anbefaling. ;)
Hur gör med triggern då? Den sitter ju inne i blocket och inte på remhjulet!
Bmw E36 325 -91
Bmw E36 325 Cab -93
Bmw E39 530i Touring Brukis -01
Bmw E39 525i Sedan -02

Jon Burström
JonBurstromm@Hotmail.com
Tel: 0730346707
m50b30
Posts: 284
Joined: 06 Feb 2014, 16:46

Re: Krysskil m50 problem

Post by m50b30 »

det var en misforståelse
m52 og m54 er ikke den samme.
har prøvd med m52, det ble ikke noe bedre.
Joni
Posts: 77
Joined: 11 Jan 2007, 23:20
Location: Umeå

Re: Krysskil m50 problem

Post by Joni »

m50b30 wrote:det var en misforståelse
m52 og m54 er ikke den samme.
har prøvd med m52, det ble ikke noe bedre.


http://www.realoem.com/bmw/partxref.do? ... series=E39" onclick="window.open(this.href);return false;

Enligt realoem ser det det ju ut att va samma
Bmw E36 325 -91
Bmw E36 325 Cab -93
Bmw E39 530i Touring Brukis -01
Bmw E39 525i Sedan -02

Jon Burström
JonBurstromm@Hotmail.com
Tel: 0730346707
m50b30
Posts: 284
Joined: 06 Feb 2014, 16:46

Re: Krysskil m50 problem

Post by m50b30 »

jo, men den har jo ikke trigger tenner?
nå skjønner jeg ikke noe.
m50b30
Posts: 284
Joined: 06 Feb 2014, 16:46

Re: Krysskil m50 problem

Post by m50b30 »

m52TU og m54 er den samme. så det hjelper ikke så mye.
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Re: Krysskil m50 problem

Post by RoDe »

Återigen.

M54 veven + triggerskivan från m50 funkar fint.
The Lower Class
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Re: Krysskil m50 problem

Post by RoDe »

Joni wrote:
m50b30 wrote:
Joni wrote:Hmm vad ska man köra med för remhjul när man bygger m50b30 med m54b30 veven?
Det er det jeg kjører, m50 ble åpenbart helt feil.
så jeg skal prøve med m52/m54 hjul ettrr cervazas anbefaling. ;)
Hur gör med triggern då? Den sitter ju inne i blocket och inte på remhjulet!
Strunta i den som sitter på m54 veven som hamnar inne i blocket.

På med triggerskivan från m50 precis på samma sätt som den sitter på m50 veven.
The Lower Class
Ripper
Posts: 1196
Joined: 25 Nov 2005, 21:50

Re: Krysskil m50 problem

Post by Ripper »

RoDe wrote:Återigen.

M54 veven + triggerskivan från m50 funkar fint.
Va jag också säker på men har nu testat och kan konstaterat att endel möjligtvis har tur, varvar inte lika mycket, eller kör som kärringar osv osv....För har nu två gånger på kort tid lyckats vibrerar loss bultarna till svägningsdämparen/triggerskivan trots nya bultar och loctiet och de finns ingen annan förklaring än torsionssvägningar/självsvägningar vid vissa varv pga olika hertz mellan dem olika hjulen.....
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
Post Reply