Jackdaniels BMW e36 Turbo TEAM ARG

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

TreLingon

Re: Jackdaniels BMW e36 turbo TeamARG

Post by TreLingon »

Ja den är i bra skick :)
Har rensat lite och ska väl i med bur..
Sedan finns väl det att låta motorn få mera effekt än 600whp..
Vi får se !

Ang bygga motor och allt vad det är så kostar det om du ska göra det seriös hur du än vrider och vänder på det 8)
jackdaniels

Post by jackdaniels »

TreLingon wrote:Ja den är i bra skick :)
Har rensat lite och ska väl i med bur..
Sedan finns väl det att låta motorn få mera effekt än 600whp..
Vi får se !

Ang bygga motor och allt vad det är så kostar det om du ska göra det seriös hur du än vrider och vänder på det 8)
Okej, ja bur är ju inte fel om man ska busa med bilen, man vet ju aldrig.. :mrgreen:

Jaa fast 600whp lär va rätt lagom effekt egentligen på en allroundbil. Men det är väl som alla säger: Mycket vill ha mer :twisted:

Lycka till iaf, med allt i vinter. Lär nog bli grymt bra! Ska hålla koll i din tråd :D

Edit: Ja du har så rätt ang. bygga motor/bil, spelar ingen roll hur man gör, det kostar alla pengar man har över och lite till ju :p Sämsta investering man kan göra, men sjukt kul ändå :lol:
Team ARG

"Ingen rök utan däck"..

Nuvarande bil:
E36 Turbo trackday 470 whp@1,2 bar. Helsmidd 3-liters motor under uppbyggnad.

Projekttråden!

Image
jackdaniels

Post by jackdaniels »

Har hänt lite småsaker med bilen sen första inlägget, men inget stort. Ska fixa ett par småsaker till sen få tummen ur och dra upp lite bilder :mrgreen:

Var iväg på barkarbyträffen igår, sen lite bus efteråt i Västerås. Blev lite spontanrace med polare och nån liten värmare :lol: Slänger upp en kort film på lite däckrök.

Film: http://youtu.be/SenFIASAA0I" onclick="window.open(this.href);return false;

Råkade sladda över en bula i vägen i lite hög fart, så en av mina nymonterade cornersplitters blev mos, samt fronten sprack lite och sargen som håller njurarna blev ramsne, så får fixa till det i vinter :lol: Det var lättare förr när inte bilen var så låg :evil:

Nu är det väl slutåkt för i år, och dags för lite vintermeck. Om man inte hittar isdäck i 17" till sjukt bra pris :twisted:
Team ARG

"Ingen rök utan däck"..

Nuvarande bil:

Projekttråden!

Image
jackdaniels

Post by jackdaniels »

Blev med på en bild från Barkarbyträffen, passar på att lägga upp den här :mrgreen:

Image
Team ARG

"Ingen rök utan däck"..

Nuvarande bil:

Projekttråden!

Image
r.ivars

Re: Jackdaniels BMW e36 turbo Team ARG

Post by r.ivars »

faster,harder, kom igen nu =) snart vår!
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
jackdaniels

Post by jackdaniels »

r.ivars wrote:faster,harder, kom igen nu =) snart vår!
Haha fan humor att du skrev här just nu, satt förmodligen och skrev ett inlägg i din byggtråd exakt samtidigt :mrgreen:

Du har så rätt, dags att det händer lite i denna döda tråden nu :oops: Men det är mer jobb än man tror att prestera nya uppdates, och fota vad som händer så man kan lägga upp bilder.. :lol:

Har fastnat i nått jävla shopping-mode på sista tiden. Håller ju på att banka ihop en 3-liters picka till turboholken. Men faan va det går åt pengar på alla delar :roll:

Som det ser ut nu har jag skaffat ett block, borrat 86mm, sprojtans kolvar för 8,5:1 i komp. Har ny cooperring å ARP. Har en ny 5862 (som kommer bli gränsfall på liten). Har köpt en smidd 2,8 vev. Har även en portad och renoverad topp. Till det köptes ett ventilfjäderkitt.

Det som saknas nu är typ: Stödgördel med ARP, stakar, lager, packningar, kedjor, oljepump, vattenpump, termostat och diverse annat småskit, samt såklart diverse riktning/balansering/viktning/mätning av bottendelen osv, så man kan smälla ihop allt. Sen lär jag ha en stöddigare koppling än 618 m. sinter, och modda mitt T3 grenrör till T4, och bygga nya tryckrör samt DP.. Uuuh, det är fan en del kvar att köpa och bygga :cry:

Saker som jag kan göra oberoende av motorbygget är iaf, montera ny lamelldiff med lägre utväxling ist. svetsdiff med touringutväxling, montera ny fet Allstar kylare med elfläkt istf. visko och fixa exp. kärl m.m. Köpa e46 bärarmar och montera mina styrvinkeladapters jag har hemma (totten:s).

Så allt hänger på pengar i princip, har jag råd blir det 3-liters till sommarn, annars får nuvarande spis ligga kvar, med små mods och updates, tills nästa vinter :D För i sommar ska jag jävlar i mig åka med bilen, förra sommarn va katastrof då bilen i princip stod i gargaet hela sommarn förutom några få tillfällen på sensommarn/hösten. Inte okej :evil:

Körde ett event på Gröndal med Alx Danielsson/Superior Imports i höstas
Image

Från samma event
Image

Från Västeråsträff #3
Image

På väg till Barkarbyträffen (den sista)
Image

Såå, ska väl snart dra igång med montering av ny kylare och montering av styrvinkelkitt å lite annat småskit, blir det något värt att se ska jag uppdatera med lite bilder :lol: Annars väntar jag mest in sommarn så man får köra lite :roll:
Team ARG

"Ingen rök utan däck"..

Nuvarande bil:

Projekttråden!

Image
TreLingon

Post by TreLingon »

Vad ska du ha för effekt ?
Tänkte mest på turbon :) ?

Inte nödvändigt med Stödgördel om du inte ska herrejösses effekt !?
Din 618 och sinter hänger med långt. 825nm i vrid har jag nu och den hänger säkert med till 900nm så det behöver väl du inte byta ?

Jag handlade nog saker i 6-7 månader så bara man blir uppdaterad och inte lägger upp bilder hela tiden så blir jag nöjd så man vet vart du ligger till tidsmässigt !

Forts update ;)
jackdaniels

Post by jackdaniels »

TreLingon wrote:Vad ska du ha för effekt ?
Tänkte mest på turbon :) ?

Inte nödvändigt med Stödgördel om du inte ska herrejösses effekt !?
Din 618 och sinter hänger med långt. 825nm i vrid har jag nu och den hänger säkert med till 900nm så det behöver väl du inte byta ?

Jag handlade nog saker i 6-7 månader så bara man blir uppdaterad och inte lägger upp bilder hela tiden så blir jag nöjd så man vet vart du ligger till tidsmässigt !

Forts update ;)
Effekt blir väl vad turbon orkar :lol: Hade från början ett mål på ca: 650-700 whp, men bestämde senare att jag prioriterar tidigt ladd och bra register (utan att köra BB turbo) så då blev det denna lilla 5862. Så numera är väl målet iaf över 600whp, nås inte det så byter jag turbo :mrgreen:

Har hört olika ang. gördel, vill minnas Ärtan skrivit någonstans att över 500-550whp (minns inte exakt, kan ha fel) så bör man ha gördel? Men sätter nog dit en nu, dels för bra hållbarhet på lång sikt, och ifall man evt. spårar efter en sommar och köper större turbo (finns viss risk :lol: )

Jo jag är lite osäker ang. koppling, verkar skilja mkt. beroende på hur fräscha grejer man har, och hur man kör. Min har funkat skapligt, men slirat till lätt vid något tillfälle. T.ex. Moffe i ARG, som har något lägre effekt än mig, slirar kopplingen för lite nu och då. Men å andra sidan kör han som en jäffla tjyv! Jag tror att 618 m. sinter säkert håller för bra mos, med ny lamell, frisk tryckplatta och rätt inspänningstryck, för gatåka och lite stripp, men börjar man misshandla bitarna med kopplingsstamp och våldande på höga växlar, samt att grejerna vart med nått år och kanske inte var inmätt från början, så slirar det tillslut :cry: Så för att vara på den säkra sidan, så blir det nog m30 hjul, 765 och ny sinter, så man kan dampa loss på kopplingen utan slir, och att det håller om man vill byta turbo och krana på 700+ whp i framtiden :D

Aha, kul att du tycker så :D Vet allt om hur det känns att ligga i "handlingsfasen".. Ska tänka på att uppdatera, även om det så blir utan bilder ibland :mrgreen: Håller med, även jag gillar att få lite uppdate om folks byggen, även om det inte är något stort eller med 15 bilder.

Hoppas det lirar fint med ditt projekt, håll oss uppdaterade :D

Btw, har även handlat på mig lite mer skit, ointressant för bygget, men najs att ha när man förhoppningsvis får plåga ur bilen i sommar, och om något evt. rasar. Så nu har jag 2 extra lådor, 2 drivaxlar, 1 kardan samt en extra lamelldiff (för tillfället monterad på brukisen, måste ju kunna åka brett i vinter) :twisted:
Team ARG

"Ingen rök utan däck"..

Nuvarande bil:

Projekttråden!

Image
TIMGTR

Re: Sv: Jackdaniels BMW e36 turbo Team ARG

Post by TIMGTR »

Shiiiit va snygg denna bilen är alltså :) blir kul att se i sommar sen!
Pågående projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=80890" onclick="window.open(this.href);return false;

Tim Fredriksson, 0737718714
jackdaniels

Re: Sv: Jackdaniels BMW e36 turbo Team ARG

Post by jackdaniels »

TIMGTR wrote:Shiiiit va snygg denna bilen är alltså :) blir kul att se i sommar sen!
Fan va gött å höra! Tack :D

Ja fan, hoppas jag får mycket körtid med skiten nästa år, så lär vi säkert ses på nått event i sommar 8)

Hur går det med din räcer då? Jag står med på listan över folk som vill se en byggtråd på din bil :wink: :twisted:
Team ARG

"Ingen rök utan däck"..

Nuvarande bil:

Projekttråden!

Image
jackdaniels

Post by jackdaniels »

Får väl skriva nått om bilen också, om än bara smådetaljer :lol:

Var förbi garaget och måttade lite på luftfilter till nya turbon, va 4 tums inlopp så nu vet jag vad jag ska köpa för filter.

Började även kolla lite på montering av nya kylaren, går nog att få dit, men det blir trååångt i fronten. Ska bara försöka bestämma hur kylsystemet skall byggas, så det blir lättluftat osv. (iom. att jag måste köra externt expansionskärl nu). Nån som har en bra skiss/beskrivning hur man ska dra slangar å skit till exp. kärl. på en m50 när man monterar helalukylare utan inbyggd tank? Kylaren har en anslutning i botten på grenrörssidan, och en i toppen på insugssidan (som original) och sen en liten slanganslutning, typ 6mm, precis under kylarlocket.

Sist men inte minst gjorde jag en grym uppdatering på bilen :mrgreen: nämligen en förlängning/lång knopp i alu till vxl. spaken hehe :lol: Har känts lite avigt att spaken bara vart liite högre än original, när jag kör inspirerat vill jag gärna ha spaken högre upp/närmare ratten. Ska ta lite bilder när den är monterad sen, och provspaka och kolla hur slaglängden blir. Har ju shortshift nu, men blir ju lite annat slag med längre spak. Blir jag inte nöjd så bygger jag ett helt nytt spakställ igen, med ett stort ledlager istf. det jag har nu (som jag bara kört ca 30 mil med sen allt köptes nytt :evil: ).

Ska även förlänga den hydrauliska handbromsen med ca: 100mm, så man får lite mer hävarm på den, och lite bättre höjd för att slita i spaken :twisted: Bilder kommer när det är klart.

Annars står det nog på tur att skaffa ett par nya e46 bärarmar så jag kan montera mina styrvinkeladapters. Och börja riva i fronten och montera kylare.
Team ARG

"Ingen rök utan däck"..

Nuvarande bil:

Projekttråden!

Image
TIMGTR

Re: Sv: Jackdaniels BMW e36 Turbo TEAM ARG

Post by TIMGTR »

jackdaniels wrote:
TIMGTR wrote:Shiiiit va snygg denna bilen är alltså :) blir kul att se i sommar sen!

Ja fan, hoppas jag får mycket körtid med skiten nästa år, så lär vi säkert ses på nått event i sommar 8)

Hur går det med din räcer då? Jag står med på listan över folk som vill se en byggtråd på din bil :wink: :twisted:
Jag hoppas på densamma! Iaf att man får ihop bilen i tid så att man kan köra mycket :) det börjar gå åt rätt håll nu med bilen så snart dyker väl en byggtråd upp antar jag ;)
Pågående projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=80890" onclick="window.open(this.href);return false;

Tim Fredriksson, 0737718714
qtaakz

Re: Jackdaniels BMW e36 Turbo TEAM ARG

Post by qtaakz »

är det en finess bur eller? och hur tusan bar du dig åt för att få in den i bilen när den va monterad som på bilden när du lackat den ?=)
Linus Anthav #245
0709745443
jackdaniels

Re: Sv: Jackdaniels BMW e36 Turbo TEAM ARG

Post by jackdaniels »

TIMGTR wrote:
jackdaniels wrote:

Jag hoppas på densamma! Iaf att man får ihop bilen i tid så att man kan köra mycket :) det börjar gå åt rätt håll nu med bilen så snart dyker väl en byggtråd upp antar jag ;)
Ja precis, kör hårt så är nog bilen ihop till våren :D Jasså, låter bra de 8)
Team ARG

"Ingen rök utan däck"..

Nuvarande bil:

Projekttråden!

Image
jackdaniels

Post by jackdaniels »

qtaakz wrote:är det en finess bur eller? och hur tusan bar du dig åt för att få in den i bilen när den va monterad som på bilden när du lackat den ?=)
Jepp är en rörsats från finess. Så som den är byggd så går det preciiiis att knöka in den i bilen, men det är på ett f**thår kan jag lova :mrgreen: Men rätt gött att kunna måla bågen utanför bilen, sen stoppa i den när allt är klart :D

Men jag kommer förmodligen komplettera denna med en främre rörsats, så man får fullbur, alternativt sälja den och försöka komma över en beggad/ny skruvbur i framtiden. Får se vilket det blir 8)
Team ARG

"Ingen rök utan däck"..

Nuvarande bil:

Projekttråden!

Image
qtaakz

Post by qtaakz »

Jaha då förstår ja :) står nämligen själv i valet av skrubbar eller finess. Då ja vill lacka den ;)
Linus Anthav #245
0709745443
qtaakz

Post by qtaakz »

Men säg gärna till om du ska sälja den så slipper ja slita i onödan :)
Linus Anthav #245
0709745443
Post Reply