Bonjes 318is Turbo - Blåst pyramidring!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Bonje wrote:
Bmwandreas wrote:Går bra utan förvärmning, men du lär uppåt 200A.
Ååhh tjeena... 200A då brinner min svets upp! :shock:
Den går visserligen till 200A men jag svetsar nog det där på jobbet i så fall.

En fundering bara.. Med 200A så fräser det väl bara till och mina gavlar i 3mm ligger som en blöt pöl på golvet? :?
Nej fan, du får ju vinkla till den tjocka sidan.
Säker på att det kommer gå bra!
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Jag var visst flitig i garaget i dag också... 8)
Bägge gavlarna till intercoolern är klara så när som att jag ska svetsa kragar på anslutningarna, för att inte slangarna ska skjuta loss.
Utformningen på den ingående gaveln, gillar jag INTE alls! :evil: Tyvärr kude jag inte göra på någe annat sätt, då tryckröret från turbon redan är byggt och på ett sätt som gör att jag inte behöver ta bort trattarna för bromskylningen.

När gavlarna var klara, då byggde jag det sista på plenumkammaren. Inte för det har någon sexuell betydelse, men själv tycker jag att det nya insuget blev snyggare än det förra.

Det är ju sknart klart! Det är ju "bara" allt helsvetsa allt, förstärka med pinnar ,dumpen ska svetsas fast, platta för lufttempgivaren ska dit, några fästen ska till på undersidan, det ska blästras och pulverlacks i någon fräsig färg... *PUST* :cry:

Sitter som en smäck i fronten!
Image

Här ser man skillnaden i storlek. Den främre är en "450*300*75"
Image

Image

Image
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Ripper
Posts: 1196
Joined: 25 Nov 2005, 21:50

Post by Ripper »

Fan du jobbar på i ett gott tempo, tillochmed att de smittar av sig så jag blir ännu mera sugen på att komma igång med alla egna saker....

Snyggt och seriöst blir allt oxå, tumbs up!

Btw håller på med ett väldigt likt plenium till min 6a....

Håll nu glöden uppe så är du klar på ett kick=)
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
Ripper
Posts: 1196
Joined: 25 Nov 2005, 21:50

Post by Ripper »

Fan du jobbar på i ett gott tempo, tillochmed att de smittar av sig så jag blir ännu mera sugen på att komma igång med alla egna saker....

Snyggt och seriöst blir allt oxå, tumbs up!

Btw håller på med ett väldigt likt plenium till min 6a....

Håll nu glöden uppe så är du klar på ett kick=)
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Ser riktigt bra ut 8) ! Det var ingen liten intercooler heller.
Insuget ser riktigt fint ut och och jag håller med att det ser bättre ut än det förra, specielt tryckröret/ingången till plenumet.
En fråga: Svetsar du både plenumet från insida och utsidan, då en tidigare bild visar svetsar från insidan men inte den senaste?

Angående avstämmning av insuget så om du vet måttet från ventilen till tratten får du ett ungefär på: http://www.bgsoflex.com/intakeln.html
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Japp det är svetsat på insidan redan... Jag tänkte svetsa klart plenumet utvändigt, samt intercoolern på jobbet någon kväll.
Där har dom lite kraftigare svets med fotpedal. (Lår gå åt till intercoolern) Sen slipper jag slita på min egen gas också.. :lol:

Det har varit ett bra tempo nu några dagar.. Grejen är den att när allt sånt här "roligt" som att konstruera saker är färdigt, då tappar jag farten helt! :(
Det måste vara någe fel på mig? Det finns massor med saker att göra men jag kommer liksom inte på vad jag ska börja med...
Jag skulle behöva någon som vaktar mig med en piska känns det som i bland.. :D
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

Insuget blev riktigt snyggt, speciellt avkoningen till tryckröret 8) Hur långa runners kör du med?
Känner igen det där med att man inte pallar göra något! ibland blir det helt still..men det är tusen gånger roligare att jobba på bilen när man har några polare i garaget!
//Rickard Wersch

Projekt:
535 E34 Turbo
M3 E36 3.0 Coupé
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

Post by wuffee »

Overcharged wrote:ibland blir det helt still..men det är tusen gånger roligare att jobba på bilen när man har några polare i garaget!
Javisst är de roligare med polare i garaget... Men hur mycket blir de gjort då ? ;)..
Bäst är att, när man som jag jobbar 2 skift, att gå upp tidigt på morgonen när man jobbat kväll, då blir de mycket gjort innan kneget :)...

Väldigt fint bygge i övrigt!

MvH
Uffe
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

satt å kolla på bilderna å funderade lite "men va fan, ska han sätta gasspjället på tryckrören eller vadå?" sen kollade ja noggrannare å såg att du kör med separata själl :wink:
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Fear This wrote:satt å kolla på bilderna å funderade lite "men va fan, ska han sätta gasspjället på tryckrören eller vadå?" sen kollade ja noggrannare å såg att du kör med separata själl :wink:
Hahaha... :lol:

Overcharged. Runnerserna är 230mm långa.

Jag gjorde ett enkelt diagram i går med dom uppgifter jag fick av Tom angående avstämmningen.
Nu är insuget avstämt vid 6750 varv.

Tyvärr har jag gått och blivit sjuker... Feber och ont i halsen. :(
Så nu lär det inte bli någe bilmekande i helgen.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

6750 rpm? Åtminstonde 1500rpm för lite om du ska få nå pulver ur den där lilla spisen:)
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Lilla spisen..? Passa sig! Den är ju hela två liter!! :wink:

Med tanke på att det är 88mm slag och 135mm stakar.
Samt att jag kommer köra med hydraliska tryckare så blir det inte så mycket varvande med den lilla spisen.. 7500-8000 max gissar jag på.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Då vill du väl ha topp vid 7500 rpm?
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Jag vet inte hur man räknar på insug och längder på runners, därför jag pratade med Tom. Han tyckte jag skulle ha längre runners än det förra insuget jag byggde.
Med den geometri jag har i bottendelen och det lilla avgashuset A/R .58 så tvivlar jag att maxefekten kommer så hög upp i registret.. Eller? :?
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Bestämms av kamaxlarna mest.
Du kommer ha effektpeak med kammarna vid ca 7500rpm..
Så du skulle stämt av runnersarna vid 7500rpm, men frågan om det verkligen kommer bli så i verkligheten...
User avatar
Vigge
Posts: 132
Joined: 26 Feb 2006, 16:28
Location: Eskilstuna

Post by Vigge »

Najs som vanligt
Men vad är det för bromsservo?? :D Nä skämt å sido riktigt schyst...........
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Vigge wrote:Najs som vanligt
Men vad är det för bromsservo?? :D Nä skämt å sido riktigt schyst...........
Just ja... glömde ju nämna att det är Viktors bromsservo jag har lånat! :wink:
Lilla Viktor klafsade runt på en bilskrot en hel dag i jakten på ett mindre bromsservo som skulle passa bolton på E30 (Med samma bultdelning mot torpedväggen och huvudcylinder)
"Måste ju finnas någe som passar rakt av tänkte han.." Klafs klafs klafs.. Till slut stötte han på sin skönhet.. en VW Polo -90 som han norpade den i från.

Tack Viktor! För att du orkade göra det ingen annan "normal" orkar göra :D
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Post Reply