Bygga om E34 till styrväxel?

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Japmax
Posts: 144
Joined: 30 Aug 2008, 17:14

Bygga om E34 till styrväxel?

Post by Japmax »

Jag har rivit ner hela framvagnen på min 540 för div fix.
Jag har tänkt göra nya grenrör till bilen men insåg snart att på vänstersida finns absolut ingen plats för extraktor. Som de flesta andra E34 har jag även problem med glapp i styrningen. Jag fick iden att bygga om till styrväxel. Jag tycker de borde få plats och det skulle ge massor plats åt mina grenrör.

Vad tror ni? Någon som funderat i samma banor lr kanske rent av gjort det?
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Post by ButterflyRacing »

Jag har vana att bygga hjulupphängningar....och kan leda dej lite.

Får du in en styrväxel i samma höjd, som lederna i karossen sitter idag ?

Då ska brädden på styrväxen vara den samma som lederna har idag.
(jag pratar om dom inre styrlederna...och inte de yttre p-ändarna)
Last edited by ButterflyRacing on 22 Dec 2009, 12:22, edited 1 time in total.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Post by ButterflyRacing »

Grundläggande....så ska de innre ledrena på styrväxeln sitta på de röda linjerna.
Det som bestämmer höjden.....är var P-ändarna sitter på fjäderbenet.
Brädden på växeln kan få justeras lite...beroenda på Akermanvinkeln.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Post by ButterflyRacing »

Image

Image
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Japmax
Posts: 144
Joined: 30 Aug 2008, 17:14

Post by Japmax »

Ok tack för svaren, de va givande även om de tog lite tid att förstå :)
Efter lite mer forskning fick jag reda på att E34 IX har styrväxel, så det borde ju bara va att ta styrningen från en sådan.
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Post by ButterflyRacing »

Japmax wrote:Efter lite mer forskning fick jag reda på att E34 IX har styrväxel, så det borde ju bara va att ta styrningen från en sådan.


Nu tacka jag också....det var något som måste kollas upp.. :D
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Post by Krillian »

Kristian Svendsen

Tel: 0735008489

BMW 740i/6 -96
Volvo 855 R -97
User avatar
^MeTaNoLiC^
Posts: 158
Joined: 14 Jun 2009, 10:03
Location: Vänersborg

Post by ^MeTaNoLiC^ »

intressant.. min framvagn verkar oxå behöva lite uppmärksamhet vad det lider..
väntar på en fin byta-till-styrväxel-guide från dig Japmax ;)
Varför snikig M5 när det finns 540?
User avatar
Nemesis_turbo
Posts: 3380
Joined: 18 Oct 2007, 20:50
Location: Hudiksvall med omnejd
Contact:

Post by Nemesis_turbo »

har e34 ix styrväxel???

måste isåfall kolla för då har jag en stuyrväxel som ligger från 525 ixen jag skrotade,,, dock tyckte jag det var snäcka på den med
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
Japmax
Posts: 144
Joined: 30 Aug 2008, 17:14

Post by Japmax »

Jag har precis gått o köpt mig en 525iX och kan bekräfta att de är växel och inte snäcka. Dock sitter växeln i framvagnsbalken som är special för iX. Så bolt on blir de inte direkt. Har lite väl många projekt på gång känner jag, men det vore ju helt klart vettigt med styrväxel på 540in.
Kan tillägga att styrningen på 525iX känns bra mkt mer direkt, den följer vägen bättre Razz Och nått glapp är inte att tala om.
User avatar
jeenz
Posts: 2139
Joined: 09 Feb 2007, 15:20
Location: Västerlanda

Post by jeenz »

o va händer om man byter hela balken då ? nå annat som ballar ur totalt då eller?
Unlimited drifting
-------------------------------
Engdahl Motorsport
http://www.spridare.com" onclick="window.open(this.href);return false;
x-iting cars Uddevalla
coffe.dk
Caravan Mill AB
Redline Racing
Five Star Racing
http://www.simpsonshop.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.joblineume.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Post by ButterflyRacing »

jeenz wrote:o va händer om man byter hela balken då ? nå annat som ballar ur totalt då eller?


Det skulle jag också vilja veta.
Ser ix-balken ut att passa på en vanlig ihop med tråg och sånt..?
Håkan Carlsson
070-57 323 57
HenrikF
Posts: 1868
Joined: 20 Nov 2005, 20:00
Location: Lund

Post by HenrikF »

Det är rätt mkt som skiljer, även karossdelar på ix modellen kontra vanliga rwd.
Främre hjulhus är samma på alla e34, från 518 till m5. men på ix skiljer det.
Tror att det bästa om mest korrekta är flytta över allt till en ix-kaross istället. På e30 är de andra vinklar på fjädertorn etc. Fullt möjligt att det är likadant på e34
/Henrik
User avatar
Joachim
Posts: 1050
Joined: 16 Dec 2006, 15:18
Location: Norge

Post by Joachim »

jag har också tänkt på det där med ix-växel på m5:an, men har inte hunnit med det. fint om nån får det å funka. :)
When the flag drops, the bullshit stops!!

E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
jeenz
Posts: 2139
Joined: 09 Feb 2007, 15:20
Location: Västerlanda

Post by jeenz »

Men lagom skillnad :P

520i m50 -92

Image

525ix m50 -92

Image
Unlimited drifting
-------------------------------
Engdahl Motorsport
http://www.spridare.com" onclick="window.open(this.href);return false;
x-iting cars Uddevalla
coffe.dk
Caravan Mill AB
Redline Racing
Five Star Racing
http://www.simpsonshop.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.joblineume.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
jeenz
Posts: 2139
Joined: 09 Feb 2007, 15:20
Location: Västerlanda

Post by jeenz »

520i m50 -92

Image

525ix m50 -92

Image
Unlimited drifting
-------------------------------
Engdahl Motorsport
http://www.spridare.com" onclick="window.open(this.href);return false;
x-iting cars Uddevalla
coffe.dk
Caravan Mill AB
Redline Racing
Five Star Racing
http://www.simpsonshop.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.joblineume.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Japmax
Posts: 144
Joined: 30 Aug 2008, 17:14

Post by Japmax »

Som sagt allt är annorlunda på en iX, så frågan är om man tjänar något på att ta en E34 växel.. om vi bortser från "exakt rätt" plats så finns det utrymme för en styrväxel under tråget på en 540 iaf. Det är bara att alla geometri ska stämma.

Den där akermanvinkeln, vad bestämmer vilken den ska va?
Post Reply