Sandén M3 e36 turbo! 680whp/860nm

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Re: Sandén M3 e36 turbo!

Post by r.ivars »

va gör du nu för tiden.. varför hör du aldrig av dig
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
Sandén
Posts: 1177
Joined: 13 Feb 2008, 22:09

Re: Sandén M3 e36 turbo!

Post by Sandén »

Nån som har koll på om man får plats med adapter t3 - t4 där nere när man kör spa grenrör? Sugen på lite större snurra men svårt att hitta t3 turbos som klara lite pulver, iaf begagnade. ..
http://www.garaget.org/sanden" onclick="window.open(this.href);return false;
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: Sandén M3 e36 turbo!

Post by TreLingon »

Sandén wrote:Nån som har koll på om man får plats med adapter t3 - t4 där nere när man kör spa grenrör? Sugen på lite större snurra men svårt att hitta t3 turbos som klara lite pulver, iaf begagnade. ..
Jag ska köra med 6766 t3 ar82 som klarar fint med pulver och sitter bolt on på min med sparör ;)
6766 lär du nog inte hitta beggad. Blir nog svårt :(
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: Sandén M3 e36 turbo!

Post by erikjakan »

Jag köpte nyss en 6766 t3 beggad, dem finns :)
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: Sandén M3 e36 turbo!

Post by TreLingon »

erikjakan wrote:Jag köpte nyss en 6766 t3 beggad, dem finns :)
Du hade bara tur din jäkel ;)
User avatar
Sandén
Posts: 1177
Joined: 13 Feb 2008, 22:09

Re: Sandén M3 e36 turbo!

Post by Sandén »

Nån som testat CompTurbo med keramiska kullager som är utan oljekylning? Vore ju perfekt med turbon långt ner :)
http://www.garaget.org/sanden" onclick="window.open(this.href);return false;
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
viktorp
Posts: 20
Joined: 19 Aug 2012, 21:09

Re: Sandén M3 e36 turbo!

Post by viktorp »

tror du att de rymms en pt 7275 nermonterad med ett spa grenrör? du som vet hur de är med plats tänkte jag :D på min m3a så har tidigare ägare gått lös med stor släggan på balken så den går innåt runt 3-4cm så de rymms större turbo, jag har även tänkt luta upp motorn de som går utan allt för mycket besvär.
User avatar
Sandén
Posts: 1177
Joined: 13 Feb 2008, 22:09

Re: Sandén M3 e36 turbo!

Post by Sandén »

Det känns som det blir trångt men säkert genomförbart! Finns det spa grenrör med t4? Mitt är t3 o verkar svårt o hitta t3 turbos som klarar mkt pulver. Har letat länge nu så lutar åt att köpa nytt.
http://www.garaget.org/sanden" onclick="window.open(this.href);return false;
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
User avatar
Tjuuuren
Posts: 24
Joined: 13 Jul 2006, 13:51
Location: Olofström
Contact:

Re: Sandén M3 e36 turbo!

Post by Tjuuuren »

Sandén wrote:Det känns som det blir trångt men säkert genomförbart! Finns det spa grenrör med t4? Mitt är t3 o verkar svårt o hitta t3 turbos som klarar mkt pulver. Har letat länge nu så lutar åt att köpa nytt.
SPA finns även med T4 fläns.
Men om jag var du så skulle jag själv borra/gänga T4 bultdelning, och porta upp hålet mot en T4 fläns.
Det är samma grenrör som används till både T3 och T4, bara delningen och storleken på hålet som skiljer.

Dagens ekonomi tips... :D

Mvh Hannes
User avatar
Sandén
Posts: 1177
Joined: 13 Feb 2008, 22:09

Re: Sandén M3 e36 turbo!

Post by Sandén »

Tjuuuren wrote:
Sandén wrote:Det känns som det blir trångt men säkert genomförbart! Finns det spa grenrör med t4? Mitt är t3 o verkar svårt o hitta t3 turbos som klarar mkt pulver. Har letat länge nu så lutar åt att köpa nytt.
SPA finns även med T4 fläns.
Men om jag var du så skulle jag själv borra/gänga T4 bultdelning, och porta upp hålet mot en T4 fläns.
Det är samma grenrör som används till både T3 och T4, bara delningen och storleken på hålet som skiljer.

Dagens ekonomi tips... :D

Mvh Hannes
Helt klart hett tips! Ska kika på den möjligheten! Då kan man hänga dit en 71mm precision med lite våld kanske :)
http://www.garaget.org/sanden" onclick="window.open(this.href);return false;
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
viktorp
Posts: 20
Joined: 19 Aug 2012, 21:09

Re: Sandén M3 e36 turbo!

Post by viktorp »

Jag har just nu ett rf grenrör hemmagjort för nermonterad t4 och de är ju lättare att vinkla om flänsen motför att svetsa i gjutgods. Men spa ser så original ut då man öppnar huven! Vet ni hur spa är flödes/effektmässigt motför ett ordentligt hemmagjort i 42mm?
User avatar
TIMGTR
Posts: 256
Joined: 06 Nov 2012, 22:19
Location: Jönköping
Contact:

Re: Sandén M3 e36 turbo!

Post by TIMGTR »

Helrätt stuk på bil 8) blir spännande att se i sommar sen ;)
Pågående projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=80890" onclick="window.open(this.href);return false;

Tim Fredriksson, 0737718714
User avatar
Sandén
Posts: 1177
Joined: 13 Feb 2008, 22:09

Re: Sandén M3 e36 turbo!

Post by Sandén »

TIMGTR wrote:Helrätt stuk på bil 8) blir spännande att se i sommar sen ;)

Ja ska bli skoj med lite fler bmw turbos här i sommar! Varit lite dåligt med potenta såna senaste åren! Era verka bli grymma :)
http://www.garaget.org/sanden" onclick="window.open(this.href);return false;
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
User avatar
TIMGTR
Posts: 256
Joined: 06 Nov 2012, 22:19
Location: Jönköping
Contact:

Re: Sv: Sandén M3 e36 turbo!

Post by TIMGTR »

Sandén wrote: Ja ska bli skoj med lite fler bmw turbos här i sommar! Varit lite dåligt med potenta såna senaste åren! Era verka bli grymma :)
Hoppas det :) det har vart riktigt dåligt med bmw turbos här i JKPG trakterna så vi får hoppas på ändring på det nu 2014 ;)
Pågående projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=80890" onclick="window.open(this.href);return false;

Tim Fredriksson, 0737718714
User avatar
Sandén
Posts: 1177
Joined: 13 Feb 2008, 22:09

Re: Sandén M3 e36 turbo!

Post by Sandén »

Hur bör kammarna ställas när man kör med låst vanos? Org kammar och vill ha så tidigt register som möjligt pga org fjädrar osv i toppen.
http://www.garaget.org/sanden" onclick="window.open(this.href);return false;
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
User avatar
Sandén
Posts: 1177
Joined: 13 Feb 2008, 22:09

Re: Sandén M3 e36 turbo!

Post by Sandén »

Rev bort grenrör och turbo igår samt satte upp bakvagnen igen!
Tyvärr va turbon totalt glapp! Gick skjuta allt ihop fram o tillbaka som om hela lagerdelen va lös! Den skulle va nyrenoverad men det enda de verkar bytt är inducern som ser ny ut.

Vem renoverar bw aggregat eller bullseye power som min är?
http://www.garaget.org/sanden" onclick="window.open(this.href);return false;
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
User avatar
Sandén
Posts: 1177
Joined: 13 Feb 2008, 22:09

Re: Sandén M3 e36 turbo!

Post by Sandén »

Turbon visade sig vara helt totalt slut! Ev renoveras den med ny core och rubbet samt uppgraderas till 360 lager samt 66mm inducer istället för 62 så blir en bullseye power s366.

Dock är kostnaden ungefär samma som en precision snurra så är i valet o kvalet lite. Blir ju en helt ny turbo med coatat hus osv och den kanske håller bättre än en PT?
http://www.garaget.org/sanden" onclick="window.open(this.href);return false;
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
Post Reply