Om jag förstår rätt, så är totalbudgeten ink inköp av grundmotorn som skall sugtrimmas. I ett sådant fall skulle jag bli väldigt förvånad om det blir någon större ekonomisk skillnad på viken grundmotor du startar med.
En M20-motor får du i stort sett gratis och trim-delarna till är om inte direkt billiga, så iaf billigast i klassen. En M50 kostar lite mer och så fort du har ett S i början av beteckningen har du blåst halva budgeten på ett bra ex.
Delarna i en S-motor håller för en hel del, så där börjar man "besparingen" mot det som behöver bytas i en M-motor. Plus och minus mao.
Sugtrimma handlar mycket om flöde. Att mata maximalt med luft in i cylindern. Bränsle är sällan problem att fylla på med. När flödet är maximerat, handlar det om att upprepa ofta, dvs varvtal.
För mig handlar en projektplan (ink vilken motor) för sugtrimmning mer om vad man kan/klarar göra själv + vilka bra vänner man har och vad de kan.
Tex. har man tillgång till vänner som kan göra topp-jobb

och få dessa att flöda riktigt bra för rätt kostnad, kan man med fördel börja på M20/M50. Har man inte det, flödar S-motorerna hyfsat redan från början.
När man sedan jagar varvtal på >8k så är det bara att läsa på om kolvar, stakar, lager, kamaxlar och allt med ventilerna osv. Det första du köper är ett duktigt styrsystem, annars lär du vara rökt oavsett.
e36 LyxTurk -> Återuppbyggnad.
e30 325Cab - samboleksak.
e30 325Cab - min leksak.
e34 525
CJ 750 med sidovagn
Kawasaki 1600 Meanstreak
Audi brukis
/// Dorado