Sandén M3 e36 turbo! 680whp/860nm

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
Orre
Posts: 193
Joined: 22 Mar 2010, 14:37
Location: Stockholm

Re: Sandén M3 e36 turbo!

Post by Orre »

TreLingon wrote:
Sandén wrote:Var i garaget en sväng igår efter typ 4 månaders frånvaro och drog dit grenrör och nya turbon.

Nån som vet vart man får tag i packning till wg flänsen till spa grenröret? Är inte samma som Tial har jag fattat det som?
Har inte hittat nån till min..Jag tog bara avgas pasta och klippte till en bit tunn metall tror jag det var..
Funkat 3 år utan traktor ljud.
Finns packnings-ark med extrem hög värmetålighet, finns bla på mekonomen. Avgaspasta och flänstätning hör inte hemma nära en turbo...
To much is never enough !

http://www.garaget.org/Orre-Eriksson
User avatar
Sandén
Posts: 1177
Joined: 13 Feb 2008, 22:09

Re: Sandén M3 e36 turbo!

Post by Sandén »

Startade upp bilen idag men tyvärr så läckte det lite olja till anslutningen in i turbon så ska försöka fixa till det!

Läckte även från vanosen på vänstersidan ner mot spännaren till kedjan rann det ner. Är det oringen in vanosen som är kass då?
Kan man lossa vanosen och dra ut den försiktigt och byta sen bara trycka tillbaka den eller måste man ställa in det på nått vis? Har aldrig hållt på med vanosen så helt grön på det tyvärr. ..
http://www.garaget.org/sanden" onclick="window.open(this.href);return false;
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
User avatar
Sandén
Posts: 1177
Joined: 13 Feb 2008, 22:09

Re: Sandén M3 e36 turbo! kopplings haveri!

Post by Sandén »

Varit ute o kört lite mer och ganska snabbt konstaterades att kopplingen inte höll i ordentligt. Rev ner allt idag och blev lite förvånad att det inte satt 765 eller 618 platta.

Satt nån blå Sachs tryckplatta men det stod bara
"Typ MF 240" på den och nån random 6 puck som va helt slut. Dock blev jag fundersam över svänghjulet. Det är inte dubbelmasse utan verkar va nån lättad variant för det är ursvarvat mkt på baksidan.

Nån som har nån idé va det kan vara? Och kan man svarva det plant för o kunna köra 765 platta eller är det nytt som gäller?

Svänghjulet

Image

Image

Tryckplatta

Image

Lamell

Image
http://www.garaget.org/sanden" onclick="window.open(this.href);return false;
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: Sandén M3 e36 turbo! kopplings haveri!

Post by erikjakan »

Svarva ner det till 1,2 mm försänkt yta för tryckplattan.

Sen montera en ny 6 puck kep lamell o 765 = Succe!

Det kan vara från DLI teknik, dem har sånna svänghjul!

MVH Erik
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
User avatar
Sandén
Posts: 1177
Joined: 13 Feb 2008, 22:09

Re: Sandén M3 e36 turbo! kopplings haveri!

Post by Sandén »

erikjakan wrote:Svarva ner det till 1,2 mm försänkt yta för tryckplattan.

Sen montera en ny 6 puck kep lamell o 765 = Succe!

Det kan vara från DLI teknik, dem har sånna svänghjul!

MVH Erik
Ok så det borde inte va några bekymmer o svarva ner? Nu är det ju tvärt om så att säga att anläggningsytan är försänkt. Är hålbilden samma så plattan passar stiften?

Är det 1.2 som gäller? Sökte runt lite innan då skrev du 2.xx mm nånstans :)
http://www.garaget.org/sanden" onclick="window.open(this.href);return false;
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: Sandén M3 e36 turbo! kopplings haveri!

Post by erikjakan »

Precis den är tvärtom nu, hålbilden får du kolla själv = jag törs inte svara på om det passar. misstänker att det är ett svänghjul för 618 platta.

MVH Erik
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
User avatar
Sandén
Posts: 1177
Joined: 13 Feb 2008, 22:09

Re: Sandén M3 e36 turbo! kopplings haveri!

Post by Sandén »

erikjakan wrote:Precis den är tvärtom nu, hålbilden får du kolla själv = jag törs inte svara på om det passar. misstänker att det är ett svänghjul för 618 platta.

MVH Erik
618 är väl 228mm och 765 240? Får kika lite på det imon annars får det bli nya grejer!
http://www.garaget.org/sanden" onclick="window.open(this.href);return false;
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: Sandén M3 e36 turbo! kopplings haveri!

Post by erikjakan »

Sandén wrote:
erikjakan wrote:Precis den är tvärtom nu, hålbilden får du kolla själv = jag törs inte svara på om det passar. misstänker att det är ett svänghjul för 618 platta.

MVH Erik
618 är väl 228mm och 765 240? Får kika lite på det imon annars får det bli nya grejer!
Exakt!
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
User avatar
Sandén
Posts: 1177
Joined: 13 Feb 2008, 22:09

Re: Sandén M3 e36 turbo! kopplings haveri!

Post by Sandén »

Ser ju helt klart ut som detta!


http://www.dli-teknik.se/index.php?sect ... 08&lang=sv" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/sanden" onclick="window.open(this.href);return false;
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Sandén M3 e36 turbo! kopplings haveri!

Post by Bonje »

Ett litet varningens finger bara..

Fredrik (FoX) köpte ett svänghjul/kopplinskit från Ebay med någon hubbabubba tryckplatta som jag tror skulle vara någon update till S50? Svänghjulet såg väldigt mycket ut som ditt!
Han skulle också göra om det för att passa 765 tryckplatta och göra "Succe!"

Han fixade customsvarvade styrpinnar för att passa 765 plattan, svarvade till kopplingsytan om kanten för att få maximalt tryck osv.. kanon!
Ända till han skulle montera lådan över kalaset.. Då bygger det för mycket bakåt och tar i invändigt i svänghjulskåpan på lådan.
765 tryckplatta var ganska mycket högre än den gamla tryckplattan som satt där.

Det kan vara värt att kolla upp om det rent fysiskt får plats innan du lägger ner massa jobb på det.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
Sandén
Posts: 1177
Joined: 13 Feb 2008, 22:09

Re: Sandén M3 e36 turbo! kopplings haveri!

Post by Sandén »

Bonje wrote:Ett litet varningens finger bara..

Fredrik (FoX) köpte ett svänghjul/kopplinskit från Ebay med någon hubbabubba tryckplatta som jag tror skulle vara någon update till S50? Svänghjulet såg väldigt mycket ut som ditt!
Han skulle också göra om det för att passa 765 tryckplatta och göra "Succe!"

Han fixade customsvarvade styrpinnar för att passa 765 plattan, svarvade till kopplingsytan om kanten för att få maximalt tryck osv.. kanon!
Ända till han skulle montera lådan över kalaset.. Då bygger det för mycket bakåt och tar i invändigt i svänghjulskåpan på lådan.
765 tryckplatta var ganska mycket högre än den gamla tryckplattan som satt där.

Det kan vara värt att kolla upp om det rent fysiskt får plats innan du lägger ner massa jobb på det.
Tack så mkt för den infon! Tror det hade kunnat bli så här med när jag började kika lite mer på det så idag får det bli och beställa allt nytt så vet man att det lirar :)
http://www.garaget.org/sanden" onclick="window.open(this.href);return false;
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Re: Sandén M3 e36 turbo! kopplings haveri!

Post by bmw_fredde »

Kan du inte köra en sån här då?
http://server.pure-pf.com/webshop2/inde ... &id_lang=7" onclick="window.open(this.href);return false;
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
User avatar
Sandén
Posts: 1177
Joined: 13 Feb 2008, 22:09

Re: Sandén M3 e36 turbo! kopplings haveri!

Post by Sandén »

bmw_fredde wrote:Kan du inte köra en sån här då?
http://server.pure-pf.com/webshop2/inde ... &id_lang=7" onclick="window.open(this.href);return false;

Den orkar ju inte med lika mkt som 765an tyvärr :(

Svänghjulet fanns inte i lager på ppf heller nu så gatebil är kört.... :(
http://www.garaget.org/sanden" onclick="window.open(this.href);return false;
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Re: Sandén M3 e36 turbo! kopplings haveri!

Post by bmw_fredde »

Har ett nysvarvat m30 hjul hemma med s50 startkrans på plus ny 765a i kartong å ny sinter... Inte tänkt å sälja det men krisar det för dig så... Dra ett pm!
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
User avatar
Sandén
Posts: 1177
Joined: 13 Feb 2008, 22:09

Re: Sandén M3 e36 turbo! kopplings haveri!

Post by Sandén »

bmw_fredde wrote:Har ett nysvarvat m30 hjul hemma med s50 startkrans på plus ny 765a i kartong å ny sinter... Inte tänkt å sälja det men krisar det för dig så... Dra ett pm!
Fredde fixar biffen så nu finns det hopp om gatebil igen!! :D
http://www.garaget.org/sanden" onclick="window.open(this.href);return false;
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
User avatar
Sandén
Posts: 1177
Joined: 13 Feb 2008, 22:09

Re: Sandén M3 e36 turbo! kopplings haveri!

Post by Sandén »

Nu sitter 765a 4puck sinter och svarvat m30 svänghjul för maxtryck på bilen! Upp med kardan och lite småsaker kvar att montera så är den redo för lite justering på gatan :)
Image
Image
http://www.garaget.org/sanden" onclick="window.open(this.href);return false;
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: Sandén M3 e36 turbo! kopplings haveri!

Post by Pimplaren »

Underbart! :) blir kalaas med 765 i dendär! gatebil lär bli fett iår :)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply