E30 325 ålar sig?
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
E30 325 ålar sig?
Shoo!
Har precis fått ihop min e30 325 efter att ha bytt ut alla bussningar till powerflex osv.
Men märker att bilen är sjukt äcklig att köra, den liksom ålar sig något otroligt?
Känns som bakvagnen lever sitt eget liv? Hur är det om bilen behöver en framvagnsinställning?
Tacksam för svar.
Har precis fått ihop min e30 325 efter att ha bytt ut alla bussningar till powerflex osv.
Men märker att bilen är sjukt äcklig att köra, den liksom ålar sig något otroligt?
Känns som bakvagnen lever sitt eget liv? Hur är det om bilen behöver en framvagnsinställning?
Tacksam för svar.
Re: E30 325 ålar sig?
Självklart måste du lämna in den på en inställning när du byter saker i fram/bakvagn.
1111
Re: E30 325 ålar sig?
Ratten står även lite snett när man kör rakt fram och det gjorde den inte förut..Johanswe wrote:Självklart måste du lämna in den på en inställning när du byter saker i fram/bakvagn.
Men somsagt får bli en framvagnsinställning..
Mest lite nojjig så inte det är något galet i bakvagnen. Men är det toe ut/in som gör bilen vinglig då?
För det är ju det enda man kan justera, nu har jag xyz coilovers på visserligen så kan ju justera cambern osv men det gör ju inte bilen vinglig antar ja

Mvh
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: E30 325 ålar sig?
Om du monterat coilovers har du säkerligen ändrat på toe-vinklarna. Galna toe-vinklar påverkar ju i första hand känslan av styrningen, men inte omöjligt det kan upplevas som typ av ålning också. När jag inte orkade grovjustera in toe-vinklarna (hade 500-800 meter att köra till verkstaden) så var det riktigt märklig känsla - framvagnen liksom flöt ovanpå asfalten 
En kontroll av både fram- och bakvagn är som sagt att rekommendera. Även om alla vinklar skulle visa sig korrekta så är det bra att ha denna kontroll gjord (framförallt kan man fokusera på andra saker för en eventuell felsökning).
Första steg : Lämna in för kontroll av vinklar (sen får man ta det därifrån beroende på resultat).

En kontroll av både fram- och bakvagn är som sagt att rekommendera. Även om alla vinklar skulle visa sig korrekta så är det bra att ha denna kontroll gjord (framförallt kan man fokusera på andra saker för en eventuell felsökning).
Första steg : Lämna in för kontroll av vinklar (sen får man ta det därifrån beroende på resultat).
E30 323i -85 : 100% track day car
Re: E30 325 ålar sig?
Jo jag får helt enkelt göra det, men la märke till en skum sak när jag försökte justera mina yttre styrleder.. Fan vad dom sitter?? Tog rörtång och fick värma som fasen, hur gör dom på riktigt framvagnsinstälning? Dom har väll riktiga grejer antar ja? För man får liksom inget grepp någonstans på styrleden..bmw-slangen wrote:Om du monterat coilovers har du säkerligen ändrat på toe-vinklarna. Galna toe-vinklar påverkar ju i första hand känslan av styrningen, men inte omöjligt det kan upplevas som typ av ålning också. När jag inte orkade grovjustera in toe-vinklarna (hade 500-800 meter att köra till verkstaden) så var det riktigt märklig känsla - framvagnen liksom flöt ovanpå asfalten
En kontroll av både fram- och bakvagn är som sagt att rekommendera. Även om alla vinklar skulle visa sig korrekta så är det bra att ha denna kontroll gjord (framförallt kan man fokusera på andra saker för en eventuell felsökning).
Första steg : Lämna in för kontroll av vinklar (sen får man ta det därifrån beroende på resultat).
Mvh
Re: E30 325 ålar sig?
Jlmmy wrote:Jo jag får helt enkelt göra det, men la märke till en skum sak när jag försökte justera mina yttre styrleder.. Fan vad dom sitter?? Tog rörtång och fick värma som fasen, hur gör dom på riktigt framvagnsinstälning? Dom har väll riktiga grejer antar ja? För man får liksom inget grepp någonstans på styrleden..bmw-slangen wrote:Om du monterat coilovers har du säkerligen ändrat på toe-vinklarna. Galna toe-vinklar påverkar ju i första hand känslan av styrningen, men inte omöjligt det kan upplevas som typ av ålning också. När jag inte orkade grovjustera in toe-vinklarna (hade 500-800 meter att köra till verkstaden) så var det riktigt märklig känsla - framvagnen liksom flöt ovanpå asfalten
En kontroll av både fram- och bakvagn är som sagt att rekommendera. Även om alla vinklar skulle visa sig korrekta så är det bra att ha denna kontroll gjord (framförallt kan man fokusera på andra saker för en eventuell felsökning).
Första steg : Lämna in för kontroll av vinklar (sen får man ta det därifrån beroende på resultat).
Mvh
Styrleder som har några år på nacken brukar inte vara så roliga att få bort


Niklas Holm
073-6776503
Mitsubishi Evo3 450whp Gatbil
073-6776503
Mitsubishi Evo3 450whp Gatbil
Re: E30 325 ålar sig?
Okej tack!
Provade faktiskt mina orginal fälgar idag med ballongdäck, då kändes bilen bättre och hade lite mer kontroll på den...
Dom andra jag har är 9" bak med 225/40 och fram 8" med 205/40, bilen blir ju mer känsligare med dessa såklart.. Men en framvagnsinställning gör nog sitt antar jag då
Provade faktiskt mina orginal fälgar idag med ballongdäck, då kändes bilen bättre och hade lite mer kontroll på den...
Dom andra jag har är 9" bak med 225/40 och fram 8" med 205/40, bilen blir ju mer känsligare med dessa såklart.. Men en framvagnsinställning gör nog sitt antar jag då

Re: E30 325 ålar sig?
Du råkar inte ha runflat däck?
4 hjuls inst är ett måste.
4 hjuls inst är ett måste.
T0ny 3skel1nen
E30 323i -85
M20 6vxl turbo 715hp
E30 323i -85
M20 6vxl turbo 715hp
Re: E30 325 ålar sig?
Vad menas med det?
Har falken ziex
Men det finns väll inget i bakvagn att justera så det är väll framvagninstälning som måste göras?
Får återkomma efter jag gjort det och se
Har falken ziex

Men det finns väll inget i bakvagn att justera så det är väll framvagninstälning som måste göras?
Får återkomma efter jag gjort det och se

Re: E30 325 ålar sig?
bara för att du inte har några inställningsmöjligheter i bakvagnen så betyder det inte att du inte behöver ställa in den ändå. för du har ju modifierat utanför vad BMW konstruerat den för om den är lägre än original.
Det finns grejor att köpa som fixar biffen åt din. justerbara stag osv, alternativt original fjädrar.
Det finns grejor att köpa som fixar biffen åt din. justerbara stag osv, alternativt original fjädrar.
Re: E30 325 ålar sig?
+1Bullen! wrote:bara för att du inte har några inställningsmöjligheter i bakvagnen så betyder det inte att du inte behöver ställa in den ändå. för du har ju modifierat utanför vad BMW konstruerat den för om den är lägre än original.
Det finns grejor att köpa som fixar biffen åt din. justerbara stag osv, alternativt original fjädrar.

Däcken (om rf) tänkte jag kan göra det värre.
Vi ändrar höjd vidd mm då behövs 4hjuls inst (tycker jag)
Optimering

T0ny 3skel1nen
E30 323i -85
M20 6vxl turbo 715hp
E30 323i -85
M20 6vxl turbo 715hp
Re: E30 325 ålar sig?
Okej tack!
Har ju nämligen XYZ coilovers på också, och står man framför bakhjulen så är det rätt mycket toe in faktiskt^^
Men detta går somsagt inte att justera, det enda att göra är att köpa tex ppf justeringkitt bak för camber/toe om man vill får hjulet mer rakt?
Är det toe in bak så måste det göra en del negativt på väghållningen också antar ja?
Mvh
Har ju nämligen XYZ coilovers på också, och står man framför bakhjulen så är det rätt mycket toe in faktiskt^^
Men detta går somsagt inte att justera, det enda att göra är att köpa tex ppf justeringkitt bak för camber/toe om man vill får hjulet mer rakt?
Är det toe in bak så måste det göra en del negativt på väghållningen också antar ja?
Mvh
Re: E30 325 ålar sig?
Mer gummi på backen och bra (säkrare) väghållning för tusen spänn och lite svetsning=Bra deal
själv tycker jag att det är kul att man får använda delar ifrån en bmw till

själv tycker jag att det är kul att man får använda delar ifrån en bmw till

T0ny 3skel1nen
E30 323i -85
M20 6vxl turbo 715hp
E30 323i -85
M20 6vxl turbo 715hp