2.65 lamelldiff på 525 turbo med zf?

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Danneeandersson
Posts: 989
Joined: 03 Sep 2011, 14:52
Location: Finspång

2.65 lamelldiff på 525 turbo med zf?

Post by Danneeandersson »

Går den diffen att använda till min eller blir det alldeles för segdraget? :) har 3,93 nu och det är på tok för mkt!
When you want to succeed as bad as you want to breethe, then you'll be successful.
User avatar
rockker
Posts: 568
Joined: 12 Aug 2007, 17:42
Location: Hallstahammar

Re: 2.65 lamelldiff på 525 turbo med zf?

Post by rockker »

Danneeandersson wrote:Går den diffen att använda till min eller blir det alldeles för segdraget? :) har 3,93 nu och det är på tok för mkt!

Jag kör med 2,65 bakaxel och zf på min 525 turbo. Funkar klockrent tycker jag. Bilen känns inte speciellt segdragen innan laddtrycket kommer.
Man får dock en hög topphstighet runt 330 km/h vid 7500 med 18" fälgar som jag har enligt autopowers lathud.
E34 M20B28 turbo - 700hk 900nm
http://www.garaget.org/?car=164153" onclick="window.open(this.href);return false;

Skitiga kalsonger får man bara efter 2 bar

"Så roligt har jag inte haft sen vi draggade efter svärmor i fel sjö."

070-4180940
User avatar
Bullen!
Posts: 1614
Joined: 12 Mar 2012, 13:50
Location: Tollarp

Re: 2.65 lamelldiff på 525 turbo med zf?

Post by Bullen! »

"bästa" utväxlingen om jag får säga det. blir som att åka 6-petad på standardbakaxel.
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Re: 2.65 lamelldiff på 525 turbo med zf?

Post by Nisse977 »

Har kört 2.64 och ZF i några år. Tycker det är kanonbra :) I alla fall när man har lite pulver :) Testade att köra sugmotor nån gång för ett par år sen med samma setup, den var lite trött på 5an kan man säga.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
bmw_pelle
Posts: 472
Joined: 22 Nov 2005, 23:58
Location: Piteå

Re: 2.65 lamelldiff på 525 turbo med zf?

Post by bmw_pelle »

Åker e30 och 188 hus, hade precis tänkt att göra det ingreppet då jag böt från org getrag 260 till ZF TDS.
Hade en klump från E34 TDS och hade tänkt flytta över min lamelldiff till det huset, sagt och gjort bultade jag bara över kronhjulet som ja gjort några gånger tidigare men de va nånting som va knas!
Kronhjulet sitter ju inte på samma ställe, skiljer ca 6mm och kan tänka mig att det är pga det stora pinjongdrevet (17 kugg om ja minns rätt).
Så min fråga är, hur har ni gjort? Hittat en lamelldiffad? Fräst av kronhjulet och chimsat in det?
Ja åker 3,25 idag och bilen är hysterisk på alla växlar!

Skulle även klara mig kanske med 3.07 eller 2.92 tror ja de va. Varvar 7500rpm. Men finns dom utväxlingarna med E30/E28 huset?
Han fääjg tjöör ju bara, Hä sliir ju in't na!

It's not the fart that kills you, it's the smell!
User avatar
Bullen!
Posts: 1614
Joined: 12 Mar 2012, 13:50
Location: Tollarp

Re: 2.65 lamelldiff på 525 turbo med zf?

Post by Bullen! »

Jag har en 2,65 med lamell till salu. Pm vid intresse.
User avatar
dude
Posts: 222
Joined: 08 Apr 2008, 21:19
Location: Östhammar

Re: 2.65 lamelldiff på 525 turbo med zf?

Post by dude »

bmw_pelle wrote:Åker e30 och 188 hus, hade precis tänkt att göra det ingreppet då jag böt från org getrag 260 till ZF TDS.
Hade en klump från E34 TDS och hade tänkt flytta över min lamelldiff till det huset, sagt och gjort bultade jag bara över kronhjulet som ja gjort några gånger tidigare men de va nånting som va knas!
Kronhjulet sitter ju inte på samma ställe, skiljer ca 6mm och kan tänka mig att det är pga det stora pinjongdrevet (17 kugg om ja minns rätt).
Så min fråga är, hur har ni gjort? Hittat en lamelldiffad? Fräst av kronhjulet och chimsat in det?
Ja åker 3,25 idag och bilen är hysterisk på alla växlar!

Skulle även klara mig kanske med 3.07 eller 2.92 tror ja de va. Varvar 7500rpm. Men finns dom utväxlingarna med E30/E28 huset?
Yes d skiljer, vill minnas att 3,15 är lägsta utväxlingen med "ditt" lamellpaket.. sen ser 2,93 - 2,65 annorlunda ut.. men jag vet ej om man kan fräsa ner kronhjulet? 2,93 finns men väldigt ovanliga, minns inte vilken modell. jag fixade en 2,65 med lamell från e34 tds, lite knepiga å hitta ibland men enklaste sättet skulle jag tro..

Btw, 2,65 utväxlingen å zf är så jävla kuung! :wink: man tröttnar ju som sagt fort när den blir så hysterisk. Bästa uppgraderingen jag gjort på bilen å byta till den, riktigt nice å ligga å jassa på skitlånga växlar! :D

hoppas d löser sig.

/R
Robin Eriksson
072 5521232
073-0482551


2009-2011 M20b27= 419whp 580wnm
2012-2013 M50B25= 480whp 667wnm
2014 M50B25= 566whp 750wnm
Post Reply