Ännu en Audi S2... 9.4 243 km/h Bottendel tillsalu!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Ronnie AVR
Posts: 1348
Joined: 07 Sep 2007, 16:58
Location: STHLM

Re:

Post by Ronnie AVR »

johankihl wrote:Vi satte en luftning i framkant av tråget och löste resten ungefär som det är på din. Det funkade perfekt.

Sent from my HTC One using Tapatalk
Körde ni med en retur från botten av burken ned i oljepluggen eller?

Och tog ni bort den stora luftningen i blocket?
User avatar
Snofi
Posts: 227
Joined: 17 May 2011, 22:44
Location: Stockholm

Re: Ännu en Audi S2...

Post by Snofi »

Jag kör ingen återrinning då oljan i vevhusburken ser mysko ut och jag kör på e85 och det blir så jävla mycket e85 i oljan.

Jag kör med AAN ventilkåpa som jag hålborrat det röret som är genomgående och satt på en AN-10 i bakkant på ventilkåpan som går till burken.
Sen har jag gjort om org där bak på blocket under insuget, tog bort org slang och slanganslutning och köpte frostpluggen som vanligen sitter där på dieselblocken och svetsade på en AN- 10 och drog till burken.

Tror denna lösning kommer funka, dock ska jag bara köra rakt fram.

Här är lite info jag fick när jag skulle bygga mitt.

Det finns många olika lösningar på vevhusventen och de tär mycket beroende på vad den är tänkt att göra.

#Bara ett filter rakt på anslutningen blocket och plugga allt annat.
inte så bra men det funkar.

# Ett filter på toppen och blockanslutningen kopplad före turbon.
Inte så bra men det funkar. Nackdel det kan bli för mycket ventilering och tråget sugs tort.

#Catchtank kopplad till blocket på orginal anslutningarna och toppen med filter.
En bra lösning och man slipper oljekleg utanpå sätter man tanken så oljan kan rinna tillbaka till tråget så är retuten också fixad.

#Catchtank kopplad som föregående varian fast utan retur till blocket.
En bättre lösning för man vill inte få ner oljan i tråget igen speciellt inte om man kör på E85
Nackdel är att om motorn tryckerur mängder med olja så blir det till att tömma tanken då och då.

#Catchtank utan retur samt med inkopplad anslutning mot insug och före turbon.
En bättre lösning för nu blir vevhuset ventilerat och inte bara öppet mot omvärlden för att trycka ut vevhusgaser och olja, Nackdel riktiga racemotorer har dåligt vakum/undertryck i insuget och inget ställe att ansluta på före turbon och det kanske blir till att tömma tanken då och då.

En variant på dena lösning är att låta avgaserna via en ejektor ventilera cathtanken istället för kopplingen före turbon. Nackdel kan ventilera för bra och suga med sig olja samt att avgasvärdena blir lite märkliga och katten får stanna hamma i garaget.

#Torrsump.
Bäst då är alla vevhus problem lösta. Nackdel med marginal dyrast och mest kompliserad. Men en racemotor är inte komplett utan ett torrsumpsystem

Den ventilationen som finns på motorerna från fabriken är faktist riktigt bra, när den funkar. Olja i insuget är det största problemet, men om man sätter en väl fungerande catchtank mellan så får man bästa av två världar om den lösningen platsar i bygget


Tänkte du köra på E85 och då är det inte lämpligt att återleda vevhusgaserna/oljan så skippa returen.

Om ditt block inte är omombyggt på utsidan så kan du ansluta vevhusventet på samma ställe där orginalanslutningen sitter. Toppen/ventilkåpan kan du koppla i vilken kant du vill och plugg den andra änden, borra några hål i röret som går igenom ventilkåpan
koppla sedan allt till en cachtank.
Om du vill dyka djupare i vevhusventen så sök lite på undertryck och vevhus på google eller liknande.
Ett undertryck är önskvärt i vevhuset. Då pumpförluster skapade av kolvarnas neråtrörelse i vevhuset minskar samt att kolvringarna tätarbättre. Med en öppen vevhusvent så skapas aldrig något undertryck.
då krävs att vevhusventen är sluten och något tömmer vevhuset suger ut gaser bäst är då, insuget vid motorbroms/dellast och före turbon allt avgaserna.

Det får inte gå överstyr med undertrycket för det fins risk att suga yttre vevaxellagren torra, att vända packboxarna åt (fel) håll är ett sätt att täta bättre. Kolla på min bild CPV (snusdosan) sitter där för den stänger när undertrycket (suget) blir förkraftigt. Det som inte syns på bilden är att om man ska undertrycksventilera så måste det sitta en backventil på filtret så inte luft kan dras in genomfiltrer utan bara ut ur filtret.
Kristofer Emanuelsson - 0737448753
Projekttråd Audi 90 Dragrace
https://sv-se.facebook.com/snofi90
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Ännu en Audi S2...

Post by Bmwandreas »

En burk som är återkopplad till framkant i blocket, typ vid oljereturen finns det ett hål i blocket. Sen från det kör du en slang i toppen på den burken till en burk som inte är återledad. Då kommer alla E85/vatten ångor till den ej återledande burken.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
Ronnie AVR
Posts: 1348
Joined: 07 Sep 2007, 16:58
Location: STHLM

Re: Ännu en Audi S2...

Post by Ronnie AVR »

Bmwandreas wrote:En burk som är återkopplad till framkant i blocket, typ vid oljereturen finns det ett hål i blocket. Sen från det kör du en slang i toppen på den burken till en burk som inte är återledad. Då kommer alla E85/vatten ångor till den ej återledande burken.
Förstår jag dig rätt nu?

Alltså 2 burkar totalt. Den ena burken har en anslutning i botten som kommer från hålet i blocket bakom ac kompressorn. I toppen på den burken ska de vara en slang till burk nummer 2. Och på burk nummer 2 skall också vara ansluten till ventilkåpan?

Då kör man endast med ett filter i toppen på burk nummer 2 och sen slår i en frostplugg i den stora anslutningen i blocket under insuget?

Tack för alla svar :)
User avatar
Sandén
Posts: 1177
Joined: 13 Feb 2008, 22:09

Re: Ännu en Audi S2...

Post by Sandén »

Sätt i "sport quattro skvalpskyddet i tråget och sen diesel snorkeln till vevhusanslutningen så trycker de inte ur sig en massa!
http://www.garaget.org/sanden" onclick="window.open(this.href);return false;
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
User avatar
helvetesmaskinen
Posts: 101
Joined: 29 Nov 2011, 18:50

Re: Ännu en Audi S2...

Post by helvetesmaskinen »

Kul med en "ännu en Audi S2".. hehe är väl mest bara BMW här så skadar inte :) har min audi här också, men folket här tittar nog mest på BMW :)

Blir kul att se detta!

Finns billigt accusump kit på cp-s, det hade jag satsat på om du inte vill bygga torrsump som på min.

Effektmål?
1000HK RS2 sedan 07K Motorsport
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Ännu en Audi S2...

Post by Bmwandreas »

Accusump är bra. Vi är svensk återförsäljare för Canton och har allt på lager.
Kan förklara mer hur du ska bygga med vevhusventen.. Kom prylar till dig i dag :D
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
Ronnie AVR
Posts: 1348
Joined: 07 Sep 2007, 16:58
Location: STHLM

Re: Ännu en Audi S2...

Post by Ronnie AVR »

helvetesmaskinen wrote:Kul med en "ännu en Audi S2".. hehe är väl mest bara BMW här så skadar inte :) har min audi här också, men folket här tittar nog mest på BMW :)

Blir kul att se detta!

Finns billigt accusump kit på cp-s, det hade jag satsat på om du inte vill bygga torrsump som på min.

Effektmål?
Har tjuvkikat lite på ditt projekt men din budget är långt över min men ska bli riktigt kul och se hur din maskinen kommer bli när det är klart :)

Har effektmål på minst 811 WHP så vi får väl se om man kommer nå hela vägen dit :)
User avatar
Ronnie AVR
Posts: 1348
Joined: 07 Sep 2007, 16:58
Location: STHLM

Re: Ännu en Audi S2...

Post by Ronnie AVR »

Bmwandreas wrote:Accusump är bra. Vi är svensk återförsäljare för Canton och har allt på lager.
Kan förklara mer hur du ska bygga med vevhusventen.. Kom prylar till dig i dag :D
Härligt nästan bättre än julafton. Får tillbaka motorn kanske i nästa vecka så är bara börja skruva ihop :)

Ja du kan gärna få berätta mera så har vi nog en bra lösning på detta :) dra ett pm när du har tid!
Wiell
Posts: 340
Joined: 07 May 2010, 20:33
Location: Hok utanför jkpg

Post by Wiell »

Som Sandén skrev så är sport quattro skvalp skyddet en bra början. Men tror inte du får dit det ihop med dieselsnorkeln.

Jag kör med det skvalpskyddet och den skvalp plåten som sitter original i motorn.
Byggt en vevhusburk med stort filter och skiljevägg. Är anslutet på blocket och på ventilkåpan med svetsad an10. Den kastar inte ur sig olja, mest helt ren etanol och någon droppe olja.
Inga 811whp iofs, men 740hk i motorn. ;-)
http://www.facebook.com/WiellsS2" onclick="window.open(this.href);return false;
colan
Posts: 67
Joined: 14 May 2007, 15:11
Location: västerås

Re: Ännu en Audi S2...

Post by colan »

va är sportquattro skvalpskydd??? nån som har bilder??
Wiell
Posts: 340
Joined: 07 May 2010, 20:33
Location: Hok utanför jkpg

Sv: Ännu en Audi S2...

Post by Wiell »

Image
http://www.facebook.com/WiellsS2" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Ronnie AVR
Posts: 1348
Joined: 07 Sep 2007, 16:58
Location: STHLM

Re:

Post by Ronnie AVR »

Wiell wrote:Som Sandén skrev så är sport quattro skvalp skyddet en bra början. Men tror inte du får dit det ihop med dieselsnorkeln.

Jag kör med det skvalpskyddet och den skvalp plåten som sitter original i motorn.
Byggt en vevhusburk med stort filter och skiljevägg. Är anslutet på blocket och på ventilkåpan med svetsad an10. Den kastar inte ur sig olja, mest helt ren etanol och någon droppe olja.
Inga 811whp iofs, men 740hk i motorn. ;-)
Kan va så att har man skvalpskydd bara så minimerar man risken för den ska kasta upp olja i stora anslutningen :)

Vad som framkommit i denna tråd om just detta är mer än vad som skrivits på NA på 10 år.

Snacka om skillnad på forum och forum!

Tack för alla tips!
Staffe
Posts: 148
Joined: 11 Aug 2007, 19:50
Location: Vinslöv

Re: Re:

Post by Staffe »

Ronnie AVR wrote:
Wiell wrote:Som Sandén skrev så är sport quattro skvalp skyddet en bra början. Men tror inte du får dit det ihop med dieselsnorkeln.

Jag kör med det skvalpskyddet och den skvalp plåten som sitter original i motorn.
Byggt en vevhusburk med stort filter och skiljevägg. Är anslutet på blocket och på ventilkåpan med svetsad an10. Den kastar inte ur sig olja, mest helt ren etanol och någon droppe olja.
Inga 811whp iofs, men 740hk i motorn. ;-)
Kan va så att har man skvalpskydd bara så minimerar man risken för den ska kasta upp olja i stora anslutningen :)

Vad som framkommit i denna tråd om just detta är mer än vad som skrivits på NA på 10 år.

Snacka om skillnad på forum och forum!

Tack för alla tips!

Var inte med i mitt mail men jag kör också
sportquattro plåten i min. :)
/Staffan Nilsson

Audi S2

9,47 259km/h 402m @ 2,9bar
6,27 198km/h 201m @ 2,9bar

Mail: Staffe.Performance@Hotmail.com
Ripper
Posts: 1196
Joined: 25 Nov 2005, 21:50

Re: Ännu en Audi S2...

Post by Ripper »

Om du behöver tips på lösningar snacka med denna snubben :arrow:

http://www.alive.se/projekt/sport-quattro-shorty-6690" onclick="window.open(this.href);return false;
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
Moker
Posts: 901
Joined: 22 Nov 2005, 16:29
Location: Stockholm

Re: Ännu en Audi S2...

Post by Moker »

hur gåre ronnie ? :)
User avatar
Ronnie AVR
Posts: 1348
Joined: 07 Sep 2007, 16:58
Location: STHLM

Re: Ännu en Audi S2...

Post by Ronnie AVR »

Moker wrote:hur gåre ronnie ? :)
Jo då ska smälla ihop botten här i veckan. tvungen fix nya distanser till gördeln som ärtan far så snällt svarva till :)

Vilket moment ska man dra Verdi stakar till Audi?
Post Reply