Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

mr_z
Posts: 766
Joined: 19 Aug 2008, 13:53
Location: gävle

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by mr_z »

erikjakan wrote:Klistra denna tråd, trött på att leta efter den :p
håller med
bmw e34 m5
bmw e28 m535 m50 turbo
bmw e91 325xi
peter sund-lundblad
073-8389177
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by Nisse977 »

Ska du inte klistra den motsvarande M20 tråden också i så fall ;)
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by Bmwandreas »

Du ska få kurvan från bilsport e36:an också:)
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
davidsson
Posts: 124
Joined: 05 Mar 2006, 20:51

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by davidsson »

Image

M50B30 med smidda kolvar å stakar, 10,0 komp,
M50b25 topp med enkelvanos och cat cams mycket portad topp
Precision 76/75mm billet, Laddtryck 2,6 bar, E85, 4" dp, 3,5" avgassystem 1 dämpare
Link styrsystem.
Jørg1e30
Posts: 861
Joined: 10 Oct 2006, 20:25
Location: Norge

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by Jørg1e30 »

Det var en sjukt fin kurva med mycket power :D
JAAS-performance
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by Bmwandreas »

Hade varit skoj och sett en kurva där man börjar på 2500rpm, du har inte det Jerry?
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
ahberg
Posts: 103
Joined: 23 Sep 2012, 22:14

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by ahberg »

Image

m50b28
h-profil
svarvade 2.8 l kolvar
1680cc
egetbyggt grenrör pt 6766
std topp dubbla insug
User avatar
Orre
Posts: 193
Joined: 22 Mar 2010, 14:37
Location: Stockholm

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by Orre »

Image

m50b30 med pt6262 1,5bar i ladd

Märkte efter bromsningen att jag skjutit loss en vacumanslutning så lite tidigare spool hade vi nog haft om det var tätt, men jag kan säga att det behövs inte.. sjuuukt go maskin :roll:
To much is never enough !

http://www.garaget.org/Orre-Eriksson
User avatar
Sankan
Posts: 160
Joined: 19 Jul 2009, 12:44
Location: Fagersta

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by Sankan »

Blev sugen att byta kammar tills iår för bättre register och körbarhet, blev z27 vanoskam och z2 avgaskam. Bättre register och 70 whp extra på lika laddtryck som förra året (2 bar) :) För min del så vart jag jätte nöjd och tycker det var värt att byta, karaktären på motorn känns helt annorlunda mot förut!

Image
BMW 525 Touring E34 | M50B28 vanos 1063whp 1300wnm
david83turbo
Posts: 6
Joined: 22 Jun 2014, 19:19
Location: kristianstad

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by david83turbo »

Image

M50b28 Iv insug på avgas och standard med aktiv vanos på insug.masterpower turbo. Standard innehåll med arp och cooperring. 506whp 682 wNm på 1.5 bar. OBS denna bild visar 1.9 bar och turbon är bottnad.


Sent from my iPhone using Tapatalk
David Henningsson
laggey
Posts: 50
Joined: 11 Dec 2012, 01:55
Location: Lindesberg

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by laggey »

Bmwandreas wrote:Du ska få kurvan från bilsport e36:an också:)
nu tycker jag att det är dags att lägga upp den :)
Fr0zenFr0g
Posts: 40
Joined: 25 Mar 2014, 22:12
Location: Östersund

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by Fr0zenFr0g »

david83turbo wrote:Image

M50b28 Iv insug på avgas och standard med aktiv vanos på insug.masterpower turbo. Standard innehåll med arp och cooperring. 506whp 682 wNm på 1.5 bar. OBS denna bild visar 1.9 bar och turbon är bottnad.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Vad kör du med för turbo?
Mitt nummer: 076-7770242
david83turbo
Posts: 6
Joined: 22 Jun 2014, 19:19
Location: kristianstad

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by david83turbo »

Det är en masterpower. Modell som en precision 5858. 0.84 avgashuset.


Sent from my iPhone using Tapatalk
David Henningsson
Boosted
Posts: 63
Joined: 15 Aug 2012, 23:32
Location: Vestby, Norway

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by Boosted »

Min M50 3L i E34

Org topp, dobble innsugskammer
Cp kolvar 8,5 cr
2.8 veiv
1200cc spridare
PT 6768 billet
maxxecu
E85
3,5 dp , 3tum resten med 2 dempare
Image
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by Nisse977 »

Tjenare gubbar (och eventuellt gummor) !

Jag jobbar mycket nu för tiden, så jag har inte tid att uppdatera med nya grafer tyvärr... :(
Det kommer väl en tid någon gång framöver när jag har mer tid. Då uppdaterar jag igen.


:? :roll:
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
mortenkapi
Posts: 2
Joined: 01 Sep 2014, 21:52

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by mortenkapi »

Har en m50b25, med wiseco stempler, hprofil råder, ikke vanos topp og 2x innsugskammer 8,5:1
98bensin
PT5866

Hvordan stilla kammane til tidlig ladetrykk typ 3500-4300rpm full boost! Noen tips ?

450-600whp

Noen som vet noe ?
daniel c
Posts: 23
Joined: 06 Jan 2006, 22:20
Location: Linköping

Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer

Post by daniel c »

Tänkte bidra med vårat bygge!

Vilken motor: M50b28
Vilken volym: 2.8L (9:1 i komp)
Vilka kammar: Dubbla insugskammar 1.3 mm isär
Portad topp? Nej, Bara renoverad och mirafrästa ventilsäten
Vilken turbo (A/R avgashus, glid eller kullager, twinport): Precision 6266, A/R .84, glid, twinport
Laddtryck: 1.7 bar (mottrycket satte stop för mer)
Bränsle: E85
Hur stort avgassystem, DP: 3.5" hela vägen en dämpare.

588 whp 752 Nm @1.7 bar
Image
Post Reply