Bygga om E34 till styrväxel?

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Post by ButterflyRacing »

Japmax wrote:Den där akermanvinkeln, vad bestämmer vilken den ska va?


Normalt blir skärningspunkten för linjerna mitti bakaxeln.
Då funkar fickparkering och sånnt.. :wink:

Eller bakom bakaxeln. (men inte framför)
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Japmax
Posts: 144
Joined: 30 Aug 2008, 17:14

Post by Japmax »

Sitter och funderar på det här med styrningen..
Hur gör man för att framhjulen ska spåra rätt vid sväng? sköts det automatiskt med rätt akermanvinkel lr spelar det in beroende på vart man sätter växeln i bilens längsled?

Original med snäcka så rör sig ju styrstagen längsled ca 5cm vid sväng, och det borde ju spela in på hjulens parallellitet i högsta grad.
Japmax
Posts: 144
Joined: 30 Aug 2008, 17:14

Post by Japmax »

Japmax wrote:Sitter och funderar på det här med styrningen..
Hur gör man för att framhjulen ska spåra rätt vid sväng? sköts det automatiskt med rätt akermanvinkel lr spelar det in beroende på vart man sätter växeln i bilens längsled?

Original med snäcka så rör sig ju styrstagen i bilens längsled ca 5cm vid sväng, och det borde ju spela in på hjulens parallellitet i högsta grad.
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Post by ButterflyRacing »

Japmax wrote:Sitter och funderar på det här med styrningen..
Hur gör man för att framhjulen ska spåra rätt vid sväng? sköts det automatiskt med rätt akermanvinkel lr spelar det in beroende på vart man sätter växeln i bilens längsled?

Original med snäcka så rör sig ju styrstagen längsled ca 5cm vid sväng, och det borde ju spela in på hjulens parallellitet i högsta grad.


Ja...det är akerman som sköter det.

Jag brukar sätta styrväxeln, så att styrstagen och själva styrväxeln blir raka, vid fullt styrutslag.

Dvs... (om vi håller os till en styrväxel som sitter bakom framvagnsbalken)... styrväxeln sitter lite framför p-ändarna, när hjulen står rakt.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Post by ButterflyRacing »

Japmax wrote:....och det borde ju spela in på hjulens parallellitet i högsta grad.


Rätt.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
spetsen
Posts: 366
Joined: 27 Mar 2011, 11:57
Location: ORSA

Re: Bygga om E34 till styrväxel?

Post by spetsen »

Någon som kommit fram huruvida man kan ta framvagn från en ix och montera på en 525i? :D
Andreas Bäcker
073 831 54 74
Dalarna
Orsa
User avatar
Evinrude
Posts: 756
Joined: 08 Aug 2010, 22:00
Location: Sundsvall

Re: Bygga om E34 till styrväxel?

Post by Evinrude »

Själva framvagnen är bolt on då alla infästninspunkter är samma som på övriga
Ska byta till en sådan framvagn på min men måste försöka lösa spindlarna på något vis så man kan åka med fjäderbenen från en vanlig e34
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
makeba
Posts: 102
Joined: 15 Oct 2006, 20:32
Location: Tranemo

Re: Bygga om E34 till styrväxel?

Post by makeba »

Styrväxel med fäste säljes på Rejsa.........

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=95215" onclick="window.open(this.href);return false;

/Kent
User avatar
daniel-635
Posts: 210
Joined: 24 Nov 2008, 21:13

Re: Bygga om E34 till styrväxel?

Post by daniel-635 »

Så här har jag gjort på min e24 BMW 635
Styrväxeln är från en VW Polo 2010, den har något kortat utslag och det ger 2,65 varv mellan fulla utslag på ratten.

Denna framvagnen är ju inte exakt likadan men delar grunddragen med e34.

Image

Redan tidigare hade jag dessa "Subframe connectors" Rambens förstärkningar ?
De råkade hamna precis där styrväxeln skulle vara så det blev en mycket stabil upphängning av den.

Image

Image

Dessa vart mycket filurande innan de vart färdig ritade, de sitter monterade mellan den nedre spindel delen, och fjäderbenet.
Gamla styrarmen är bortkapad.

Image

Här ser man att bärarmen och styrstaget går i samma linje, för att minimera Bumpsteer.

Image

Man får tänka till på dessa framvagnar då de har dubbla yttre spindelleder vilket gör Ackerman vinkeln lite speciell.

Sen kan jag även tillägga att ska man åka drifting, är det inte att tänka på att använda original framvagnen.
Man klarar inte mer än 43 grader styrutslag på inner hjulet, och ännu värre blir det på ytterhjulet, då styrstagen vill "knyta sig".

Min 635a har nu 40 respektive 30 grader styrutslag som max, vilket är ca. 3 grader mindre än standard.
Vändcirkeln är nu ungefär 1m större (11m)
Ju mer man lär sig desto lättare är det att förstå att man inget begriper.......

Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
Post Reply