AndreasT - e36 3.2l Turbo, 912whp
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
AndreasT - e36 3.2l Turbo, 912whp
Dags för att min e36 328 skall få turbo igen. Hann inte köra mycket sommaren p.g.a krysskilen till kamdrivningen gick av.
Bilen är en e36 328 coupe från -96. Orientblå metallic, 18" breyton imagine replikor, h&r sänkningssats etc.
Målet är att få en rolig busbil som duger vid rödljus race.
Motor:
M50b25 vanos
Blocket borrat till 84.5mm borr samt toppdeckat.
Helrenoverad topp med dubbla insugskamaxlar.
JE kolvar, ~ 8.0:1 i kompressionsförhållande .
Smidda 140mm h-profilsstakar.
1.8mm MLS packning.
Arp till bottendel, topplock samt vevstakar
Turbo:
Precision Turbo SC61 0.82 a/r med TO4s kompressorkåpa.
Tial 44mm wastegate.
600x300x100 Intercooler.
PPF 50mm dumpventil.
Grenrör i svartstål 42.4mm.
Insug i 3mm alu.
3" downpipe i rostfritt.
Tryckrör i 3" alu.
3" avgassystem, som övergår till dubbla 2.5".
Bränsle:
Dubbla wallbro 255l/h.
880cc@3bar spridare.
Aeromotive AN10 regulator.
AN8 Matning, AN6 retur.
Earls kopplingar, samt slang.
Drivlina:
M30 svänghjul.
Sachs 765 tryckplatta.
4-pucks sinterlamell.
ZF-tds låda.
M3 diff
328 kardan.
Styrsystem:
VEMS v3.3 motorstyrning
MSD DIS-4 tändsystem.
M52 tändspolar.
En bild på bilen:
Motordelar:
Vevstakar:
Motordelar:
Koppling:
Började med att bygga nya motorfästen för min ZF tds växellåda som lutar mindre, så jag får mera plats för att montera turbo. Tog mått med vevaxeln som referens från när org motorn satt i, monterade växellådsbalken på tds lådan och efter justeringar med lyften svetsade jag dit nya motorfästen.
Motorfästen:
Knåpade därefter ihop en kollektor för min turbo med t3 fläns.
Kollektor:
Började därefter måtta in turbon och började bygga grenröret.
Grenrör
Fortsättning föjer...
Bilen är en e36 328 coupe från -96. Orientblå metallic, 18" breyton imagine replikor, h&r sänkningssats etc.
Målet är att få en rolig busbil som duger vid rödljus race.
Motor:
M50b25 vanos
Blocket borrat till 84.5mm borr samt toppdeckat.
Helrenoverad topp med dubbla insugskamaxlar.
JE kolvar, ~ 8.0:1 i kompressionsförhållande .
Smidda 140mm h-profilsstakar.
1.8mm MLS packning.
Arp till bottendel, topplock samt vevstakar
Turbo:
Precision Turbo SC61 0.82 a/r med TO4s kompressorkåpa.
Tial 44mm wastegate.
600x300x100 Intercooler.
PPF 50mm dumpventil.
Grenrör i svartstål 42.4mm.
Insug i 3mm alu.
3" downpipe i rostfritt.
Tryckrör i 3" alu.
3" avgassystem, som övergår till dubbla 2.5".
Bränsle:
Dubbla wallbro 255l/h.
880cc@3bar spridare.
Aeromotive AN10 regulator.
AN8 Matning, AN6 retur.
Earls kopplingar, samt slang.
Drivlina:
M30 svänghjul.
Sachs 765 tryckplatta.
4-pucks sinterlamell.
ZF-tds låda.
M3 diff
328 kardan.
Styrsystem:
VEMS v3.3 motorstyrning
MSD DIS-4 tändsystem.
M52 tändspolar.
En bild på bilen:
Motordelar:
Vevstakar:
Motordelar:
Koppling:
Började med att bygga nya motorfästen för min ZF tds växellåda som lutar mindre, så jag får mera plats för att montera turbo. Tog mått med vevaxeln som referens från när org motorn satt i, monterade växellådsbalken på tds lådan och efter justeringar med lyften svetsade jag dit nya motorfästen.
Motorfästen:
Knåpade därefter ihop en kollektor för min turbo med t3 fläns.
Kollektor:
Började därefter måtta in turbon och började bygga grenröret.
Grenrör
Fortsättning föjer...
Last edited by AndreasT on 02 Jul 2008, 20:42, edited 15 times in total.
Alltså jag har alltid tyckt att det är gay att lägga upp alla fräcka motor prylar på soffan eller valfri möbel, men tanken slog mig att det är nog därför att jag är lite avis kankse?
Jag är för snabb, moterar allt eller lägger det på vinden om det ska förvaras en stund. Kanske borde ta omvägen förbi soffan så jag också kan glänsa lite
Nog om min avundsjuka nu, ser ut att kunna bli en rolig maskin, Kollektorn såg rätt smutt ut den också.
Mvh
Jag är för snabb, moterar allt eller lägger det på vinden om det ska förvaras en stund. Kanske borde ta omvägen förbi soffan så jag också kan glänsa lite
Nog om min avundsjuka nu, ser ut att kunna bli en rolig maskin, Kollektorn såg rätt smutt ut den också.
Mvh
-
- Posts: 1035
- Joined: 03 Jan 2006, 20:34
- Location: Ljungby
Tackar!
AndersJ - Jodå fast gibraltargatan är kanske inte rätt gata att testa på
Phobie - Kommer svetsa om oljetråget samt, vinkla om pickupen, annars tar styrväxeln i. M30 hjul passar på m50 behöver bara e30 startmoter, vad jag har förstått.
Xarg - Jupp, Rostfritt väger ju en hel del, samt jag blivit bättre på svetsa alu
Peppe - Hehe gay vette fan, men måste ju kotrollera att beställningen stämmer så passar ju bra med att ta en bild samtidigt
Peter_1982 - Det kommer så småning om.. har tyvärr inge fler bilder på enbart kollektorn.
Idag byggde jag klart grenröret till 99%, självklart tog gasen slut vid sista svetsen. Skall köpa ny imorgon så då slänger jag upp bilder på det.
Här kommer bilder på ihoppunktningen av det iallafall.
Observera att masserandet av skärmen inte behövs för SC61, utan kommer från förra året då jag föröskte få ner en gt37 dum som jag var
AndersJ - Jodå fast gibraltargatan är kanske inte rätt gata att testa på
Phobie - Kommer svetsa om oljetråget samt, vinkla om pickupen, annars tar styrväxeln i. M30 hjul passar på m50 behöver bara e30 startmoter, vad jag har förstått.
Xarg - Jupp, Rostfritt väger ju en hel del, samt jag blivit bättre på svetsa alu
Peppe - Hehe gay vette fan, men måste ju kotrollera att beställningen stämmer så passar ju bra med att ta en bild samtidigt
Peter_1982 - Det kommer så småning om.. har tyvärr inge fler bilder på enbart kollektorn.
Idag byggde jag klart grenröret till 99%, självklart tog gasen slut vid sista svetsen. Skall köpa ny imorgon så då slänger jag upp bilder på det.
Här kommer bilder på ihoppunktningen av det iallafall.
Observera att masserandet av skärmen inte behövs för SC61, utan kommer från förra året då jag föröskte få ner en gt37 dum som jag var
Last edited by AndreasT on 17 Nov 2007, 19:12, edited 3 times in total.
Snitsigt värre!
Kommer bli bra fart på den där när allt är klart..
Kommer bli bra fart på den där när allt är klart..
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Tackar Bonje. Jo får hoppas det kommer skjuta på fint, det som oroar mig är väl hur "när" drivlina går sönder, har ingen ekonomi för kraftigare doningar.
Forsatte bygga idag. Köpte ny gas till svetsen och helsvetsade klart det.
Självklart brände jag mig ett x antar ggr, pga hål i handskarna
Lyckligtvis hade det inte slått sig någon nämnvärt, byggde även dit uttag för min 44mm Tial wastegate.
Återstår slipa kollektor, samt vid avgasportarna
Färdigt
Gjorde även downpipen idag. Byggde den av 3" rostfritt, som jag tänkt polera sedan. Skall montera värmeplåtar i tunn rostfri plåt som skydd mot strålningsvärmen. Återstår dock göra klart wastegate returen.
Blev följande:
Nu har jag jobbat på redigt så några pilsner är jag allt värd
Forsatte bygga idag. Köpte ny gas till svetsen och helsvetsade klart det.
Självklart brände jag mig ett x antar ggr, pga hål i handskarna
Lyckligtvis hade det inte slått sig någon nämnvärt, byggde även dit uttag för min 44mm Tial wastegate.
Återstår slipa kollektor, samt vid avgasportarna
Färdigt
Gjorde även downpipen idag. Byggde den av 3" rostfritt, som jag tänkt polera sedan. Skall montera värmeplåtar i tunn rostfri plåt som skydd mot strålningsvärmen. Återstår dock göra klart wastegate returen.
Blev följande:
Nu har jag jobbat på redigt så några pilsner är jag allt värd
Last edited by AndreasT on 17 Nov 2007, 18:41, edited 1 time in total.
- Overcharged
- Posts: 1874
- Joined: 08 Dec 2005, 12:12
- Location: Skummeslöv, Halland
- Contact:
- Overcharged
- Posts: 1874
- Joined: 08 Dec 2005, 12:12
- Location: Skummeslöv, Halland
- Contact: