När jag hämtade bilen fick hon åka trailer till garaget då bakbromsarna kärvat ihop.
Eftersom det var tyskträff i Kristianstad var planen att snabbt riva ner bakbromsarna och hoppas att problemet skulle vara löst.
Vi borstade rent allt och smörja upp så att beläggen skulle kunna glida fritt i oket, efter en provrunda konstaterades dock att detta inte var orsaken och problemet med varma åtliggande bromsar var kvar så det blev ingen tyskträff.
Säljaren hade en teori om att eventuellt har broms slangarna packat ihop, jag köpte nya slangar igår men kommer ta det som sista åtgärd då det aldrig lär gå dela på slang/rör utan att byta/skarva dit nya bromsrör.
Jag har jag köpt & beställt hem endel saker till bilen
Nuke vakum station.
Ny olja och olje filter
Laddtrycksmätare
Motul RBF 600 bromsolja
Bredbandslambda (beställd, kommer i veckan)
Kolfiber emblem till huv och baklucka (beställt, 1-2v leveranstid)
Idag fick det bli lite skruvande med bromsar och temporär installation av laddtrycksmätare för att se vad den laddar.
Vi rev ner oken igen, provade pumpa ut kolven och pressa in den och kolven ser ut att röra sig fint, bak beläggen är väldigt värmeskadade och spruckna.
Vi kollade så att det inte var handbromsbackarna som ligger på (glömde det i lördags) men det var bra.
Vi sög ut den gamla sunkiga bromsvätskan ifrån kärlet under huven, fyllde på med ny fin RBF600 och pumpade ut den gamla ur ledningarna.
Klockan började bli mycket så vi tog en sväng för att se om det blev någon direkt skillnad och framför allt vad den laddade
Nålen gick till nästa 1,6bar

Inte så konstigt de skjuter på bra!!
Vad jag inte får ihop dock är hur fan soppan räcker till?
591cc spridarna måste jobba på 100%
Vi stannade och kollade bromsarna som fortfarande var varma, inte överdrivet så det ryker, men varma, drog ner pysventilen i botten då 1,6 känns lite väl bra med distansmappad original box och då hamnade vi runt 0,7
"vart tog ketchupen vägen?"
Upp ett klick och vi hamnade runt 1.3, utan att justera provade vi en gång till för att kolla.
Kvällen sista pull slutade med att bilen gick på 5cyl...
Väl tillbaka i garaget började vi lyfta tändspolarna och jag önskar jag hade en bild på mitt ansiktsuttryck när jag lyfter upp den första (cyl 6) och det bara rinner olja ifrån tändspolen

i tändstifts brunnarna till cyl 5&6 låg det massa olja som ventilkåpspackningen tryckt ut.
Detta sa säljaren till mig att jag var tvungen att fixa

Vi stoppade tillbaka tändspolarna utan att lyfta på något stift och när vi provstartade gick bilen åter igen på alla 6
Imorgon (idag) får det bli ett snabbt test på lägsta laddet för att bara kolla så att bilen går som den ska.
Imorgon ska jag beställa massa nytt av BMW
-Metall clipsen som låser Spridar kontakten.
-Komplett ventilkåpspackning
-Renoverings kitt till bromsoken
-Nya bromsbelägg bak (fick med nya fram som skall monteras, alla skivor är nya)
-Clips till dörrlisterna (fick med M3 lister som ej är monterade)
-Clips till gaswire
Andra saker som skall handlas nytt eller ses över innan nästa provtur är:
-Justera startmotorn (felmonterad nu så skriker som en gris)
-Ta bort oljereturspumps kittet.
-AEM Dryflow
-Nya tändstift
-Lufta/rensa ur gamla bromsoljan fram.
Har jag tid över skall jag även börja snygga till golvmatta runt buren, tillverka plattor till undersidan och bulta fast buren.
Få upp bilen på Streetpowers lyft och lufta kopplingen och se om det hjälper eller om jag behöver justera slaget mer, nu tar kopplingen längst ner.