N54 motorn från 335 effekttålig?
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
N54 motorn från 335 effekttålig?
Det går ju inte att googla för amerikanerna är inte de mest slipade. Man hittar info som säger allt ifrån -"the engine is already tuned from the fabric, it will blow up if you tune it more" till andra forum där någon tror att det är bra grejor.
Vet någon?
Smidda kolvar och stakar och sen är det bara att åka eller blocket är skört? Spricker topparna? Nån annan akilleshäl?
Vet någon?
Smidda kolvar och stakar och sen är det bara att åka eller blocket är skört? Spricker topparna? Nån annan akilleshäl?
Re: N54 motorn från 335 effekttålig?
BMW borde väl ha ungefär samma "säkerhetsmarginal" på många av sina motorer? Och isåfall så borde man kunna krana på lite mos ur dem! [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH] men som sagt så är det en väldigt ovanlig motor att hårdtrimma! BPU med ev. Turbobyte verkar de hålla bra för iaf!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: N54 motorn från 335 effekttålig?
Det verkar vara en bra motor. Motorn i filmen nedan sitter idag i en banbil och smiskas timmar i stöten.
640hk btw.
http://m.youtube.com/watch?v=PlRabfP4hyk" onclick="window.open(this.href);return false;
640hk btw.
http://m.youtube.com/watch?v=PlRabfP4hyk" onclick="window.open(this.href);return false;
Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
- Spiralkinder
- Posts: 88
- Joined: 11 May 2013, 21:56
- Location: Mellerud
Re: N54 motorn från 335 effekttålig?
Hade inte N54 problem med avlagringar i insugskanalen? Har för mig spridarna flåsar rätt ner i förbränningsrummet på dom. Alltså "efter" insugsventilerna...
Inget som har någon betydelse i hållbarhet förvisso men det blir lite extra meck då man får hålla rent själv där eftersom bränslet inte tvättar.
Har fått för mig att det är N54:orna iaf. Men jag räknar med att bli tillrättavisad om så inte är fallet.
Inget som har någon betydelse i hållbarhet förvisso men det blir lite extra meck då man får hålla rent själv där eftersom bränslet inte tvättar.
Har fått för mig att det är N54:orna iaf. Men jag räknar med att bli tillrättavisad om så inte är fallet.

Mvh Andreas Jacobsson
O73O-677279
Pallpocksracer #1 E30 M50B28 Turbo
Pallpocksracer #2 E34 M5 3,8
Brukis E39 540 Touring M-sport -02
O73O-677279
Pallpocksracer #1 E30 M50B28 Turbo
Pallpocksracer #2 E34 M5 3,8
Brukis E39 540 Touring M-sport -02
Re: N54 motorn från 335 effekttålig?
Så är det. Men det är väl återledningen av vevhusventilationen som är den egentliga boven? Så det bör man kunna eliminera genom att inte dra in vevhusvent i insug?
Jag spekulerar bara. Har inga riktiga belägg för det jag säger.
Jag spekulerar bara. Har inga riktiga belägg för det jag säger.
- Spiralkinder
- Posts: 88
- Joined: 11 May 2013, 21:56
- Location: Mellerud
Re: N54 motorn från 335 effekttålig?
Sant! Tänkte inte så långt att man slipper det om man kör öppen vevhusvent. 

Mvh Andreas Jacobsson
O73O-677279
Pallpocksracer #1 E30 M50B28 Turbo
Pallpocksracer #2 E34 M5 3,8
Brukis E39 540 Touring M-sport -02
O73O-677279
Pallpocksracer #1 E30 M50B28 Turbo
Pallpocksracer #2 E34 M5 3,8
Brukis E39 540 Touring M-sport -02
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: N54 motorn från 335 effekttålig?
Köp en S55 ist, 539whp med endast JB4 och etanoltillskott 

Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Re: N54 motorn från 335 effekttålig?
Vad är s55 och jb4?
Finns den i kombi?
Finns den i kombi?
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: N54 motorn från 335 effekttålig?
Nya M3/M4, JB4 är en typ av chip kan man säga.Bullen! wrote:Vad är s55 och jb4?
Finns den i kombi?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Re: N54 motorn från 335 effekttålig?
Utanför budget 

Re: N54 motorn från 335 effekttålig?
Fox har ju en till salu.
Chippad, borttagen första kat och värre intercooler.
typ 400hk, kan intyga den går riktigt rart o fint.
Sitter i en 135i coupe.
mvh
Chippad, borttagen första kat och värre intercooler.
typ 400hk, kan intyga den går riktigt rart o fint.
Sitter i en 135i coupe.
mvh
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)
(Eric Johansson)
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)
(Eric Johansson)
Re: N54 motorn från 335 effekttålig?
135 coupé låter inte alls som en kombi. Och 400hk tål ju nästan allt idag. Vill veta om de är stabila som en m50 iaf.Erki87 wrote:Fox har ju en till salu.
Chippad, borttagen första kat och värre intercooler.
typ 400hk, kan intyga den går riktigt rart o fint.
Sitter i en 135i coupe.
mvh
Re: N54 motorn från 335 effekttålig?
Dem är ju garanterat bättre på ALLT jämfört med en M50!
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Re: N54 motorn från 335 effekttålig?
Största problemet är väl att hitta en lösning som gör att resten av bilen fungerar tillfredsställande efter modifieringarna, om man nu ska ha väldigt mkt mer pulver än vad man får med piggybackliknande lösningar. Trevliga motorer dock.
/Henrik
Re: N54 motorn från 335 effekttålig?
Är det så då är det ju kanon.erikjakan wrote:Dem är ju garanterat bättre på ALLT jämfört med en M50!
Re: N54 motorn från 335 effekttålig?
Provkörde en 135:a idag och fick känslan av att den skulle må direkt bra av att få lite större turbos och senare ladd. Sköt på fint med bara avgas och chip!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: N54 motorn från 335 effekttålig?
jag körde n47 2,0d motorn ett tag och tyckte det var trevlig bruksmaskin som gick så billigt. men det är ju en hög med skit som folk får kasta på tippen så tidigt som 5000mil om de har otur.
så fakta är jag intresserad av. inte upplevelser
så fakta är jag intresserad av. inte upplevelser
