OKANTS BMW M3 E46 Turbo PPF

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
M535fredrik
Posts: 286
Joined: 13 Aug 2012, 18:01
Location: Vadstena

Re: OKANTS BMW M3 E46 Turbo PPF

Post by M535fredrik »

OKANT wrote:Nu vill jag bara få en fungerande bil som håller för att piskas och då vill det till att klura ut vad som gått galet och lösa detta, vilket det jobbas på för fullt.

1+
Projekt: M3GT S54 Turbo.
User avatar
OKANT
Posts: 123
Joined: 14 Jun 2007, 22:03
Location: Piteå

Re: Sv: OKANTS BMW M3 E46 Turbo PPF

Post by OKANT »

m3micke wrote:På s54 om du gör jobbet ordentligt så behöver du inte effterdra !!
Vad vill säga om mappning så är ja 100% säker på att Ppf har sten koll!
Men en stressad motor blir varm varv effter varv fattar en idiot har inget med mappning o göra
Mvh micke
Hur menar du nu micke? Tål inte våra bilar att användas?
BMW M3 E46 PPF 815Whp/974Wnm@1,6bar

http://www.garaget.org/?car=114552
User avatar
M535fredrik
Posts: 286
Joined: 13 Aug 2012, 18:01
Location: Vadstena

Re: OKANTS BMW M3 E46 Turbo PPF

Post by M535fredrik »

Tråkigt det som hänt, men god ton och nyttja varandras erfarenheter istället för att reta upp varandra kan ju vara trevligt :)
Projekt: M3GT S54 Turbo.
m3micke
Posts: 195
Joined: 13 Feb 2011, 09:27
Location: trondheim Norge

Re: Sv: OKANTS BMW M3 E46 Turbo PPF

Post by m3micke »

OKANT wrote:
m3micke wrote:På s54 om du gör jobbet ordentligt så behöver du inte effterdra !!
Vad vill säga om mappning så är ja 100% säker på att Ppf har sten koll!
Men en stressad motor blir varm varv effter varv fattar en idiot har inget med mappning o göra
Mvh micke
Hur menar du nu micke? Tål inte våra bilar att användas?
inga problem o få till va o körde på rudskogen alla med s54 hadde värme problem dock inte min bil fast ja kör med betydligt mer effekt 2,94 bar ladd pratta med ppf dom vet hur man får till det !!!!!!
User avatar
OKANT
Posts: 123
Joined: 14 Jun 2007, 22:03
Location: Piteå

Re: Sv: OKANTS BMW M3 E46 Turbo PPF

Post by OKANT »

m3micke wrote:
OKANT wrote:
m3micke wrote:På s54 om du gör jobbet ordentligt så behöver du inte effterdra !!
Vad vill säga om mappning så är ja 100% säker på att Ppf har sten koll!
Men en stressad motor blir varm varv effter varv fattar en idiot har inget med mappning o göra
Mvh micke
Hur menar du nu micke? Tål inte våra bilar att användas?
inga problem o få till va o körde på rudskogen alla med s54 hadde värme problem dock inte min bil fast ja kör med betydligt mer effekt 2,94 bar ladd pratta med ppf dom vet hur man får till det !!!!!!
jo jag är helt säker på att Ppf får till det, kommer att bli bra i slutändan! :-)
BMW M3 E46 PPF 815Whp/974Wnm@1,6bar

http://www.garaget.org/?car=114552
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Re: OKANTS BMW M3 E46 Turbo PPF

Post by johankihl »

Tyckte att du beskrev problemet bra själv, det funkar inte att åka bana/drifting utan catch tank. Bara att styra upp och slå ihop den igen :)
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
OKANT
Posts: 123
Joined: 14 Jun 2007, 22:03
Location: Piteå

Re: OKANTS BMW M3 E46 Turbo PPF

Post by OKANT »

Jo är taggad som f-n på att köra, och vill ju filma lite mer också :-)
BMW M3 E46 PPF 815Whp/974Wnm@1,6bar

http://www.garaget.org/?car=114552
User avatar
Davajn
Posts: 141
Joined: 01 Apr 2011, 23:44
Location: Skellefteå

Re: OKANTS BMW M3 E46 Turbo PPF

Post by Davajn »

jag är taggad på åka... :mrgreen:
User avatar
Avvah
Posts: 884
Joined: 07 Nov 2006, 18:06
Location: Boden

Re: OKANTS BMW M3 E46 Turbo PPF

Post by Avvah »

Vad har topplocksbultar med smälta kolvar att göra egentligen? Hade den inte varit efterdragen hade kompression läckt ut i kylsystemet. ARP bultar måste alltid efterdras, dom är inte som en sträckbult som har "förspänning" eller vad man ska kalla det. En ARP-bult är ju helt stum för att det inte ska röra sig och för att klara högre belastning.

2,94 bar. Grymt att det håller fast du inte efterdragit och åker med standardpackning. :-D vad har du för effekt egentligen?
Fredrik Östman
E39 528 Turbo SFRO
E30M3 S54 Turbo
J00r
Posts: 7
Joined: 05 Apr 2011, 13:55

Re: OKANTS BMW M3 E46 Turbo PPF

Post by J00r »

[THUMBS UP SIGN][THUMBS UP SIGN][THUMBS UP SIGN] har inte lambda-värdet ändrats har den ju inte gått leant ! M3 lär inte ha sämsta tanken då den är rätt bra på svänga original... Men det är klart catch är aldrig en dålig idé.
m3micke
Posts: 195
Joined: 13 Feb 2011, 09:27
Location: trondheim Norge

Re: OKANTS BMW M3 E46 Turbo PPF

Post by m3micke »

Avvah wrote:Vad har topplocksbultar med smälta kolvar att göra egentligen? Hade den inte varit efterdragen hade kompression läckt ut i kylsystemet. ARP bultar måste alltid efterdras, dom är inte som en sträckbult som har "förspänning" eller vad man ska kalla det. En ARP-bult är ju helt stum för att det inte ska röra sig och för att klara högre belastning.

2,94 bar. Grymt att det håller fast du inte efterdragit och åker med standardpackning. :-D vad har du för effekt egentligen?
Behöver inte dra mer än 179
Har ingen aning om effekt men den gav 1219 whp på 2.35 för en månad sen
Så det finns mycket
User avatar
Avvah
Posts: 884
Joined: 07 Nov 2006, 18:06
Location: Boden

Re: OKANTS BMW M3 E46 Turbo PPF

Post by Avvah »

179 vadå? ARP bultarna till S54 ska inte dras mer än 150nm vad jag vet. Det är alltså max vad de tål jag tror inte man behöver dra så hårt egentligen beronde på vad man åker mellan block å topp. Riktigt fin effekt dock! :-D
Fredrik Östman
E39 528 Turbo SFRO
E30M3 S54 Turbo
m3micke
Posts: 195
Joined: 13 Feb 2011, 09:27
Location: trondheim Norge

Re: OKANTS BMW M3 E46 Turbo PPF

Post by m3micke »

Avvah wrote:179 vadå? ARP bultarna till S54 ska inte dras mer än 150nm vad jag vet. Det är alltså max vad de tål jag tror inte man behöver dra så hårt egentligen beronde på vad man åker mellan block å topp. Riktigt fin effekt dock! :-D
OM DU INTE VET SÅ UTALA DIG INTE !
Ja vet o mitt konsept funkar !
m3micke
Posts: 195
Joined: 13 Feb 2011, 09:27
Location: trondheim Norge

Re: OKANTS BMW M3 E46 Turbo PPF

Post by m3micke »

Tyvär hör inte detta till ämnet men i vinter är tanken på att ärtan ska se vart gränsen går på s54
4 år har min maskin gått nu så det är dax o testa vart gränsen går o givet vis kommer ärtan sköta datan o bromsningen !
Mvh micke
Sten
Posts: 517
Joined: 19 Jun 2011, 21:32
Location: Härjedalen.

Re: OKANTS BMW M3 E46 Turbo PPF

Post by Sten »

Det blir spännande att se!
User avatar
M535fredrik
Posts: 286
Joined: 13 Aug 2012, 18:01
Location: Vadstena

Re: OKANTS BMW M3 E46 Turbo PPF

Post by M535fredrik »

m3micke wrote:
Avvah wrote:Vad har topplocksbultar med smälta kolvar att göra egentligen? Hade den inte varit efterdragen hade kompression läckt ut i kylsystemet. ARP bultar måste alltid efterdras, dom är inte som en sträckbult som har "förspänning" eller vad man ska kalla det. En ARP-bult är ju helt stum för att det inte ska röra sig och för att klara högre belastning.

2,94 bar. Grymt att det håller fast du inte efterdragit och åker med standardpackning. :-D vad har du för effekt egentligen?
Behöver inte dra mer än 179
Har ingen aning om effekt men den gav 1219 whp på 2.35 för en månad sen
Så det finns mycket

VAA??!!!, drar ni 179nm?? Det är med original MLS? Jag drog 90 foot pound (122nm) på mina L19 och copperring... Är det för dåligt? :evil: :evil:
Projekt: M3GT S54 Turbo.
User avatar
JonasH88
Posts: 746
Joined: 08 Oct 2009, 07:55
Location: Frövi

Re: OKANTS BMW M3 E46 Turbo PPF

Post by JonasH88 »

M535fredrik wrote:
m3micke wrote:
Avvah wrote:Vad har topplocksbultar med smälta kolvar att göra egentligen? Hade den inte varit efterdragen hade kompression läckt ut i kylsystemet. ARP bultar måste alltid efterdras, dom är inte som en sträckbult som har "förspänning" eller vad man ska kalla det. En ARP-bult är ju helt stum för att det inte ska röra sig och för att klara högre belastning.

2,94 bar. Grymt att det håller fast du inte efterdragit och åker med standardpackning. :-D vad har du för effekt egentligen?
Behöver inte dra mer än 179
Har ingen aning om effekt men den gav 1219 whp på 2.35 för en månad sen
Så det finns mycket

VAA??!!!, drar ni 179nm?? Det är med original MLS? Jag drog 90 foot pound (122nm) på mina L19 och copperring... Är det för dåligt? :evil: :evil:

Jag drog mina S54 L19 på min s50 med 124nm vill jag minnas. 179nm låter jäkligt mkt..
"Skam den som ger sig"

http://www.garaget.org/?car=231360" onclick="window.open(this.href);return false;

BMW E30
S50B30 PT 6766
845whp/923nm
Post Reply