Hei.
Takker for et fint og nyttig forum. Har mye glede av dette, ved å lese, se å lære mye.
Benytter med mye av kjøp å salg, som stort sett går bra.
Vært en gang jeg ble fortalt at en motor var 03 som viste seg å være 01, ble litt strul, men selger solgte meg en billig gir kasse sen, så det løste seg.
Når vi seriøse nordmenn mener rust fri å strøken, så har det vist seg noen ganger at vi ikke har samme oppfatning av det.
Spurt om biler er "rost fria" å svaret har vært "selvklart". Så kjører man fra 20-60 mil kanskje å møter en rusten bil. Sånt er kjipt, å hent noen ganger.
Nå til mitt nye problem.
Jeg har denne annonse ut på kjøp å salg: "
Ønsker å kjøpe en E46 M3 kardan/ diff som er sønder ol. Skal bare bruke huset og lokket. Kan kjøpe uten lokk også.
Pm om du har eller vet om takk."
Da dere, etter det svenske jeg kan, har samme navn på kardan som diff, slutvaksel, klump osv.
Når jeg skriver " kardan/ diff som er sønder ol". Og skriver at jeg kun skal bruke " huset og lokket" . Er det da lett for dere svensker å tro jeg skal ha en kardan, å ikke en diff ?
Ble kontaktet av en som hadde en kardan, jeg spurte om den var komplett med lokk, noe jeg fikk svar at den var.
En kardan har vel ikke lokk, og pleier vel å være mere komplett en differ kanskje !
Så ba jeg om bilder, noe han ikke hadde tid å sende pga jobb. Så hadde jeg dårlig tid, så han måtte sende litt fort når han kom fra jobb.
Når jeg henta delen på buss gods i går, etter å ha kjørt over 10 mil, blir jeg besviken, da jeg får en kardan, eller mellom aksel som vi også kaller det i Norge.
Selger mener jeg ikke kan svensk, å mener jeg har skylda for at jeg fikk en kardan og ikke en diff.
Jeg har sagt at jeg føler meg lurt å at dette er svindel på en måte.
Jeg ga 2500.-kr for den, å det er ikke mye penger, men prinsippet og jeg har også to stk slike fra før.
Jeg spurte først om 1500.-kr igjen, så siste at om jeg fikk 1000.-kr så er vi skuls.
Hva, mener dere? Et det jeg eller selger som har rett her ?
For å slippe slike misforståelser i frem tiden, ta bilde å send, alle i dag har et kamera på mobilen osv.
Håper fortsatt å gjøre mye fine handler hos dere Svensker i fremtiden.
Mvh Yngve Lindgen.
Hvordan løse språk problemer ?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Hvordan løse språk problemer ?
Diff, differential, slutväxel, bakaxel-klump
Kardan, kardanstång, kardanaxel
Hade du bett mig skicka "huset og lokket" så hade jag inte skickat en kardan även om vi pratat om kardaner hela dagen.
Har hittat ett norskt e23 forum som jag läser lite på, det mesta förstår man men annars finns ju google translate.
Hei
Kardan, kardanstång, kardanaxel
Hade du bett mig skicka "huset og lokket" så hade jag inte skickat en kardan även om vi pratat om kardaner hela dagen.
Har hittat ett norskt e23 forum som jag läser lite på, det mesta förstår man men annars finns ju google translate.
Hei
David Levin
0736807188
Örebro
e23 725 TDS
e24 635i
e36 323i (s50)
0736807188
Örebro
e23 725 TDS
e24 635i
e36 323i (s50)
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: Hvordan løse språk problemer ?
Jag hade trott att du ville ha en kardan och en diff (med eller utan innehåll)Når jeg skriver " kardan/ diff som er sønder ol". Og skriver at jeg kun skal bruke " huset og lokket" . Er det da lett for dere svensker å tro jeg skal ha en kardan, å ikke en diff ?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Re: Hvordan løse språk problemer ?
Det värsta är att folk vill ge sken av att de har en bra grej och tar betalt som om det va bra. Även om det är en hög med skit.
Det är väldigt sällan man möter någon som beskriver varan som den verkligen är. Så pass sällan att jag aldrig kan lita på att nåt är bra innan jag sett det själv. Detta har jag råkat ut för både ibland erkänt duktiga bilbyggare, både med f-skatt och privat och förstås även nybörjare/18åringar som har någon speedpart att sälja.
Det finns så många krokiga och repiga 2,8 vevaxlar som folk tror är värda lika mycket som en felfri. Likaså diffar. Det är nästan värst. Alla tror att deras lamelldiff är värd 3-4k även om den maler i lagren, dräller olja, lamellerna/skivorna är slut och det gått hårt på kronhjul och pinjong. Det kostar kring 8000kr att få en sån i ordning igen. Jag har gjort det tre ggr. Efter 15000mil så år det dags för lameller. Lagren rullar dock långt om de inte misskötts med att gå torra osv.
"Rostfria e30/e34 mycket völvårdad" har jag kollar på några stycken kan jag säga... Men oftast har de varit så dåliga att det är bortom all rimlighet att reparera. Runt fjädertorn, Dyngsur golvmatta, rutram, trösklar, skärmar, krocklagade lite halvdant osv. Vissa anser att det inte är rostigt om man penslat över all rost med hammarlack dagen innan man ska komma.
Den senaste va en e30 på låga mil i "toppskick" hade då min e34 som referens som precis slagit om till 14000.. Men när jag kikade på den så hängde avgaset i backen, det va hemmagjort med klamrar hela vägen, läckte ordentligt i grenröret, tickade som f-n i motorn, inredningsdetaljer fattades. Ratten slog ocg stod snett. Vibrationer när man körde och värre när man bromsade. Dåligt krocklagad fram, garagelackad på lite mer än halva bilen, kassa hissar och lucka. Elspeglarna funkade inte. Checkcontroll död, gick inte att öppna och låsa upp från förarsidan. Olika nycklar till dörr och tändningslås. Ingen historik alls existerade. Olika däck, varav ett va ett dubbdäck i fel profil med dragna dubbar, det hade ägaren själv inte sett (såklart).
Jag kan nog göra listan ännu längre men poängen är nådd där. Den skulle va skitfin och toppskick. Samt att den rullat väldigt lite. Så detta har inget med svenska och norska språket att göra, de är lika korkade om man pratar deras egna språk.
Så om någon har en fin oldtimer kaross. Hör av er. Det kan va vilken motormodell som helst. Bara den är vettig, rak och okrockad. Repor osv skiter jag i. Spackel och sprättsvetsade lagningar vill jag dock inte ha.
Det är väldigt sällan man möter någon som beskriver varan som den verkligen är. Så pass sällan att jag aldrig kan lita på att nåt är bra innan jag sett det själv. Detta har jag råkat ut för både ibland erkänt duktiga bilbyggare, både med f-skatt och privat och förstås även nybörjare/18åringar som har någon speedpart att sälja.
Det finns så många krokiga och repiga 2,8 vevaxlar som folk tror är värda lika mycket som en felfri. Likaså diffar. Det är nästan värst. Alla tror att deras lamelldiff är värd 3-4k även om den maler i lagren, dräller olja, lamellerna/skivorna är slut och det gått hårt på kronhjul och pinjong. Det kostar kring 8000kr att få en sån i ordning igen. Jag har gjort det tre ggr. Efter 15000mil så år det dags för lameller. Lagren rullar dock långt om de inte misskötts med att gå torra osv.
"Rostfria e30/e34 mycket völvårdad" har jag kollar på några stycken kan jag säga... Men oftast har de varit så dåliga att det är bortom all rimlighet att reparera. Runt fjädertorn, Dyngsur golvmatta, rutram, trösklar, skärmar, krocklagade lite halvdant osv. Vissa anser att det inte är rostigt om man penslat över all rost med hammarlack dagen innan man ska komma.
Den senaste va en e30 på låga mil i "toppskick" hade då min e34 som referens som precis slagit om till 14000.. Men när jag kikade på den så hängde avgaset i backen, det va hemmagjort med klamrar hela vägen, läckte ordentligt i grenröret, tickade som f-n i motorn, inredningsdetaljer fattades. Ratten slog ocg stod snett. Vibrationer när man körde och värre när man bromsade. Dåligt krocklagad fram, garagelackad på lite mer än halva bilen, kassa hissar och lucka. Elspeglarna funkade inte. Checkcontroll död, gick inte att öppna och låsa upp från förarsidan. Olika nycklar till dörr och tändningslås. Ingen historik alls existerade. Olika däck, varav ett va ett dubbdäck i fel profil med dragna dubbar, det hade ägaren själv inte sett (såklart).
Jag kan nog göra listan ännu längre men poängen är nådd där. Den skulle va skitfin och toppskick. Samt att den rullat väldigt lite. Så detta har inget med svenska och norska språket att göra, de är lika korkade om man pratar deras egna språk.
Så om någon har en fin oldtimer kaross. Hör av er. Det kan va vilken motormodell som helst. Bara den är vettig, rak och okrockad. Repor osv skiter jag i. Spackel och sprättsvetsade lagningar vill jag dock inte ha.
Re: Hvordan løse språk problemer ?
Ursäkta mitt meningslösa utsvävande.
Fick bara en skvätt bensin på min brasa,
Fick bara en skvätt bensin på min brasa,
Re: Hvordan løse språk problemer ?
Jag tolkar det som att du söker en kardan och en diff.
Men tykte du inte det lät konstigt med 2500:- för en m3e46 diff? Låter för billigt.
Jag sålde min diff för 6500:-
Men tykte du inte det lät konstigt med 2500:- för en m3e46 diff? Låter för billigt.
Jag sålde min diff för 6500:-
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)
(Eric Johansson)
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)
(Eric Johansson)
Re: Hvordan løse språk problemer ?
Har kjøpt E46 M3 diff for 3000.-kr for mange år siden. Også en E92 M3 for 3500.-kr for to år siden.
De er ikke så lette å selge, da de ikke er lammell, så prisene er ikke så bra på disse.
Når man skriver / så betyr det samme som, ikke kardan og diff.
De er ikke så lette å selge, da de ikke er lammell, så prisene er ikke så bra på disse.
Når man skriver / så betyr det samme som, ikke kardan og diff.
Re: Hvordan løse språk problemer ?
ylindgren wrote:Har kjøpt E46 M3 diff for 3000.-kr for mange år siden. Også en E92 M3 for 3500.-kr for to år siden.
De er ikke så lette å selge, da de ikke er lammell, så prisene er ikke så bra på disse.
Når man skriver / så betyr det samme som, ikke kardan og diff.
Och eller, brukar man väll översätta Nånting / nånting.
David Levin
0736807188
Örebro
e23 725 TDS
e24 635i
e36 323i (s50)
0736807188
Örebro
e23 725 TDS
e24 635i
e36 323i (s50)
Re: Hvordan løse språk problemer ?
Jeg mener vi begge har misforstått, å at jeg burde få minst 1000.-kr tilbake.