CP Kolvar M20

Här diskuterar vi våra produkter.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Azzer
Posts: 10
Joined: 13 Sep 2013, 07:45
Location: Oxelösund

CP Kolvar M20

Post by Azzer »

Hej!

Surfa runt lite i webbshoppen och kollade på CP kolvar till M20!

Jag undrar vad det är som skiljer mellan kolvar för 2,5 2,7 3,0 liter?

Går det att stoppa i kolvar som är gjorda för en 2,5 liters maskin i en som är strokad till 2,7 liter?

// Azzer!


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
JockE28
Posts: 1043
Joined: 23 Sep 2010, 07:23
Location: Fakenberg

Re: CP Kolvar M20

Post by JockE28 »

Undrar nästan samma. Vad skiljer 2.5 l kolvar mot 3.0 kolvar???
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
Ripper
Posts: 1196
Joined: 25 Nov 2005, 21:50

Re: CP Kolvar M20

Post by Ripper »

JockE28 wrote:Undrar nästan samma. Vad skiljer 2.5 l kolvar mot 3.0 kolvar???
Skulle gissa på större borr för ge 3l
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: CP Kolvar M20

Post by Nisse Järnet »

Nja det är väl slaget som skiljer om vi nu inte snackar 87mm.
Det som skiljer är väl främst var kolvbulten sitter i detta fall?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
JockE28
Posts: 1043
Joined: 23 Sep 2010, 07:23
Location: Fakenberg

Re: CP Kolvar M20

Post by JockE28 »

Nisse Järnet wrote:Nja det är väl slaget som skiljer om vi nu inte snackar 87mm.
Det som skiljer är väl främst var kolvbulten sitter i detta fall?

ja, så borde det ju vara, men hur mycket?
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
t79sk8s
Posts: 206
Joined: 14 Mar 2012, 17:56
Location: Nyköping

Re: CP Kolvar M20

Post by t79sk8s »

Tror att 2.8 och 3.0 är samma iom stak länden plus att oljeringen är så nära kolvbulten på 2.8
Obs bara teori.
JockE28 du har väl grejer att testa med :wink: :lol:
T0ny 3skel1nen
E30 323i -85
M20 6vxl turbo 715hp
User avatar
JockE28
Posts: 1043
Joined: 23 Sep 2010, 07:23
Location: Fakenberg

Re: CP Kolvar M20

Post by JockE28 »

Det går inte :)
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
t79sk8s
Posts: 206
Joined: 14 Mar 2012, 17:56
Location: Nyköping

Re: CP Kolvar M20

Post by t79sk8s »

Sålt m20 eller? :(
Efter lite mer spånande på saken så kan ju kjolen vara annorlunda :?
T0ny 3skel1nen
E30 323i -85
M20 6vxl turbo 715hp
User avatar
JockE28
Posts: 1043
Joined: 23 Sep 2010, 07:23
Location: Fakenberg

Re: CP Kolvar M20

Post by JockE28 »

t79sk8s wrote:Sålt m20 eller? :(
Efter lite mer spånande på saken så kan ju kjolen vara annorlunda :?

Jag håller på för fullt. Har kvar blocket komplett. Men åker inte det i helgen så säljs det i delar till en bunt folk som vill ha grejor

Nu blir det m50
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Re: CP Kolvar M20

Post by Bäckis »

Det är helt olika komphöjd såklart. 84 i slag på 2,8 och 89,6 i slag på tre liters, den skillnaden/2 återfinns då alltså i komphöjd på kolven.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
t79sk8s
Posts: 206
Joined: 14 Mar 2012, 17:56
Location: Nyköping

Re: CP Kolvar M20

Post by t79sk8s »

Ok :D
synd annars hade det varit kul att tröttna på b28 veven (om man gör det) :wink:
T0ny 3skel1nen
E30 323i -85
M20 6vxl turbo 715hp
Post Reply