COYN - BMW E36 325 Turbo
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
COYN - BMW E36 325 Turbo
Handlade en Turk Turbo i lördags så får väl starta en tråd.
Får tacka för en smidig affär, fick en fin lista med saker som bör/måste fixas på bilen, Stort plus på det!
Bilen går som ett skållat tråll men har som sagt endel småsaker som ska ses över innan det är dags att svarva däck och filma.
Så här ser det ut idag.
4 dörras E36 -93 blå/lila med lite "Kamelont effekt"
M50B25 vanos
Cooper-packning
ARP-hd-pinnbult
"SPA" grenrör
T70 Turbo
TiAL 38mm WG.
2.5" ifrån turbon, enda ljuddämparen är en 850 T5 katalysator som slutdämpare.
Org. styrbox distans mappad av FekZen på E85.
340L Walbro kopia
591cc Siemens spridare
Svarvat M20 svänghjul
Sachs 618 tryckplatta.
Std organisk lamell
Std Getrag växellåda (ska i en ZF eller M3 6vxl låda)
Powerflex -bussningar excentriska fram
Powerflex -bussningar i de främre infästningarna till bärarmarna bak.
JOM Coilovers.
18" OZ Alleggerita HLT
Fram: 8.5X18 235/35 Yokohama A048 R-Däck
Bak: 9.5X18 265/35 Yokohama A048 R-Däck
17" M3 fälgar. "Spek"
16" E46 fälgar. "Spek"
Lånar lite bilder ifrån tidigare ägarens tråd.
Dessa fälgar har jag inte.
Får tacka för en smidig affär, fick en fin lista med saker som bör/måste fixas på bilen, Stort plus på det!
Bilen går som ett skållat tråll men har som sagt endel småsaker som ska ses över innan det är dags att svarva däck och filma.
Så här ser det ut idag.
4 dörras E36 -93 blå/lila med lite "Kamelont effekt"
M50B25 vanos
Cooper-packning
ARP-hd-pinnbult
"SPA" grenrör
T70 Turbo
TiAL 38mm WG.
2.5" ifrån turbon, enda ljuddämparen är en 850 T5 katalysator som slutdämpare.
Org. styrbox distans mappad av FekZen på E85.
340L Walbro kopia
591cc Siemens spridare
Svarvat M20 svänghjul
Sachs 618 tryckplatta.
Std organisk lamell
Std Getrag växellåda (ska i en ZF eller M3 6vxl låda)
Powerflex -bussningar excentriska fram
Powerflex -bussningar i de främre infästningarna till bärarmarna bak.
JOM Coilovers.
18" OZ Alleggerita HLT
Fram: 8.5X18 235/35 Yokohama A048 R-Däck
Bak: 9.5X18 265/35 Yokohama A048 R-Däck
17" M3 fälgar. "Spek"
16" E46 fälgar. "Spek"
Lånar lite bilder ifrån tidigare ägarens tråd.
Dessa fälgar har jag inte.
//Conny Yngve
0727-114373
325i E30 BMW Cup #84
S50B30 E30 M-Tech 2
http://www.streetpower.se" onclick="window.open(this.href);return false;
0727-114373
325i E30 BMW Cup #84
S50B30 E30 M-Tech 2
http://www.streetpower.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: COYN - BMW E36 325 Turbo
När jag hämtade bilen fick hon åka trailer till garaget då bakbromsarna kärvat ihop.
Eftersom det var tyskträff i Kristianstad var planen att snabbt riva ner bakbromsarna och hoppas att problemet skulle vara löst.
Vi borstade rent allt och smörja upp så att beläggen skulle kunna glida fritt i oket, efter en provrunda konstaterades dock att detta inte var orsaken och problemet med varma åtliggande bromsar var kvar så det blev ingen tyskträff.
Säljaren hade en teori om att eventuellt har broms slangarna packat ihop, jag köpte nya slangar igår men kommer ta det som sista åtgärd då det aldrig lär gå dela på slang/rör utan att byta/skarva dit nya bromsrör.
Jag har jag köpt & beställt hem endel saker till bilen
Nuke vakum station.
Ny olja och olje filter
Laddtrycksmätare
Motul RBF 600 bromsolja
Bredbandslambda (beställd, kommer i veckan)
Kolfiber emblem till huv och baklucka (beställt, 1-2v leveranstid)
Idag fick det bli lite skruvande med bromsar och temporär installation av laddtrycksmätare för att se vad den laddar.
Vi rev ner oken igen, provade pumpa ut kolven och pressa in den och kolven ser ut att röra sig fint, bak beläggen är väldigt värmeskadade och spruckna.
Vi kollade så att det inte var handbromsbackarna som ligger på (glömde det i lördags) men det var bra.
Vi sög ut den gamla sunkiga bromsvätskan ifrån kärlet under huven, fyllde på med ny fin RBF600 och pumpade ut den gamla ur ledningarna.
Klockan började bli mycket så vi tog en sväng för att se om det blev någon direkt skillnad och framför allt vad den laddade
Nålen gick till nästa 1,6bar Inte så konstigt de skjuter på bra!!
Vad jag inte får ihop dock är hur fan soppan räcker till?
591cc spridarna måste jobba på 100%
Vi stannade och kollade bromsarna som fortfarande var varma, inte överdrivet så det ryker, men varma, drog ner pysventilen i botten då 1,6 känns lite väl bra med distansmappad original box och då hamnade vi runt 0,7
"vart tog ketchupen vägen?"
Upp ett klick och vi hamnade runt 1.3, utan att justera provade vi en gång till för att kolla.
Kvällen sista pull slutade med att bilen gick på 5cyl...
Väl tillbaka i garaget började vi lyfta tändspolarna och jag önskar jag hade en bild på mitt ansiktsuttryck när jag lyfter upp den första (cyl 6) och det bara rinner olja ifrån tändspolen i tändstifts brunnarna till cyl 5&6 låg det massa olja som ventilkåpspackningen tryckt ut.
Detta sa säljaren till mig att jag var tvungen att fixa
Vi stoppade tillbaka tändspolarna utan att lyfta på något stift och när vi provstartade gick bilen åter igen på alla 6
Imorgon (idag) får det bli ett snabbt test på lägsta laddet för att bara kolla så att bilen går som den ska.
Imorgon ska jag beställa massa nytt av BMW
-Metall clipsen som låser Spridar kontakten.
-Komplett ventilkåpspackning
-Renoverings kitt till bromsoken
-Nya bromsbelägg bak (fick med nya fram som skall monteras, alla skivor är nya)
-Clips till dörrlisterna (fick med M3 lister som ej är monterade)
-Clips till gaswire
Andra saker som skall handlas nytt eller ses över innan nästa provtur är:
-Justera startmotorn (felmonterad nu så skriker som en gris)
-Ta bort oljereturspumps kittet.
-AEM Dryflow
-Nya tändstift
-Lufta/rensa ur gamla bromsoljan fram.
Har jag tid över skall jag även börja snygga till golvmatta runt buren, tillverka plattor till undersidan och bulta fast buren.
Få upp bilen på Streetpowers lyft och lufta kopplingen och se om det hjälper eller om jag behöver justera slaget mer, nu tar kopplingen längst ner.
Eftersom det var tyskträff i Kristianstad var planen att snabbt riva ner bakbromsarna och hoppas att problemet skulle vara löst.
Vi borstade rent allt och smörja upp så att beläggen skulle kunna glida fritt i oket, efter en provrunda konstaterades dock att detta inte var orsaken och problemet med varma åtliggande bromsar var kvar så det blev ingen tyskträff.
Säljaren hade en teori om att eventuellt har broms slangarna packat ihop, jag köpte nya slangar igår men kommer ta det som sista åtgärd då det aldrig lär gå dela på slang/rör utan att byta/skarva dit nya bromsrör.
Jag har jag köpt & beställt hem endel saker till bilen
Nuke vakum station.
Ny olja och olje filter
Laddtrycksmätare
Motul RBF 600 bromsolja
Bredbandslambda (beställd, kommer i veckan)
Kolfiber emblem till huv och baklucka (beställt, 1-2v leveranstid)
Idag fick det bli lite skruvande med bromsar och temporär installation av laddtrycksmätare för att se vad den laddar.
Vi rev ner oken igen, provade pumpa ut kolven och pressa in den och kolven ser ut att röra sig fint, bak beläggen är väldigt värmeskadade och spruckna.
Vi kollade så att det inte var handbromsbackarna som ligger på (glömde det i lördags) men det var bra.
Vi sög ut den gamla sunkiga bromsvätskan ifrån kärlet under huven, fyllde på med ny fin RBF600 och pumpade ut den gamla ur ledningarna.
Klockan började bli mycket så vi tog en sväng för att se om det blev någon direkt skillnad och framför allt vad den laddade
Nålen gick till nästa 1,6bar Inte så konstigt de skjuter på bra!!
Vad jag inte får ihop dock är hur fan soppan räcker till?
591cc spridarna måste jobba på 100%
Vi stannade och kollade bromsarna som fortfarande var varma, inte överdrivet så det ryker, men varma, drog ner pysventilen i botten då 1,6 känns lite väl bra med distansmappad original box och då hamnade vi runt 0,7
"vart tog ketchupen vägen?"
Upp ett klick och vi hamnade runt 1.3, utan att justera provade vi en gång till för att kolla.
Kvällen sista pull slutade med att bilen gick på 5cyl...
Väl tillbaka i garaget började vi lyfta tändspolarna och jag önskar jag hade en bild på mitt ansiktsuttryck när jag lyfter upp den första (cyl 6) och det bara rinner olja ifrån tändspolen i tändstifts brunnarna till cyl 5&6 låg det massa olja som ventilkåpspackningen tryckt ut.
Detta sa säljaren till mig att jag var tvungen att fixa
Vi stoppade tillbaka tändspolarna utan att lyfta på något stift och när vi provstartade gick bilen åter igen på alla 6
Imorgon (idag) får det bli ett snabbt test på lägsta laddet för att bara kolla så att bilen går som den ska.
Imorgon ska jag beställa massa nytt av BMW
-Metall clipsen som låser Spridar kontakten.
-Komplett ventilkåpspackning
-Renoverings kitt till bromsoken
-Nya bromsbelägg bak (fick med nya fram som skall monteras, alla skivor är nya)
-Clips till dörrlisterna (fick med M3 lister som ej är monterade)
-Clips till gaswire
Andra saker som skall handlas nytt eller ses över innan nästa provtur är:
-Justera startmotorn (felmonterad nu så skriker som en gris)
-Ta bort oljereturspumps kittet.
-AEM Dryflow
-Nya tändstift
-Lufta/rensa ur gamla bromsoljan fram.
Har jag tid över skall jag även börja snygga till golvmatta runt buren, tillverka plattor till undersidan och bulta fast buren.
Få upp bilen på Streetpowers lyft och lufta kopplingen och se om det hjälper eller om jag behöver justera slaget mer, nu tar kopplingen längst ner.
//Conny Yngve
0727-114373
325i E30 BMW Cup #84
S50B30 E30 M-Tech 2
http://www.streetpower.se" onclick="window.open(this.href);return false;
0727-114373
325i E30 BMW Cup #84
S50B30 E30 M-Tech 2
http://www.streetpower.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- SaarOhlsson
- Posts: 67
- Joined: 09 May 2011, 09:03
- Location: Kyrkhult
Re: COYN - BMW E36 325 Turbo
Ahh trevligt me lite mer turbo i Kyrkhult!
Vart håller du hus å mekar?
Mvh.
Vart håller du hus å mekar?
Mvh.
Lucas saar ohlsson
Kyrkhult
0728889711
Kyrkhult
0728889711
Re: COYN - BMW E36 325 Turbo
SaarOhlsson wrote:Ahh trevligt me lite mer turbo i Kyrkhult!
Vart håller du hus å mekar?
Mvh.
Jag har inget eget garage i Kyrkhult än, om allt går som planerat börjar det byggas till våren.
Jag hyr plats i ett bra garage ute i Stilleryd, drygt med 3mil enkel resa dock.
Igår började jag lossa ventilkåpan, en skruv kvar, imorgon kommer nya packningen så då är den snabbt bytt.
Jag rev ner fronten och plockade väck oljereturspumpen.
Slangen som var dragen ifrån pumpen till toppen läckte en hel del olja och all den olja hamnade i luftfiltret... filtret är ifrån biltema som ändå skall bytas mot ett AEM Dry flow.
Har beställt ny bult av bmw så jag kan plugga hålet där han tog in oljereturen i toppen.
Dom gamla rören till AC enheten som bara satt kvar och skräpade skruvade jag bort och skrotade.
Link & nya spridare är beställda!
Bredbandslambdan fick streetpower hem idag så den skall också monteras imorgon
//Conny Yngve
0727-114373
325i E30 BMW Cup #84
S50B30 E30 M-Tech 2
http://www.streetpower.se" onclick="window.open(this.href);return false;
0727-114373
325i E30 BMW Cup #84
S50B30 E30 M-Tech 2
http://www.streetpower.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: COYN - BMW E36 325 Turbo
räcker soppapumpen värkligen till? fin bil allafall
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
Re: COYN - BMW E36 325 Turbo
nicke.t wrote:räcker soppapumpen värkligen till? fin bil allafall
Den lär inte räcka till, jag får se lite hur jag väljer att göra där, lite sugen på att prova Walbro´s nya värstingpump GST450.
Var och hämtade mina nya bakbelägg, innovate bredbandslambda & ventilkåpspackning idag på streetpower.
Har hänt ganska mycket i garaget idag, fint när man får hjälp
Höjt upp bilen fram så det mesta epa stuket försvann och det finns plats för hjulen att svänga.
Högra innerskärmen skars till så den går fritt för tryckrören så nu sitter den fast igen, hängde löst innan.
Frambromsarna är helt renoverade nu.
Båda oken fram har renoverats med renoverings kit ifrån BMW, pressade ut kolvarna, putsade rent, dit med ny packning och damask, nya bromsslangar, luftat ut den gamla sunkiga bromsvätskan och fram med ny Motul RBF600.
Beläggen fram såg väldigt fina ut så dom fick sitta kvar och skivorna har inte rullat många mil
Tog av ventilkåpan och rengjorde, hade även väck plåten vid vevhusventilationen och rengjorde där inne. och den nya packningen monterades och ventikåpen sitter nu på plats igen. Alla tändstiften byttes, nu sitter det NGK BCP7ES, tändspolarna är monterade igen men när jag skulle montera tillbaka spridardistansen på 6:an så tappade jag ena kontakt stiftet ner mellan insug och topp, får väl riva loss spridarna och spridarbryggan imorgon för att kunna få upp stiftet, irriterande att stiftet inte är magnetiskt.
Gamla oljereturen är pluggad.
Vi provmonterade mina OZ 18" 265 bak och med lite valsning kommer dom sitta fint 235:orna ska gå fint där fram med. gött att kunna åka lite r-däck.
Höger skärmen fram var till knycklad ifrån för 18" förra ägaren körde med så vi böjde tillbaka kanten och knackade till det så det inte ska kunna skära upp ett däck och man skulle ta i.
Polygrip kanske kan tyckas väl grovt men när lacken redan är borta så
Får se om vi hinner valsa skärmarna i helgen, hade vart gött o se hur OZ fälgarna sitter på bilen.
Finns det en dag i garaget utan bakslag?
Oljefiltret jag köpt var 100mm, dvs 20mm för högt, får köpa nytt imorgon.
Clipsen jag köpt hos bmw passade inte, beställde till mitt regnr, men tydligen inte samma clips på M3 listerna
Och så kabel stiftet som jag nämnde tidigare.
Imorgon (idag fredag) är tanken att bilen ska rulla igen.
To do.
Renovera kolvar i oken bak (höger är påbörjad) byta alla 4 bromsslangar bak (lär få skarva lite bromsrör) & byta beläggen.
Köpa ett oljefilter som passar (det gamla kastades lite väl fort i en balja med väldigt äcklig blandning av oljor så att återanvända det är uteslutet.
Köpa nya luftnipplar till oken så jag kan byta dom och göra en sista fin luftning när allt är klart.
Byta olja.
Koppla in och kalibrera bredbandslambdan, koppla laddtrycksmätaren.
Plocka ner fuelrail och spridare för att fiska upp stiftet.
montera tillbaka fuelrail och spridarkontakter/kabel kanalen till tändspolarna.
//Conny Yngve
0727-114373
325i E30 BMW Cup #84
S50B30 E30 M-Tech 2
http://www.streetpower.se" onclick="window.open(this.href);return false;
0727-114373
325i E30 BMW Cup #84
S50B30 E30 M-Tech 2
http://www.streetpower.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: COYN - BMW E36 325 Turbo
Liten snabb uppdatering. får skriva mer om allt som gjorts senaste året när jag har tid.
Fredag kväll, natt till lördag bromsade vi 470whp & 620Nm på 1.5bar
Fredag kväll, natt till lördag bromsade vi 470whp & 620Nm på 1.5bar
//Conny Yngve
0727-114373
325i E30 BMW Cup #84
S50B30 E30 M-Tech 2
http://www.streetpower.se" onclick="window.open(this.href);return false;
0727-114373
325i E30 BMW Cup #84
S50B30 E30 M-Tech 2
http://www.streetpower.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: COYN - BMW E36 325 Turbo
Tycker du är för feg med laddet ! ;-D
Med vänlig hälsning, Laurin
Med vänlig hälsning, Laurin
Re: COYN - BMW E36 325 Turbo
HEHE, Bytte fjäder i wastegaten igår så nu går den bara på runt 0.8 i grundtryck istället för 1.5.
Betydligt mer "körbar" nu dock mindre spek vänlig.
Igår slängde vi på Federal RS-R 595 däck på M3 fälgarna och idag fick hon en ny hjulinställning så nu ska det kunna ut och provåkas lite utan att vara livrädd, nya styrleder på bägge sidor så hjulen var väldigt grovt måttade.
Ska ikväll koppla en knapp till att växla mellan boost mapparna, grundtryck och 1.5.
Betydligt mer "körbar" nu dock mindre spek vänlig.
Igår slängde vi på Federal RS-R 595 däck på M3 fälgarna och idag fick hon en ny hjulinställning så nu ska det kunna ut och provåkas lite utan att vara livrädd, nya styrleder på bägge sidor så hjulen var väldigt grovt måttade.
Ska ikväll koppla en knapp till att växla mellan boost mapparna, grundtryck och 1.5.
//Conny Yngve
0727-114373
325i E30 BMW Cup #84
S50B30 E30 M-Tech 2
http://www.streetpower.se" onclick="window.open(this.href);return false;
0727-114373
325i E30 BMW Cup #84
S50B30 E30 M-Tech 2
http://www.streetpower.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- SaarOhlsson
- Posts: 67
- Joined: 09 May 2011, 09:03
- Location: Kyrkhult
Re: COYN - BMW E36 325 Turbo
Har garage uppe vid den stora byggnaden vid miljöstationen , tror de va i Lördas denna snöt förbi på stora vägen, den lät fint.
Lucas saar ohlsson
Kyrkhult
0728889711
Kyrkhult
0728889711
COYN - BMW E36 325 Turbo
Var kunna ladda MINDRE ?! ha istället knappen till att välja mellan 1,5 och så mycket den orkar ;-P
Re: COYN - BMW E36 325 Turbo
Kan stämma väldigt bra, jag drog förbi där i lördagsSaarOhlsson wrote:Har garage uppe vid den stora byggnaden vid miljöstationen , tror de va i Lördas denna snöt förbi på stora vägen, den lät fint.
//Conny Yngve
0727-114373
325i E30 BMW Cup #84
S50B30 E30 M-Tech 2
http://www.streetpower.se" onclick="window.open(this.href);return false;
0727-114373
325i E30 BMW Cup #84
S50B30 E30 M-Tech 2
http://www.streetpower.se" onclick="window.open(this.href);return false;