E30 s50b30 Turbo AWD hop-kok Äntligen har de hänt nått:)
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
E30 s50b30 Turbo AWD hop-kok Äntligen har de hänt nått:)
E30 s50b30 Turbo AWD hop-kok
Efter mkt tjat från polare så får ja väl slänga upp en projekt tråd då
Börjar me lite bakgrund till bygget.
Slängde ihop en orange e30 me jim's gamla 900hk m20 som ja körde med nästan 2 sommrar.... eftersom ja inte va lika hårdrock som jim så bytte ja ut den STORA BW snäckan till en pt6765 och ladda 2 bar o fick ut 771rwhp samt 806wnm.
Bilder på gamla bilen
Handlar lite förnödigheter
Cockpitt!
Lite delar jag tillverkat
Åkte till Gatebil mantorp för o leka av mig lite.
Va ju skit kul till en början på gatdäck men vart lite frustrerad när de bara spann
Slicks av modell Michelin införskaffades och skulle premiäras på Tierp Arena Speed weekend.
Kom hem från Gatebil Norge kl 22:00ish, lagade mat, packad e30in o åkte mot tierp kl24ish.
Väl framme, monterades passagerar stolen ut och vipps så kan man sova... dock inge bra alls....
1600m fritt gasa.... knuffa på gjorde de ju på klistret me grundladd (600ish hk) men när de väl tog slut 3 varv senare......
Slutade iaf med sjukhus vistelse och rehabilitering. Fick allvarliga muskel sträckningar från bäckenet upp till nacken och en jävla huvudvärk ett par dagar och kommer troligen ha problem me nacken livet ut
Men maskin klarade sig bra, de är de som räknas i slutändan
Blev såklart trakasserad av alla för detta och de fick tankarna att snurra, va ska nästa bygge bli då...?
3 dagar senare fick ja nys om en ny "rostfri" kaross, så de va bara att hämta släpet (Tack till Flyttafordon.se för sponsring me släp!) och styra stålet mot Gävle!
<3 Dubbel Trailer
Fick med en rostig jävla kombi på köpet som va utom all räddning... samt så va golvet i cupén inte av denna värld, därför kapades de ur....
Motorn som satt i lyftes ut illa kvickt.
Var tänkt att bara göra ett snabbt kaross swap o ut och köra, men de spårar ju jämt.
Pratade lite med Jakan Erik och han förklarade att han o Fernis skulle bygga sin Compact AWD och de lät ju as coolt:)
Efter massa velande så åkte m20in ut på annons och tanken va först att åka m54 men sen snubblade jag över en s50b30
Så var de klart!
Eftersom bakhjulsdrift inte va min grej blir e30 med ball xi drivlina och s50 för att inte kopiera Erik o Fernis!
e30 "avesta breddad" 6cm på varje sida med ombyggt golv utav 4-kants profil (visst de väger mera men satan va stabil chassiet blev)
PPF Skottsäker bakvagn med sviktstål, ja ni vet
330ix framvagn med vxl låda
willwood 4-kolvs ok runt om
325x25 fram
320x20 bak
d2 coilisar i bak, inget i fram (ej bestämt va de blir)
Fullbur extra allt plus meny
Kylaren bak
Vi-pec
Aktiv vanos
Lite plast
Tonade plast rutor runt om
xi tråg moddat på s50
maskin hamnar en bit bak, där röda korken är slutar maskinens visco fläkt som sticker ut en massa
framvagn inpassad o på plats!
Blir rätt bred
samt några bilder på golvet, de är sänkt så långt ner på trösklarna de går, klätt me Alumummum på undersidan för aerodynamikens skull:)
Kan även följas på Instagram, BmwMartin för aktiv live feed av bilder på helgerna xD
Går dock sakta me bygget just nu (därför ja har tid att sitta här) pga att ja o tjejen min ska köpa lägenhet, men gör så gott ja kan!
cheers!
Efter mkt tjat från polare så får ja väl slänga upp en projekt tråd då
Börjar me lite bakgrund till bygget.
Slängde ihop en orange e30 me jim's gamla 900hk m20 som ja körde med nästan 2 sommrar.... eftersom ja inte va lika hårdrock som jim så bytte ja ut den STORA BW snäckan till en pt6765 och ladda 2 bar o fick ut 771rwhp samt 806wnm.
Bilder på gamla bilen
Handlar lite förnödigheter
Cockpitt!
Lite delar jag tillverkat
Åkte till Gatebil mantorp för o leka av mig lite.
Va ju skit kul till en början på gatdäck men vart lite frustrerad när de bara spann
Slicks av modell Michelin införskaffades och skulle premiäras på Tierp Arena Speed weekend.
Kom hem från Gatebil Norge kl 22:00ish, lagade mat, packad e30in o åkte mot tierp kl24ish.
Väl framme, monterades passagerar stolen ut och vipps så kan man sova... dock inge bra alls....
1600m fritt gasa.... knuffa på gjorde de ju på klistret me grundladd (600ish hk) men när de väl tog slut 3 varv senare......
Slutade iaf med sjukhus vistelse och rehabilitering. Fick allvarliga muskel sträckningar från bäckenet upp till nacken och en jävla huvudvärk ett par dagar och kommer troligen ha problem me nacken livet ut
Men maskin klarade sig bra, de är de som räknas i slutändan
Blev såklart trakasserad av alla för detta och de fick tankarna att snurra, va ska nästa bygge bli då...?
3 dagar senare fick ja nys om en ny "rostfri" kaross, så de va bara att hämta släpet (Tack till Flyttafordon.se för sponsring me släp!) och styra stålet mot Gävle!
<3 Dubbel Trailer
Fick med en rostig jävla kombi på köpet som va utom all räddning... samt så va golvet i cupén inte av denna värld, därför kapades de ur....
Motorn som satt i lyftes ut illa kvickt.
Var tänkt att bara göra ett snabbt kaross swap o ut och köra, men de spårar ju jämt.
Pratade lite med Jakan Erik och han förklarade att han o Fernis skulle bygga sin Compact AWD och de lät ju as coolt:)
Efter massa velande så åkte m20in ut på annons och tanken va först att åka m54 men sen snubblade jag över en s50b30
Så var de klart!
Eftersom bakhjulsdrift inte va min grej blir e30 med ball xi drivlina och s50 för att inte kopiera Erik o Fernis!
e30 "avesta breddad" 6cm på varje sida med ombyggt golv utav 4-kants profil (visst de väger mera men satan va stabil chassiet blev)
PPF Skottsäker bakvagn med sviktstål, ja ni vet
330ix framvagn med vxl låda
willwood 4-kolvs ok runt om
325x25 fram
320x20 bak
d2 coilisar i bak, inget i fram (ej bestämt va de blir)
Fullbur extra allt plus meny
Kylaren bak
Vi-pec
Aktiv vanos
Lite plast
Tonade plast rutor runt om
xi tråg moddat på s50
maskin hamnar en bit bak, där röda korken är slutar maskinens visco fläkt som sticker ut en massa
framvagn inpassad o på plats!
Blir rätt bred
samt några bilder på golvet, de är sänkt så långt ner på trösklarna de går, klätt me Alumummum på undersidan för aerodynamikens skull:)
Kan även följas på Instagram, BmwMartin för aktiv live feed av bilder på helgerna xD
Går dock sakta me bygget just nu (därför ja har tid att sitta här) pga att ja o tjejen min ska köpa lägenhet, men gör så gott ja kan!
cheers!
Last edited by deltapim on 01 Mar 2014, 21:02, edited 37 times in total.
E30 m20 Turbo - 676hk 761nm på driven @ Grundladd....
E30 m20 Turbo - 771hk 806nm på driven @ 2,0 bar /krockad, R.I.P.
E30 s50 turbo awd - den som lever får se....
"When in doubt, Flat out!"
Martin Söderberg
0723165118
E30 m20 Turbo - 771hk 806nm på driven @ 2,0 bar /krockad, R.I.P.
E30 s50 turbo awd - den som lever får se....
"When in doubt, Flat out!"
Martin Söderberg
0723165118
Re: E30 s50b30 Turbo AWD hop-kok
Nice med en tråd! blir sportigt som tusan med s50n!
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: E30 s50b30 Turbo AWD hop-kok
Äntligen!
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: E30 s50b30 Turbo AWD hop-kok
Fan lite avis på S50in!
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Re: E30 s50b30 Turbo AWD hop-kok
Fan va grymt Martin!
Vad hände med spisen som satt i e30n vid köpet, ser ut som en m50?
Vad hände med spisen som satt i e30n vid köpet, ser ut som en m50?
Re: E30 s50b30 Turbo AWD hop-kok
Orre: en polare köpte den o kastar den i sin e34a:)
E30 m20 Turbo - 676hk 761nm på driven @ Grundladd....
E30 m20 Turbo - 771hk 806nm på driven @ 2,0 bar /krockad, R.I.P.
E30 s50 turbo awd - den som lever får se....
"When in doubt, Flat out!"
Martin Söderberg
0723165118
E30 m20 Turbo - 771hk 806nm på driven @ 2,0 bar /krockad, R.I.P.
E30 s50 turbo awd - den som lever får se....
"When in doubt, Flat out!"
Martin Söderberg
0723165118
Re: E30 s50b30 Turbo AWD hop-kok
Blir grymt detta, 7cm avestabreddade jag gammla e21an du kan väl inte va sämre du inte?
Fernis Productions
E34 525 turbo 2009
E21 M50 Turbo - 9,87 / 233 @ 402m 2011
E30 325im m20b25 turbo 2013
E36 compact glasfiber 4wd turbo 2014
E36 325 coupe Turbo 2018
Joakim Fernis
E34 525 turbo 2009
E21 M50 Turbo - 9,87 / 233 @ 402m 2011
E30 325im m20b25 turbo 2013
E36 compact glasfiber 4wd turbo 2014
E36 325 coupe Turbo 2018
Joakim Fernis
Re: E30 s50b30 Turbo AWD hop-kok
Fernis: vafaan! Tar då inte o kapar upp de.... Blir att va näst värst:P
Fast min blir ju lika breddad i fram, för att kompencera:)
Fast min blir ju lika breddad i fram, för att kompencera:)
E30 m20 Turbo - 676hk 761nm på driven @ Grundladd....
E30 m20 Turbo - 771hk 806nm på driven @ 2,0 bar /krockad, R.I.P.
E30 s50 turbo awd - den som lever får se....
"When in doubt, Flat out!"
Martin Söderberg
0723165118
E30 m20 Turbo - 771hk 806nm på driven @ 2,0 bar /krockad, R.I.P.
E30 s50 turbo awd - den som lever får se....
"When in doubt, Flat out!"
Martin Söderberg
0723165118
Re: E30 s50b30 Turbo AWD hop-kok
Coolt.
Har du styrt upp fjädertornen bak nu ..
De där förstärkningsplåtarna till tornen fram såg fina ut. Är det nåt du kan fixa fler av?
Har du styrt upp fjädertornen bak nu ..
De där förstärkningsplåtarna till tornen fram såg fina ut. Är det nåt du kan fixa fler av?
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
Utrustning uthyres / valsning utföres.
-
- Posts: 75
- Joined: 05 Apr 2013, 19:11
Re: E30 s50b30 Turbo AWD hop-kok
grymt prosjekt! skal følges
95 mod toyota supra
https://www.facebook.com/SkogenPerformance" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/SkogenPerformance" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: E30 s50b30 Turbo AWD hop-kok
Har inte hänt mkt på senaste tiden, har inte haft tid att bygga samt så har motivationen inte varit den högsta....
Köpte mig en Evo 3a för att stilla den värsta abstinensen och har bara sladdat runt i den
Tanken är är att tjejen ska ha nått att köra Girls on track med i sommar och ja nått att rejsa me till o från jobbe:)
Har fått korta stunder över och passat in morot och låda samt byggt ett par halvhjärtade fästen som senare får agera mall, tänkte göra dom i alu för att lära lära mig Tig'a alu:)
Va uppe tidigt (relativt) i garaget idag och städa lite så kom en polare förbi och gav mig bassning för att de inte händer nått
Så fort ja vände ryggen till kasta han sig över vinkel harry och båda gick lös och våldtog bur o kardantunnel
Iom att IX tråget så hamnar s50in en 50mm innanför torpeden för att drivaxlarna ska peka ut rätt, va inte alls lätt att få till när motorfästenas placering på m54 sitter mkt längre bak på blocket. Så när ja byggde fick ja hålla på att räkna på offset, att de inte krockar me rattstång osv... Passade även på att höja maskin och låda så att hela paketet hamnar "i" bilen.
De ända som ska sticka nedanför bilen ifram är framvagnsbalkens lyftkloss samt fördelningslådans kylflänsar.
Vet inte hur pass mkt fartvinden kyler låda samt fördelningslåda, kanske någon som vet?:)
Hur som vi tog tag och lappade ihop golvet och kardantunneln samt flyttade korset till fjädertornen så att de går fritt från maskin. När dom sattes dit så va planen gamla m20in och rwd så de passade uppenbart inte:(
Härnäst på tapeten utan inbördes ordning:
Klä kardan tunnel o golv me alu
klä/lappa ihop torped
Bygga grenrör (delar på G hem)
Designa och bygga insug
samt så är plasten snart klar från ACM
front, bakstöta, kjolar, huv och skuff.
Är bra sugen på dörrar med men lutar åt urkapade plåt.
Kostar mer än de smakar tror ja änsålänge.
Grenröret blir riktigt spännande att bygga....30grader så är de inte gott om plats mot fjädertorn och hjulhus....
Hört att de är trångt me s50 o 20graders lutning men vi får se, tänker INTE banka hjulhus, ser så tattit ut tycker ja. Den skarpsynte ser att ja lagat höger hjulhus som var bankat när ja köpte pulkan.
Så vart de me golv/tunnel. Blir rätt tajt me pedalstället pga främre kardanen som, snor plats:P
Blir riktigt mysigt, ingen plats för handväska eller liknande
Någon som vet hur de blir med vxl lådan vid kamikaze start?
För främre kardan roterar motsatt mot bakre, kompenserar dom varandra? för bakre vill ju vrida paketet åt höger o främre åt vänster?
Eller är ja het ute och ölar?
Köpte mig en Evo 3a för att stilla den värsta abstinensen och har bara sladdat runt i den
Tanken är är att tjejen ska ha nått att köra Girls on track med i sommar och ja nått att rejsa me till o från jobbe:)
Har fått korta stunder över och passat in morot och låda samt byggt ett par halvhjärtade fästen som senare får agera mall, tänkte göra dom i alu för att lära lära mig Tig'a alu:)
Va uppe tidigt (relativt) i garaget idag och städa lite så kom en polare förbi och gav mig bassning för att de inte händer nått
Så fort ja vände ryggen till kasta han sig över vinkel harry och båda gick lös och våldtog bur o kardantunnel
Iom att IX tråget så hamnar s50in en 50mm innanför torpeden för att drivaxlarna ska peka ut rätt, va inte alls lätt att få till när motorfästenas placering på m54 sitter mkt längre bak på blocket. Så när ja byggde fick ja hålla på att räkna på offset, att de inte krockar me rattstång osv... Passade även på att höja maskin och låda så att hela paketet hamnar "i" bilen.
De ända som ska sticka nedanför bilen ifram är framvagnsbalkens lyftkloss samt fördelningslådans kylflänsar.
Vet inte hur pass mkt fartvinden kyler låda samt fördelningslåda, kanske någon som vet?:)
Hur som vi tog tag och lappade ihop golvet och kardantunneln samt flyttade korset till fjädertornen så att de går fritt från maskin. När dom sattes dit så va planen gamla m20in och rwd så de passade uppenbart inte:(
Härnäst på tapeten utan inbördes ordning:
Klä kardan tunnel o golv me alu
klä/lappa ihop torped
Bygga grenrör (delar på G hem)
Designa och bygga insug
samt så är plasten snart klar från ACM
front, bakstöta, kjolar, huv och skuff.
Är bra sugen på dörrar med men lutar åt urkapade plåt.
Kostar mer än de smakar tror ja änsålänge.
Grenröret blir riktigt spännande att bygga....30grader så är de inte gott om plats mot fjädertorn och hjulhus....
Hört att de är trångt me s50 o 20graders lutning men vi får se, tänker INTE banka hjulhus, ser så tattit ut tycker ja. Den skarpsynte ser att ja lagat höger hjulhus som var bankat när ja köpte pulkan.
Så vart de me golv/tunnel. Blir rätt tajt me pedalstället pga främre kardanen som, snor plats:P
Blir riktigt mysigt, ingen plats för handväska eller liknande
Någon som vet hur de blir med vxl lådan vid kamikaze start?
För främre kardan roterar motsatt mot bakre, kompenserar dom varandra? för bakre vill ju vrida paketet åt höger o främre åt vänster?
Eller är ja het ute och ölar?
E30 m20 Turbo - 676hk 761nm på driven @ Grundladd....
E30 m20 Turbo - 771hk 806nm på driven @ 2,0 bar /krockad, R.I.P.
E30 s50 turbo awd - den som lever får se....
"When in doubt, Flat out!"
Martin Söderberg
0723165118
E30 m20 Turbo - 771hk 806nm på driven @ 2,0 bar /krockad, R.I.P.
E30 s50 turbo awd - den som lever får se....
"When in doubt, Flat out!"
Martin Söderberg
0723165118
Re: E30 s50b30 Turbo AWD hop-kok
Har inte gjort de än tyvärr men de ska göras:)xelerator wrote:Coolt.
Har du styrt upp fjädertornen bak nu ..
De där förstärkningsplåtarna till tornen fram såg fina ut. Är det nåt du kan fixa fler av?
Passar på och göra "de roliga" så motivationen kommer tebax:)
En polare som gjort dom, kan höra me han:)
E30 m20 Turbo - 676hk 761nm på driven @ Grundladd....
E30 m20 Turbo - 771hk 806nm på driven @ 2,0 bar /krockad, R.I.P.
E30 s50 turbo awd - den som lever får se....
"When in doubt, Flat out!"
Martin Söderberg
0723165118
E30 m20 Turbo - 771hk 806nm på driven @ 2,0 bar /krockad, R.I.P.
E30 s50 turbo awd - den som lever får se....
"When in doubt, Flat out!"
Martin Söderberg
0723165118
Re: E30 s50b30 Turbo AWD hop-kok Äntligen har de hänt nått:)
har även börjat skissa och svarva lite delar till rattstången som kommer bli justerbar i höjd.
Tog och svarvade om ratt distansen ja tillverkade och hade i gamla Orangea så lagret passa.
Får se ifall de blir nå stabilt och går att använda:)
Tog och svarvade om ratt distansen ja tillverkade och hade i gamla Orangea så lagret passa.
Får se ifall de blir nå stabilt och går att använda:)
E30 m20 Turbo - 676hk 761nm på driven @ Grundladd....
E30 m20 Turbo - 771hk 806nm på driven @ 2,0 bar /krockad, R.I.P.
E30 s50 turbo awd - den som lever får se....
"When in doubt, Flat out!"
Martin Söderberg
0723165118
E30 m20 Turbo - 771hk 806nm på driven @ 2,0 bar /krockad, R.I.P.
E30 s50 turbo awd - den som lever får se....
"When in doubt, Flat out!"
Martin Söderberg
0723165118
Re: E30 s50b30 Turbo AWD hop-kok Äntligen har de hänt nått:)
Keep up the good work