Råd ang sugtrimma Bmw motor
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
-
- Posts: 37
- Joined: 07 Apr 2013, 12:04
Råd ang sugtrimma Bmw motor
Då polaren har en m20b25 lite småtrimmad och jag fick höra den idag så vart jag helt jävla lyrisk...
Så sitter å funderar på om man skulle bygga sig en ordentlig sugmotor.
Dock funderar jag på om det är värt att slänga min plånbok på en m20b25.....
Eller om man ska försöka få tag på en s50 eller nån annan motor?
Bilen som det ska sitta i är antagligen en e28.
Budget i nuläget runt 60-70k men ser det som ett projekt till nästa vinter.
mvh
Så sitter å funderar på om man skulle bygga sig en ordentlig sugmotor.
Dock funderar jag på om det är värt att slänga min plånbok på en m20b25.....
Eller om man ska försöka få tag på en s50 eller nån annan motor?
Bilen som det ska sitta i är antagligen en e28.
Budget i nuläget runt 60-70k men ser det som ett projekt till nästa vinter.
mvh
Bor i Linköping
Tel: 0760243229
Söker nån rolig busbil.
Tel: 0760243229
Söker nån rolig busbil.
Re: Råd ang sugtrimma Bmw motor
S50B32 eller större och byta sprut så du kan köra med öppna trattar, och sen en lättare bil än en e28!
V8
- jackdaniels
- Posts: 284
- Joined: 09 Nov 2011, 22:53
- Location: västerås
Re: Råd ang sugtrimma Bmw motor
Köp en s-motor direkt. Man brukar väl i runda slängar säga 1000:-/hk när det gäller sugtrim Så lägger du 60k på din m20b25 med sina ~170hk original, så har du i bästa fall 230-240hk (Antar att bmw anger chp och inte whp)?
Byter du istället till en s50b32 eller s54b32 så har du mellan 320-350hk, förmodligen för mindre än tidigare nämnda 60k. Kanske även blir cash över till ett sprut och lite annat godis.
Så tänker jag iaf, du avgör ju själv vad som är mest värt
Btw. måste ju även vara ett plus att s5X.maskinerna är byggda för att gå med denna effekten, och tåla högre varv. En m20 med VASSA kammar, högt komp, arg tändning osv, blir nog betydligt mer servicekrävande/ras-benägen.. Plus vipparmar och allt annat som hör m20 till
Byter du istället till en s50b32 eller s54b32 så har du mellan 320-350hk, förmodligen för mindre än tidigare nämnda 60k. Kanske även blir cash över till ett sprut och lite annat godis.
Så tänker jag iaf, du avgör ju själv vad som är mest värt
Btw. måste ju även vara ett plus att s5X.maskinerna är byggda för att gå med denna effekten, och tåla högre varv. En m20 med VASSA kammar, högt komp, arg tändning osv, blir nog betydligt mer servicekrävande/ras-benägen.. Plus vipparmar och allt annat som hör m20 till
Team ARG
"Ingen rök utan däck"..
Nuvarande bil:
E36 Turbo trackday 470 whp@1,2 bar. Helsmidd 3-liters motor under uppbyggnad.
Projekttråden!
"Ingen rök utan däck"..
Nuvarande bil:
E36 Turbo trackday 470 whp@1,2 bar. Helsmidd 3-liters motor under uppbyggnad.
Projekttråden!
-
- Posts: 37
- Joined: 07 Apr 2013, 12:04
Re: Råd ang sugtrimma Bmw motor
Tack för svaren.
Kanske lika bra att leta en s50/s54 direkt då
Har en e30ix nu som jag gillar men misstänker framdiffen lär ge upp efter 10 min.
Så kanske blir bättre med en lagom risig rwd e30.
Kanske lika bra att leta en s50/s54 direkt då
Har en e30ix nu som jag gillar men misstänker framdiffen lär ge upp efter 10 min.
Så kanske blir bättre med en lagom risig rwd e30.
Bor i Linköping
Tel: 0760243229
Söker nån rolig busbil.
Tel: 0760243229
Söker nån rolig busbil.
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: Råd ang sugtrimma Bmw motor
Säg till om du behöver en lagom risig 325 E30
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Re: Råd ang sugtrimma Bmw motor
Gustaf1987 wrote:Tack för svaren.
Kanske lika bra att leta en s50/s54 direkt då
Har en e30ix nu som jag gillar men misstänker framdiffen lär ge upp efter 10 min.
Så kanske blir bättre med en lagom risig rwd e30.
S38 är melodin i e30
Re: Råd ang sugtrimma Bmw motor
Tror faktiskt jag hellre skulle köra S50 eller S54ricke wrote:Gustaf1987 wrote:Tack för svaren.
Kanske lika bra att leta en s50/s54 direkt då
Har en e30ix nu som jag gillar men misstänker framdiffen lär ge upp efter 10 min.
Så kanske blir bättre med en lagom risig rwd e30.
S38 är melodin i e30
V8
Re: Råd ang sugtrimma Bmw motor
varför lägga energin på en 6a när de finns s85b50
hade jag gjort om mitt bygge på något sätt hade jag valt 10an
annars är s38 eller s54 dom tuffaste 6orna enligt mig
hade jag gjort om mitt bygge på något sätt hade jag valt 10an
annars är s38 eller s54 dom tuffaste 6orna enligt mig
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 1342
- Joined: 23 Nov 2005, 13:45
- Location: Gävle
- Contact:
Re: Råd ang sugtrimma Bmw motor
Finns inget som klår en m20b25 motor om man sugtrimmar dom, blir ett sån elakt ljud vid 7000 tusen o lite till.
-
- Posts: 37
- Joined: 07 Apr 2013, 12:04
Re: Råd ang sugtrimma Bmw motor
Grejen är väl att bilen ska användas året runt och bara funka hur den ser ut kosmetiskt skiter jag i
Dock måste ja få tag på en e30 som är skattebefriad.
Har surfat runt och hittar bara s54 på tyska ebay och till ett pris av runt 35-38k. ( utan låda såklart )
Blir köra orginal styrsystem tills man fått allt å funka osv.
Vad är ett rimligt pris för en sådan?
Och måste man ha nån kul låda eller duger det med nå vanlig diesel låda?
Mvh
Dock måste ja få tag på en e30 som är skattebefriad.
Har surfat runt och hittar bara s54 på tyska ebay och till ett pris av runt 35-38k. ( utan låda såklart )
Blir köra orginal styrsystem tills man fått allt å funka osv.
Vad är ett rimligt pris för en sådan?
Och måste man ha nån kul låda eller duger det med nå vanlig diesel låda?
Mvh
Bor i Linköping
Tel: 0760243229
Söker nån rolig busbil.
Tel: 0760243229
Söker nån rolig busbil.
Re: Råd ang sugtrimma Bmw motor
Enklast är ju att byta sprut på en gång annars blir det en massa dubbelarbete.. Och jag kan lova att när du har kört en Sxx-motor med öppna trattar så vill du aldrig köra en utanGustaf1987 wrote:Grejen är väl att bilen ska användas året runt och bara funka hur den ser ut kosmetiskt skiter jag i
Dock måste ja få tag på en e30 som är skattebefriad.
Har surfat runt och hittar bara s54 på tyska ebay och till ett pris av runt 35-38k. ( utan låda såklart )
Blir köra orginal styrsystem tills man fått allt å funka osv.
Vad är ett rimligt pris för en sådan?
Och måste man ha nån kul låda eller duger det med nå vanlig diesel låda?
Mvh
V8
-
- Posts: 37
- Joined: 07 Apr 2013, 12:04
Re: Råd ang sugtrimma Bmw motor
Jahopp
Får man väl beställa hem ett VEMS i samma veva då
Aldrig kopplat in nå sprut lr något men man lär sig av sina misstag antar jag
Får man väl beställa hem ett VEMS i samma veva då
Aldrig kopplat in nå sprut lr något men man lär sig av sina misstag antar jag
Bor i Linköping
Tel: 0760243229
Söker nån rolig busbil.
Tel: 0760243229
Söker nån rolig busbil.
Re: Råd ang sugtrimma Bmw motor
St3v3 wrote:Tror faktiskt jag hellre skulle köra S50 eller S54ricke wrote:Gustaf1987 wrote:Tack för svaren.
Kanske lika bra att leta en s50/s54 direkt då
Har en e30ix nu som jag gillar men misstänker framdiffen lär ge upp efter 10 min.
Så kanske blir bättre med en lagom risig rwd e30.
S38 är melodin i e30
Kanske skulle valt en s54 framför men inte s50 Har kört med både s50b32 /30 och s38 i E30 och s38b38an var överlägset roligast, och de håller för mycket våld
Det snitsiga med s50b30 är väl att reggning är möjlig..
Re: Råd ang sugtrimma Bmw motor
skit i lådan.. låda fixar du en ZF370 6 petad diesel låda som sitter på 330/335 eller 530/535... den lär orka mera än du vågar ett bra tagGustaf1987 wrote: Har surfat runt och hittar bara s54 på tyska ebay och till ett pris av runt 35-38k. ( utan låda såklart )
Sandqvist-Motor sport tog hem en sådan till en volvo åkare för 4500:- så stod den i verkstaden veckan efter
Re: Råd ang sugtrimma Bmw motor
markus83 wrote:skit i lådan.. låda fixar du en ZF370 6 petad diesel låda som sitter på 330/335 eller 530/535... den lär orka mera än du vågar ett bra tagGustaf1987 wrote: Har surfat runt och hittar bara s54 på tyska ebay och till ett pris av runt 35-38k. ( utan låda såklart )
Sandqvist-Motor sport tog hem en sådan till en volvo åkare för 4500:- så stod den i verkstaden veckan efter
Det sitter ZF 53dz på 530d , biffigare än 330d 37dz
Re: Råd ang sugtrimma Bmw motor
Om jag förstår rätt, så är totalbudgeten ink inköp av grundmotorn som skall sugtrimmas. I ett sådant fall skulle jag bli väldigt förvånad om det blir någon större ekonomisk skillnad på viken grundmotor du startar med.
En M20-motor får du i stort sett gratis och trim-delarna till är om inte direkt billiga, så iaf billigast i klassen. En M50 kostar lite mer och så fort du har ett S i början av beteckningen har du blåst halva budgeten på ett bra ex.
Delarna i en S-motor håller för en hel del, så där börjar man "besparingen" mot det som behöver bytas i en M-motor. Plus och minus mao.
Sugtrimma handlar mycket om flöde. Att mata maximalt med luft in i cylindern. Bränsle är sällan problem att fylla på med. När flödet är maximerat, handlar det om att upprepa ofta, dvs varvtal.
För mig handlar en projektplan (ink vilken motor) för sugtrimmning mer om vad man kan/klarar göra själv + vilka bra vänner man har och vad de kan.
Tex. har man tillgång till vänner som kan göra topp-jobb och få dessa att flöda riktigt bra för rätt kostnad, kan man med fördel börja på M20/M50. Har man inte det, flödar S-motorerna hyfsat redan från början.
När man sedan jagar varvtal på >8k så är det bara att läsa på om kolvar, stakar, lager, kamaxlar och allt med ventilerna osv. Det första du köper är ett duktigt styrsystem, annars lär du vara rökt oavsett.
En M20-motor får du i stort sett gratis och trim-delarna till är om inte direkt billiga, så iaf billigast i klassen. En M50 kostar lite mer och så fort du har ett S i början av beteckningen har du blåst halva budgeten på ett bra ex.
Delarna i en S-motor håller för en hel del, så där börjar man "besparingen" mot det som behöver bytas i en M-motor. Plus och minus mao.
Sugtrimma handlar mycket om flöde. Att mata maximalt med luft in i cylindern. Bränsle är sällan problem att fylla på med. När flödet är maximerat, handlar det om att upprepa ofta, dvs varvtal.
För mig handlar en projektplan (ink vilken motor) för sugtrimmning mer om vad man kan/klarar göra själv + vilka bra vänner man har och vad de kan.
Tex. har man tillgång till vänner som kan göra topp-jobb och få dessa att flöda riktigt bra för rätt kostnad, kan man med fördel börja på M20/M50. Har man inte det, flödar S-motorerna hyfsat redan från början.
När man sedan jagar varvtal på >8k så är det bara att läsa på om kolvar, stakar, lager, kamaxlar och allt med ventilerna osv. Det första du köper är ett duktigt styrsystem, annars lär du vara rökt oavsett.
e36 LyxTurk -> Återuppbyggnad.
e30 325Cab - samboleksak.
e30 325Cab - min leksak.
e34 525
CJ 750 med sidovagn
Kawasaki 1600 Meanstreak
Audi brukis
/// Dorado
e30 325Cab - samboleksak.
e30 325Cab - min leksak.
e34 525
CJ 750 med sidovagn
Kawasaki 1600 Meanstreak
Audi brukis
/// Dorado
Re: Råd ang sugtrimma Bmw motor
Behöver man verkligen värre låda än en vanlig 5-vxl ZF på en sugis?
V8