E30 325 ålar sig?

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Jlmmy
Posts: 143
Joined: 17 Oct 2011, 17:14

E30 325 ålar sig?

Post by Jlmmy »

Shoo!

Har precis fått ihop min e30 325 efter att ha bytt ut alla bussningar till powerflex osv.
Men märker att bilen är sjukt äcklig att köra, den liksom ålar sig något otroligt?

Känns som bakvagnen lever sitt eget liv? Hur är det om bilen behöver en framvagnsinställning?

Tacksam för svar.
User avatar
Johanswe
Posts: 351
Joined: 17 Aug 2012, 18:07
Location: Stockholm

Re: E30 325 ålar sig?

Post by Johanswe »

Självklart måste du lämna in den på en inställning när du byter saker i fram/bakvagn.
1111
Jlmmy
Posts: 143
Joined: 17 Oct 2011, 17:14

Re: E30 325 ålar sig?

Post by Jlmmy »

Johanswe wrote:Självklart måste du lämna in den på en inställning när du byter saker i fram/bakvagn.
Ratten står även lite snett när man kör rakt fram och det gjorde den inte förut..
Men somsagt får bli en framvagnsinställning..

Mest lite nojjig så inte det är något galet i bakvagnen. Men är det toe ut/in som gör bilen vinglig då?
För det är ju det enda man kan justera, nu har jag xyz coilovers på visserligen så kan ju justera cambern osv men det gör ju inte bilen vinglig antar ja :)?

Mvh
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Re: E30 325 ålar sig?

Post by bmw-slangen »

Om du monterat coilovers har du säkerligen ändrat på toe-vinklarna. Galna toe-vinklar påverkar ju i första hand känslan av styrningen, men inte omöjligt det kan upplevas som typ av ålning också. När jag inte orkade grovjustera in toe-vinklarna (hade 500-800 meter att köra till verkstaden) så var det riktigt märklig känsla - framvagnen liksom flöt ovanpå asfalten :-)

En kontroll av både fram- och bakvagn är som sagt att rekommendera. Även om alla vinklar skulle visa sig korrekta så är det bra att ha denna kontroll gjord (framförallt kan man fokusera på andra saker för en eventuell felsökning).

Första steg : Lämna in för kontroll av vinklar (sen får man ta det därifrån beroende på resultat).
E30 323i -85 : 100% track day car
Jlmmy
Posts: 143
Joined: 17 Oct 2011, 17:14

Re: E30 325 ålar sig?

Post by Jlmmy »

bmw-slangen wrote:Om du monterat coilovers har du säkerligen ändrat på toe-vinklarna. Galna toe-vinklar påverkar ju i första hand känslan av styrningen, men inte omöjligt det kan upplevas som typ av ålning också. När jag inte orkade grovjustera in toe-vinklarna (hade 500-800 meter att köra till verkstaden) så var det riktigt märklig känsla - framvagnen liksom flöt ovanpå asfalten :-)

En kontroll av både fram- och bakvagn är som sagt att rekommendera. Även om alla vinklar skulle visa sig korrekta så är det bra att ha denna kontroll gjord (framförallt kan man fokusera på andra saker för en eventuell felsökning).

Första steg : Lämna in för kontroll av vinklar (sen får man ta det därifrån beroende på resultat).
Jo jag får helt enkelt göra det, men la märke till en skum sak när jag försökte justera mina yttre styrleder.. Fan vad dom sitter?? Tog rörtång och fick värma som fasen, hur gör dom på riktigt framvagnsinstälning? Dom har väll riktiga grejer antar ja? För man får liksom inget grepp någonstans på styrleden..

Mvh
User avatar
uranium
Posts: 449
Joined: 06 Feb 2007, 22:38
Location: Söderhamn

Re: E30 325 ålar sig?

Post by uranium »

Jlmmy wrote:
bmw-slangen wrote:Om du monterat coilovers har du säkerligen ändrat på toe-vinklarna. Galna toe-vinklar påverkar ju i första hand känslan av styrningen, men inte omöjligt det kan upplevas som typ av ålning också. När jag inte orkade grovjustera in toe-vinklarna (hade 500-800 meter att köra till verkstaden) så var det riktigt märklig känsla - framvagnen liksom flöt ovanpå asfalten :-)

En kontroll av både fram- och bakvagn är som sagt att rekommendera. Även om alla vinklar skulle visa sig korrekta så är det bra att ha denna kontroll gjord (framförallt kan man fokusera på andra saker för en eventuell felsökning).

Första steg : Lämna in för kontroll av vinklar (sen får man ta det därifrån beroende på resultat).
Jo jag får helt enkelt göra det, men la märke till en skum sak när jag försökte justera mina yttre styrleder.. Fan vad dom sitter?? Tog rörtång och fick värma som fasen, hur gör dom på riktigt framvagnsinstälning? Dom har väll riktiga grejer antar ja? För man får liksom inget grepp någonstans på styrleden..

Mvh

Styrleder som har några år på nacken brukar inte vara så roliga att få bort :) Vet inte hur det är på E30, men dom bilar jag lossat på har haft två "platta partier" så man kan hålla fast med en fast nyckel istället för rörtång. Då får man ju lite skönare grepp. Om det är mycket rost eller skit så kan det vara svårt att se att det finns en plats där det är gjort så man kan få in en fast nyckel. Skruva ut styrlederna och smörj in allt ordentligt så det går lätt att justera när du lämnar in den på hjulinställning :)
Niklas Holm
073-6776503
Mitsubishi Evo3 450whp Gatbil
Jlmmy
Posts: 143
Joined: 17 Oct 2011, 17:14

Re: E30 325 ålar sig?

Post by Jlmmy »

Okej tack!

Provade faktiskt mina orginal fälgar idag med ballongdäck, då kändes bilen bättre och hade lite mer kontroll på den...

Dom andra jag har är 9" bak med 225/40 och fram 8" med 205/40, bilen blir ju mer känsligare med dessa såklart.. Men en framvagnsinställning gör nog sitt antar jag då :)
t79sk8s
Posts: 206
Joined: 14 Mar 2012, 17:56
Location: Nyköping

Re: E30 325 ålar sig?

Post by t79sk8s »

Du råkar inte ha runflat däck?
4 hjuls inst är ett måste.
T0ny 3skel1nen
E30 323i -85
M20 6vxl turbo 715hp
Jlmmy
Posts: 143
Joined: 17 Oct 2011, 17:14

Re: E30 325 ålar sig?

Post by Jlmmy »

Vad menas med det?
Har falken ziex :)

Men det finns väll inget i bakvagn att justera så det är väll framvagninstälning som måste göras?
Får återkomma efter jag gjort det och se :)
User avatar
Bullen!
Posts: 1614
Joined: 12 Mar 2012, 13:50
Location: Tollarp

Re: E30 325 ålar sig?

Post by Bullen! »

bara för att du inte har några inställningsmöjligheter i bakvagnen så betyder det inte att du inte behöver ställa in den ändå. för du har ju modifierat utanför vad BMW konstruerat den för om den är lägre än original.

Det finns grejor att köpa som fixar biffen åt din. justerbara stag osv, alternativt original fjädrar.
t79sk8s
Posts: 206
Joined: 14 Mar 2012, 17:56
Location: Nyköping

Re: E30 325 ålar sig?

Post by t79sk8s »

Bullen! wrote:bara för att du inte har några inställningsmöjligheter i bakvagnen så betyder det inte att du inte behöver ställa in den ändå. för du har ju modifierat utanför vad BMW konstruerat den för om den är lägre än original.

Det finns grejor att köpa som fixar biffen åt din. justerbara stag osv, alternativt original fjädrar.
+1 :)
Däcken (om rf) tänkte jag kan göra det värre.
Vi ändrar höjd vidd mm då behövs 4hjuls inst (tycker jag)
Optimering :D
T0ny 3skel1nen
E30 323i -85
M20 6vxl turbo 715hp
Jlmmy
Posts: 143
Joined: 17 Oct 2011, 17:14

Re: E30 325 ålar sig?

Post by Jlmmy »

Okej tack!

Har ju nämligen XYZ coilovers på också, och står man framför bakhjulen så är det rätt mycket toe in faktiskt^^
Men detta går somsagt inte att justera, det enda att göra är att köpa tex ppf justeringkitt bak för camber/toe om man vill får hjulet mer rakt?

Är det toe in bak så måste det göra en del negativt på väghållningen också antar ja?

Mvh
t79sk8s
Posts: 206
Joined: 14 Mar 2012, 17:56
Location: Nyköping

Re: E30 325 ålar sig?

Post by t79sk8s »

Mer gummi på backen och bra (säkrare) väghållning för tusen spänn och lite svetsning=Bra deal :D
själv tycker jag att det är kul att man får använda delar ifrån en bmw till :mrgreen:
T0ny 3skel1nen
E30 323i -85
M20 6vxl turbo 715hp
Post Reply