AndreasT - e36 3.2l Turbo, 912whp

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

AndreasT - e36 3.2l Turbo, 912whp

Post by AndreasT »

Dags för att min e36 328 skall få turbo igen. Hann inte köra mycket sommaren p.g.a krysskilen till kamdrivningen gick av.
Bilen är en e36 328 coupe från -96. Orientblå metallic, 18" breyton imagine replikor, h&r sänkningssats etc.

Målet är att få en rolig busbil som duger vid rödljus race.

Motor:
M50b25 vanos
Blocket borrat till 84.5mm borr samt toppdeckat.
Helrenoverad topp med dubbla insugskamaxlar.
JE kolvar, ~ 8.0:1 i kompressionsförhållande .
Smidda 140mm h-profilsstakar.
1.8mm MLS packning.
Arp till bottendel, topplock samt vevstakar

Turbo:
Precision Turbo SC61 0.82 a/r med TO4s kompressorkåpa.
Tial 44mm wastegate.
600x300x100 Intercooler.
PPF 50mm dumpventil.
Grenrör i svartstål 42.4mm.
Insug i 3mm alu.
3" downpipe i rostfritt.
Tryckrör i 3" alu.
3" avgassystem, som övergår till dubbla 2.5".

Bränsle:
Dubbla wallbro 255l/h.
880cc@3bar spridare.
Aeromotive AN10 regulator.
AN8 Matning, AN6 retur.
Earls kopplingar, samt slang.

Drivlina:
M30 svänghjul.
Sachs 765 tryckplatta.
4-pucks sinterlamell.
ZF-tds låda.
M3 diff
328 kardan.

Styrsystem:
VEMS v3.3 motorstyrning
MSD DIS-4 tändsystem.
M52 tändspolar.

En bild på bilen:
Image

Motordelar:
Image

Vevstakar:
Image

Motordelar:
Image

Koppling:
Image

Började med att bygga nya motorfästen för min ZF tds växellåda som lutar mindre, så jag får mera plats för att montera turbo. Tog mått med vevaxeln som referens från när org motorn satt i, monterade växellådsbalken på tds lådan och efter justeringar med lyften svetsade jag dit nya motorfästen.

Motorfästen:
Image
Image

Knåpade därefter ihop en kollektor för min turbo med t3 fläns.

Kollektor:
Image
Image

Började därefter måtta in turbon och började bygga grenröret.

Grenrör
Image

Fortsättning föjer...
Last edited by AndreasT on 02 Jul 2008, 20:42, edited 15 times in total.
User avatar
SoreuQ
Posts: 655
Joined: 20 Nov 2005, 20:28
Location: Kalmar
Contact:

Post by SoreuQ »

Riktigt porrig bild med alla prylarna :)

Ser ju riktigt bra ut, kommer nog bli bra :)
Tommy Nauclér
BMW 325 Turbo - Powered by PPF
BMW 335D - Powered by Vtech
User avatar
AndersJ
Posts: 535
Joined: 11 Mar 2006, 14:19
Location: Göteborg

Post by AndersJ »

Snygga svetsar :)

Vi får testa bilarna mot varandra på gibraltargatan sen i sommar ;)
/Anders
E30 EVO 335
User avatar
birro
Posts: 1116
Joined: 22 Aug 2006, 07:23
Location: Stockholm nacka

Post by birro »

riktigt fin bil, clean! lycka till med bygget
User avatar
Phobban
Posts: 182
Joined: 24 Dec 2005, 21:29
Location: Stockholm

Post by Phobban »

Skojj att du börjat bygga på den igen. Mycket godis som ska ner där :)
Jag har några frågor. Vad behövs för att köra med M30 svänghjulet?

Modifierar du tråg och oljepickup när du ställer upp motorn?
E39 540iat -01 Till salu!
User avatar
xarg
Posts: 80
Joined: 20 Nov 2005, 23:09
Location: boden

Post by xarg »

Fan va gött att se att du fått prylarna och kommit gång!! :D

Så det vart alu insug/tryckrör iaf? 8)


Phobie:

Ja, när du kör med m20 lutning i m50 måste du modifiera tråget för att det inte skall "ligga" mot styrväxeln.
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Alltså jag har alltid tyckt att det är gay att lägga upp alla fräcka motor prylar på soffan eller valfri möbel, men tanken slog mig att det är nog därför att jag är lite avis kankse?

Jag är för snabb, moterar allt eller lägger det på vinden om det ska förvaras en stund. Kanske borde ta omvägen förbi soffan så jag också kan glänsa lite :)

Nog om min avundsjuka nu, ser ut att kunna bli en rolig maskin, Kollektorn såg rätt smutt ut den också.

Mvh
Peter_1982
Posts: 1035
Joined: 03 Jan 2006, 20:34
Location: Ljungby

Post by Peter_1982 »

Du har inga fler bilder på grenrörsbygget?

Ska knåpa ihop ett själv nu till helgen blir det nog o behöver all inspiration jag kan få...

Gärna fler bilder på kollektorn då det verkar vara det som är knepigast att få bra...

Lycka till med bygget!
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Tackar!

AndersJ - Jodå fast gibraltargatan är kanske inte rätt gata att testa på :P

Phobie - Kommer svetsa om oljetråget samt, vinkla om pickupen, annars tar styrväxeln i. M30 hjul passar på m50 behöver bara e30 startmoter, vad jag har förstått.

Xarg - Jupp, Rostfritt väger ju en hel del, samt jag blivit bättre på svetsa alu :P

Peppe - Hehe gay vette fan, men måste ju kotrollera att beställningen stämmer så passar ju bra med att ta en bild samtidigt :D

Peter_1982 - Det kommer så småning om.. har tyvärr inge fler bilder på enbart kollektorn.

Idag byggde jag klart grenröret till 99%, självklart tog gasen slut vid sista svetsen. Skall köpa ny imorgon så då slänger jag upp bilder på det.
Här kommer bilder på ihoppunktningen av det iallafall.
Observera att masserandet av skärmen inte behövs för SC61, utan kommer från förra året då jag föröskte få ner en gt37 dum som jag var :P

Image
Image
Last edited by AndreasT on 17 Nov 2007, 19:12, edited 3 times in total.
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Snitsigt värre! :D
Kommer bli bra fart på den där när allt är klart..
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Tackar Bonje. Jo får hoppas det kommer skjuta på fint, det som oroar mig är väl hur "när" drivlina går sönder, har ingen ekonomi för kraftigare doningar.

Forsatte bygga idag. Köpte ny gas till svetsen och helsvetsade klart det.
Självklart brände jag mig ett x antar ggr, pga hål i handskarna :(
Lyckligtvis hade det inte slått sig någon nämnvärt, byggde även dit uttag för min 44mm Tial wastegate.
Återstår slipa kollektor, samt vid avgasportarna

Färdigt
Image
Image

Gjorde även downpipen idag. Byggde den av 3" rostfritt, som jag tänkt polera sedan. Skall montera värmeplåtar i tunn rostfri plåt som skydd mot strålningsvärmen. Återstår dock göra klart wastegate returen.
Blev följande:

Image
Image
Image

Nu har jag jobbat på redigt så några pilsner är jag allt värd :P
Last edited by AndreasT on 17 Nov 2007, 18:41, edited 1 time in total.
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

blir riktigt bra det här!
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

grenröret såg mysigt ut 8) får man fråga hur du har gjort med rören som går in mot toppflänsen? har du kapat ett rör på mitten och pressat det och svetsat ihop lr har du gjort på annat sätt?
//Rickard Wersch

Projekt:
535 E34 Turbo
M3 E36 3.0 Coupé
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Tackar!

Rören som är svetsade mot topplocksflänsen har jag pressat ihop i skruvstädet. Krävs lite kraft men med förlängare går det fint.
User avatar
bubbel
Posts: 539
Joined: 25 Nov 2005, 19:54
Location: östersund

Post by bubbel »

jävligt fin bil!
bättre lycka denna gång!

vad är det för fälgar du har??
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

härligt då får jag testa att pressa dem då!
//Rickard Wersch

Projekt:
535 E34 Turbo
M3 E36 3.0 Coupé
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Bubbel - tackar. Det är 18" Breyton Imagine replikor.

Seg dag idag, men gjorde klart wastegate returen.

Image
Image
Last edited by AndreasT on 17 Nov 2007, 18:41, edited 2 times in total.
Post Reply