N54 motorn från 335 effekttålig?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
Bullen!
Posts: 1614
Joined: 12 Mar 2012, 13:50
Location: Tollarp

N54 motorn från 335 effekttålig?

Post by Bullen! »

Det går ju inte att googla för amerikanerna är inte de mest slipade. Man hittar info som säger allt ifrån -"the engine is already tuned from the fabric, it will blow up if you tune it more" till andra forum där någon tror att det är bra grejor.

Vet någon?

Smidda kolvar och stakar och sen är det bara att åka eller blocket är skört? Spricker topparna? Nån annan akilleshäl?
-TLM-
Posts: 104
Joined: 04 Jan 2006, 17:39
Location: Stockholm

Re: N54 motorn från 335 effekttålig?

Post by -TLM- »

BMW borde väl ha ungefär samma "säkerhetsmarginal" på många av sina motorer? Och isåfall så borde man kunna krana på lite mos ur dem! [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH] men som sagt så är det en väldigt ovanlig motor att hårdtrimma! BPU med ev. Turbobyte verkar de hålla bra för iaf!


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Re: N54 motorn från 335 effekttålig?

Post by cerveza »

Det verkar vara en bra motor. Motorn i filmen nedan sitter idag i en banbil och smiskas timmar i stöten.

640hk btw.

http://m.youtube.com/watch?v=PlRabfP4hyk" onclick="window.open(this.href);return false;
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
User avatar
Spiralkinder
Posts: 88
Joined: 11 May 2013, 21:56
Location: Mellerud

Re: N54 motorn från 335 effekttålig?

Post by Spiralkinder »

Hade inte N54 problem med avlagringar i insugskanalen? Har för mig spridarna flåsar rätt ner i förbränningsrummet på dom. Alltså "efter" insugsventilerna...
Inget som har någon betydelse i hållbarhet förvisso men det blir lite extra meck då man får hålla rent själv där eftersom bränslet inte tvättar.

Har fått för mig att det är N54:orna iaf. Men jag räknar med att bli tillrättavisad om så inte är fallet. :wink:
Mvh Andreas Jacobsson
O73O-677279

Pallpocksracer #1 E30 M50B28 Turbo
Pallpocksracer #2 E34 M5 3,8
Brukis E39 540 Touring M-sport -02
User avatar
Bullen!
Posts: 1614
Joined: 12 Mar 2012, 13:50
Location: Tollarp

Re: N54 motorn från 335 effekttålig?

Post by Bullen! »

Så är det. Men det är väl återledningen av vevhusventilationen som är den egentliga boven? Så det bör man kunna eliminera genom att inte dra in vevhusvent i insug?

Jag spekulerar bara. Har inga riktiga belägg för det jag säger.
User avatar
Spiralkinder
Posts: 88
Joined: 11 May 2013, 21:56
Location: Mellerud

Re: N54 motorn från 335 effekttålig?

Post by Spiralkinder »

Sant! Tänkte inte så långt att man slipper det om man kör öppen vevhusvent. :)
Mvh Andreas Jacobsson
O73O-677279

Pallpocksracer #1 E30 M50B28 Turbo
Pallpocksracer #2 E34 M5 3,8
Brukis E39 540 Touring M-sport -02
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: N54 motorn från 335 effekttålig?

Post by Nisse Järnet »

Köp en S55 ist, 539whp med endast JB4 och etanoltillskott :D
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Bullen!
Posts: 1614
Joined: 12 Mar 2012, 13:50
Location: Tollarp

Re: N54 motorn från 335 effekttålig?

Post by Bullen! »

Vad är s55 och jb4?

Finns den i kombi?
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: N54 motorn från 335 effekttålig?

Post by Nisse Järnet »

Bullen! wrote:Vad är s55 och jb4?

Finns den i kombi?
Nya M3/M4, JB4 är en typ av chip kan man säga.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Bullen!
Posts: 1614
Joined: 12 Mar 2012, 13:50
Location: Tollarp

Re: N54 motorn från 335 effekttålig?

Post by Bullen! »

Utanför budget :D
Erki87
Posts: 767
Joined: 21 Jan 2006, 18:03
Location: Eskilstuna

Re: N54 motorn från 335 effekttålig?

Post by Erki87 »

Fox har ju en till salu.

Chippad, borttagen första kat och värre intercooler.

typ 400hk, kan intyga den går riktigt rart o fint.

Sitter i en 135i coupe.

mvh
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)

(Eric Johansson)
User avatar
Bullen!
Posts: 1614
Joined: 12 Mar 2012, 13:50
Location: Tollarp

Re: N54 motorn från 335 effekttålig?

Post by Bullen! »

Erki87 wrote:Fox har ju en till salu.

Chippad, borttagen första kat och värre intercooler.

typ 400hk, kan intyga den går riktigt rart o fint.

Sitter i en 135i coupe.

mvh
135 coupé låter inte alls som en kombi. Och 400hk tål ju nästan allt idag. Vill veta om de är stabila som en m50 iaf.
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: N54 motorn från 335 effekttålig?

Post by erikjakan »

Dem är ju garanterat bättre på ALLT jämfört med en M50!
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
HenrikF
Posts: 1868
Joined: 20 Nov 2005, 20:00
Location: Lund

Re: N54 motorn från 335 effekttålig?

Post by HenrikF »

Största problemet är väl att hitta en lösning som gör att resten av bilen fungerar tillfredsställande efter modifieringarna, om man nu ska ha väldigt mkt mer pulver än vad man får med piggybackliknande lösningar. Trevliga motorer dock.
/Henrik
User avatar
Bullen!
Posts: 1614
Joined: 12 Mar 2012, 13:50
Location: Tollarp

Re: N54 motorn från 335 effekttålig?

Post by Bullen! »

erikjakan wrote:Dem är ju garanterat bättre på ALLT jämfört med en M50!
Är det så då är det ju kanon.
-TLM-
Posts: 104
Joined: 04 Jan 2006, 17:39
Location: Stockholm

Re: N54 motorn från 335 effekttålig?

Post by -TLM- »

Provkörde en 135:a idag och fick känslan av att den skulle må direkt bra av att få lite större turbos och senare ladd. Sköt på fint med bara avgas och chip!


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Bullen!
Posts: 1614
Joined: 12 Mar 2012, 13:50
Location: Tollarp

Re: N54 motorn från 335 effekttålig?

Post by Bullen! »

jag körde n47 2,0d motorn ett tag och tyckte det var trevlig bruksmaskin som gick så billigt. men det är ju en hög med skit som folk får kasta på tippen så tidigt som 5000mil om de har otur.

så fakta är jag intresserad av. inte upplevelser :wink:
Post Reply