Bmw E28 nu 3,5 liters/hx55 (m30b35) fortfarande snikbusbil

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Askolin

Bmw E28 nu 3,5 liters/hx55 (m30b35) fortfarande snikbusbil

Post by Askolin »

Ungefär så kan man väl kortfattat sammanfatta mitt projekt.
Kommer väl mestadels ha en projekttråd för egen del men även för tips, ideer och kanske underhålla någon med detta spartanska bygge!? :roll: :lol:

Bilen då (köptes på annons från detta forum) BMW E28 528 manuell i grunden som någon börjat bygga turbo-busbil av, rostlagad, "turbobula" i skärm, sänkningsats fjädrar/dämpare, bromsar typ nya, luisi sportratt typ 10" :D 535 bagagevinge, bbs front, taklucka, och lättad från det mesta i inredning, en del ska väl i för besiktning! Detta och att bilen är en -82 vilket betyder skattefri och besiktigas vartannat år gjorde att det ändå kändes som ett bra köp för kaffepengen ja gav! :mrgreen:

Till en början har jag mest inventerat vad jag har/saknar för att kunna besiktiga bilen och beställt en del delar såsom baklyktor, framlyktor, sidoblinkers samt instrumenthus men har även hunnit svegat tillbaka en del plåt i fronten för att montera framlyktor samt kylare rostlagat det sista som var kvar i golvet samt slängt ner m30b30 motorn med tillhörande kabelhärva och där är jag idag!

Motor: m30b30 orörd från 730 E32
Växellåda: 260?! 5vxl manuell
Svänghjul: m30 enkelmasse
Koppling: m30 original
Spridare: nån typ av äldre m3/5 spridare ca 250cc @ 3-3,5 bar

Snik Turboplanerna jag har efter bilens besiktigats till våren:
*Turbo i lämplig storlek men för ca 300-350hk
*Bygga svanhals grenrör av original
*Troligen extern wg
*Ic fått tag på 2st gratis så får se vilken som passar bäst
*Tryckrör, troligen nån färdig rör sats
BTR, en progresiv typ 1:1,2 som är ställbar blir väl iaf till en början "styrsystem" :oops:
Fuelcell om billig hittas då original tank ändå ser bedrövlig ut..

Sen så satt det även i en m102 alltså BMW E23 745 turbomotor men bara blocket, då kolvar och topp verkar vara från m30b28 motor, dock satt det 535 styrbox och m5 spridare på insuget till detta så en riktig bastard till motor men det roliga med det blocket är ju att det har oljeretur, och att oljefilterhållaren har uttag för oljekylare (fick med oljekylare) samt oljetilförsel för turbo så förhoppningsvis kan man använda något därifrån iaf! 8)

BBS Style 5 split 17" innhandlades av samma person i samband med E28 köpet.

Lite bilder då!

Här hämtas den hem!
Image

Bilen med bbs fälgarna ståendes brevid
Image
Lyxiga inredningen
Image
m30b30 i!
Image
Fått hem lite bra att ha saker
Image
Provmontering av front, lyktor plast mm idag! inte världens största garage..
Image

Sådär då, blir en del text och bilder, kommer säkert komma ändringar allt eftersom men detta är början iaf och hoppas det roar någon iaf :shock:
Last edited by Askolin on 02 Mar 2014, 23:57, edited 1 time in total.
Andreas Askolin
0739949408
Reaper

Re: Bmw E28 3 liters supersnik busbils bygge..

Post by Reaper »

Alltid skoj att se en gammal haj få nytt liv :)
Askolin

Post by Askolin »

Reaper wrote:Alltid skoj att se en gammal haj få nytt liv :)
Javisst:) riktigt snygga bilar E28!! Hoppas de blir en lagom busig bil med relativt enkla medel, rökonade lyktor runt om får det bli efter bes och gultonade framlyktor, för att matcha bbs guldfälgarna men de spörrs 8)
Andreas Askolin
0739949408
Askolin

Post by Askolin »

Då har det hänt lite mer med bilen, dock inget direkt värt att få med på bild.

*Tanken är läckage testad, inga läckage funna :D
*Svetsat nytt stag/plåt mellan framlyktor då det var bortkapat av tidigare byggare.
*Moddat/kapat den ändå fula huven för att få plats med den högre kylaren ja har.
*Bytt ett helljus i ena armaturen mot ett fräschare samt skruvat dit båda framljus.
*Lagt på färg på de nypåsvegade grejerna.
*Lackat ventilkåpan.
*Skruvat dit startmotor.

De va väl det "roliga" som hände idag.. i övrigt har ja funderat över turbo konverteringen, inte där ännu men sugen på att köpa på sig grejer är man ju.. :P har en hx55 på g men de känns liiite overkill för mina mål till att börja med men det skadar väl inte att vara framtidssäkrad :twisted:
Andreas Askolin
0739949408
Askolin

Post by Askolin »

Roligare uppdatering :mrgreen:

Har beställt lite turbo prylar!! :twisted:

Turbo agg med inbyggd wg (holset hx55) :shock:
Dumpventil
Barmätare
Mätarkonsol
Öppet foam/svamp luftfilter
Vevhusfilter

Lika bra att samla på sig medans man hittar fynd!
Andreas Askolin
0739949408
RoDe

Post by RoDe »

Byt till en mindre turbo med inbyggd wg som passar ditt effektmål 300-350hk.

Den turbon lär ladda på bra med dess inbyggda wg.
Den lär inte ge dig så brett register heller.
The Lower Class
Askolin

Post by Askolin »

RoDe wrote:Byt till en mindre turbo med inbyggd wg som passar ditt effektmål 300-350hk.

Den turbon lär ladda på bra med dess inbyggda wg.
Den lär inte ge dig så brett register heller.
Tack för rådet men för priset kunde jag inte säga nej, risken finns att de blir 3,2 liters motor, extern wg, större spridare och ev sprut samt kralligare koppling så turbon kommer till nån användning 8)
Andreas Askolin
0739949408
Askolin

Post by Askolin »

Sådär, fått hem lite prylar nu :D
Turbon är iaf ett riktigt as :shock: :twisted:
Image

Motorn som sitter i är som sagt en m30b30 och det är den som ska få smaka ladd till att börja med iaf, tanken först är orginal styrsystem och jag har några uppsättningar spridare, dock är det både hög och lågohm som jag fått med vid sidan av så frågan är, vad sitter i orginallt till en bmw e32 -88 som motorn kommer från?! inte hittat något på nätet, inte heller kunnat bekräfta 9,0:1 orginalkomp :|

Kan rb25det högohm spridare 370cc funka att snika med?? läste något om 90 graders sprutbild?!

Sen en till fråga, turbon är alltså en holset hx55 med avgashus 19, inte hittat så mycket info om just det avgashuset men nån som provat och vet om och när ja kommer få ladd med min 3 liters 6a?! inga gissningar nu.. :evil:
Andreas Askolin
0739949408
Askolin

Post by Askolin »

Svarar mig själv :D

Bmw E32 730 88 = högohm spridare
Rb25det spridare passar ej då de ser annorlunda ut.

Turbon kommer jag testa iaf men hur jag tänkt med konverteringen i övrigt har jag tänkt om lite.
Turbo: hx55
Wg: inbyggd men kommer säkert få bli nån extern!
Btr: progressiv ställbar
Bredbandslambda: för att kunna hålla lite koll.
Det ja kommer försöka lägga mer pengar på är större spridare, kralligare koppling samt köra på e85!
Ska även försöka stumma tändningen/backa nån grad men det är ett senare projekt.
Andreas Askolin
0739949408
e30mattias

Post by e30mattias »

snik byggen e skojj! :) kan försöka hjälpa till lite, alltså ja en rb25 är sidomatad, spridarna kommer inn från sidan, alltså passar ejj. Ang. laddtrycket så ingen här kan garantera när du kommer få ladd, omöjlig, beror på 1000 olika saker, dock så kan vi ge tips så det blir så gott som möjligt. Till att börja med skulle jag låta intern wg vara kvar, sen med sån stor aggregat på relativt liten motor så sträva efter rejäl cirkulation, vill säga ända från lufilter till slutburk, korta och grova rör! Sen rekommenderar jag starkt ett elektoniskt laddtrycksstyrning!
Med vänliga hälsningar, Mattias Björkskog.

Bilmekaniker till vardag.

Bygger M20 Turbo.

Nisvo Motorsport

When you feel like quitting, remember why you started.
If you feel like you're under control, you're just not driving fast enough.
Askolin

Post by Askolin »

e30mattias wrote:snik byggen e skojj! :) kan försöka hjälpa till lite, alltså ja en rb25 är sidomatad, spridarna kommer inn från sidan, alltså passar ejj. Ang. laddtrycket så ingen här kan garantera när du kommer få ladd, omöjlig, beror på 1000 olika saker, dock så kan vi ge tips så det blir så gott som möjligt. Till att börja med skulle jag låta intern wg vara kvar, sen med sån stor aggregat på relativt liten motor så sträva efter rejäl cirkulation, vill säga ända från lufilter till slutburk, korta och grova rör! Sen rekommenderar jag starkt ett elektoniskt laddtrycksstyrning!
Tack för svaren :D
Många frågor blir det när det är första turbo bygget såhär! Skruvat massa fordon har man ju och läst en massa om turbo byggen så rätt insatt är man ju men ibland måste man ju fråga :)

"Elektronisk laddtrycksstyrning" är det en sån där elektrisk pysventil du menar då?? Just styrsystem är det jag inte alls är insatt i men skulle vilja kunna!!
Tror du orginal wg på hx55 orkar hålla nere laddet? Står lite i valet o kvalet just nu med bygget, får ja sålt crossen och lite delar blir det genast lite mer godis till e28an 8)
Andreas Askolin
0739949408
e30mattias

Post by e30mattias »

Absolut! :) Jees, elektronisk ventil. Du behöver inte ha ett annat motor styrsystem för att använda elektronisk laddstyrning. Finns att köpa helt separata system som lär funka helt OK. Problemet med dessa kina pysventiler osv. är att du i stort sett "slösar" en massa avgaser före du har upp ditt önskade laddtryck. Tyvärr inte så billiga men. http://www.streetperformance.se/aem-ele ... ar/24496-0" onclick="window.open(this.href);return false;

Ang. WG:n så vem har sagt att du ska "hålla" ner laddet... :wink: 8)

Hehe nämen jag syftade bara på att köper du extern så blir det troligtvis en snygg eloxerad för 500 spänn, som bla. läckage och kärvande ventil kommer med på köpet.. :wink: (inget personligt, det är ju sniik) :wink:
Med vänliga hälsningar, Mattias Björkskog.

Bilmekaniker till vardag.

Bygger M20 Turbo.

Nisvo Motorsport

When you feel like quitting, remember why you started.
If you feel like you're under control, you're just not driving fast enough.
Askolin

Post by Askolin »

Hittat ett mer eller mindre komplett paket för m30 med fina prylar, får jag sålt crossen får det bli det. Där ingår bla ett ms 1v3 för m30.

Tror ja hellre satsar på ett styrsystem först isf innan ev laddtryckstyrning, väldigt osäker på allt som har med styrsystem att göra men att kunna styra soppa och tändning är något ja vill lära mig och får man till det lär motorn hålla en bit iaf och som jag fattat det kan man få till laddtryckstyrning med vissa styrsystem också!!?

Klart man vill åka med massa laddtryck men moroten ska ju också vilja det :twisted:

Förstår vad du menar med wastegaten också, man blir ju lockad av kinapriserna, men i bakhuvet vet man ju att man får va man betalar för :roll:

Får se vad slutnotan hamnar på, har väl redan spårat en del mot vad ursprungstanken var.. Aldrig nånsin tidigare hänt alla som nånsin startat ett projekt :roll: :lol:
Andreas Askolin
0739949408
Askolin

Post by Askolin »

Nu kommer en uppdatering, inte hänt något direkt annat än att man letar delar och velar fram och tillbaka.. :roll:
Varit och hämtat ett fint turbo grenrör till m30 samt ett 3" avgas till e28 för ett väldigt bra pris!! här kommer lite dåliga bilder :D
Turbo grenröret har används upp och ner som ett sugis grenrör med en hemmagjord fläns i 2mm plåt, därför de läckt så som synes :lol:
Image
De 2 närmsta delarna är rören i rostfritt och tigat samt delbart med en v-bands fläns i mitten, röret längst bort är första biten i vanligt svartstål.
Image
Så har jag även blivit med mek garage :wink: , får se när e28an rullar in där, finns ju så mycke annat att skruva med, bland annat vinterkrigaren som mötte en stolpe härom veckan och får lite kärlek men har börjat instalera mig där iaf, ska till lite hyllor bänkar mm!
Image
Andreas Askolin
0739949408
Askolin

Post by Askolin »

Inte hänt ett skit.. Fixat så ja kan låna en dolly o dra bilen till mek garaget så de ska ja försöka me nästa vecka!! Fått tillbaka skruvarsuget :D alltid något.. Ska nog försöka byta bort min turbo mot en mindre me, nån som är sugen?? Holset Hx55 #19 avgashus, 4" in anslutning t6 fläns och vband mot avgas, den är i fint skick och inga glapp! Mer mått o så kan ja kolla vid intresse :roll:
Andreas Askolin
0739949408
Askolin

Post by Askolin »

Hänt lite skoj! Köpt en e32 735 manuell som drivlinan ska offras för att hamna i e28;) bra pris så kunde inte låta bli, så m30b35 motor blir det alltså samt hx55 8)
Andreas Askolin
0739949408
Askolin

Re: Bmw E28 nu 3,5 liters/hx55 (m30b35) fortfarande snikbusb

Post by Askolin »

Här är då donatorn, rätt frisk kaross men drivlinan blir roligare i en E28 :D är en 91 så "kat motor" så den borde lämpa sig för lite ladd, ska även vara ny kam i men det återstår att se. köpt en verkstadskran/motorlyft också samt fått "7-4" jobb så det kommer börja hända en del på helgerna 8) finns en del att göra då jag nu har 4st BMW ja ska skifta motor på...
Image

En E32 730ia med v8 ska donera motor/låda till E34 530ia aka "fin bilen"
den andra E32 735i ska som sagt motorn i E28:an
Sen kommer jag ha kvar 2st E32:or som kanske kan bli något kul av men de spörrs, ev en fräsch E32 och en gärdes/is-bil..

So far är "bygget" fortfarande väldigt billigt iaf, säkert lagt mindre på 2 bilar, turbo, turbogrenrör, 3" avgas, delar, fälgar än va många spenderar på ja typ ett bra turbo agg.
Men än är ju inget klart ännu...
Andreas Askolin
0739949408
Post Reply