Finns packnings-ark med extrem hög värmetålighet, finns bla på mekonomen. Avgaspasta och flänstätning hör inte hemma nära en turbo...TreLingon wrote:Har inte hittat nån till min..Jag tog bara avgas pasta och klippte till en bit tunn metall tror jag det var..Sandén wrote:Var i garaget en sväng igår efter typ 4 månaders frånvaro och drog dit grenrör och nya turbon.
Nån som vet vart man får tag i packning till wg flänsen till spa grenröret? Är inte samma som Tial har jag fattat det som?
Funkat 3 år utan traktor ljud.
Sandén M3 e36 turbo! 680whp/860nm
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Re: Sandén M3 e36 turbo!
Re: Sandén M3 e36 turbo!
Startade upp bilen idag men tyvärr så läckte det lite olja till anslutningen in i turbon så ska försöka fixa till det!
Läckte även från vanosen på vänstersidan ner mot spännaren till kedjan rann det ner. Är det oringen in vanosen som är kass då?
Kan man lossa vanosen och dra ut den försiktigt och byta sen bara trycka tillbaka den eller måste man ställa in det på nått vis? Har aldrig hållt på med vanosen så helt grön på det tyvärr. ..
Läckte även från vanosen på vänstersidan ner mot spännaren till kedjan rann det ner. Är det oringen in vanosen som är kass då?
Kan man lossa vanosen och dra ut den försiktigt och byta sen bara trycka tillbaka den eller måste man ställa in det på nått vis? Har aldrig hållt på med vanosen så helt grön på det tyvärr. ..
http://www.garaget.org/sanden" onclick="window.open(this.href);return false;
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
Re: Sandén M3 e36 turbo! kopplings haveri!
Varit ute o kört lite mer och ganska snabbt konstaterades att kopplingen inte höll i ordentligt. Rev ner allt idag och blev lite förvånad att det inte satt 765 eller 618 platta.
Satt nån blå Sachs tryckplatta men det stod bara
"Typ MF 240" på den och nån random 6 puck som va helt slut. Dock blev jag fundersam över svänghjulet. Det är inte dubbelmasse utan verkar va nån lättad variant för det är ursvarvat mkt på baksidan.
Nån som har nån idé va det kan vara? Och kan man svarva det plant för o kunna köra 765 platta eller är det nytt som gäller?
Svänghjulet


Tryckplatta

Lamell

Satt nån blå Sachs tryckplatta men det stod bara
"Typ MF 240" på den och nån random 6 puck som va helt slut. Dock blev jag fundersam över svänghjulet. Det är inte dubbelmasse utan verkar va nån lättad variant för det är ursvarvat mkt på baksidan.
Nån som har nån idé va det kan vara? Och kan man svarva det plant för o kunna köra 765 platta eller är det nytt som gäller?
Svänghjulet


Tryckplatta

Lamell

http://www.garaget.org/sanden" onclick="window.open(this.href);return false;
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
Re: Sandén M3 e36 turbo! kopplings haveri!
Svarva ner det till 1,2 mm försänkt yta för tryckplattan.
Sen montera en ny 6 puck kep lamell o 765 = Succe!
Det kan vara från DLI teknik, dem har sånna svänghjul!
MVH Erik
Sen montera en ny 6 puck kep lamell o 765 = Succe!
Det kan vara från DLI teknik, dem har sånna svänghjul!
MVH Erik
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Re: Sandén M3 e36 turbo! kopplings haveri!
Ok så det borde inte va några bekymmer o svarva ner? Nu är det ju tvärt om så att säga att anläggningsytan är försänkt. Är hålbilden samma så plattan passar stiften?erikjakan wrote:Svarva ner det till 1,2 mm försänkt yta för tryckplattan.
Sen montera en ny 6 puck kep lamell o 765 = Succe!
Det kan vara från DLI teknik, dem har sånna svänghjul!
MVH Erik
Är det 1.2 som gäller? Sökte runt lite innan då skrev du 2.xx mm nånstans

http://www.garaget.org/sanden" onclick="window.open(this.href);return false;
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
Re: Sandén M3 e36 turbo! kopplings haveri!
Precis den är tvärtom nu, hålbilden får du kolla själv = jag törs inte svara på om det passar. misstänker att det är ett svänghjul för 618 platta.
MVH Erik
MVH Erik
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Re: Sandén M3 e36 turbo! kopplings haveri!
618 är väl 228mm och 765 240? Får kika lite på det imon annars får det bli nya grejer!erikjakan wrote:Precis den är tvärtom nu, hålbilden får du kolla själv = jag törs inte svara på om det passar. misstänker att det är ett svänghjul för 618 platta.
MVH Erik
http://www.garaget.org/sanden" onclick="window.open(this.href);return false;
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
Re: Sandén M3 e36 turbo! kopplings haveri!
Exakt!Sandén wrote:618 är väl 228mm och 765 240? Får kika lite på det imon annars får det bli nya grejer!erikjakan wrote:Precis den är tvärtom nu, hålbilden får du kolla själv = jag törs inte svara på om det passar. misstänker att det är ett svänghjul för 618 platta.
MVH Erik
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Re: Sandén M3 e36 turbo! kopplings haveri!
Ser ju helt klart ut som detta!
http://www.dli-teknik.se/index.php?sect ... 08&lang=sv" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dli-teknik.se/index.php?sect ... 08&lang=sv" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/sanden" onclick="window.open(this.href);return false;
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
Re: Sandén M3 e36 turbo! kopplings haveri!
Ett litet varningens finger bara..
Fredrik (FoX) köpte ett svänghjul/kopplinskit från Ebay med någon hubbabubba tryckplatta som jag tror skulle vara någon update till S50? Svänghjulet såg väldigt mycket ut som ditt!
Han skulle också göra om det för att passa 765 tryckplatta och göra "Succe!"
Han fixade customsvarvade styrpinnar för att passa 765 plattan, svarvade till kopplingsytan om kanten för att få maximalt tryck osv.. kanon!
Ända till han skulle montera lådan över kalaset.. Då bygger det för mycket bakåt och tar i invändigt i svänghjulskåpan på lådan.
765 tryckplatta var ganska mycket högre än den gamla tryckplattan som satt där.
Det kan vara värt att kolla upp om det rent fysiskt får plats innan du lägger ner massa jobb på det.
Fredrik (FoX) köpte ett svänghjul/kopplinskit från Ebay med någon hubbabubba tryckplatta som jag tror skulle vara någon update till S50? Svänghjulet såg väldigt mycket ut som ditt!
Han skulle också göra om det för att passa 765 tryckplatta och göra "Succe!"
Han fixade customsvarvade styrpinnar för att passa 765 plattan, svarvade till kopplingsytan om kanten för att få maximalt tryck osv.. kanon!
Ända till han skulle montera lådan över kalaset.. Då bygger det för mycket bakåt och tar i invändigt i svänghjulskåpan på lådan.
765 tryckplatta var ganska mycket högre än den gamla tryckplattan som satt där.
Det kan vara värt att kolla upp om det rent fysiskt får plats innan du lägger ner massa jobb på det.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Re: Sandén M3 e36 turbo! kopplings haveri!
Tack så mkt för den infon! Tror det hade kunnat bli så här med när jag började kika lite mer på det så idag får det bli och beställa allt nytt så vet man att det lirarBonje wrote:Ett litet varningens finger bara..
Fredrik (FoX) köpte ett svänghjul/kopplinskit från Ebay med någon hubbabubba tryckplatta som jag tror skulle vara någon update till S50? Svänghjulet såg väldigt mycket ut som ditt!
Han skulle också göra om det för att passa 765 tryckplatta och göra "Succe!"
Han fixade customsvarvade styrpinnar för att passa 765 plattan, svarvade till kopplingsytan om kanten för att få maximalt tryck osv.. kanon!
Ända till han skulle montera lådan över kalaset.. Då bygger det för mycket bakåt och tar i invändigt i svänghjulskåpan på lådan.
765 tryckplatta var ganska mycket högre än den gamla tryckplattan som satt där.
Det kan vara värt att kolla upp om det rent fysiskt får plats innan du lägger ner massa jobb på det.

http://www.garaget.org/sanden" onclick="window.open(this.href);return false;
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
- bmw_fredde
- Posts: 4015
- Joined: 20 Nov 2005, 19:25
- Location: Vadstena
Re: Sandén M3 e36 turbo! kopplings haveri!
Kan du inte köra en sån här då?
http://server.pure-pf.com/webshop2/inde ... &id_lang=7" onclick="window.open(this.href);return false;
http://server.pure-pf.com/webshop2/inde ... &id_lang=7" onclick="window.open(this.href);return false;
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
FredrikEdholm@hotmail.com
Re: Sandén M3 e36 turbo! kopplings haveri!
bmw_fredde wrote:Kan du inte köra en sån här då?
http://server.pure-pf.com/webshop2/inde ... &id_lang=7" onclick="window.open(this.href);return false;
Den orkar ju inte med lika mkt som 765an tyvärr

Svänghjulet fanns inte i lager på ppf heller nu så gatebil är kört....

http://www.garaget.org/sanden" onclick="window.open(this.href);return false;
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
- bmw_fredde
- Posts: 4015
- Joined: 20 Nov 2005, 19:25
- Location: Vadstena
Re: Sandén M3 e36 turbo! kopplings haveri!
Har ett nysvarvat m30 hjul hemma med s50 startkrans på plus ny 765a i kartong å ny sinter... Inte tänkt å sälja det men krisar det för dig så... Dra ett pm!
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
FredrikEdholm@hotmail.com
Re: Sandén M3 e36 turbo! kopplings haveri!
Fredde fixar biffen så nu finns det hopp om gatebil igen!!bmw_fredde wrote:Har ett nysvarvat m30 hjul hemma med s50 startkrans på plus ny 765a i kartong å ny sinter... Inte tänkt å sälja det men krisar det för dig så... Dra ett pm!

http://www.garaget.org/sanden" onclick="window.open(this.href);return false;
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
Re: Sandén M3 e36 turbo! kopplings haveri!
Nu sitter 765a 4puck sinter och svarvat m30 svänghjul för maxtryck på bilen! Upp med kardan och lite småsaker kvar att montera så är den redo för lite justering på gatan 





http://www.garaget.org/sanden" onclick="window.open(this.href);return false;
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
Re: Sandén M3 e36 turbo! kopplings haveri!
Underbart!
blir kalaas med 765 i dendär! gatebil lär bli fett iår 


MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;